Financiële kant van een kind krijgen

27-12-2018 16:15 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Even een vraag aan alle moeders/vaders.

Ik ben een meisje van 22 jaar. Mijn vriend is 23 en we hebben een grote kinderwens.
We hebben het eigenlijk heel goed voor elkaar. We wonen in een huurwoning (met optie tot koop) in een leuk dorp.
Verder hebben we allebei een baan (40 + uur) en een prima salaris.

Op dit moment beginnen de eierstokken toch wel te rammelen :).
We hebben besloten samen te kijken of het financieel mogelijk is om een kind te krijgen.
We denken dat we het goed hebben bekeken en zijn benieuwd naar de mening van ervaren ouders.

We willen ons kind maximaal 3 dagen wegbrengen naar opvang/opa en oma.
Dat betekent dat we allebei één dag minder gaan werken.

Mijn vriend kan op het werk 4x9 uur werken. Hij zal dan nog 36 uur werken.
Ik zal dan 32 uur gaan werken in 4 dagen.

Samen zullen we dan ongeveer 600 euro minder verdienen dan nu. We verdienen nu 3500 samen (netto).
Nu is 600 euro ongeveer het bedrag wat we nu per maand sparen. Dit zal dus minder makkelijk zijn als we minder gaan werken.

Verder hebben we dus een huurwoning en 2 auto's.
We hebben een spaarrekening met 1000 euro er op.

Nu hebben we een aantal vragen:
Denken jullie dat het mogelijk is om allebei 4 dagen te blijven werken? Eventueel 3 dagen zou ook mogelijk zijn voor mij.
Denken jullie dat we het financieel zouden redden met ons maandbedrag wat we overhouden?
Hoeveel moeten we ongeveer sparen voor de baby uitzet? We hebben nu 1000 euro op de spaarrekening staan na aanschaf van een aantal grote zaken, maar over het algemeen sparen we 600 per maand. We zouden dus in 9 maanden nog ruim 7000 kunnen sparen voor de uitzet.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.

Groetjes van mij
Itsmemyselfandi schreef:
27-12-2018 19:00
haha, inderdaad.

We hebben het overigens niet gevraagd aan de ouders.
Het kwam ter sprake toen mijn zus zwanger was.
Ze zeiden toen dat ze wel zouden willen oppassen op eventuele kleinkinderen.
Let je er overigens wel op dat je ouders en schoonouders straks niet weer met handen en voeten gebonden zijn aan huis omdat ze op een schare kleinkinderen moeten passen.

Jouw zus haar kroost op maandag, die van jou op dinsdag, nog een eventuele broer of zus op donderdag, ...

Op vakantie gaan, naar de camping voor 6 weken of genieten van hun pensioen en een dagje weg quasi onmogelijk, want dan komen jullie allemaal in de problemen met opvang.

Ze willen waarschijnlijk best opvangen, maar ze realiseren zich niet wat een impact op hun leven dat heeft voor minstens een jaar of 6 à 10.
(Want na 1 kind volgt kind 2, volgt nog een kind bij je zus, komt ook nog es de noodopvang bij ziekte, jullie die af en toe allemaal een avondje weg willen en dus kind ook nog es droppen bij oma en opa, ...)

Ga daarnaast ook incalculeren wat er gebeurt als oma "stop" zegt omdat het bijvoorbeeld niet meer gaat met haar gezondheid.
Of omdat het met bijvoorbeeld 2 of 3 kinderen te zwaar wordt.
Ik denk dat het prima kan hoor. Het inkomen lijkt me oke alleen wat weinig spaargeld misschien maar je kan in de tussentijd sparen. Je kan uitrekenen wat opvang kost en wat je terugkrijgt. Ik lees hier bedragen van 800 euro maar dat ligt echt aan je inkomen. Ook is een gastouder bijvoorbeeld goedkoper dan een kdv. Wij betalen voor 2 dagen ongeveer 100 euro netto. Echt niet te vergelijken met wat ik hier lees dus. Verder kan je veel dingen zo duur maken als je zelf wilt.. Wij kopen weinig nieuw. Niet omdat het financieel niet kan maar gewoon omdat we het niet nodig vinden.

Wat betreft je leeftijd ik vind dat niet zo heel jong. Wij hadden graag wat eerder kinderen gewild maar zo liep het helaas niet. Ik was 27 toen we onze eerste kregen uiteindelijk. Het is maar net wat je wilt met je carrière. Ik heb nooit zo die behoefte gevoeld ook al heb ik gestudeerd. Voor mij voelt het ook echt niet als een beperking en ik ben nu zwanger van de tweede. Ik zou persoonlijk 4 dagen werken wel wat veel vinden maar dat is persoonlijk. Ik werk er 3 nu.
Jullie hebben er goed over nagedacht en alle voorwaarden zijn aanwezig: ruim genoeg huis, genoeg inkomen, inkomensgroei in het vooruitzicht.
Toen ik 25 was en net afgestudeerd moest ik er niet aan denken. Nu heb ik uiteindelijk nooit kinderen gekregen, maar als ik nu terugkijk was 25 een prima leeftijd, zeker als je allebei 4 dagen blijft werken. Je carriere zit pas echt in de lift vanaf je 35e, en dan is het handiger om een kind van 10 te hebben dan om net zwanger te worden.
Kan financieel prima uit. En zoals idd al is gezegd, heus niet alles hoeft splinternieuw als jullie willen besparen.

Hier ook een jonge moeder (was 22 toen ik voor het eerst moeder werd):

Jij kunt zelf het beste bepalen wanneer voor jou het juiste moment is om moeder te worden en laat je niet van de wijs brengen door oudere moekes hier die laat begonnen met baren :P
Als jij zeker weet dat jouw partner de juiste man is en het een diepe wens is, laat je dan niet van de wijs brengen door anderen. Volg je hart, dat klopt altijd :heart:

Of je nu ouder of jonger moeder wordt, beide heeft zijn voor en nadelen.

Een groot voordeel van jong moeder worden is dat je er heel flexibel van wordt, omdat je al vroeg in je volwassen leven gewend om je leven rond je kind te bouwen. En je herstelt fysiek sneller (bent vaak fitter).

Een groot voordeel van iets ouder moeder worden is vaak dat je meer rust en (financiële) stabiliteit hebt.

Het klinkt alsof jullie alles op de rit hebben en een goed inkomen hebben samen.

Veel geluk en succes met knopen doorhakken! :cheer2:
PS: ben ook altijd 32u blijven werken en partner ook, nadat de kinderen geboren waren. Wel fijn genoten van ouderschapsverlof.
En daarnaast nog deeltijd gestudeerd maar kon destijds prima, mede ook door tijdelijk ouderschapsverlof.

Het is toch afwachten wat voor jullie werkt of dat lukt bij jullie baan. Probeer gewoon wat bij jullie past toch?
Jammer dat sommigen over je leeftijd vallen terwijl daar je vraag helemaal niet ligt. Supergoed dat jullie nadenken over de financieën en een stabiele basis hebben voor het toekomstige kindje. Heel veel plezier en succes met zwanger worden :)
Zou nog even wachten zodat jullie wat meer kunnen sparen. €1000 spaargeld vind ik bijzonder weinig met een kindje. Wat als je auto of wasmachine stukgaat? Of als je ouders niet (gratis) oppassen en je voor kinderopvang moet betalen?
Je schrijft dat je nog €7000 kunt sparen in 9 maanden maar misschien kun je beter afwachten of je dit ook daadwerkelijk kunt sparen.
Hallo allemaal,

Even een update voor wie geïnteresseerd is!

We zijn bijna een jaar verder.
mijn vriend en ik hebben besloten om in februari te gaan proberen zwanger te raken.

Onze situatie is wel iets veranderd. We hebben ons voormalig huurhuis gekocht in september en flink verbouwd.

Verder hebben we nu allebei een vast contract voor 40 uur en verdienen we samen netto 3700 per maand.

Als het kind er komt dan gaan we allebei 4 dagen werken zodat we allebei een dag thuis zijn met het kind. Inmiddels hebben we nog 5000 spaargeld over voor onvoorziene omstandigheden. Ik hoop voordat een eventueel kind er komt 10.000 euro gespaard te hebben.

Inmiddels zijn we 23 en 24 en klaar om er voor te gaan. We weten dat het nog steeds jong is, maar het past wel in ons leven denken we.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes
Hoi TO, leuk dat je een update geeft!

Het klinkt wel alsof je er goed over nagedacht hebt, ondanks je jonge leeftijd.

Wij werken ook beide 4 dagen (man 36 uur en ik 32 uur) en dat bevalt ons prima. Ons kind gaat 2,5 dag naar de opvang, en dat kost ons 900 euro en daar krijgen we 500 van terug aan toeslag, dus netto kost het 400 euro. Wij verdienen wel iets meer dan jullie (we zijn ook 10 jaar ouder), dus jullie krijgen wellicht nog meer geld terug. De opvang en onze inkomstendaling door minder werken (eerste beide FT) zijn onze grootste kostenposten. Voor de rest kun je het zo duur maken als je wilt. Maar besef wel, je bent gauw enkele 1000en euro's kwijt. Jullie hebben de spaarrekening inmiddels weer wat aangevuld dus dat moet lukken.

Succes!
Mijn ervaring is dat je leven ook wel veranderd. Wij doen bijv. Veel minder uitjes en gaan veel minder uit eten dan toen we met zijn tweeën waren, dus in die zin houden we nu meer geld over. Boodschappen kun je zo duur maken als je wilt.
Baby uitzet kun je zo duur maken als je wilt, koop vooral niet te veel vooraf en laat je niet verleiden door allerlei dure grapjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven