Kind gelooft: fase of niet?

woensdag 2 januari 2019 om 12:48
Anderhalf jaar geleden is onze zoon gestart op school. Aangezien er hier in de buurt maar 1 openbare school is die van dubieuze kwaliteit is, hebben wij toch maar voor een katholieke school gekozen. Tijdens het kennismakingsgesprek kwam ter sprake dat er niet veel met het geloof werd gedaan, alleen het kerstverhaal en met Pasen een beetje.
Maar nu komt zoon steeds vaker thuis met verhalen over Jezus die god is en dat hij in god gelooft.
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Zelf vroeger wel gelovig geweest maar ik heb er nu niets meer mee en mijn man ook niet. Maargoed, ga je een kind voor zoiets van school afhalen of zal dit gewoon een fase zijn?
Maar nu komt zoon steeds vaker thuis met verhalen over Jezus die god is en dat hij in god gelooft.
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.

woensdag 2 januari 2019 om 13:16
Alleen protestanten moeten consequent zijn.

woensdag 2 januari 2019 om 13:17
snorriemorrie schreef: ↑02-01-2019 12:57Overigens wil ik hem ook niet persé afschermen van het geloof, het is zeker een optie voor hem. Maar op deze leeftijd nemen ze alles wat de juf zegt voor waar aan. Ik schrik er dan nogal van hoe heftig hij daarin meegaat.
Weet je zeker dat het is verteld op initiatief van de juf? Onderschat de kinderen ook niet. Waarschijnlijk worden de meeste van zijn klasgnoten religieus opgevoed, inclusief het idee dat God bestaat en dat dat de waarheid is. Het kan ook in de klas besproken zijn (naar aanleiding van een vraag van een klasgenoot?). Dan kan de juf moeilijk zeggen dat God niet bestaat of dat sommige mensen geloven dat God bestaat. Ze werkt op een Christelijke school, dan wordt van haar verwacht dat ze het geloof uitdraagt.
anoniem_199331 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 13:17
2.45% gewijzigd
Als ik het goed begrijp gaat je zoon anderhalf jaar naar school.
Dan is hij dus 5 1/2 - 6 jaar oud?
Logisch dat hij gelooft. Hij gelooft datgene wat zijn juffrouw zegt. Want zij weet nog alles. juf zegt ook dat Sinterklaas bestaat, dus waarom zou God niet bestaan?
Plus... Het is een kind in de onderbouw. Waar zou hij de kennis vandaag moeten halen om zelfstandig te kunnen besluiten dat Sinterklaas wel bestaat, maar God niet?
Als Sinterklaas in 1 nacht IEDEREEN van een kadootje kan voorzien, nou, dan moet God toch ook bestaan?
Dan is hij dus 5 1/2 - 6 jaar oud?
Logisch dat hij gelooft. Hij gelooft datgene wat zijn juffrouw zegt. Want zij weet nog alles. juf zegt ook dat Sinterklaas bestaat, dus waarom zou God niet bestaan?
Plus... Het is een kind in de onderbouw. Waar zou hij de kennis vandaag moeten halen om zelfstandig te kunnen besluiten dat Sinterklaas wel bestaat, maar God niet?
Als Sinterklaas in 1 nacht IEDEREEN van een kadootje kan voorzien, nou, dan moet God toch ook bestaan?
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”

Ik zat vroeger op een katholieke school waar communie werd gedaan. Ik vond het stomme verhalen (bij het voorbereiden) en wilde dus geen communie doen. Er waren twee kinderen die niet meededen. We lazen gewoon mee, maar waren alleen op de weekenddag in kwestie er niet bij. Daar heeft nooit iemand iets over gezegd. Het was ook geen dorp, dat scheelt misschien? Ik zag laatst op Facebook bij iemand dat er in dat dorp nogal veel aandacht aan werd besteed. Dan is het misschien moeilijker om je eraan te onttrekken.
Het leeft zeker, maar dat gaat niet van de school uit, en daar ging dit topic over. Ook in het zuiden is het de norm dat de eerste communie, inclusief voorbereiding, vanuit de parochie wordt georganiseerd en verzorgd. Sommige rk-scholen stellen daar een lokaal voor ter beschikking en/of helpen bij de eerste communicatie/inschrijving. Maar het is echt niet meer normaal dat de school iets organiseert, en klassikaal eerste communie doen is naar mijn waarneming een volstrekte zeldzaamheid geworden.Star² schreef: ↑02-01-2019 13:15Bij mijn broer in het zuiden van het land hoor ik het nog veel, niet klassikaal, maar wel allemaal rond dezelfde tijd, dus het leeft wel. Een kind van die leeftijd hoort verhalen en denkt aan feest en kadootjes, dus wel optioneel natuurlijk, maar niet leuk als je graag wil en dan vervolgens niet mag van je moeder.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)

woensdag 2 januari 2019 om 13:19
JollyRider schreef: ↑02-01-2019 13:17Het leeft zeker, maar dat gaat niet van de school uit, en daar ging dit topic over. Ook in het zuiden is het de norm dat de eerste communie, inclusief voorbereiding, vanuit de parochie wordt georganiseerd en verzorgd. Sommige rk-scholen stellen daar een lokaal voor ter beschikking en/of helpen bij de eerste communicatie/inschrijving. Maar het is echt niet meer normaal dat de school iets organiseert, en klassikaal eerste communie doen is naar mijn waarneming een volstrekte zeldzaamheid geworden.
Dat is waar, maar aangezien TO er nu al moeite mee heeft, verwacht ik dat ze straks nog wel tegen meer van dit soort 'problemen' aan kan gaan lopen.
Tja, hier een kleuter op een rk school. Zelf zijn we ook niet gelovig. Zij kent nu inderdaad het hele kerstverhaal en vroeg zich af waarom jezus dan altijd al een baby is in de kerststal, want god, de grote jezus, die is er nooit.
Ik heb gezegd dat het kerstverhaal een soort sprookje is, en dat sommige mensen geloven dat dat heel lang geleden écht is gebeurd en andere mensen denken dat het altijd al een sprookje was. Maar dat het verhaal elke keer hetzelfde is en jezus dus 1x geboren is, maar dat elk jaar wordt nagespeeld. Toen zei ze: mama denk jij dat het echt is of een sprookje? Ik denk een sprookje zei ik, wat denk jij? Ik denk dat het echt is.
Einde gesprek.
Het zijn kleuters, die zijn altijd 'gelovig', omdat ze nou eenmaal nog alles geloven wat er verteld wordt.
En als ze over een jaar of 10 besluit om zich alsnog te laten dopen vind ik dat prima.
Ik heb gezegd dat het kerstverhaal een soort sprookje is, en dat sommige mensen geloven dat dat heel lang geleden écht is gebeurd en andere mensen denken dat het altijd al een sprookje was. Maar dat het verhaal elke keer hetzelfde is en jezus dus 1x geboren is, maar dat elk jaar wordt nagespeeld. Toen zei ze: mama denk jij dat het echt is of een sprookje? Ik denk een sprookje zei ik, wat denk jij? Ik denk dat het echt is.
Einde gesprek.
Het zijn kleuters, die zijn altijd 'gelovig', omdat ze nou eenmaal nog alles geloven wat er verteld wordt.
En als ze over een jaar of 10 besluit om zich alsnog te laten dopen vind ik dat prima.
funnymiss wijzigde dit bericht op 02-01-2019 13:22
12.65% gewijzigd

Ik zie het probleem niet zo. Wij zijn niet gelovig, onze kinderen gaan niet naar een religieuze school en toch zegt mijn dochter (wat ouder dan jouw kind) dat ze in God gelooft. Prima wat ons betreft.
En je geeft de "schuld" aan de school, maar vergeet ook de invloed van vriendjes niet. Mijn dochter zit in de leeftijd van Eerste Communies en krijgt ea mee van vriendinnetjes.
En je geeft de "schuld" aan de school, maar vergeet ook de invloed van vriendjes niet. Mijn dochter zit in de leeftijd van Eerste Communies en krijgt ea mee van vriendinnetjes.
woensdag 2 januari 2019 om 13:20
Godsdienstsociologisch onderzoek toont al jaren aan dat het aantal echt katholiek gelovige Nederlanders minimaal is, en in de leeftijd met kinderen een volstrekte zeldzaamheid. Waarschijnlijk worden de meeste kinderen op een rk-school ofwel nauwelijks religieus opgevoed, of islamitisch (rk scholen zijn nogal populair onder moslims). Van leerkrachten op rk scholen wordt over het algemeen niet erg gewaardeerd als ze al te serieus gelovig zijn.nerdopviva schreef: ↑02-01-2019 13:17Weet je zeker dat het is verteld op initiatief van de juf? Onderschat de kinderen ook niet. Waarschijnlijk worden de meeste van zijn klasgnoten religieus opgevoed, inclusief het idee dat God bestaat en dat dat de waarheid is. Het kan ook in de klas besproken zijn (naar aanleiding van een vraag van een klasgenoot?). Dan kan de juf moeilijk zeggen dat God niet bestaat of dat sommige mensen geloven dat God bestaat. Ze werkt op een Christelijke school, dan wordt van haar verwacht dat ze het geloof uitdraagt.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 2 januari 2019 om 13:22
Ik was in mijn klas, in een piepklein dorpsschooltje, de enige die niet mee deed. Maar bepaald niet de enige die er niet in geloofde.3thee schreef: ↑02-01-2019 13:17Ik zat vroeger op een katholieke school waar communie werd gedaan. Ik vond het stomme verhalen (bij het voorbereiden) en wilde dus geen communie doen. Er waren twee kinderen die niet meededen. We lazen gewoon mee, maar waren alleen op de weekenddag in kwestie er niet bij. Daar heeft nooit iemand iets over gezegd. Het was ook geen dorp, dat scheelt misschien? Ik zag laatst op Facebook bij iemand dat er in dat dorp nogal veel aandacht aan werd besteed. Dan is het misschien moeilijker om je eraan te onttrekken.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)

woensdag 2 januari 2019 om 13:23
In België wordt het ook nog veel gedaan.Star² schreef: ↑02-01-2019 13:15Bij mijn broer in het zuiden van het land hoor ik het nog veel, niet klassikaal, maar wel allemaal rond dezelfde tijd, dus het leeft wel. Een kind van die leeftijd hoort verhalen en denkt aan feest en kadootjes, dus wel optioneel natuurlijk, maar niet leuk als je graag wil en dan vervolgens niet mag van je moeder.
woensdag 2 januari 2019 om 13:23
Ik heb zelf op een RK basisschool gezeten, ondanks dat we thuis niet gelovig waren. Het was een redelijk goede school, in ieder geval beter dan de openbare school in de buurt. Rond kerst en pasen was er inderdaad meer aandacht voor het geloof, maar dat was niet heel intensief. Het was ook erg afhankelijk van de docent. De meesten deden er weinig mee. Één jaar was er een docent met wie we elke ochtend het onze vader zeiden. Dat heb ik toen 's avonds in bed nog een tijdje gedaan. Dat is niet blijven hangen en zelfs het hoe en wat bij welke feestdag is deels vervlogen.
Als het de betere school is, lekker laten gaan en op je eigen manier uitleggen.
Als het de betere school is, lekker laten gaan en op je eigen manier uitleggen.

woensdag 2 januari 2019 om 13:25
Waar haal je dat vandaan?
Ik kom uit het zuiden en heb op een een katholieke basisschool (en middelbare school) gezeten. Ik ging begin jaren '90 voor het eerst naar school, maar wij kregen echt niet meerdere keren per week een bijbelverhaal te horen. Ook werd er niet elke dag gebeden. We kregen één keer per week een uur godsdienstles, dat was het. In groep 4 werd dat 2 uur, ter voorbereiding op de communie. Dat werd klassikaal gedaan, want iedereen deed mee en deed op dezelfde dag de communie. Na de communie werd er weer één uur godsdienstles gegeven, tot begin van groep 8; het jaar waarin het vormsel ontvangen wordt. Na het vormsel werd het weer teruggebracht naar één uur.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 13:26
2.12% gewijzigd

woensdag 2 januari 2019 om 13:25
Ik ook samen met mijn beste vriendinnetje. En toch kregen we allebei een heel mooie fiets toen de rest communie deed. Zij een roze en ik een paarseJollyRider schreef: ↑02-01-2019 13:22Ik was in mijn klas, in een piepklein dorpsschooltje, de enige die niet mee deed.

woensdag 2 januari 2019 om 13:27
In mijn omgeving gaan alle kinderen naar het Katholieke onderwijs, gewoon omdat die scholen beter staan aangeschreven. Die paar uurtjes godsdienst per week horen daarbij. Maar uiteindelijk gaat niemand naar de kerk is er niemand die bid. De meesten doen wel hun communie, maar dat is dan voor het feest en de cadeautjes.

woensdag 2 januari 2019 om 13:29
Hahahhaha
Wat verwachten jij en TO nou precies van een katholieke school?
Wat een topic..
Ik zou mijn kleuter in deze situatie niet vertellen dat god niet bestaat. Dat is immers ook maar een mening gebaseerd op een andere mening. Ik zou me beperken tot de feiten: sommige mensen denken...
Hoe verwarrend als ik zelf een christelijke school uitkies voor m'n kind om hem daarna te vertellen dat het allemaal onzin is.

woensdag 2 januari 2019 om 13:30
Zoon geloofde/gelooft ook. RK-school. Sinds hij groep 4 gepasseerd is (1e communie) is het een beetje aan het inkakken. Ik heb er geen problemen mee, hij zoekt zijn eigen weg wel. Ik ben zelf niet gelovig maar niet zwaar anti-religie. Ik zie het ook als een stuk algemene ontwikkeling. Wellicht valt hij van zijn (kinderlijke vorm van) geloof later af, de kennis blijft.
Ik wist van tevoren dat hij meer dan op een openbare school iets zou meekrijgen over religie.
Ik wist van tevoren dat hij meer dan op een openbare school iets zou meekrijgen over religie.
woensdag 2 januari 2019 om 13:31
De meeste mensen die denken dat het net zoiets is als een school-met-de-bijbel: veel te veel
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 2 januari 2019 om 13:31
De Protestants Christelijke school waar mijn kinderen naartoe gaan volgen ook de Vreedzame School maar dit heeft totaal niets met godsdienst te maken.
Poep, wie heeft jou gescheten?