Kind gelooft: fase of niet?

02-01-2019 12:48 171 berichten
Anderhalf jaar geleden is onze zoon gestart op school. Aangezien er hier in de buurt maar 1 openbare school is die van dubieuze kwaliteit is, hebben wij toch maar voor een katholieke school gekozen. Tijdens het kennismakingsgesprek kwam ter sprake dat er niet veel met het geloof werd gedaan, alleen het kerstverhaal en met Pasen een beetje.

Maar nu komt zoon steeds vaker thuis met verhalen over Jezus die god is en dat hij in god gelooft.

Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. :roll: Zelf vroeger wel gelovig geweest maar ik heb er nu niets meer mee en mijn man ook niet. Maargoed, ga je een kind voor zoiets van school afhalen of zal dit gewoon een fase zijn?
Waarom zou je kind niet zijn eigen geloof mogen hebben? Je hoeft het niet te voeden, maar om het nou hysterisch door de door jullie gekozen katholieke school af te tekken is best gek.
Ik zou toch eens op school gaan vragen met ze precies vertellen aan de kinderen. Ik vind algemene kennis tot op zekere hoogte prima.
Alle reacties Link kopieren
Waarom reageer je zo allergisch TO, dat je je kind zelfs liever naar een slechtere school laat gaan? Hecht je zo aan het bepalen wat je kind mag denken?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik zou meteen vertellen dat god niet bestaat, maar dat sommige mensen dat wel denken. Net als bij willekeurig andere verzinsels waar een kind mee thuis kan komen.
Van school halen??

Stel dat hij blijft geloven? Mag dat niet? Moet hij in hetzelfde geloven als jullie?

Ik ben ook niet gelovig maar als mijn dochter daar anders overdenkt, op welke leeftijd dan ook, is die ruimte er.
Wil niet zeggen dat ik ook ga bidden voor het eten maar als zij dat wel wil respecteer ik dat.

Overigens zou het heel goed Wen fase kunnen zijn, het is natuurlijk actueel geweest rond kerst.
Ik zou hem daarvoor niet van school doen veranderen. Ze komen ook via andere wegen in aanraking met geloof, je kunt ze niet van alles afschermen. Misschien is het een fase, misschien ook niet. Zou me er echt niet druk om maken.
anoniem_377381 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 12:53
0.88% gewijzigd
Star² schreef:
02-01-2019 12:51
Ik zou toch eens op school gaan vragen met ze precies vertellen aan de kinderen. Ik vind algemene kennis tot op zekere hoogte prima.
Algemene kennis op een openbare school wel. Het is een katholieke school daar kan je verwachten dat het dieper gaat.
Ik zou mijn kind er zeker niet vanaf halen. Laat je kind het zelf ontdekken. Mijn kinderen zitten op een christelijke school. Zelf ben ik niet kerkelijk actief. Mijn kinderen krijgen het nodige mee van school.
Ik probeer wel de informatie die ze krijgen van meerdere kanten te belichten. Ik laat ook horen dat er mensen zijn die nergens in geloven of een ander soort geloof hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als je je kind naar een katholieke school laat gaan, kun je nagaan dat het bijbelverhaal daar verteld wordt en dat het bestaan van God als waarheid gezien wordt. Ik vind het eigenlijk een beetje naïef dat je hier nu tegenaan loopt, wat had je dan gedacht: 'Ik zet m'n kind op een katholieke school en ik hoor nooit iets terug van het geloof'?

En wat is het probleem precies? Ik ben niet gelovig en mijn kinderen gaan naar christelijk onderwijs. Ik vind het prima dat ze wat van het geloof mee krijgen. Ik vertel mijn kinderen dat sommige mensen in God geloven en dat iedereen op een andere manier in God gelooft (letterlijk volgens de bijbel of een eigen interpretatie) en dat er ook mensen zijn die daar niet in geloven. Er is geen bewijs dat God wel bestaat, maar ook geen bewijs dat God niet bestaat en dat ze zelf mogen weten of ze er wel in geloven of niet.

Wat is het probleem precies? Als je het geloof helemaal niet mee wil geven, vind ik het echt dom dat je je kind op een katholieke school hebt gezet.
3thee schreef:
02-01-2019 12:52
Ik zou meteen vertellen dat god niet bestaat, maar dat sommige mensen dat wel denken. Net als bij willekeurig andere verzinsels waar een kind mee thuis kan komen.

ja, dat doen we inderdaad ook,maar hij is er heel standvastig in.

Ik weet niet waarom ik er zo allergisch op reageer, ik denk omdat de kerk en ik niet op een leuke manier uit elkaar zijn gegaan.
Alle reacties Link kopieren
We hebben net kerst achter de rug en juist kerst is de tijd waarin school wel wat doet met het geloof. Dus ik vind het niet zo gek wat er nu gebeurt eerlijk gezegd.

Los daarvan; je vindt het wel prima dat je kind gelooft in sinterklaas. Daarvan weten we pas echt zeker dat het een fantasie/traditie is. Dat ontneem je hem vast ook niet??
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
In mijn kindertijd dacht iedereen dat ik later non zou worden. Vanaf mijn pubertijd ben ik helemaal anti geloof geworden. Dus je hoeft nog niet te wanhopen ;-)
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
02-01-2019 12:54
ja, dat doen we inderdaad ook,maar hij is er heel standvastig in.

Ik weet niet waarom ik er zo allergisch op reageer, ik denk omdat de kerk en ik niet op een leuke manier uit elkaar zijn gegaan.
Maar wel een rk school kiezen. Lekker consequent
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
02-01-2019 12:52
Ik zou meteen vertellen dat god niet bestaat, maar dat sommige mensen dat wel denken. Net als bij willekeurig andere verzinsels waar een kind mee thuis kan komen.
Dit.
Maar ik zou idd liever een wat mindere school kiezen dan een katholieke, ik ben zeer anti-religieus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Je zoon zit overigens nog in de magische fase. Dat hij gelooft is logisch. Hij gelooft ook in Sinterklaas, kaboutertjes, reuzen, engeltjes, elfjes en spoken.

Ik zou er niet te zwaar aan tillen.
anoniem_349321 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 12:58
10.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is begin januari. Het kerstverhaal met Jezus en God zit vers in hun geheugen. Je hebt je kind op een katholieke school ingeschreven.
Wat waren je verwachtingen? Ze hebben toch aangegeven dat ze met Kerst het kerstverhaal behandelen? En jouw zoon gelooft dit verhaal, prima en heel normaal.
Als hij groter is kan hij altijd nog kritisch worden of juist het geloof gaan belijden. Of hij verdiept zich in de reformatorische kant, of in het boeddhisme.
Overigens wil ik hem ook niet persé afschermen van het geloof, het is zeker een optie voor hem. Maar op deze leeftijd nemen ze alles wat de juf zegt voor waar aan. Ik schrik er dan nogal van hoe heftig hij daarin meegaat.

En zoals ik al zei: wij hebben wel van tevoren geïnformeerd over wat voor rol het geloof dan op school speelt en toen werd gezegd: we vertellen het kerstverhaal en doen iets met pasen. En dat is het. En zo is het ook wel,hoor. Ze bidden bijvoorbeeld niet.

Ik had niet verwacht dat alleen het kerstverhaal al genoeg zou zijn om mijn zoon in een jezus-fan te laten veranderen
Alle reacties Link kopieren
Waarom naar een katholieke school als je zelf zo allergisch er tegenover staat?

Dan kun je dit toch verwachten?
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Mandy81 schreef:
02-01-2019 12:56
Je zoon zit overigens nog in de magische fase. Dat hij gelooft is logisch. Hij gelooft ook in Sinterklaas, kaboutertjes, reuzen, engeltjes, elfjes en spoken.
Inderdaad als kind vond ik die verhalen uit de kinderbijbel prachtig! :-D
Rejoy schreef:
02-01-2019 12:54
Als je je kind naar een katholieke school laat gaan, kun je nagaan dat het bijbelverhaal daar verteld wordt en dat het bestaan van God als waarheid gezien wordt. Ik vind het eigenlijk een beetje naïef dat je hier nu tegenaan loopt, wat had je dan gedacht: 'Ik zet m'n kind op een katholieke school en ik hoor nooit iets terug van het geloof'?

En wat is het probleem precies? Ik ben niet gelovig en mijn kinderen gaan naar christelijk onderwijs. Ik vind het prima dat ze wat van het geloof mee krijgen. Ik vertel mijn kinderen dat sommige mensen in God geloven en dat iedereen op een andere manier in God gelooft (letterlijk volgens de bijbel of een eigen interpretatie) en dat er ook mensen zijn die daar niet in geloven. Er is geen bewijs dat God wel bestaat, maar ook geen bewijs dat God niet bestaat en dat ze zelf mogen weten of ze er wel in geloven of niet.

Wat is het probleem precies? Als je het geloof helemaal niet mee wil geven, vind ik het echt dom dat je je kind op een katholieke school hebt gezet.
Dit dus
JollyRider schreef:
02-01-2019 12:56
Maar wel een rk school kiezen. Lekker consequent

Ja,dat wel inderdaad. En het is verder ook echt een topschool.
Alle reacties Link kopieren
Als het een Nederlandse school is kan je er overigens volstrekt zeker van zijn dat de school nog niet in de buurt komt van werkelijk rk leren/opvoeden. Het meest katholieke dat het Nederlandse rk-onderwijs te bieden heeft gaat inderdaad niet verder dan kerst-, paas-verhaal en “lief zijn voor elkaar”
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
WakeUpje schreef:
02-01-2019 12:53
Algemene kennis op een openbare school wel. Het is een katholieke school daar kan je verwachten dat het dieper gaat.

Dan hadden ze dat moeten zeggen tijdens de intake. TO vindt het kennelijk vervelend en heeft haar keuze gebaseerd op 'een beetje met kerst en een beetje met pasen'.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook een beetje de kriebels van krijgen, maar dat zijn mijn eigen gevoelens bij alle nare dingen die uit naam van het geloof worden gedaan.

In de basis is het een fijn idee natuurlijk: zo'n soort van opa in de wolken die voor iedereen zorgt. Komt denk ik vanzelf weer goed als hij er meer over weet.

Ik zou inzetten op verbreden van zijn kennis. Zodat hij weet dat er niet maar 1 waarheid is. Er bestaat een stripverhaal over buddha wat ik op zijn leeftijd heel interessant vond. Misschien is er een moskee die een open dag heeft. Voor jodendom zou ik niks weten maar is er vast.

Het hindoeïsme is heel leuk voor kinderen om over te leren door al die gekke goden met hun verhalen.

En hem verder gewoon laten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven