Kind gelooft: fase of niet?

woensdag 2 januari 2019 om 12:48
Anderhalf jaar geleden is onze zoon gestart op school. Aangezien er hier in de buurt maar 1 openbare school is die van dubieuze kwaliteit is, hebben wij toch maar voor een katholieke school gekozen. Tijdens het kennismakingsgesprek kwam ter sprake dat er niet veel met het geloof werd gedaan, alleen het kerstverhaal en met Pasen een beetje.
Maar nu komt zoon steeds vaker thuis met verhalen over Jezus die god is en dat hij in god gelooft.
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Zelf vroeger wel gelovig geweest maar ik heb er nu niets meer mee en mijn man ook niet. Maargoed, ga je een kind voor zoiets van school afhalen of zal dit gewoon een fase zijn?
Maar nu komt zoon steeds vaker thuis met verhalen over Jezus die god is en dat hij in god gelooft.
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.

woensdag 2 januari 2019 om 13:01
Ik zou hier ook een beetje bezorgd over zijn denk ik, hoezeer het een ieder ook vrij staat om te geloven. Maar op zich kan het geen kwaad en moet hij deze fase misschien gewoon door. Je kunt er toch weinig aan veranderen, en wisselen van school hiervoor lijkt me te rigoureus. Ik zou vooral het gesprek aan blijven gaan over alle geloven die er zijn en dat iedereen hier verschillend over denkt.
woensdag 2 januari 2019 om 13:02
Wereldwijd staat katholiek onderwijs vrij goed aangeschreven, en hoewel het in Nederland allemaal nogal losjes is komen te staan, is een rk school wel gewoon onderdeel van de rk-kerk. Als je dan zo’n afkeer hebt van de RKK, dan is het best bijzonder dat je er toch gebruik van maakt en dan ook nog verbaasd bent dat die school nog wat sporen van katholiciteit heeft.snorriemorrie schreef: ↑02-01-2019 12:59Ja,dat wel inderdaad. En het is verder ook echt een topschool.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
snorriemorrie schreef: ↑02-01-2019 12:57Overigens wil ik hem ook niet persé afschermen van het geloof, het is zeker een optie voor hem. Maar op deze leeftijd nemen ze alles wat de juf zegt voor waar aan. Ik schrik er dan nogal van hoe heftig hij daarin meegaat.
En zoals ik al zei: wij hebben wel van tevoren geïnformeerd over wat voor rol het geloof dan op school speelt en toen werd gezegd: we vertellen het kerstverhaal en doen iets met pasen. En dat is het. En zo is het ook wel,hoor. Ze bidden bijvoorbeeld niet.
Ik had niet verwacht dat alleen het kerstverhaal al genoeg zou zijn om mijn zoon in een jezus-fan te laten veranderen
Nou als jij tegen hem gaat zeggen dat geloof en god pure onzin is, dan is dat geen optie.
Jij was vroeger ook religieus en nu niet meer, dus dat hij nu nog wel gelooft, betekent niet dat dit stand houd. Ik zou me er niet zo druk over maken. Als je anti-geloof bent, had je hem niet naar een rk-basisschool moeten doen natuurlijk.

Ja meer dan een beetje met kerst en een beetje met pasen is het ook niet hoor. Ik heb zelf op een protestants christelijke basisschool gezeten, daar werd echt het halve oude testament jaarlijks doorgewerkt en dan tussendoor met kerst en rond pasen alle verhalen van jezus, de vergelijkingen enz. En we zongen uit zo'n liedbundel met de juf die ons begeleidde op de blokfluit. Die school, daar wonen wij vlak achter, 2 keer vallen en we zijn er, maar dat was dus echt geen optie.
Ik had echt niet verwacht dat het kerstverhaal zoveel indruk op hem zou maken, hij komt verder eigenlijk nooit met verhalen terug die de juf heeft vertelt
Ik had echt niet verwacht dat het kerstverhaal zoveel indruk op hem zou maken, hij komt verder eigenlijk nooit met verhalen terug die de juf heeft vertelt

Het is toch ook gewoon een beetje met kerst? Haar zoon vindt het gewoon leuker als ze verwacht had, kan de school ook niets aan doen lijkt me.
woensdag 2 januari 2019 om 13:03
Geloof ook maar niet dat het veel verder gaat. Van het katholieke onderwijs in Nederland is niets over.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)

woensdag 2 januari 2019 om 13:04
Dat doen we ook niet. Hij vraagt ongeveer elke dag of ik in god geloof en als ik nee zeg dan zegt ie: god bestaat. Jezus is godchocolol schreef: ↑02-01-2019 13:02Nou als jij tegen hem gaat zeggen dat geloof en god pure onzin is, dan is dat geen optie.
Jij was vroeger ook religieus en nu niet meer, dus dat hij nu nog wel gelooft, betekent niet dat dit stand houd. Ik zou me er niet zo druk over maken. Als je anti-geloof bent, had je hem niet naar een rk-basisschool moeten doen natuurlijk.
woensdag 2 januari 2019 om 13:05
woensdag 2 januari 2019 om 13:07
Wat Rejoy al geschreven heeft. En ik zou niet te afkappend roepen dat God niet bestaat (ook al is dat zo
. Daarmee kun je je kind het idee geven dat het iets verkeerd doet. Laat hem gewoon lekker geloven.
Ik ben ongelovig katholiek, heb mijn kinderen op de naastgelegen christelijk protestante basisschool gedaan en vooral de eerste jaren werd er nog gebeden en gezongen over de Here God maar vanaf groep 4 5 6 wordt er door mijn kinderen geroepen dat God helemaal niet bestaat. Prima, ik ben het met ze eens.

Ik ben ongelovig katholiek, heb mijn kinderen op de naastgelegen christelijk protestante basisschool gedaan en vooral de eerste jaren werd er nog gebeden en gezongen over de Here God maar vanaf groep 4 5 6 wordt er door mijn kinderen geroepen dat God helemaal niet bestaat. Prima, ik ben het met ze eens.
Poep, wie heeft jou gescheten?
woensdag 2 januari 2019 om 13:07
Hier soortgelijke situatie, en ik zou er niet te zwaar aan tillen. als je er echt niet tegen kunt had je niet voor een gelovige school moeten kiezen. Ons kind vindt de bijbelverhalen machtig interessant en krijgt er geen genoeg van. Begrijp ik ook wel een beetje want ik vond het als kind ook mooie verhalen.
We zeggen hem dat het gewoon mooie verhalen zijn maar dat sommige mensen denken dat het echt is (wij niet), en dat accepteert hij. Voor hem is het volgens mij net zo echt als de Gruffalo ofzo - die in een kinderbrein wellicht best zou kunnen bestaan. Op school wordt er verder ook niets opgedrongen ofzo, alleen verhalen verteld/geinformeerd. Ik laat m lekker, en als hij voor de 200ste keer het kerstverhaal wilt horen lees ik dat gewoon nog een keer voor.
En mocht hij toch serieus gaan/blijven geloven is dat zijn goed recht toch?
We zeggen hem dat het gewoon mooie verhalen zijn maar dat sommige mensen denken dat het echt is (wij niet), en dat accepteert hij. Voor hem is het volgens mij net zo echt als de Gruffalo ofzo - die in een kinderbrein wellicht best zou kunnen bestaan. Op school wordt er verder ook niets opgedrongen ofzo, alleen verhalen verteld/geinformeerd. Ik laat m lekker, en als hij voor de 200ste keer het kerstverhaal wilt horen lees ik dat gewoon nog een keer voor.
En mocht hij toch serieus gaan/blijven geloven is dat zijn goed recht toch?
nootboek wijzigde dit bericht op 02-01-2019 13:11
0.77% gewijzigd

woensdag 2 januari 2019 om 13:08
snorriemorrie schreef: ↑02-01-2019 13:04Dat doen we ook niet. Hij vraagt ongeveer elke dag of ik in god geloof en als ik nee zeg dan zegt ie: god bestaat. Jezus is god
En hij gelooft ook vast nog in Sinterklaas. Ik zou me er niet te druk om maken. Sommige verhalen zijn best mooi, dus kan best dat dit indruk maakt.

TardisBlue schreef: ↑02-01-2019 13:02Het is toch ook gewoon een beetje met kerst? Haar zoon vindt het gewoon leuker als ze verwacht had, kan de school ook niets aan doen lijkt me.
Geen idee, ze schrijft in haar OP 'steeds vaker', niet specifiek het kerstverhaal.
Maar goed, in hoeverre moet je meegaan in dat leuker dan verwacht? Straks gaat de hele klas communie doen, ook iets op alvast rekening mee te houden wat je dan wil.
Je kan toch gewoon je kind zelf de keuze laten maken? Gewoon uitleggen dat er mensen zijn die in god geloven en in allah enzo en dat dat prima is maar dat mama en papa daar niet in geloven?
Ik ben ook niet gelovig opgevoed en naar een christelijke school gegaan. Ik ben daardoor niet gaan geloven maar ben wel blij dat ik er iets van heb meegekregen.
Ik ben ook niet gelovig opgevoed en naar een christelijke school gegaan. Ik ben daardoor niet gaan geloven maar ben wel blij dat ik er iets van heb meegekregen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Gelukkig leven we in een land waar we keuzevrijheid hebben.
Hij mag geloven, en hij mag ook niet geloven.
Laten hem zijn zoektocht zelf maken. Misschien is het een fase, misschien is dit een levensstijl/overtuiging waarbij hij zich prettig voelt.
Respecteer zijn keuze. Aan de andere kant mag jij natuurlijk ook jouw ervaringen delen. Dat je gelovig bent opgevoed, maar dat je het geloof kwijt bent geraakt. Houdt de discussie wel op zijn niveau.
De maatschappij is al lastig genoeg voor kinderen (en volwassenen) en steun en duidelijkheid van een geloof kan fijn zijn. En een verklaring geven voor dingen. Of hij kan meedoen met rituelen wanneer hij geloofd, en heeft geloven dus voordelen.
Jullie hebben zelf gekozen voor een katholieke school, dan is het niet zo raar dat hij dan in aanraking komt met het katholieke geloof.
Hij mag geloven, en hij mag ook niet geloven.
Laten hem zijn zoektocht zelf maken. Misschien is het een fase, misschien is dit een levensstijl/overtuiging waarbij hij zich prettig voelt.
Respecteer zijn keuze. Aan de andere kant mag jij natuurlijk ook jouw ervaringen delen. Dat je gelovig bent opgevoed, maar dat je het geloof kwijt bent geraakt. Houdt de discussie wel op zijn niveau.
De maatschappij is al lastig genoeg voor kinderen (en volwassenen) en steun en duidelijkheid van een geloof kan fijn zijn. En een verklaring geven voor dingen. Of hij kan meedoen met rituelen wanneer hij geloofd, en heeft geloven dus voordelen.
Jullie hebben zelf gekozen voor een katholieke school, dan is het niet zo raar dat hij dan in aanraking komt met het katholieke geloof.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 2 januari 2019 om 13:09
Op een katholieke school? Lijkt me heel erg sterk.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 2 januari 2019 om 13:10
Ook dat klassikaal communie doen is vrijwel verdwenen in Nederland. En dan nog optioneel
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)

woensdag 2 januari 2019 om 13:11
Hij kan ook elke dag gaan beweren dat kabouters en elfjes bestaan.snorriemorrie schreef: ↑02-01-2019 13:04Dat doen we ook niet. Hij vraagt ongeveer elke dag of ik in god geloof en als ik nee zeg dan zegt ie: god bestaat. Jezus is god

Ik zou me er niet druk om maken TO. Hij is nog jong, hij gelooft ook in Sinterklaas neem ik aan? De keuze om wel of niet ergens in te geloven kun je op die leeftijd helemaal nog niet maken. Je kunt hem op een voor hem begrijpelijke manier uitleggen dat niet iedereen gelooft (jullie bijvoorbeeld niet) maar daar zou ik het bij laten. Naarmate hij ouder wordt komt hij met genoeg verschillende meningen in aanraking en kun je ook echte gesprekken erover voeren met hem. Het blijft zijn eigen keuze, maar op dat moment wordt het pas écht een keuze.
snorriemorrie schreef: ↑02-01-2019 13:04Dat doen we ook niet. Hij vraagt ongeveer elke dag of ik in god geloof en als ik nee zeg dan zegt ie: god bestaat. Jezus is god
Ik zou me er ook niet al te druk om maken en er vooral niet te veel tegenin gaan. Als jij nu de boodschap gaat brengen dat wat hij op school hoort onzin is dan wordt het wel erg verwarrend voor een kind van die leeftijd. Volgens mij heb je grofweg twee opties: accepteren dat verhalen soms indruk maken op kleine kinderen en dat op de school die je hebt gekozen het kerst/paasverhaal verteld wordt, of als je hier echt niet mee uit te voeten kunt op zoek gaan naar een school waar dat niet het geval is. Maar als ze het er verder niet echt in rammen zou ik ervan uit gaan dat hij de komende jaren nog wel vaker gefascineerd zal zijn door iets en dat dat ook nog heel erg gaat wisselen. Hij heeft nog tijd genoeg om uit te vinden of het geloof echt iets voor hem is.

woensdag 2 januari 2019 om 13:12
De meeste scholen hebben Trefpunt als methode toch? Of is dat alleen christelijk protestants?

woensdag 2 januari 2019 om 13:15
JollyRider schreef: ↑02-01-2019 13:10Ook dat klassikaal communie doen is vrijwel verdwenen in Nederland. En dan nog optioneel
Bij mijn broer in het zuiden van het land hoor ik het nog veel, niet klassikaal, maar wel allemaal rond dezelfde tijd, dus het leeft wel. Een kind van die leeftijd hoort verhalen en denkt aan feest en kadootjes, dus wel optioneel natuurlijk, maar niet leuk als je graag wil en dan vervolgens niet mag van je moeder.
woensdag 2 januari 2019 om 13:15
Namen van methodes ken ik niet. Maar dagelijks bidden was toen ik jong was al niet echt heel normaal meer, en meerdere bijbelverhalen per week nog minder.
Sterker, het is niet zo extreem katholiek om de bijbel centraal te stellen. Ik vermoed dus dat je het inderdaad over een pc-aanpak hebt.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 2 januari 2019 om 13:16
En o ja, alle kinderen zijn op de een of andere manier 'gelovig'. Ze volgen de verhalen die in hun omgeving verteld worden. Zo geloven bijna alle kinden in Sinterklaas (als dat verhaal ze verteld wordt). In die zin is geloven sowieso een fase, en komt er ook een fase waarin ze willen weten wat echt is en wat niet. Die fase is veel geschikter om een open gesprek te hebben over wat God is en of dat idee wel of niet van betekenis is voor je. Voor nu zou ik hem gewoon zijn verhalen gunnen en er niet te bang voor zijn dat hij ergens voor eeuwig aan vast zit.