Voor wie nog nooit een relatie heeft gehad (4)

19-04-2018 19:38 3043 berichten
Wanneer je om je heen kijkt, op straat en op televisie, lijkt iedereen de romantische liefde te kunnen vinden. Dit gaat echter niet voor iedereen op. Soms blijft zelfs een knuffel een droom.
Het is niet altijd makkelijk om steeds maar met romantiek geconfronteerd te worden, als dit voor jou een onbereikbaar doel lijkt.
Praat hier mee over de eenzaamheid, het diepe missen, maar vooral over wat jij doet om deze situatie te doorbreken. Hoe oefen je sociale situaties, wissel tips met elkaar uit. Steun elkaar, maar bevestig elkaar liever niet in hoe oneerlijk het is. Wees constructief, en blijf geloven.
Alle reacties Link kopieren
phantast schreef:
31-12-2018 01:11
..... ik ben vooral versteent, boos, gehard, afgeflakte empathy .....
Dit had je nodig om staande te blijven toen je jong was. Je schrijft: "Openheid werkt volgens mij ook niet altijd in je voordeel. In mijn familie moest je daar echt niet mee aankomen."
.
Je bent nu groot en zelfbewust. Je hoeft je niet langer te voegen naar je familie van vroeger.

ls je je openstelt ben je wel kwetsbaarder. Maar je bent groot en sterker, dus wie doet je echt wat?
Eslarealidad schreef:
02-01-2019 00:17
Of het gezond is weet ik niet.
Wij hebben ook ongezonde relaties gehad. :O
Da's waar, maar in mijn geval lag dat meer aan mij dan aan haar (en bij jou ook volgens mij).
Dina80 schreef:
02-01-2019 11:25
Dat denk ik ook. Dat zie je bij First Dates ook, dat de ervaringsloze eigenlijk altijd 'ja' zegt. Maar misschien is het zo dat het niet specifiek te maken heeft met geen eisen stellen, maar meer dat ze door hun gebrek aan ervaring ook niet weten wat hun eisen zijn? Dat ze niet weten wat ze zoeken in een vrouw of onvoldoende zelfinzicht hebben om te weten wat bij hen past?
Dat zou ook kunnen. Misschien een combinatie van beide? Het lijkt me lastig eisen te stellen aan iets wat je niet kent dus in feite maakt het op dat moment niet uit wie je treft. Buiten het zichtbare, het uiterlijk, is eigenlijk iedereen gelijk.

Ze zeggen dat je als man zoveel mogelijk vrouwen moet daten, zodat je uit kunt zoeken wat vooral niet bij je past. Persoonlijk vind ik dat nogal inefficiënt. Het lijkt me dat zelfinzicht krijgen veel efficiënter is. Dan weet je veel sneller of iets wel past.

Ik begrijp overigens ook niet waarom het zo belangrijk is om eisen te hebben. Volgens mij doen mensen dat om te laten zien dat ze toch echt wel kritisch zijn en smaak hebben en niet met alles wat een hartslag heeft een relatie beginnen.
ooitverlegen schreef:
02-01-2019 12:40
Ik zal het gelijk toegeven: Ik heb dat één keer gedaan toen ik 20 was. Er gingen heel veel gedachten door mij heen en die zijn wel een beetje uitgekomen maar het is een gok nemen. Je hebt tot dan toe niets gehad (=kunnen krijgen). Wat heb je te verliezen? Het bleek al snel een ingewikkelde situatie vol problemen maar leerzaam. Voor de duidelijkheid: Vanwege haar leeftijd was seks door mijn moeder uitdrukkelijk verboden.

Ik ken een man die ongelooflijk verlegen was waarvan ik zelfs dacht hoe ooit? Dat antwoord is gekomen: Totaal overruled en ingepakt door zijn vriendin. Het ja woord is hem tegenover een groot publiek op handige wijze afgedwongen. Ik vraag mij zeker af hoe gezond die relatie is v.w.b. zijn eigen wensen maar ik sta er te ver vanaf.

Het lijkt me logisch dat wanneer het voelt dat je niets te kiezen hebt, je geneigd bent langer door te gaan in een relatie die niet ideaal is,
Ik heb 4 vriendinnetjes gehad en bij allemaal was zij min of meer degene die interesse toonde net als bij Inkijk en bij jou. Ik denk dat het geldt voor een heel hoog percentage mannen trouwens.
Ik heb in 3 gevallen er een punt achter gezet, omdat ik me op een gegeven moment verschrikkelijk benauwd voelde. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je het gevoel hebt geen andere opties te hebben en niet alleen kunt zijn, je veel te lang doorgaat in een relatie.

Ik heb echter wel gemerkt dat ik met heel veel vrouwen een relatie kan hebben als het op de persoon aan komt. Van mij uit valt en staat alles bij aantrekkingskracht en dat is vnl uiterlijk. Vanuit de vrouw zijn het vaak verwachtingen en een toekomstplaatje. Ik leef vandaag en ik verwacht verder weinig dus dat geeft veel vrouwen niet houvast die ze zoeken.
spell68 schreef:
02-01-2019 16:30
Persoonlijk vind ik dat nogal inefficiënt. Het lijkt me dat zelfinzicht krijgen veel efficiënter is.
Dat denk ik ook.
Ik vraag me zomaar af wat jullie hiervan vinden. Mijn single-vriendin heeft al 7 jaar een geheime vriendschap met haar getrouwde collega. Hoewel zo geheim is het niet. Want al haar collega's weten het. Maar zijn vrouw niet. In het begin hadden ze ook seks, nu niet meer. Ze appen nu vooral en doen wel eens een drankje. Vrouw weet daar niks van. Ze zijn echt maatjes. Ik vind dat als zijn vrouw het niet mag weten, hij haar bedriegt. En dat zij daar aan mee helpt. Zij vind het niet verkeerd. Want ze hebben toch niks officieels? En ze heeft al 7 jaar niks door. Vriendin heeft overigens ook nooit een relatie gehad.
Verzwijgen is ook een vorm van bedriegen en waarschijnlijk liegt of loog hij om af te kunnen spreken. Jouw vriendin werkt daar aan mee.
spell68 schreef:
02-01-2019 16:48
Ik heb 4 vriendinnetjes gehad en bij allemaal was zij min of meer degene die interesse toonde net als bij Inkijk en bij jou. Ik denk dat het geldt voor een heel hoog percentage mannen trouwens.
Ik heb in 3 gevallen er een punt achter gezet, omdat ik me op een gegeven moment verschrikkelijk benauwd voelde. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je het gevoel hebt geen andere opties te hebben en niet alleen kunt zijn, je veel te lang doorgaat in een relatie.

Ik heb echter wel gemerkt dat ik met heel veel vrouwen een relatie kan hebben als het op de persoon aan komt. Van mij uit valt en staat alles bij aantrekkingskracht en dat is vnl uiterlijk. Vanuit de vrouw zijn het vaak verwachtingen en een toekomstplaatje. Ik leef vandaag en ik verwacht verder weinig dus dat geeft veel vrouwen niet houvast die ze zoeken.
Alle 4 kwam het van haar kant? Ik heb gelezen (haha theorie) dat vrouwen het eerste signaal geven en de man dan de zgn eerste stap zet. Als de man wat terughoudend is zal zij vaker meer dan dat op zich nemen? Ik heb na die 1e keer eigenlijk besloten geen twijfel meer toe te laten en daarna alleen nog zelf stappen gezet (werd ook niet benaderd of ik zag het niet).

Ben het met je eens dat aantrekkingskracht veel met uiterlijk en uitstraling te maken heeft. Toevallig vond ik op Internet een foto van een vrouw die in mijn tienerjaren had willen versieren (en nogal ongelukkig afliep). Ik was verbaasd over de overeenkomst met mijn huidige partner. Ergens lijk ik dus wel een onbewust beeld te hebben maar pas na meer dan een half jaar werd duidelijker dat het verder ook past.

Met heel veel vrouwen een relatie? Maar dus niet omdat het je vaak ging benauwen. Welke houvast zochten ze dan, huisje boompje beestje soort dingen? Blijft dat ook als deze verwachtingen al zijn ingevuld of definitief niet?
Zelf heb ik maar één keer een serieuze relatie gehad en nog wat 'losse avontuurtjes'.
Maar de laatste ca 15 jaar is er niets meer gebeurd in mijn liefdesleven.
Uitgaan doe ik nauwelijks meer en vind ik ook erg anoniem.
Dating probeer ik een beetje weer op te pakken.
Misschien doe ik er gewoon niet genoeg voor of straal ik te weinig uit naar de buitenwereld.
Ik wil er niet over blijven klagen en probeer vooral de dingen te koesteren die mij dierbaar zijn, zoals familie, vrienden etc.
Je kunt er niet steeds bij blijven stilstaan en te blijven doormalen over iets wat zich in stand lijkt te houden als een vicieuze cirkel.
Een concrete oplossing lijkt er nauwelijks te zijn en op zoek gaan levert alleen maar meer onvrede op.
Dina80 schreef:
02-01-2019 17:16
Dat denk ik ook.
Zelfinzicht krijg je volgens mij vooral door contact met andere mensen. In je eentje bouw je vooral luchtkastelen, want er is niemand die jou tegenspreekt of tot andere gedachten kan brengen.

Het is dus alleen efficiënt als je een goed zelfbeeld / inzicht / kennis hebt, maar ik denk dat dit lang niet altijd zo is. Vaker niet dan wel.
safrat schreef:
02-01-2019 17:49
Zelfinzicht krijg je volgens mij vooral door contact met andere mensen.
Ja, maar om dat te leren hoef je niet met iedereen die zich aandient een relatie te beginnen.
Je kunt ook op andere manieren contacten hebben.
Dina80 schreef:
02-01-2019 17:53
Ja, maar om dat te leren hoef je niet met iedereen die zich aandient een relatie te beginnen.
Je kunt ook op andere manieren contacten hebben.
Een liefdesrelatie is toch van een geheel andere orde? Ik vind dat niet echt te vergelijken met een vriendschap.

En nee, natuurlijk niet met iedereen. Ik zeg alleen maar dat het niet efficiënt is om valse zelfinzichten te creëeren.
Nee, dat is inderdaad zeker niet efficiënt. Het beste kun je je zelfinzicht uit zoveel mogelijk verschillende situaties halen, zodat je een zo breed mogelijk informatie-veld hebt.
Lee2017 schreef:
02-01-2019 17:39
Zelf heb ik maar één keer een serieuze relatie gehad en nog wat 'losse avontuurtjes'.
Maar de laatste ca 15 jaar is er niets meer gebeurd in mijn liefdesleven.
Uitgaan doe ik nauwelijks meer en vind ik ook erg anoniem.
Dating probeer ik een beetje weer op te pakken.
Misschien doe ik er gewoon niet genoeg voor of straal ik te weinig uit naar de buitenwereld.
Ik wil er niet over blijven klagen en probeer vooral de dingen te koesteren die mij dierbaar zijn, zoals familie, vrienden etc.
Je kunt er niet steeds bij blijven stilstaan en te blijven doormalen over iets wat zich in stand lijkt te houden als een vicieuze cirkel.
Een concrete oplossing lijkt er nauwelijks te zijn en op zoek gaan levert alleen maar meer onvrede op.
Het wordt waarschijnlijk niet anders als de situatie al zo lang gelijk blijft. Ik heb zo'n periode ook gehad tot ik met een vriend ontzettend veel uitging. Als ik daarvan ga optellen hoe vaak we zijn geweest, hoeveel mensen (aan)gesproken wat het heeft gekost enz. dan wordt misschien inzichtelijker dat het niet vanzelf is gegaan. Door Internet is er natuurlijk een mogelijkheid bijgekomen die ik niet had.

Ik moet trouwens denken aan iemand die ik (en jij ook?) ooit op het andere forum hebben gekend. Die had The Game beoefend met een vriend. Hij had autisme en het probleem van geen signalen oppikken dus anders opgelost; Zelf op afstappen...
Het heeft hem uiteindelijk wel gebracht waar hij uit wilde komen. Nog niet eens zozeer om het boek denk ik maar gewoon door de ruime contact ervaring die het genereerde.
ooitverlegen schreef:
02-01-2019 18:21
Het wordt waarschijnlijk niet anders als de situatie al zo lang gelijk blijft.
Tot er een factor verandert.
ooitverlegen schreef:
02-01-2019 18:21
Het wordt waarschijnlijk niet anders als de situatie al zo lang gelijk blijft. Ik heb zo'n periode ook gehad tot ik met een vriend ontzettend veel uitging. Als ik daarvan ga optellen hoe vaak we zijn geweest, hoeveel mensen (aan)gesproken wat het heeft gekost enz. dan wordt misschien inzichtelijker dat het niet vanzelf is gegaan. Door Internet is er natuurlijk een mogelijkheid bijgekomen die ik niet had.

Ik moet trouwens denken aan iemand die ik (en jij ook?) ooit op het andere forum hebben gekend. Die had The Game beoefend met een vriend. Hij had autisme en het probleem van geen signalen oppikken dus anders opgelost; Zelf op afstappen...
Het heeft hem uiteindelijk wel gebracht waar hij uit wilde komen. Nog niet eens zozeer om het boek denk ik maar gewoon door de ruime contact ervaring die het genereerde.
Bedankt voor je reactie.
The game lijkt mij zeer interessant.
Doet me wat denken aan Masterflirt.
Ooit een workshop van gehad en dit vond ik reuze interessant en leerzaam.
Ook om mensen wat beter en makkelijker te kunnen aanspreken.
ooitverlegen schreef:
02-01-2019 12:40
Ik ken een man die ongelooflijk verlegen was waarvan ik zelfs dacht hoe ooit?
Zelfs jij??? Dan moet het wel heel erg zijn geweest. :rolling:
:flag:
Dina80 schreef:
02-01-2019 18:32
Tot er een factor verandert.
Ja dat kan! Toevallig las ik vanochtend een mooi woord daarvoor: Gamechanger...

In literatuur wordt vaker een verhuizing genoemd.
ooitverlegen schreef:
02-01-2019 18:57
Ja dat kan! Toevallig las ik vanochtend een mooi woord daarvoor: Gamechanger...
ja, net als wanneer je in een echte computergame als je geen level verder komt, en dat je dan een item vind waardoor je toch een leve;l verder komt?
Lee2017 schreef:
02-01-2019 18:41
Bedankt voor je reactie.
The game lijkt mij zeer interessant.
Doet me wat denken aan Masterflirt.
Ooit een workshop van gehad en dit vond ik reuze interessant en leerzaam.
Ook om mensen wat beter en makkelijker te kunnen aanspreken.
De schrijver heeft er later zelf afstand van genomen, dat moet ik opzoeken. Er is ook veel kritiek op PUA omdat het manipulatief zou zijn maar ik weet niet of dat altijd zo is. Op een actief Duits forum voor AB's wordt het vaak bekritiseerd maar soms melden zich mannen die er wel degelijk iets uit hebben geleerd. Zo is bijna iedereen het er wel over eens dat met flirten niets mis is. Maar aangezien je zelf al ervaring hebt bij Masterflirt weet je ook of het goed en eerlijk is.
Dina80 schreef:
02-01-2019 18:45
Zelfs jij??? Dan moet het wel heel erg zijn geweest. :rolling:
:flag:
Ja dat was ook echt heel erg! Zijn acne zal hem ook niet hebben geholpen en hij stamelde heel erg als er iets werd gezegd dat hem in verlegenheid bracht.

Mijn gewone verlegenheid is geleidelijk afgenomen maar ik was vooral verlegen als het ging om romantische gevoelens te laten zien. Ook de afwijzingen hielpen daarin niet verbetering te boeken.
Ik stamel ook als ik verlegen ben.
ooitverlegen schreef:
02-01-2019 19:07
De schrijver heeft er later zelf afstand van genomen, dat moet ik opzoeken. Er is ook veel kritiek op PUA omdat het manipulatief zou zijn maar ik weet niet of dat altijd zo is. Op een actief Duits forum voor AB's wordt het vaak bekritiseerd maar soms melden zich mannen die er wel degelijk iets uit hebben geleerd. Zo is bijna iedereen het er wel over eens dat met flirten niets mis is. Maar aangezien je zelf al ervaring hebt bij Masterflirt weet je ook of het goed en eerlijk is.
Over PUA hoor ik zeer uitéénlopende ervaringen, meningen etc.
Manipulatief wil ik liever niet zijn.
Wel oprecht en geïnteresseerd.
Maar of dat altijd zo gewaardeerd wordt......
ooitverlegen schreef:
02-01-2019 17:39
Alle 4 kwam het van haar kant? Ik heb gelezen (haha theorie) dat vrouwen het eerste signaal geven en de man dan de zgn eerste stap zet. Als de man wat terughoudend is zal zij vaker meer dan dat op zich nemen? Ik heb na die 1e keer eigenlijk besloten geen twijfel meer toe te laten en daarna alleen nog zelf stappen gezet (werd ook niet benaderd of ik zag het niet).

Ben het met je eens dat aantrekkingskracht veel met uiterlijk en uitstraling te maken heeft. Toevallig vond ik op Internet een foto van een vrouw die in mijn tienerjaren had willen versieren (en nogal ongelukkig afliep). Ik was verbaasd over de overeenkomst met mijn huidige partner. Ergens lijk ik dus wel een onbewust beeld te hebben maar pas na meer dan een half jaar werd duidelijker dat het verder ook past.

Met heel veel vrouwen een relatie? Maar dus niet omdat het je vaak ging benauwen. Welke houvast zochten ze dan, huisje boompje beestje soort dingen? Blijft dat ook als deze verwachtingen al zijn ingevuld of definitief niet?
Yup, women do the choosing and men do the picking. Het is mijn ervaring niet dat vrouwen meer initiatief nemen, wanneer de man niets doet. Daarmee bedoel ik niet dat je niet met ze praat, maar dat je je intenties niet duidelijk maakt. Daarom beland ik ook altijd in de friend zone (denk ik). Jij hebt de stap gezet dan houd je het in eigen hand én je stapt op iets af wat jij leuk vindt, niet iemand die jou leuk vindt. Dat is een recept voor ellende. Ik heb het een paar weken geleden ook weer gezien.

Ik heb een hele tijd geleden in een kroeg ook eens eens een serveerster gezien die me meteen aantrok. Maar ik heb dat ook met iemand uit mijn eigen dorp. Maar ik had altijd al zoiets dat ik die serveerster ergens van kende. Tot ik me realiseerde dat ze beide een bepaalde bouw van het gezicht hebben die me blijkbaar erg aantrekt.
Denk je dat je het al zolang volhoudt met je vriendin/ vrouw, omdat ze het uiterlijk heeft waar je echt op valt? Ik denk namelijk dat ouder worden dan ook niet echt zo'n issue is.

Ik bedoel dat heel veel vrouwen als mens goed voldoen. Of iets ook werkelijk werkt, hangt veel meer af van factoren als onzekerheid, zelfbeeld, eigenwaarde en als gevolg jezelf kunnen uitleggen en grenzen stellen. Ik kijk nu bijv. ook 90 Days en de spin offs. In mijn opinie komen de meeste problemen echt door die dingen. Mannen accepteren veel te veel. Dat maakt vrouwen geïrriteerd, gaat de man nog beter z'n best doen etc etc. Af en toe zit ik echt voor de tv te gillen "gast, dat accepteer je toch niet!!" (heb ik ook met vrouwen hoor!, ik zou niet willen dat ik beticht kan worden van het niet voldoen aan genderneutraliteit).

Dat benauwen is denk ik een trekje van mijn persoonlijkheidstype. Als ik het zo bekijk is het ook niet zozeer dat vrouwen dan vastigheid zoeken, maar dat ik dat niet zoek (althans niet met hen). Verder krijg ik dat gevoel meestal als ik niet meer verliefd ben. Dan voelt dat zo ellendig dat ik er een punt achter moet zeggen. Ik zou dan nooit kunnen blijven zitten, zoals ik heel veel mensen wel zie doen.
safrat schreef:
02-01-2019 17:49
Zelfinzicht krijg je volgens mij vooral door contact met andere mensen. In je eentje bouw je vooral luchtkastelen, want er is niemand die jou tegenspreekt of tot andere gedachten kan brengen.

Het is dus alleen efficiënt als je een goed zelfbeeld / inzicht / kennis hebt, maar ik denk dat dit lang niet altijd zo is. Vaker niet dan wel.
Volgens mij is zelfinzicht voornamelijk een gevolg van introspectie. Het lijkt me raar dat je inzicht in jezelf krijgt op basis van wat anderen zeggen. Uiteindelijk zijn hun commentaren ook alleen maar het gevolg van hun perceptie van jou en dus subjectief. Als er nou iets leidt tot valse zelf inzichten dan is het dat wel.

Het feit dat jij zegt dat je zelfinzicht vooral bij anderen moet zoeken, sluit ook perfect aan op de stelling dat je als man zoveel mogelijk vrouwen moeten daten om zelfinzicht te krijgen. Want daten is voornamelijk iets dat bij extraverten past en laat extraverten nou meestal een gebrek aan introspectie hebben, hetgeen je echt nodig hebt om tot een goed zelfinzicht te komen. En dat is dan voornamelijk zelf analyseren wat de reactie van anderen is op jou en dan bedoel ik vnl nonverbaal, want dat is vaak niet te faken en woorden wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven