Zoon en bruiloft

30-12-2018 08:13 476 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met het volgende een beetje in mijn maag en weet niet goed of ik dit nu moet accepteren en loslaten of toch iets van moet zeggen......

Volgend jaar ga ik trouwen, geweldig mooi natuurlijk en heel erg blij!
We zijn al wat ouder en voor mij is dit mijn 2de huwelijk (vorige echtgenoot is overleden) en aanstaande echtgenoot is niet getrouwd geweest maar komt uit lange relatie.

Er zijn aan beide kanten kinderen, allen begin 20.
Een moeilijke ex aan kant van vriend (lees: nogal jaloers en/of steeds contact zoekend om van alles....)

1 zoon van vriend woont bij haar.
De rest vd kinderen woont al samen.
De dag voor onze bruiloft word hij 20 en savonds zou hij met vrienden op stap gaan voor zijn verjaardag.

Nu heeft hij, nadat hij eerder heel enthousiast was en meedacht over wat moet ik dan aan op de bruiloft en wat gaan we allemaal doen) via een appje laten weten niet te komen omdat hij dus jarig is en op stap gaat.

Wij trouwen pas eind vd middag en hebben daarna een klein feestje met wat vrienden en familie.

Mijn vriend heeft zich er bij neergelegd en zegt prima als hij niet wil dan niet.
Ik zie wel dat het hem pijn doet maar dit laat hij niet merken.
Heeft wel tegen zoon gezegd dat hij het erg jammer vind en hem er graag bij wilde hebben. Hier kwam als reactie dat zoon niet "als een balletje" op zijn bruiloft wilde staan.

Ik heb het er wel wat moeilijk mee, zijn vader gaat trouwen voor de eerste keer en hij wil er gewoon niet zijn....

Wat vinden jullie? Laten voor wat het is of toch nog eens dat gesprek aangaan?

Ik vermoed zelf dat ex er ook een vinger tussen heeft gehad (eerdere ervaring met andere zaken)......

Graag jullie mening.....
Cafetière schreef:
30-12-2018 12:15
Het verbaast me dat er gespeculeerd wordt over een dieperliggende reden die er zou moeten zijn waarom zoon niet wil. Volgens mij is het heel simpel. Hij bedacht zich dat hij toch wel flink wil stappen met z'n verjaardag (logisch), de volgende dag niet met een enorme kater naar een bruiloft wil (logisch), zich vanwege zijn leeftijd/ontwikkelingsfase totaal niet beseft hoe enorm belangrijk de bruiloft is voor zijn pa en meer met zijn eigen belangen bezig is (ook logisch) en dus bij pa dropt dat hij niet komt. Pa zegt daarop dat dat prima is dus zoon denkt "mooi, geregeld" en iedereen gaat weer over tot het orde van de dag.

Dat pa hem niet de waarheid durft te zeggen (volgens to) is niet logisch, dat pa en to deze datum plannen is ook niet logisch, dat er mensen zijn die verwachten dat een 19 jarige de wensen van zijn pa/stiefma boven die van zichzelf zet is niet logisch, verwachten dat ie er uberhaupt over nadenkt is al niet logisch.

De enige met een beetje realiteitszin is de zoon in dit verhaal. De rest is weer typisch volwassen bezig met het "ja zeggen en nee doen" "hij zei dit maar bedoelt dat" "ik denk dat ik vind dat hij vind zus of zo dus dat hij dit moet doen terwijl ik dit denk". Echt, wat wordt het toch onnodig ingewikkeld gemaakt allemaal.
Ja, want jongens van 19 hebben geen gevoelsleven en denken nergens over na.
MiniMe3 schreef:
30-12-2018 09:16
Lees hierboven. Ik vind dit soort reacties zo bizar eigenlijk. Doe jij als volwassene alleeeeen maar waar je zin in hebt? Kan me er niets bij voorstellen.
heel vaak wel.. ik ga echt niet iets doen waar ik niet achter sta , ook al is dat sociaal wenselijk
Baggal schreef:
30-12-2018 11:59
Er is wel een verwachting bij de ouder(s) dat een kind naar zijn/haar bruiloft komt. Tenzij je het inhoudelijk niet met de bruiloft eens bent. Kom je niet, dan geef je daar wel een signaal mee af en dat kan de relatie tussen (stief)ouders en kinderen niet ten goede komen.

Trouwen op oudere leeftijd komt voor. Het fijne van trouwen is overigens wel dat je een aantal zaken (juridisch) meteen kan regelen op die manier. Gedweep met een grote witte jurk, een koets met paarden en een mega taart is een ander verhaal op oudere leeftijd, maar dat je het fijn vindt om getrouwd te zijn, zelfs als we reeds volwassen kinderen zijn, snap ik best. En dat geldt ook voor de verwachting dat je (stief)kinderen daarbij aanwezig zijn.

Waarom? Als mijn vader zou trouwen met iemand die mij niet ligt heb ik absoluut geen behoefte om daar als volwassen kind bij te zijn.
Ikigai schreef:
30-12-2018 12:19
En hij houdt niet van uitgaan maar precies die avond voor de bruiloft wil hij helemaal losgaan...
Ikigai schreef:
30-12-2018 12:19
Nee hoor dat zeg ik volgens mij niet. Het is prima passend bij zijn leeftijd om te handelen zoals hij dat doet. Zeker omdat pa dus gewoon niet duidelijk is geweest. Ik vind echt niet dat je van hem kunt verwachten (van niemand niet trouwens) dat hij niet naar het akkoord van zijn vader luistert en doorvraagt "meen je dat pa? of zeg je dat alleen maar om mij niet te kwetsen?" blablabla. Wees dan eerlijk tegen zo'n joch. Pa en stiefma gaan hier volledig de mist in. Niet hij.
Star² schreef:
30-12-2018 09:43
Ja. Wij houden rekening met elkaar in dit huis. Dus als iemand waarde hecht aan zijn verjaardag, ga ik niet de dag daar na mijn lootjesgetrokken bruiloft plannen.
precies dit...
Star² schreef:
30-12-2018 12:06
Bijstellen dan maar die verwachtingen.
Ha! En denk je dat dit dat geen gevolgen heeft voor toekomstig contact..? Ik vrees alleen dat 18 jarige kinderen die wijsheid nog niet in pacht hebben en ouders te weinig communiceren met de kinderen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
30-12-2018 12:29
Ha! En denk je dat dit dat geen gevolgen heeft voor toekomstig contact..? Ik vrees alleen dat 18 jarige kinderen die wijsheid nog niet in pacht hebben en ouders te weinig communiceren met de kinderen.

Wat? Je verwachtingen bijstellen? Nee hoor, dat hoeft geen gevolgen te hebben voor toekomstig contact. Die bruiloft is belangrijk voor vader en stiefmoeder, als ze dat onthouden, dat niet iedereen hun bruiloft belangrijk vindt, dan is er toch niks aan de hand? Zou wat zijn als ze dat vervolgens tegen hem zouden gaan gebruiken.
Ik vind het belachelijk dat hij dit durft te wagen, niet op zijn vaders bruiloft verschijnen. Sommige dingen moeten nu eenmaal. Hij zet zich er maar overheen. Ik heb niets met dat van 'als hij niet wil, dan wil hij niet.' Wat intens kwetsend en beledigend. 19 jaar en je dan zo gedragen, ik heb er geen goed woord voor over.

O trouwens, TO, jij kunt hier zelf niets in afdwingen maar als ik vader was, zou ik heel boos op mijn zoon worden en hem even heel goed laten weten wat hier belangrijk is in deze wereld. En dat is niet stappen de dag na je verjaardag als je bloedeigen vader die dag trouwt.
Macarinata schreef:
30-12-2018 12:34
Ik vind het belachelijk dat hij dit durft te wagen, niet op zijn vaders bruiloft verschijnen. Sommige dingen moeten nu eenmaal. Hij zet zich er maar overheen. Ik heb niets met dat van 'als hij niet wil, dan wil hij niet.' Wat intens kwetsend en beledigend. 19 jaar en je dan zo gedragen, ik heb er geen goed woord voor over.

O trouwens, TO, jij kunt hier zelf niets in afdwingen maar als ik vader was, zou ik heel boos op mijn zoon worden en hem even heel goed laten weten wat hier belangrijk is in deze wereld. En dat is niet stappen de dag na je verjaardag als je bloedeigen vader die dag trouwt.
Doen! Weet zoon zeker dat hij de goede keuze maakt.
Wat een zeikerd is die zoon. Nooit gaan stappen en nu al weten dat je over 7 weken te dronken bent om de dag ERNA op een bruiloft te komen, die notabene ook pas laat in de middag begint. Als zoon om 6 uur thuis is heeft hij nog genoeg uren om te slapen.

Er zal best iets achterzitten, maar dan bespreek je dat maar met je vader. Hij wordt 20, kom op zeg. Soms doe je gewoon dingen voor een ander en soms hou je je fatsoen.
Macarinata schreef:

Voor wie is de bruiloft belangrijk? Voor de vader! Niet voor de zoon want die heeft er geen enkel belang bij.
the_Wicked_Witch schreef:
30-12-2018 12:22
Waarom? Als mijn vader zou trouwen met iemand die mij niet ligt heb ik absoluut geen behoefte om daar als volwassen kind bij te zijn.
TO kan het prima vinden met die stiefzoon.
Macarinata schreef:

Wat een hoog paard :rofl:
minnimouse schreef:
30-12-2018 12:37
Wat een zeikerd is die zoon. Nooit gaan stappen en nu al weten dat je over 7 weken te dronken bent om de dag ERNA op een bruiloft te komen, die notabene ook pas laat in de middag begint. Als zoon om 6 uur thuis is heeft hij nog genoeg uren om te slapen.

Er zal best iets achterzitten, maar dan bespreek je dat maar met je vader. Hij wordt 20, kom op zeg. Soms doe je gewoon dingen voor een ander en soms hou je je fatsoen.
En soms hou je rekening met elkaar en laat je niet een aantal lootjes bepalen dat je bruiloft de dag na zoons verjaardag is.
granny71 schreef:
30-12-2018 12:38
Voor wie is de bruiloft belangrijk? Voor de vader! Niet voor de zoon want die heeft er geen enkel belang bij.
Een bruiloft is vaak alleen voor het bruidspaar belangrijk. Welke rol of leeftijd je ook hebt.
Een bijna 20-jarige mag best leren dat je soms maar gewoon wat doet voor een ander.
minnimouse schreef:
30-12-2018 12:39
TO kan het prima vinden met die stiefzoon.
Dat zegt ze ja, maar vervolgens gaat ze trouwen op de dag na zijn verjaardag terwijl er nog 364 andere dagen in het jaar zitten.
granny71 schreef:
30-12-2018 12:40
En soms hou je rekening met elkaar en laat je niet een aantal lootjes bepalen dat je bruiloft de dag na zoons verjaardag is.
Ach, zoon moet zich niet zo aanstellen. De bruiloft is de dag erna. Hij gaat nooit stappen en al zou hij nu wel ineens als een wonder dronken worden, dan heeft ‘ie nog uren om te slapen.
Macarinata schreef:

En later in het bejaardenhuis maar klagen dat de kinderen nooit op bezoek komen.
Damned if I don’t
granny71 schreef:
30-12-2018 12:41
Dat zegt ze ja, maar vervolgens gaat ze trouwen op de dag na zijn verjaardag terwijl er nog 364 andere dagen in het jaar zitten.
Wow.
Als we zo gaan redeneren, hoeven we ook niet meer op kraamvisites, verjaardagen en 50-jarige huwelijksjubilea te komen. Nee, allicht, voor mij betekent het niets dat mijn vrienden jarig zijn of dat er weer een kind uitgepoept is. Maar voor hen is het belangrijk om het te vieren en ik heb heel graag iets voor hen over. En al helemaal voor mijn naaste familie.
granny71 schreef:
30-12-2018 12:40
Nee inderdaad, over fatsoen gesproken.

Geldt dat fatsoen trouwens vanaf een bepaalde leeftijd? Bij een 19-jarige is iets per definitie onfatsoenlijk en als een stel ruim volwassen mensen hetzelfde doet is het ineens niet meer onfatsoenlijk? Grappig.

Ik vind geen rekening met elkaar houden sowieso onfatsoenlijk, of je nou 8 of 88 bent.
Macarinata schreef:

Zijn verjaardag is iig niet belangrijk in deze wereld, dat moge dan duidelijk zijn.
Macarinata schreef:
30-12-2018 12:42
Als we zo gaan redeneren, hoeven we ook niet meer op kraamvisites, verjaardagen en 50-jarige huwelijksjubilea te komen. Nee, allicht, voor mij betekent het niets dat mijn vrienden jarig zijn of dat er weer een kind uitgepoept is. Maar voor hen is het belangrijk om het te vieren en ik heb heel graag iets voor hen over. En al helemaal voor mijn naaste familie.
Eens.
Het moet altijd maar leuk zijn en je moet vooral aan jezelf denken. Aan een ander denken? Het idee zeg!
granny71 schreef:
30-12-2018 12:41
He owee als pa een keer wat anders te doen heeft op de verjaardag van zijn zoon, dan breekt vast bij zoon de pleuris uit..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven