Kind gelooft: fase of niet?

woensdag 2 januari 2019 om 12:48
Anderhalf jaar geleden is onze zoon gestart op school. Aangezien er hier in de buurt maar 1 openbare school is die van dubieuze kwaliteit is, hebben wij toch maar voor een katholieke school gekozen. Tijdens het kennismakingsgesprek kwam ter sprake dat er niet veel met het geloof werd gedaan, alleen het kerstverhaal en met Pasen een beetje.
Maar nu komt zoon steeds vaker thuis met verhalen over Jezus die god is en dat hij in god gelooft.
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Zelf vroeger wel gelovig geweest maar ik heb er nu niets meer mee en mijn man ook niet. Maargoed, ga je een kind voor zoiets van school afhalen of zal dit gewoon een fase zijn?
Maar nu komt zoon steeds vaker thuis met verhalen over Jezus die god is en dat hij in god gelooft.
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.

woensdag 2 januari 2019 om 13:33
kadanz schreef: ↑02-01-2019 13:29Hahahhaha
Wat verwachten jij en TO nou precies van een katholieke school?
Wat een topic..
Ik zou mijn kleuter in deze situatie niet vertellen dat god niet bestaat. Dat is immers ook maar een mening gebaseerd op een andere mening. Ik zou me beperken tot de feiten: sommige mensen denken...
Hoe verwarrend als ik zelf een christelijke school uitkies voor m'n kind om hem daarna te vertellen dat het allemaal onzin is.
Niet dat mijn vier-jarige dingen opdreunt als 'God is liefde' of wat TO ook precies schreef.
En je kan wel lachen, maar ik als de reacties van Jolly bijvoorbeeld lees, is een beetje met kerst en een beetje met pasen helemaal niet raar tegenwoordig.

woensdag 2 januari 2019 om 13:35
Mijn kind zat ook op en christelijke school. Ik mag zelf ook de kerk niet meer ik wegens risico op spontane zelfontbranding. God en ik laten elkaar met rust. En mijn kind kwam ook vertellen dat hij geloofde. Nou prima toch? Hij wilde graag naar de kerk. Nou prima, ik ga wel een keer met je mee (brandblusser mee voor de zekerheid)
Duurde toch wel lang zo’n dienst en het was bepaald saai. Dus dat hoefde niet nog eens.
De ander was overtuigd van reïncarnatie toen ie 5 was. Ook goed.
Inmiddels denken ze er anders over. Ze mogen het echt zelf weten. Mijn issues zijn niet hun issues.
Duurde toch wel lang zo’n dienst en het was bepaald saai. Dus dat hoefde niet nog eens.
De ander was overtuigd van reïncarnatie toen ie 5 was. Ook goed.
Inmiddels denken ze er anders over. Ze mogen het echt zelf weten. Mijn issues zijn niet hun issues.

woensdag 2 januari 2019 om 13:35
Mag het wel sinterklaasliedjes zingen?
Anders moet je haar op een Zwarte School deponeren

woensdag 2 januari 2019 om 13:36
De school hier denkt daar anders over;
Wel legt het programma de Vreedzame School een veilige en geborgen basis om het levensbeschouwelijke gesprek in de klas aan te gaan.

‘ Zit je deur nog op slot, zit je deur nog op slot, doe hem ópen voor God ‘ is weken een hit geweest bij mij thuis. Geleerd op school. Tja.
Ik zat in de jaren 80 in Limburg op een RK school maar er werd nooit gebeden in de klas. Ter voorbereiding p de communie kregen we in de tweede klas een aantal weken wat verteld uit de bijbel maar hetvwas vooral liedjes oefenen.
Daarna in de zesde klas een paar keer meneer kapelaan op bezoek ter voorbereiding op het vormsel.
Ik was verbaasd om te horen dat op de RK school hier in het dorp in het midden van het land nu nog dagelijks wordt gebeden. Hier zijn ze dus wel strenger in de leer dan in het zuiden 40 jaar geleden.
Daarna in de zesde klas een paar keer meneer kapelaan op bezoek ter voorbereiding op het vormsel.
Ik was verbaasd om te horen dat op de RK school hier in het dorp in het midden van het land nu nog dagelijks wordt gebeden. Hier zijn ze dus wel strenger in de leer dan in het zuiden 40 jaar geleden.
Poep, wie heeft jou gescheten?

woensdag 2 januari 2019 om 13:37
Overigens heeft zoon hier staan janken van woede dat we hem niet alsnog wilde laten dopen zodat hij de 1e communie kon meevieren. Man vroeg hem of hij dan graag een feest wilde, dat was makkelijk te doen. Maar daar ‘ging het niet om’ volgens zoon. Geen feest dus. Ik heb wel met hem in de kerk gezeten toen klasgenootjes de communie deden, samen met nog een groepje ‘ongelovige’ klasgenootjes. Ik heb hem gezegd dat als hij 16 is en er nog zo over denkt dat ik het prima vind. Inmiddels wil hij zich al niet meer laten dopen.

woensdag 2 januari 2019 om 13:38

woensdag 2 januari 2019 om 13:41
Dat is al zo sinds de reformatie. Katholieken in een “vijandige” omgeving zijn meestal wat fanatieker. Maar het heeft ook te maken met de bron van het katholicisme. Onder de grote rivieren werd het christendom gebracht vanuit Italië en Frankrijk, de wat gezelligere tak. Boven de grote rivieren werd het door Ierse monniken (Willibrordus enzo) gebracht, die waren al protestants voor iemand de naam Calvijn bedacht had.louise1 schreef: ↑02-01-2019 13:36Ik zat in de jaren 80 in Limburg op een RK school maar er werd nooit gebeden in de klas. Ter voorbereiding p de communie kregen we in de tweede klas een aantal weken wat verteld uit de bijbel maar hetvwas vooral liedjes oefenen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)

woensdag 2 januari 2019 om 13:42
Voor de liefhebber.
Is ook te gebruiken bij voorlichtingen over inbraakpreventie. En men dient het ‘krr krr krr’ zo natuurgetrouw mogelijk na te doen. Als een roestig slot met grote behoefte aan een drupje wd40.
Bij voorkeur overigens gezongen áchterop de fiets en luidkeels.
Is je deur nog op slot?
is je deur nog op slot?
van je krr, krr, krr
doe ‘m open voor God
want de Heer wil bij je wonen
en dan ben je nooit alleen (2x)
Je hart is net een huisje
waar het gezellig is
maar ‘t is er nog zo donker
er is iets dat ik mis
Refr.
Is je deur nog op slot?
is je deur nog op slot?
van je krr, krr, krr
doe ‘m open voor God
en dan ben je nooit alleen
waar het gezellig is
er is iets dat ik mis
Refr.
Is je deur nog op slot?
is je deur nog op slot?
van je krr, krr, krr
doe ‘m open voor God
en dan ben je nooit alleen (2x
Is ook te gebruiken bij voorlichtingen over inbraakpreventie. En men dient het ‘krr krr krr’ zo natuurgetrouw mogelijk na te doen. Als een roestig slot met grote behoefte aan een drupje wd40.
Bij voorkeur overigens gezongen áchterop de fiets en luidkeels.
Is je deur nog op slot?
is je deur nog op slot?
van je krr, krr, krr
doe ‘m open voor God
en dan ben je nooit alleen (2x)
waar het gezellig is
er is iets dat ik mis
Refr.
Is je deur nog op slot?
is je deur nog op slot?
van je krr, krr, krr
doe ‘m open voor God
en dan ben je nooit alleen
waar het gezellig is
er is iets dat ik mis
Refr.
Is je deur nog op slot?
is je deur nog op slot?
van je krr, krr, krr
doe ‘m open voor God
en dan ben je nooit alleen (2x

woensdag 2 januari 2019 om 13:43
Dit.
Sinds de jaren 60 is er veel veranderd wat betreft het (christelijke) geloof in Nederland.
Ik overdrijf maar het lijkt bijna of er tegenwoordig een taboe rust op geloven, ik snap dat niet zo goed. Ik ben zelf inmiddels ook katholiek.
Val ik daar iemand mee lastig, nee absoluut niet, het is iets van mezelf, ik leer daar veel van.
TO wat betreft jouw kind, wat is er in vredesnaam mis met dat hij de verhalen die hij hoort uit de bijbel interessant vindt en daar overna denkt?
Dat is niet crimineel hoor, laat hem lekker.
Ik vind het vreemd dat je daar moeite mee hebt. Misschien bang voor meningen van anderen?

woensdag 2 januari 2019 om 13:44
En gezellig kun je dat niet noemenJollyRider schreef: ↑02-01-2019 13:41Dat is al zo sinds de reformatie. Katholieken in een “vijandige” omgeving zijn meestal wat fanatieker. Maar het heeft ook te maken met de bron van het katholicisme. Onder de grote rivieren werd het christendom gebracht vanuit Italië en Frankrijk, de wat gezelligere tak. Boven de grote rivieren werd het door Ierse monniken (Willibrordus enzo) gebracht, die waren al protestants voor iemand de naam Calvijn bedacht had.

Ik neem mijn gemopper over Limburg terug, deels. Het katholicisme vind ik dan wél weer leuk. Had ik het een stuk beter op gedaan dan de hel en verdoemenis.
woensdag 2 januari 2019 om 13:47
Mijn kinderen zaten op een PC basisschool en wij zijn zelf RK. We hebben bewust gekozen voor de PC school omdat het geloof daar beter geïntegreerd is in de school dan op de de RK school hier in de buurt. Natuurlijk zijn er theologische verschillen maar door deze keuze te maken moeten we ook accepteren dat onze kinderen dus een andere visie meekrijgen op het geloof dan we thuis meegeven. Als we dat niet hadden gewild dan hadden we voor de openbare school moeten kiezen (en dat is ook een serieuze overweging geweest). Echter door deze keuze te maken hebben we voor een discrepantie tussen thuis en school gekozen. Dat moeten we dan ook gewoon accepteren en respecteren dat onze kinderen daardoor misschien een andere visie op het geloof ontwikkelen.
woensdag 2 januari 2019 om 13:47
Wij hadden geen hel & verdoemenis maar biecht & bier

En de biecht is afgeschaft
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 13:48
4.00% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 2 januari 2019 om 13:48
Mijn kinderen zitten op een katholieke school in 't zuiden, Brabant.
Meer dan een beetje met kerst en Pasen doen ze inderdaad niet. Hoewel ze met Pasen vooral kuikens maken, weinig met godsdienst verder.
Bidden nooit.
Geen godsdienstlessen.
Kerstverhaal wel.
Geen spannende liedjes.
Afgelopen jaar hebben ze wel een Suikerfeest lunch gehad verzorgt door 2 islamitische moeders.
Oja, 4-8 klasgenootjes die communie deden, meerderheid niet.
De meeste katholieke scholen die ik ken, ok zijn er niet super veel, zijn dat van oudsher op papier maar doen er verder weinig mee.
Meer dan een beetje met kerst en Pasen doen ze inderdaad niet. Hoewel ze met Pasen vooral kuikens maken, weinig met godsdienst verder.
Bidden nooit.
Geen godsdienstlessen.
Kerstverhaal wel.
Geen spannende liedjes.
Afgelopen jaar hebben ze wel een Suikerfeest lunch gehad verzorgt door 2 islamitische moeders.
Oja, 4-8 klasgenootjes die communie deden, meerderheid niet.
De meeste katholieke scholen die ik ken, ok zijn er niet super veel, zijn dat van oudsher op papier maar doen er verder weinig mee.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

Ja klopt. Maar ik had begrepen dat Trefpunt op op RK scholen gebruikt werd. Maar dat is dus niet zo algemeen als ik dacht.JollyRider schreef: ↑02-01-2019 13:15Namen van methodes ken ik niet. Maar dagelijks bidden was toen ik jong was al niet echt heel normaal meer, en meerdere bijbelverhalen per week nog minder.
Sterker, het is niet zo extreem katholiek om de bijbel centraal te stellen. Ik vermoed dus dat je het inderdaad over een pc-aanpak hebt.

Stukken beter. Mooiere kerken, minder schuld, meer lol, meer menselijkheid. Ik ga me nog een keer bekeren

woensdag 2 januari 2019 om 13:51
Toen wij (vorige eeuw) opzoek gingen naar een leuke basisschool, kwamen we op een Interconfensionele school uit.
De directeur vertelde ook het 'beetje kerst, beetje pasen-verhaal'. Maar de boeken, posters en kleurplaten door de klassen spraken boekdelen. (ik herkende de platen uit mijn zondagschooltijd, kwamen nog van dezelfde stapel).
Voor mij echt de reden geweest er niet voor te kiezen, 'beetje kerst, beetje pasen', vind ik tot daar aan toe, maar verdergaand past gewoon niet bij ons als opvoeders

Ik zal maar even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen.
Over Sinterklaas heeft ie trouwens nog nooit gevraagd of dat ik daarin geloof, dat weet hij blijkbaar wel zeker ofzo?
Ik zal het maar even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Ik denk dat mijn allergie ook een beetje komt van de "kinderbijbelclub" van mijn gemeente waar aan jonge kinderen al word gezegfd dat ze zondig zijn en hun zondigheid af moeten leggen voor god. Daar krijg ik een beetje kriebels van, omdat zulke jonge kinderen in mijn ogen nog niet beter weten en dus niet zondig zijn (als iemand al zonidg is)
Over Sinterklaas heeft ie trouwens nog nooit gevraagd of dat ik daarin geloof, dat weet hij blijkbaar wel zeker ofzo?

Ik zal het maar even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Ik denk dat mijn allergie ook een beetje komt van de "kinderbijbelclub" van mijn gemeente waar aan jonge kinderen al word gezegfd dat ze zondig zijn en hun zondigheid af moeten leggen voor god. Daar krijg ik een beetje kriebels van, omdat zulke jonge kinderen in mijn ogen nog niet beter weten en dus niet zondig zijn (als iemand al zonidg is)

Ik kon de katholiek/islamitische familieleden alleen nog shockeren door aan te kondigen dat ik joods wilde worden. Zo’n God die generatieslang de zweep erover haalt, fikse straffen... daar kreeg je tenminste een beetje eer van een deugdzaam leven, vond dat een stuk eerlijker. En toen vertelde iemand mij dat je niet zomaar joods kon worden. Een jaar later ontdekte ik dat de Sint niet bestond en viel ik van iedere vorm van geloof af.
Oh, ik zie 't al. Wij zitten in de gezellige tak.JollyRider schreef: ↑02-01-2019 13:41Dat is al zo sinds de reformatie. Katholieken in een “vijandige” omgeving zijn meestal wat fanatieker. Maar het heeft ook te maken met de bron van het katholicisme. Onder de grote rivieren werd het christendom gebracht vanuit Italië en Frankrijk, de wat gezelligere tak. Boven de grote rivieren werd het door Ierse monniken (Willibrordus enzo) gebracht, die waren al protestants voor iemand de naam Calvijn bedacht had.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

Ik ben RK opgevoed in Brabant, maar ik vond de zondagse kerkgang toch oersaai. Harde houten banken, koud, saaie preken, vals gezang. Was blij toen ik niet meer hoefde in elk geval!
Op de RK basisschool heb ik eigenlijk niet de indruk echt geindoctrineerd te zijn door het geloof, behalve dat de pater die in de 2e klas communielessen gaf een bij mij mislukte poging deed.
Op de RK basisschool heb ik eigenlijk niet de indruk echt geindoctrineerd te zijn door het geloof, behalve dat de pater die in de 2e klas communielessen gaf een bij mij mislukte poging deed.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 13:53
34.78% gewijzigd