Badbevalling

29-12-2018 09:42 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn plan is om thuis in bad te bevallen, maar ik heb nog wel wat praktische vragen:

Onze verloskundigenpraktijk verhuurt baden, maar zonder verwarmingselementen. Dat lijkt me ontzettend onpraktisch en dus neig ik ernaar elders een bad te huren. Zie ik iets over het hoofd waardoor een bad zonder elementen eigenlijk best handig is?

Na de bevalling wil ik ten minste een uur de baby bij me houden zonder dat eraan gerommeld wordt (tenzij nodig, uiteraard). Ik vraag me alleen af wat praktisch is: een uur in dat vieze bad blijven zitten? Met baby verkassen?

En tot slot: veel mensen poepen tijdens de bevalling. Dat lijkt me in zo'n bad wel erg onfris. Staat de VK klaar met een schepnetje, of hoe moet ik dat voor me zien?

Verder zijn andere ervaringen en tips uiteraard zeer welkom. Bedankt alvast! :)
Een jaar geleden ben ik van mijn zoon bevallen. Ik had een bevalbad gehuurd voor thuis. Ik heb niet gekozen voor een badbevalling in het ziekenhuis, omdat ze me niet konden garanderen dat een bad beschikbaar zou zijn. Dat was afhankelijk van het aantal bevallingen op dat moment.

Het bad had geen verwarmingselement. Mijn vriend heeft het bad gevuld toen mijn weeën begonnen (die waren wel al snel regelmatig). Het huurbad was goed geïsoleerd en bleef urenlang warm.

Na 1,5 uur weeen buiten het bad braken m’n vliezen. Toen hebben we de verloskundige gebeld. Zij checkte mijn ontsluiting en ik mocht in bad. Dat was wel echt fijn bij het opvangen van de weeen toen die heftiger werden. Pijn deed het zeker nog, maar het was te doen zeg maar.

Uiteindelijk is mijn zoon niet in bad geboren want bij het persen duurde het te lang en ik kreeg hem niet eruit. Zijn hoofd was net iets te groot om erdoor te kunnen. Dus toch naar het bed verhuisd voor een knip en toen was hij er vrijwel meteen.
Mijn bevalling heeft van de eerste wee tot de geboorte 5,5 uur geduurd, dus dat is wel relatief kort voor een eerste kind.

Van viezigheid en bloed in het bad heb ik niets meegekregen. Daar ben je op dat moment echt niet mee bezig. Voordat je gaat persen is er geen viezigheid. En als je aan het persen bent denk je alleen ‘verdorie hij MOET en hij ZAL eruit gaan’.

Van de knip en het hechten heb ik overigens niets gevoeld. Dat werd allemaal netjes verdoofd.

Ik had van tevoren ook zoiets van ik wil de baby een uur lang vasthouden en niemand aan laten komen etc. Daarom leek me een keizersnede bijv ook vreselijk, stel dat hij in stuit had gelegen ofzo.
Na de bevalling had ik er echt geen moeite mee dat de verloskundige mijn zoontje onderzocht, woog etc. Maar dat was wel bij mij in de kamer. Ik vond het ook niet erg dat hij daarna in z’n bedje werd gelegd. Ik was kapot (en het was inmiddels ook midden in de nacht).

Van het bad heb ik absoluut geen spijt gehad en zou ik een volgende keer weer doen. Ik heb het echt als heel prettig ervaren bij de weeen. Mijn vriend maakte zich van tevoren druk over het vullen, warmhouden, legen etc. In de praktijk bleek dit echt allemaal veel makkelijker te zijn dan gedacht.
Ohja, ik denk niet dat de verloskundige na de bevalling een uur kan gaan wachten voordat ze even de standaard checks doet bij de baby. Zij kan ook weer opgeroepen worden voor een andere bevalling.
Bij ons controleerde de verloskundige de baby en zij moest daarna weg naar een andere vrouw. De kraamhulp is op dat moment ook bij je en die draagt verder zorg voor alles wat moet gebeuren (kruikje klaarmaken, evt helpen bij aanleggen, bedje goed opmaken, administratieve afhandeling etc).
Féline schreef:
29-12-2018 21:14
Denk dat je gelijk hebt Lux. Als de gyn er tijdens de baring bij komt is het nooit prettig nieuws. Zo'n duo systeem klinkt heel vertrouwd. Ik weet dat het in Haarlem ook zo werkt. Heel elegant, die samenwerking om de beste zorg te bewerkstelligen.

Waar ik kon liet ik bij overname ook de verloskundige onder mijn supervisie de baring "afmaken" (als moeder en verloskundige dat wilden). Bijvoorbeeld bij meconium of weeenzwakte bij volledige ontsluiting. Dan was ik er om veilige progressie en ctg te bewaken en wanneer nodig nam ik het alsnog fysiek over.
Misschien iets voor jou om tzt op te broeden ;-D

Sorry voor de ruis TO, ik dwaal af.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Kerstcadeautje schreef:
29-12-2018 21:44
Ohja, ik denk niet dat de verloskundige na de bevalling een uur kan gaan wachten voordat ze even de standaard checks doet bij de baby. Zij kan ook weer opgeroepen worden voor een andere bevalling.
Bij ons controleerde de verloskundige de baby en zij moest daarna weg naar een andere vrouw. De kraamhulp is op dat moment ook bij je en die draagt verder zorg voor alles wat moet gebeuren (kruikje klaarmaken, evt helpen bij aanleggen, bedje goed opmaken, administratieve afhandeling etc).
Ik heb geen ervaring met een ziekenhuisbevalling maar mijn zoon werd geboren om 19.42 en de vk en kraamzorg gingen pas om 23.45 weg. Zoon heeft ruim een uur bij mij gelegen. Daarna werd hij nagekeken, ik gehecht (zoon bij man op de borst), werd ik gewassen en mijn bed verschoond (zoon bij oma op de arm). In dat uur huid op huid kijken ze even hoe het met baby gaat, werd de placenta geboren, de navelstreng doorgeknipt, werd ik geholpen de baby aan te leggen etc.
Kerstcadeautje schreef:
29-12-2018 21:39

Ik had van tevoren ook zoiets van ik wil de baby een uur lang vasthouden en niemand aan laten komen etc. Daarom leek me een keizersnede bijv ook vreselijk, stel dat hij in stuit had gelegen ofzo.
Ik denk dat je een vertekend beeld hebt van hoe keizersnedes tegenwoordig vaak verlopen. Ja zoon is even gecontroleerd maar lag binnen paar minuutjes op mijn borst en is daar pas afgegaan toen we al lang en breed op de kamer terug waren.
Warmte kun je ook op andere manieren verkrijgen en ontspanning ook. Juist om de door jou genoemde redenen zou ik never nooit niet in een bad willen bevallen. Bloed maar idd ook ontlasting En nee dat zijn meestal dan geen mooie keutels hoor. Je zit dus in je eigen stinkende drab.
Daar zou ik mijn kind niet aan bloot willen stellen eigenlijk. En wat denk je van de bacteriën die in ontlasting zitten? En als je dan uitscheurt heb je zo een ontsteking te pakken. Mijn ding is het iig niet.
Kerstcadeautje schreef:
29-12-2018 21:39
Een jaar geleden ben ik van mijn zoon bevallen. Ik had een bevalbad gehuurd voor thuis. Ik heb niet gekozen voor een badbevalling in het ziekenhuis, omdat ze me niet konden garanderen dat een bad beschikbaar zou zijn. Dat was afhankelijk van het aantal bevallingen op dat moment.

Het bad had geen verwarmingselement. Mijn vriend heeft het bad gevuld toen mijn weeën begonnen (die waren wel al snel regelmatig). Het huurbad was goed geïsoleerd en bleef urenlang warm.

Na 1,5 uur weeen buiten het bad braken m’n vliezen. Toen hebben we de verloskundige gebeld. Zij checkte mijn ontsluiting en ik mocht in bad. Dat was wel echt fijn bij het opvangen van de weeen toen die heftiger werden. Pijn deed het zeker nog, maar het was te doen zeg maar.

Uiteindelijk is mijn zoon niet in bad geboren want bij het persen duurde het te lang en ik kreeg hem niet eruit. Zijn hoofd was net iets te groot om erdoor te kunnen. Dus toch naar het bed verhuisd voor een knip en toen was hij er vrijwel meteen.
Mijn bevalling heeft van de eerste wee tot de geboorte 5,5 uur geduurd, dus dat is wel relatief kort voor een eerste kind.

Van viezigheid en bloed in het bad heb ik niets meegekregen. Daar ben je op dat moment echt niet mee bezig. Voordat je gaat persen is er geen viezigheid. En als je aan het persen bent denk je alleen ‘verdorie hij MOET en hij ZAL eruit gaan’.

Van de knip en het hechten heb ik overigens niets gevoeld. Dat werd allemaal netjes verdoofd.

Na de bevalling had ik er echt geen moeite mee dat de verloskundige mijn zoontje onderzocht, woog etc. Maar dat was wel bij mij in de kamer. Ik vond het ook niet erg dat hij daarna in z’n bedje werd gelegd. Ik was kapot (en het was inmiddels ook midden in de nacht).

Van het bad heb ik absoluut geen spijt gehad en zou ik een volgende keer weer doen. Ik heb het echt als heel prettig ervaren bij de weeen. Mijn vriend maakte zich van tevoren druk over het vullen, warmhouden, legen etc. In de praktijk bleek dit echt allemaal veel makkelijker te zijn dan gedacht.
Ook bij een geplande keizersnede wordt kind (bijna) direct bij de moeder gelegd. Kind wordt uit buik gehaald, gynaecoloog laat kind aan vader en moeder (!) zien, kind wordt onderzocht door kinderarts en kind wordt door vader aan moeder overhandigd terwijl zij ondertussen gehecht wordt.
Bij een spoedkeizersnede kunnen ze dit niet beloven. Bij een keizersnede onder algehele narcose kunnen ze dit niet doen.
Maar ‘mijn’ ziekenhuis heeft het vooral zoveel mogelijk op een natuurlijke bevalling proberen te laten lijken. En daar ben ik ze tot op heden op mijn blote knieën dankbaar voor. Ik was woest toen er een keizersnede gepland moest worden. Maar achteraf kijk ik er positief op terug
nina1966 schreef:
29-12-2018 22:07
Warmte kun je ook op andere manieren verkrijgen en ontspanning ook. Juist om de door jou genoemde redenen zou ik never nooit niet in een bad willen bevallen. Bloed maar idd ook ontlasting En nee dat zijn meestal dan geen mooie keutels hoor. Je zit dus in je eigen stinkende drab.
Daar zou ik mijn kind niet aan bloot willen stellen eigenlijk. En wat denk je van de bacteriën die in ontlasting zitten? En als je dan uitscheurt heb je zo een ontsteking te pakken. Mijn ding is het iig niet.
Bij een bevalling op bed oid heb je gewoon hetzelfde "probleem". Namelijk dat je baby er uit komt heel dicht bij je anus en dus best wel eens met poep in aanraking kan komen. Doorgaans levert dit geen enkel probleem op.
Kerstcadeautje schreef:
29-12-2018 21:44
De belangrijkste check is de apgar score en die toen ze direct en daar merk je niets van. Ik ben in het ziekenhuis bevallen en ook daar zijn ze de andere controles pas na het uur gaan doen. Ik kreeg eerst de kans om rustig te buidelen met mijn kind. In dezelfde tijd heb ik de placenta eruit geperst en ben ik gehecht. Daarna hebben ze ons even alleen gelaten om daarna terug te komen met een klein flesje champagne, beschuit met muisjes en eten (broodjes, filet americain, ossenworst, etc.) Toen hebben ze pas de andere controles gedaan en daar zat ruim een uur tussen.

Ik heb trouwens ook goede ervaringen met de ziekenhuis bevalling. Voor elke handeling hebben ze mijn toestemming gevraagd en de risico's uitgelegd. De beval- en kraamkamer waren prima. Heb er echt prima herinneringen aan.
Kashri schreef:
29-12-2018 21:59
Ik heb geen ervaring met een ziekenhuisbevalling maar mijn zoon werd geboren om 19.42 en de vk en kraamzorg gingen pas om 23.45 weg. Zoon heeft ruim een uur bij mij gelegen. Daarna werd hij nagekeken, ik gehecht (zoon bij man op de borst), werd ik gewassen en mijn bed verschoond (zoon bij oma op de arm). In dat uur huid op huid kijken ze even hoe het met baby gaat, werd de placenta geboren, de navelstreng doorgeknipt, werd ik geholpen de baby aan te leggen etc.
Het is ook niet dat hij meteen bij me weggepakt werd hoor. Hij werd na de bevalling op mijn buik gelegd. De navelstreng was vrij kort, dus hij kon in eerste instantie alleen op het onderste deel van mijn buik liggen. De placenta moest er nog uit, maar dat duurde 15 min zoiets.
Mijn vriend heeft de navelstreng doorgeknipt.
En ja daarna hebben ze geprobeerd hem aan te leggen, maar hij had geen idee wat hij met die tepel moest.

De verloskundige vroeg wel of ik wilde wachten met gehecht worden, maar ik had daar nogal horror verhalen over gehoord, dus ik had zoiets, doe maar meteen, dan heb ik het maar gehad.

En daarna heeft de verloskundige hem gecheckt. Wat ik ook wel prettig vond om te weten of alles in orde was met hem.

Maar ze heeft zeg maar niet een uur gezeten zonder iets te doen ofzo.
Fruity-Pebbles schreef:
29-12-2018 22:07
Ook bij een geplande keizersnede wordt kind (bijna) direct bij de moeder gelegd. Kind wordt uit buik gehaald, gynaecoloog laat kind aan vader en moeder (!) zien, kind wordt onderzocht door kinderarts en kind wordt door vader aan moeder overhandigd terwijl zij ondertussen gehecht wordt.
Bij een spoedkeizersnede kunnen ze dit niet beloven. Bij een keizersnede onder algehele narcose kunnen ze dit niet doen.
Maar ‘mijn’ ziekenhuis heeft het vooral zoveel mogelijk op een natuurlijke bevalling proberen te laten lijken. En daar ben ik ze tot op heden op mijn blote knieën dankbaar voor. Ik was woest toen er een keizersnede gepland moest worden. Maar achteraf kijk ik er positief op terug
Ik heb inderdaad gelezen dat ze ook bij ons in het ziekenhuis van die ‘gentle sections’ (zo heet het geloof ik?) doen. Dat lijkt me inderdaad wel een stuk prettiger. Maar ik las wel dat dan meerdere verpleegkundigen aanwezig moeten zijn en dat dat niet altijd mogelijk is (in het ziekenhuis hier tenminste).
Miek_ schreef:
29-12-2018 22:13
Ik ben in het ziekenhuis bevallen

Daarna hebben ze ons even alleen gelaten om daarna terug te komen met een klein flesje champagne, beschuit met muisjes en eten (broodjes, filet americain, ossenworst, etc.)
Wie kwam daarmee? De verpleging?
lux- schreef:
29-12-2018 11:25
Je kan toch daarna gewoon uit bad en met de baby in bed gaan liggen? Dan laat je hem terwijl je je afdroogt ff door je man vast houden.

Ik had het mijn hele bevalling overigens bloedheet en het allerlaatste wat ik wilde was warm water over me heen. Maar daarin schijn ik erg alleen te zijn :P
Nee hoor, je bent niet alleen. Ik ben beide bevallingen keurig gekleed begonnen maar gaandeweg vlogen er steeds meer kledingstukken door de verloskamer en uiteindelijk deed ik de daadwerkelijke partus poedelnaakt. En toen zweette ik me nog een ongeluk :D
Kashri schreef:
29-12-2018 21:59
Zoon heeft ook eerst heel lang bij mij gelegen, een voeding gehad. Toen zei ik ineens dat ik wilde douchen en toen ik terugkwam lag hij aangekleed bij man in zijn armen. Zo middenin de nacht naar de kraamafdeling gegaan, want daar was een 3p kamer, want we zijn 2 nachtjes gebleven wegens opstartproblemen en de volgende dag zat er om half 9 een lactatiekundige aan mijn bed om me kolven uit te leggen en waren de kraamverpleegkundigen al bezig mijn man te leren zoon te voeden met een spuitje en een slangetje ipv een fles ivm mijn wens tot het geven van borstvoeding bij een baby die heel hard voeding nodig had en niet kon wachten tot het vanzelf op gang kwam allemaal.

En ze kwamen voortdurend als ze iets met hem gedaan hadden met een bloot kind aanzetten om op mijn blote buik te leggen haha. Dat weet ik nog heel goed. ‘Hij moet een hoop verwerken nu,’ zeiden de dan.

In veel ziekenhuizen is dat tegenwoordig normaal, TO. Maar niet in alle. Vandaar mijn advies om eens te gaan praten bij het ziekenhuis waar je heen moet als het toch niet thuis kan. Dan weet je ook of ze dat soort dingen standaard doen of dat je er op je strepen moet staan.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Lady*Voldemort schreef:
29-12-2018 22:24
Nee hoor, je bent niet alleen. Ik ben beide bevallingen keurig gekleed begonnen maar gaandeweg vlogen er steeds meer kledingstukken door de verloskamer en uiteindelijk deed ik de daadwerkelijke partus poedelnaakt. En toen zweette ik me nog een ongeluk :D
Haha me too. Poedelnaakt :hihi:
Wintertime16 schreef:
29-12-2018 22:23
Wie kwam daarmee? De verpleging?
Ja
Ik had een spoedkeizersnede onder narcoe en dochter heeft het eerste uur bloot op de borst van mijn vriend gelegen. Toen ik weer bij was kwam ze bloot op mijn borst. Pas na een tijdje werd ze aangekleed door de verpleging.
lux- schreef:
29-12-2018 22:32
Haha me too. Poedelnaakt :hihi:
En zo stond (lag) ik dus ook op de foto's. Mijn schoonmoeder was stomverbaasd, die dacht dat het tegenwoordig verplicht was om naakt te bevallen :rofl:

Voor de rest waren het trouwens keurige foto's hoor. Geen bloed of derrie, en ook al geen full beaver shots. Ik was alleen bloot.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 29-12-2018 22:37
0.13% gewijzigd
Miek_ schreef:
29-12-2018 22:33
Ja
Wat leuk, wij kregen helemaal niks in het ziekenhuis. Wel gewoon te eten natuurlijk maar geen beschuit met muisjes ofzo.
Hier ook beschuit met muisjes.
Champagne bood ze ook aan maar die heb ik aan man overgelaten want ik was misselijk :P

@LV: haaahahahahaa wat grappig. Ik sta ook naakt op al mijn bevalfoto’s en heb een nietsverhullend filmpje van het moment supreme dat ik nog heel graag terugkijk, dankzij de verpleegkundige.

Ik zeg altijd maar: je kunt het altijd nog wissen, maar je kunt het nooit meer opnemen. Ik vind het echt heel bijzonder om terug te kunnen zien en helemaal niet eng of naar.

Maar ik laat het niet aan anderen zien :P
Wintertime16 schreef:
29-12-2018 22:36
Wat leuk, wij kregen helemaal niks in het ziekenhuis. Wel gewoon te eten natuurlijk maar geen beschuit met muisjes ofzo.
Ik was ook blij verrast :)
Hier ook poedelnaakt bevallen (ok op een hemdje na dan) maar tot de persweeën verdroeg ik geen enkele kou en liep ik met 3 paar sokken aan.

TO bereid je voor op alle soorten omstandigheden :mrgreen:
Kerstcadeautje schreef:
29-12-2018 22:21
Ik heb inderdaad gelezen dat ze ook bij ons in het ziekenhuis van die ‘gentle sections’ (zo heet het geloof ik?) doen. Dat lijkt me inderdaad wel een stuk prettiger. Maar ik las wel dat dan meerdere verpleegkundigen aanwezig moeten zijn en dat dat niet altijd mogelijk is (in het ziekenhuis hier tenminste).
Ja, is inderdaad een gentle sectio. Voor de ervaring van de moeder, maar ook van het kind.
Bij ons in het ziekenhuis is een geplande eigenlijk altijd een gentle, dus 1 verpleegkundige van de kraam die foto’s etc maakt. Voor de rest weet ik alleen nog dat er een anestesiemedewerker was, een gynaecoloog. Co-assistent van de gyn en de kinderarts. Al die andere mensen geen idee wie of van welke afdeling ze waren :rofl:
Wat ik ook prettig vond: onderzoek van kind was in kamertje ernaast, man was erbij en 1 iemand ging bij de deur staan. Die kreeg een duim van de kinderarts dat alles goed was en gaf dat meteen aan mij door. En toen kwamen de tranen :rofl:
Fruity-Pebbles schreef:
30-12-2018 08:29
Ja, is inderdaad een gentle sectio. Voor de ervaring van de moeder, maar ook van het kind.
Bij ons in het ziekenhuis is een geplande eigenlijk altijd een gentle, dus 1 verpleegkundige van de kraam die foto’s etc maakt. Voor de rest weet ik alleen nog dat er een anestesiemedewerker was, een gynaecoloog. Co-assistent van de gyn en de kinderarts. Al die andere mensen geen idee wie of van welke afdeling ze waren :rofl:
Wat ik ook prettig vond: onderzoek van kind was in kamertje ernaast, man was erbij en 1 iemand ging bij de deur staan. Die kreeg een duim van de kinderarts dat alles goed was en gaf dat meteen aan mij door. En toen kwamen de tranen :rofl:
Hier was zelfs de controle in de operatiekamer. Ik heb zoon constant kunnen zien vanaf moment dat ze hem uit de buik haalde (Ze hadden speciaal venster in dat scheidingswandding tussen borst en buik).
Féline schreef:
29-12-2018 20:49
Dankjewel Aapje. Het is ook echt zo'n mooi vak om te mogen uitvoeren. Ik vind het een voorrecht.

Heb je een bevalplan TO? Dat wordt bij ons altijd gelezen. Misschien geeft dat je rust. Echt bijna alles is bespreekbaar en anders kan er je iig worden uitgelegd waarom het niet een goed plan is. En uiteindelijk; what you say goes. Als jij iets weigert dan gebeurt het simpelweg niet. Al is mijn advies wel om naar je arts te luisteren mocht je medisch worden ;-D .

Soms is ook compromis mogelijk. Wanneer vrouwen bijvoorbeeld zo beweeglijk willen zijn dat ik de baby niet kan monitoren, stel ik voor een caput elektrode te plaatsen (prikje in babyhoofd met stalen draadje) zodat ik de baby kan zien maar zij zich vrijer kunnen bewegen. Als het niet hoeft liever niet want=medische handeling, maar een ontspannen barende betekend best vaak een betere baring. Of dat nou komt door beweging, een bad of pijnstilling.
Inderdaad mooi wat je schrijft. En ik hoop dat je ook begrijpt dat bepaalde zorgen niet voortkomen uit het idee dat niet iedereen zijn best doet om het zo fijn mogelijk te laten verlopen, dat geloof ik echt. Maar voor mijn gevoel beland ik wel ineens in vreemde handen als ik toch medisch word, en dan lijkt het me wat laat om het nog uitgebreid over bepaalde voorkeuren te hebben. Een bevalplan is daarom inderdaad een goed idee, ga ik gewoon al voor dat scenario eens schrijven.

Ik ben ook geen megacontrolefreak met een heleboel wensen hoor, maar ik heb wel van vrouwen gelezen dat ze zich niet meer 'in controle' voelden over hun bevalling en dat lijkt me naar. Kijk, is er echt iets aan de hand dan dikke pech voor die regie over je bevalling natuurlijk, zo simpel is het natuurlijk ook wel weer ;).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven