Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
donderdag 3 januari 2019 om 10:40
Ja hier ook, peuter wil met name dat ik de dingen doe ipv papa, zoals uit bed halen (toen hij nog in zijn ledikant sliep) of eten geven of luier verschonen of weet ik het. Maar soms het juist ook weer papa die alles moet doen.Morgenstond_ schreef: ↑03-01-2019 09:44
En dan nog een vraag: heeft jullie peuter ook een voorkeur voor één van de ouders en hoe ga je daarmee om? Mijn peuter wil het liefst dat ik alles met hem doe. Daar gaan we natuurlijk niet altijd in mee, maar het is soms wel heel frustrerend voor alle partijen. Als peuter bijvoorbeeld wil dat ik zijn billen afveeg, maar mijn man dat wil (want die vindt dat zó leuk), dan werkt peuter niet mee en wordt boos en gaat huilen, man raakt gefrustreerd en voor mij is het ook niet leuk om aan te zien/horen.
Wij gaan er soms in mee en soms juist niet.
donderdag 3 januari 2019 om 10:41
Morgenstond, wat fijn dat het weer iets beter gaat met zijn voet. Hopelijk doet het niet teveel pijn.
Dochter is de laatste tijd echt een mama's-kindje en dan vooral bij het troosten, knuffelen, voorlezen of naar bed brengen. Bij luiers verwisselen of de deur uit gaan maakt het haar niet zoveel uit, maar het liefst 'plakt' ze aan mij. Voor mijn man (en voor mij ook trouwens) is dat ook erg frustrerend. Volgens mij is het ook wel een beetje de leeftijd en ik ga er vanuit dat het wel weer verandert.
Dochter is de laatste tijd echt een mama's-kindje en dan vooral bij het troosten, knuffelen, voorlezen of naar bed brengen. Bij luiers verwisselen of de deur uit gaan maakt het haar niet zoveel uit, maar het liefst 'plakt' ze aan mij. Voor mijn man (en voor mij ook trouwens) is dat ook erg frustrerend. Volgens mij is het ook wel een beetje de leeftijd en ik ga er vanuit dat het wel weer verandert.
donderdag 3 januari 2019 om 10:49
Hier momenteel een papakindje. Vind het niet zo erg, ben snel moe en vind het momenteel wel makkelijk dat hij veel aan papa vraagt. Moet wel zeggen dat hij dan wel af en toe een knuffel komt halen bij mij en zegt mama dikke buik he. Het lijkt erop dat hij gewoon rekening met me houdt. Eigenlijk wel heel lief.
donderdag 3 januari 2019 om 13:19
Als we allebei thuis zijn laten we zoon kiezen wie hij liever heeft, oa bij luiers, aankleden en brood smeren.
Als hij niet kan kiezen (omdat de ander bijvoorbeeld met dochter bezig is) dan weet hij dat hij het met de aangewezen persoon moet doen.
Qua spelen maakt het uit wat hij wil doen. Knutselen is vaak mijn afdeling, duplo van man. Maar als man niet thuis is, zal hij het toch met mij moeten doen
(Andersom natuurlijk ook, maar dat komt bijna niet voor)
Bedtijd is nu voornamelijk mijn taak, man heeft dochter. Reden is dat ik van de bv af wil, dus man probeert haar aan de fles te krijgen. En zoon laat zijn tanden dan weer makkelijker poetsen als ik het doe, dus dat komt wel lekker uit.
@Morgenstond: fijn dat het beter gaat met zoon zijn voet!
Als hij niet kan kiezen (omdat de ander bijvoorbeeld met dochter bezig is) dan weet hij dat hij het met de aangewezen persoon moet doen.
Qua spelen maakt het uit wat hij wil doen. Knutselen is vaak mijn afdeling, duplo van man. Maar als man niet thuis is, zal hij het toch met mij moeten doen
(Andersom natuurlijk ook, maar dat komt bijna niet voor)
Bedtijd is nu voornamelijk mijn taak, man heeft dochter. Reden is dat ik van de bv af wil, dus man probeert haar aan de fles te krijgen. En zoon laat zijn tanden dan weer makkelijker poetsen als ik het doe, dus dat komt wel lekker uit.
@Morgenstond: fijn dat het beter gaat met zoon zijn voet!
vrijdag 4 januari 2019 om 13:02
Jawel, ook hier is de peuterpubertijd begonnen. Alles is 'Nee!'. Vanochtend wilde ze niet mee naar beneden, dus bleef ze gewoon plat op de grond liggen. En met mijn zwangere buik die steeds meer begint te groeien kost het steeds meer moeite om haar op te tillen. Tandenpoetsen, zelfde verhaal. Plat op de grond met haar handen voor haar ogen.
Stiekem vind ik het wel grappig. Nu nog wel..
Stiekem vind ik het wel grappig. Nu nog wel..
vrijdag 4 januari 2019 om 15:25
Ik ben een goede volger van dit topic, maar een slechte reageerder merk ik
Wel een tip voor wie nog geen peuterwekker heeft maar wel op zoek is: wij gebruiken een standaard lampje met timer, beide van de Hema, was samen €6,50 en werkt als een tiet.
Dochter werd steevast rond 6 uur wakker, ik heb wel gekeken naar echte peuterwekkers maar vond ze over het algemeen schrikbarend prijzig, dus daarom deze oplossing. Hebben ‘m eerst ingesteld op 6.15u en zo steeds verder verlaat naar 7.00u inmiddels. Dochter brult nu sochtends ‘laaampje braaaaaaaaandt’, en houdt zich keurig aan de ‘regels’
Wel een tip voor wie nog geen peuterwekker heeft maar wel op zoek is: wij gebruiken een standaard lampje met timer, beide van de Hema, was samen €6,50 en werkt als een tiet.
Dochter werd steevast rond 6 uur wakker, ik heb wel gekeken naar echte peuterwekkers maar vond ze over het algemeen schrikbarend prijzig, dus daarom deze oplossing. Hebben ‘m eerst ingesteld op 6.15u en zo steeds verder verlaat naar 7.00u inmiddels. Dochter brult nu sochtends ‘laaampje braaaaaaaaandt’, en houdt zich keurig aan de ‘regels’
vrijdag 4 januari 2019 om 15:31
Voorkeur ouder: ja dat heeft peuter maar we gaan er niet in mee. Peuter vindt mij leuker dan papa. Ik vind dat naar want man is zo leuk
Ik doe dan ook aan papa-promotie
Door een leuk liedje te zingen over papa of hem de leukste dingen met peuter te laten doen.
Mijn man is ook gewoon niet zo knuffelig en heeft een diepe stem en een gehoorprobleem door harde muziek praat hard. Daar is peuter gevoelig voor
@Morgenstond fijn dat het beter gaat!
Weer een zorg minder.
@Fiona
Wel creatief zo met de handjes voor de ogen. Nu nog wel schattig. Na 10.000x..
@hier Misschien hebben jullie wel eens gelezen dat onze peuter een slopende kanonskogel is? Dat was al dreumes al. Maar nu als peuter wordt ie er ook nog mondig en koppig bij
Hij laat zich niet meer ompraten. Ik heb vanmorgen de eetkamerstoelen in de voorraadkast moeten zetten omdat ik het écht niet aan peuter zijn hoofd kreeg dat hij NIET op de eettafel mocht staan om daar vanaf de stoelen te gooien. Hij wilde van de week de flatscreen van de muur trekken om te zien wat er achter zat
Ik heb een grote driehoekige blauwe plek omdat ie zijn voertuigen boek in mijn been ramde. Niet uit kwade wil maar of ik alsjeblieft met hem wilde lezen?
Morgen gaan we naar vrienden met een uitdagende tuin. Klimmuur, bomen, kasteel, evenwichtsdingen, etc. Kunnen we hem lekker los laten
Mijn man is ook gewoon niet zo knuffelig en heeft een diepe stem en een gehoorprobleem door harde muziek praat hard. Daar is peuter gevoelig voor
@Morgenstond fijn dat het beter gaat!
@Fiona
@hier Misschien hebben jullie wel eens gelezen dat onze peuter een slopende kanonskogel is? Dat was al dreumes al. Maar nu als peuter wordt ie er ook nog mondig en koppig bij
Ik heb een grote driehoekige blauwe plek omdat ie zijn voertuigen boek in mijn been ramde. Niet uit kwade wil maar of ik alsjeblieft met hem wilde lezen?
Morgen gaan we naar vrienden met een uitdagende tuin. Klimmuur, bomen, kasteel, evenwichtsdingen, etc. Kunnen we hem lekker los laten
vrijdag 4 januari 2019 om 16:32
Haha Glitter, wat hebben jullie een grote voorraadkast! Dochter klimt het liefst via het IKEA keukentrappetje overal op (eettafel, aanrecht, vaatwasser etc.). Tot nu toe legde ik het krukje dan op zijn zijkant en werd ze driftig. Inmiddels kan ze het krukje zelf weer rechtop zetten en ze is daar dan ook heel trots op.
Gisteren heeft ze met behulp van dat krukje tot 10x toe het licht uitgedaan terwijl ik aan het koken was. En lachen...
Gisteren heeft ze met behulp van dat krukje tot 10x toe het licht uitgedaan terwijl ik aan het koken was. En lachen...
vrijdag 4 januari 2019 om 16:33
Shift, bedankt voor de tip! Ik wil ook niet zoveel geld uitgeven aan een peuterwekker, maar ik zal dit onthouden. Voorlopig zijn we gezegend met een uitslaper, dus is de wekker hier nog niet nodig. Maar als baby en dreumes was ze een dramatische slaper en ik weet hoe snel zo'n goede periode weer kan omslaan.
vrijdag 4 januari 2019 om 16:36
Als ik het hier zat ben doe ik de tuindeur open en geef dat kreng een zwiep naar buiten. Het krukje, niet de peuter...fiona2018 schreef: ↑04-01-2019 16:32Haha Glitter, wat hebben jullie een grote voorraadkast! Dochter klimt het liefst via het IKEA keukentrappetje overal op (eettafel, aanrecht, vaatwasser etc.). Tot nu toe legde ik het krukje dan op zijn zijkant en werd ze driftig. Inmiddels kan ze het krukje zelf weer rechtop zetten en ze is daar dan ook heel trots op.
Gisteren heeft ze met behulp van dat krukje tot 10x toe het licht uitgedaan terwijl ik aan het koken was. En lachen...![]()
vrijdag 4 januari 2019 om 16:37
Maartje2016 schreef: ↑04-01-2019 16:36Als ik het hier zat ben doe ik de tuindeur open en geef dat kreng een zwiep naar buiten. Het krukje, niet de peuter...
vrijdag 4 januari 2019 om 17:03
fiona2018 schreef: ↑04-01-2019 16:32Haha Glitter, wat hebben jullie een grote voorraadkast! Dochter klimt het liefst via het IKEA keukentrappetje overal op (eettafel, aanrecht, vaatwasser etc.). Tot nu toe legde ik het krukje dan op zijn zijkant en werd ze driftig. Inmiddels kan ze het krukje zelf weer rechtop zetten en ze is daar dan ook heel trots op.
Gisteren heeft ze met behulp van dat krukje tot 10x toe het licht uitgedaan terwijl ik aan het koken was. En lachen...![]()
Ja gelukkig hebben we een grote voorraadkast. Als het geen wtwsysteem in had gehangen, was het een prima babykamer geweest
Dat trapje zit hier vast aan een ring aan de muur met een band. Anders sjokt peuter er idd mee het huis door om alles open te maken. Toen ie het trapje nog niet kon optillen, kletterde hij het trapje om en om de ruimte door
Ik vind dat aan/uit doen van het licht zo irritant. Vooral de gesprekjes er rondom:
Klik.
Wil je het licht weer aan/uit doen?
Nee. Klik.
Dankjewel.
Klik.
Doe je het weer uit/aan?
Nee. Klik-klik-klik.
Doe godverdomme dat licht aan! Peuter, mama ziet niks, wil je alsjeblieft het licht weer aan doen?
Nee. Klik.
.
.
.
.
Klik..
vrijdag 4 januari 2019 om 17:04
Maartje2016 schreef: ↑04-01-2019 16:36Als ik het hier zat ben doe ik de tuindeur open en geef dat kreng een zwiep naar buiten. Het krukje, niet de peuter...
Ik kan trouwens niet wachten tot we een tuin hebben. Dan zwiep ik peuter soms ook even de tuin in!
vrijdag 4 januari 2019 om 21:15
Haha. Toen hij net kon lopen had ie de lichtknopjes bij kdv al gevonden door op bankje te klimmen. Hopelijk is de lol er thuis dan van af. De deurbel vindt hij leuker.
vrijdag 4 januari 2019 om 21:27
Hier is daar al een oplossing voor gevonden. De salontafel opschuiven, op klimmen en nogmaals proberen. Lukt het dan nog steeds niet èn zus wil niet helpen, dan gaat het kleine krukje op de salontafel
Allerergste is als kleuter op de overloop staat en peuter in de hal. Dan spelen ze met de wisselschakelaar voor het licht boven. Een doet t licht aan en de ander weer uit. En dat in een razend tempo. Echt, je zou er een epileptische aanval van kunnen krijgen!
Peuter is een uitslaper. Maar kleuter heeft ook een lamp met tijdschakelaar als “wekker”.
zaterdag 5 januari 2019 om 08:04
Mijn broer en schoonvader hebben beiden een zware rookstem. Zoon moest er eerste jaar ook weinig van hebben, nu is oom daarentegen gelukkig zijn grote vriend.GlitterCupcake schreef: ↑04-01-2019 15:31
Mijn man is ook gewoon niet zo knuffelig en heeft een diepe stem en een gehoorprobleem door harde muziek praat hard. Daar is peuter gevoelig voor![]()
zaterdag 5 januari 2019 om 08:51
Zoon schuift zijn dapperstoel (soort triptrap) overal naar toe om er bij te kunnen. Van de week stond hij ineens in de tuin op blote voeten... De deurkrukken staan hier omhoog, maar met de stoel ervoor kan hij die open krijgen dus...
Ik schrok me wild, denk je even te kunnen poepen... Zoon pleite, maar ik hoorde hem al de tuin juigen, dus snel gevonden.
Ik schrok me wild, denk je even te kunnen poepen... Zoon pleite, maar ik hoorde hem al de tuin juigen, dus snel gevonden.
zaterdag 5 januari 2019 om 18:41
Mag ik hier mee schrijven? Nieuw op het forum. Samen met mijn man heb ik 3 kinderen, waarvan de jongste een peuter.
Hier voorkeur weer voor mama, terwijl het ene hele tijd voorkeur voor papa was.
hier ook een mega creatieve klimgeit om lampen aan te krijgen. Tot vervelends toe, inmiddels geen tafel, stoelen en krukjes meer op zijn kamer.
Hier voorkeur weer voor mama, terwijl het ene hele tijd voorkeur voor papa was.
hier ook een mega creatieve klimgeit om lampen aan te krijgen. Tot vervelends toe, inmiddels geen tafel, stoelen en krukjes meer op zijn kamer.
zaterdag 5 januari 2019 om 19:15
Welkom Maeeg!
Wat een behendige kindjes allemaal! Dat doet mijn zoontje gelukkig niet. Voor mij klinkt het dus vooral knap en grappig.
Hoe gaan jullie om met loslaten? Ik heb peuter zelf van de kabelbaan laten gaan vorige week. Vond ik spannender dan hij denk ik
Iemand ving hem wel op bij het botspunt hoor. Zo'n held is m'n peuter (en ik) ook weer niet. Maar ik sta vaak versteld over wat zo'n ventje van 2.5 allemaal al kan en begrijpt.
Wij hebben die poes van Nootboek nu ook binnen en in gebruik. Wat een hilarisch ding.
Hoe is jullie weekend tot nu toe?
Wat een behendige kindjes allemaal! Dat doet mijn zoontje gelukkig niet. Voor mij klinkt het dus vooral knap en grappig.
Hoe gaan jullie om met loslaten? Ik heb peuter zelf van de kabelbaan laten gaan vorige week. Vond ik spannender dan hij denk ik
Wij hebben die poes van Nootboek nu ook binnen en in gebruik. Wat een hilarisch ding.
Hoe is jullie weekend tot nu toe?
zondag 6 januari 2019 om 10:50
Welkom Maeeg!
Zoon kan hier al bij de lichtknopjes (alles op 1 meter hoogte, nieuwbouwhuis), en heel herkenbaar: aan-uit-aan-uit. Man is al eens flink tegen zoon uitgevallen en dat hielp enigszins. Hij is overigens niet zo’n held verder, dus het op tafels, krukjes etc klimmen herken ik ook niet!
@Morgenstond, ik vind zelf al snel veel dingen eng. (Was zelf als kind motorisch ook niet sterk). Ik doe reuze m’n best om dat niet op zoontje te projecteren, maar blijf dat lastig vinden! Ik stuur hem zo af en toe met z’n grote broers (m’n stiefzoons) mee naar buiten en wat ze dan aan capriolen uithalen op bijv. de trampoline
..!
Zoon kan hier al bij de lichtknopjes (alles op 1 meter hoogte, nieuwbouwhuis), en heel herkenbaar: aan-uit-aan-uit. Man is al eens flink tegen zoon uitgevallen en dat hielp enigszins. Hij is overigens niet zo’n held verder, dus het op tafels, krukjes etc klimmen herken ik ook niet!
@Morgenstond, ik vind zelf al snel veel dingen eng. (Was zelf als kind motorisch ook niet sterk). Ik doe reuze m’n best om dat niet op zoontje te projecteren, maar blijf dat lastig vinden! Ik stuur hem zo af en toe met z’n grote broers (m’n stiefzoons) mee naar buiten en wat ze dan aan capriolen uithalen op bijv. de trampoline