Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
vrijdag 28 december 2018 om 10:12
Bohème: boekjes, puzzels, smartmax, houten trein, ballenbaan, spelletje (memory, hamertje tik, baby mozaïek, domino), iets voor in de tuin (glijbaan, zandbak, schommel), kinderbestek, grote jongens dekbed, peuterwekker (voor over half jaar), peuterbed, badjas, stiften en dik krijt met kleurboek, tentje (of zo’n tafelkleed dat lijkt op een tent), peuter schaartje en lijm (voor over half jaar).
@zindelijkheid: mijn peuter werd pas met 3,3 jaar zindelijk. Sowieso van de lente/zomer makkelijker om te oefenen ivm verschonen. Misschien gewoon het potje beneden zetten en er verder geen aandacht aan schenken.
@zindelijkheid: mijn peuter werd pas met 3,3 jaar zindelijk. Sowieso van de lente/zomer makkelijker om te oefenen ivm verschonen. Misschien gewoon het potje beneden zetten en er verder geen aandacht aan schenken.
vrijdag 28 december 2018 om 10:18
Ja, we hebben inderdaad besloten het nu maar even los te laten.. Af en toe zegt hij wel ‘Ik heb poep!’ en dat is dan een voorbode van een naderende poepluier. Dat voelt hij dus echt aankomen. Gisteravond wilde hij wel fijn samen met mij op de wc zitten, een boekje lezen (dat doen we inderdaad al, werkt goed!). Maar er komt dan dus niks.
Het potje staat nu in de woonkamer en wordt blij betrokken in z’n spel
Het potje staat nu in de woonkamer en wordt blij betrokken in z’n spel
zondag 30 december 2018 om 19:00
Onze peuter is vandaag naar gevallen op een springkussen en kan nu niet meer staan en lopen met zijn linkervoet. We zijn langs de huisartsenpost gegaan en er is en foto gemaakt; niets gebroken gelukkig. Maar wel heel sneu (en ook onhandig voor ons). Ik hoop dat het snel wat beter gaat..
Wat zijn jullie plannen met oud en nieuw? Blijven de peuters in bed of niet? Onze peuter is wel heel geïnteresseerd in de knallen en lichtjes die hij al en aantal dagen meemaakt, maar ik denk dat we hem door laten slapen als hij niet wakker wordt van het geluid.
Wat zijn jullie plannen met oud en nieuw? Blijven de peuters in bed of niet? Onze peuter is wel heel geïnteresseerd in de knallen en lichtjes die hij al en aantal dagen meemaakt, maar ik denk dat we hem door laten slapen als hij niet wakker wordt van het geluid.
zondag 30 december 2018 om 19:37
Ah wat zielig Morgenstond, gelukkig is het niet gebroken. Maar een kneuzing kan flink pijn doen.
Wij maken dochter niet wakker morgennacht. Ze zal het vast mooi vinden, maar dan slaapt ze de rest van de nacht niet meer (en ik dus ook niet). Mocht ze uit zichzelf wakker worden dan halen we haar natuurlijk gewoon uit bed.
Wij maken dochter niet wakker morgennacht. Ze zal het vast mooi vinden, maar dan slaapt ze de rest van de nacht niet meer (en ik dus ook niet). Mocht ze uit zichzelf wakker worden dan halen we haar natuurlijk gewoon uit bed.
zondag 30 december 2018 om 19:38
zondag 30 december 2018 om 19:44
zondag 30 december 2018 om 20:33
Och Morgenstond, wat sneu! Gelukkig niet gebroken.
Voor oud en nieuw: ook hier vind zoontje het vuurwerk dat nu af en toe wordt afgeschoten, prachtig. Ik overweeg een poging te doen om hem wakker te maken. (Als hij na een of twee keer roepen door blijft slapen, laat ik hem lekker liggen). Hij zou het wel echt fantastisch vinden, denk ik!
Voor oud en nieuw: ook hier vind zoontje het vuurwerk dat nu af en toe wordt afgeschoten, prachtig. Ik overweeg een poging te doen om hem wakker te maken. (Als hij na een of twee keer roepen door blijft slapen, laat ik hem lekker liggen). Hij zou het wel echt fantastisch vinden, denk ik!
zondag 30 december 2018 om 21:18
zondag 30 december 2018 om 22:27
Wij gaan peuter niet wakker maken, wordt ie waarschijnlijk alleen maar chagrijnig van. Broer van 5 wel (voor t eerst). Lokale vuurwerkwinkel schiet om 18u altijd de niet verkochte spullen de lucht in, dus misschien gaan we daar wel ff kijken.
nootboek wijzigde dit bericht op 09-01-2019 15:08
48.02% gewijzigd
zondag 30 december 2018 om 23:00
Zoon gaan we niet wakker maken voor het vuurwerk, die is dan gegarandeerd niet te genieten, dus dat gaan we niet eens proberen.
Hier had zoon vandaag de hele dag diaree, en toen hij een half uurtje in bed lag begon hij opeens heel dringend te roepen. Ik was ervan overtuigd dat alles tot op het plafond zou zitten, maar hij had een sok in het bed gevonden en wilde die even aan me laten zien
Beterschap Morgenstond!
Hier had zoon vandaag de hele dag diaree, en toen hij een half uurtje in bed lag begon hij opeens heel dringend te roepen. Ik was ervan overtuigd dat alles tot op het plafond zou zitten, maar hij had een sok in het bed gevonden en wilde die even aan me laten zien
Beterschap Morgenstond!
maandag 31 december 2018 om 06:57
Wii gaan beide peuters wel wakker maken. Vorig jaar met oudste ook gedaan (toen 2 jaar) en dat was super leuk. Hij keek zijn ogen uit.
Dit jaar vinden ze de knallen ook alweer geweldig, dus van mij mogen ze het spektakel weer bekijken.
Oudste daarna weer in bed krijgen gaat geen probleem zijn. Van middelste is het even afwachten, maar denk dat die ook wel makkelijk gaat volgen.
Dit jaar vinden ze de knallen ook alweer geweldig, dus van mij mogen ze het spektakel weer bekijken.
Oudste daarna weer in bed krijgen gaat geen probleem zijn. Van middelste is het even afwachten, maar denk dat die ook wel makkelijk gaat volgen.
maandag 31 december 2018 om 08:53
@Morgenstond
Wat sneu zeg. Hoe ziet het er uit?
@O&N Als peuter slaapt, dan slaapt ie. Hij vindt vuurwerk machtig mooi maar fatsoenlijke nachtrust is nóg mooier
@Sophie
Leuk! Wat kon ze lezen?
Hier heeft peuter een magnetischtekenbord gekregen met kerst en hij vindt het de bom
Maar naast dat álles een helikopter is, schrijft hij ook letters en cijfers
1-13 en een aantal letters uit het alfabet zoals T K B Q M A S C. We zaten elkaar heel verbaast aan te kijken.
Vroeger snapte ik het niet als ouders verbaast of verwonderd waren over hun kind. Ik vond het aanstellerij. Want álle mensen beginnen als baby/kind en ze maken állemaal dezelfde fases door. Dus zo bijzonder is het niet. Maar nu ik het zelf meemaakt sta ik als een fan in mijn handjes te klappen om een kriebelige letter J en een peuter die trots zegt ‘Jejj’
en ik pink een traantje weg want ik wil zo graag een verse baby maar dat kan pas als we een nieuw huis hebben
@O&N Als peuter slaapt, dan slaapt ie. Hij vindt vuurwerk machtig mooi maar fatsoenlijke nachtrust is nóg mooier
@Sophie
Hier heeft peuter een magnetischtekenbord gekregen met kerst en hij vindt het de bom
Vroeger snapte ik het niet als ouders verbaast of verwonderd waren over hun kind. Ik vond het aanstellerij. Want álle mensen beginnen als baby/kind en ze maken állemaal dezelfde fases door. Dus zo bijzonder is het niet. Maar nu ik het zelf meemaakt sta ik als een fan in mijn handjes te klappen om een kriebelige letter J en een peuter die trots zegt ‘Jejj’
maandag 31 december 2018 om 09:02
Ja fatsoenlijke nachtrust is wel heel fijn, maar die heb ik toch al niet dankzij baby
En mijn peuters zijn van het uitslaaptype sinds we peuterwekkers gebruiken, dus die ga ik mooi op 9 uur zetten
En mocht het allemaal niet werken dan gooi ik ze op 1 januari om 18:00 uur al op bed.
@tekenbord: mijn 2 jarige heeft die ook gekregen en vindt het ook geweldig!
Wat knap dat jouw peuter al schrijft! Lukt mijne (ook mijn 3 jarige) echt nog niet!
En mijn peuters zijn van het uitslaaptype sinds we peuterwekkers gebruiken, dus die ga ik mooi op 9 uur zetten
En mocht het allemaal niet werken dan gooi ik ze op 1 januari om 18:00 uur al op bed.
@tekenbord: mijn 2 jarige heeft die ook gekregen en vindt het ook geweldig!
Wat knap dat jouw peuter al schrijft! Lukt mijne (ook mijn 3 jarige) echt nog niet!
maandag 31 december 2018 om 09:28
@Nijntje Ja die nachtrust blijft hier wel een dingetje. Vannacht weer om 04.15: ‘ik wil er uit’
En omdat we in 1 slaapkamer slapen, is gelijk iedereen wakker. Zelfs de poes liep te mopperen. Om 05.15 weer en beide keren hebben we geroepen: ‘nee, ga slapen!’. En deze keer werkte dat
Zou zo’n peuterwekker iets toevoegen als je op 1 slaapkamer ligt?
Ik weet niet of het schrijven is wat peuter doet. Meer het reproduceren van kennis. Hij kan zijn naam en korte woordjes bijvoorbeeld spellen en los de letters schrijven maar als ik zijn naam opschrijf dan zegt ie ‘trein!!’
Tis ook wel een lange naam.
Ik vind het knapper dat ie de poezen geen pijn doet en zelf ontdekt dat uit zijn panty spatten niet nodig is als iemand anders het liftknopje indrukt
Zou zo’n peuterwekker iets toevoegen als je op 1 slaapkamer ligt?
Ik weet niet of het schrijven is wat peuter doet. Meer het reproduceren van kennis. Hij kan zijn naam en korte woordjes bijvoorbeeld spellen en los de letters schrijven maar als ik zijn naam opschrijf dan zegt ie ‘trein!!’
Ik vind het knapper dat ie de poezen geen pijn doet en zelf ontdekt dat uit zijn panty spatten niet nodig is als iemand anders het liftknopje indrukt
maandag 31 december 2018 om 10:17
Wat knap dat sommige peuters al kunnen lezen/schrijven/dingen herkennen en reproduceren! Ik vroeg het me laatst ook af toen we iets nieuwe op TV keken en peuter zei: Dat is de dierentuin! Hij zal het wel herkend hebben aan de boog die een dierentuin vaak heeft bij de ingang 
Onze peuter heeft nog steeds pijn. We leren hem maar zich te verplaatsen op z'n knieën. Z'n voet is iets dikker en is warmer, maar ziet er verder niet gek uit eigenlijk.
Onze peuter heeft nog steeds pijn. We leren hem maar zich te verplaatsen op z'n knieën. Z'n voet is iets dikker en is warmer, maar ziet er verder niet gek uit eigenlijk.
maandag 31 december 2018 om 11:28
Ik denk wel dat je de (peuter) wekker kunt i zetten als je samen slaapt. Voordat peuter een eigen wekker had kwam hij tussen 5-6u aangetrippeld en moest ik hem overtuigen dat het nacht was en bij ons in bed kon wachten tot het licht en muziek aangingen (wake up light). Hij was toen 2,5 en begreep dat prima. Meestal duurde het te lang voor hem en viel hij nog even in slaap.
Hij heeft nu een eigen wekker waar hij aan gehoorzaamt. Zet m op half 7, is mij eigenlijk nog te vroeg
maar ik vind het ook sneu om hem uren te laten wachten. Hij is meestal rond 6u echt wel wakker, dan hoor ik m al rommelen. Stipt half 7 komt ie ons dan melden dat het ochtend is
Hij heeft nu een eigen wekker waar hij aan gehoorzaamt. Zet m op half 7, is mij eigenlijk nog te vroeg
maandag 31 december 2018 om 12:51
maandag 31 december 2018 om 12:52
Zijn jullie al wel aan het zoeken Glitter?GlitterCupcake schreef: ↑31-12-2018 08:53en ik pink een traantje weg want ik wil zo graag een verse baby maar dat kan pas als we een nieuw huis hebben![]()
Wij hoopten komende halfjaargroter huis te kopen, maar nu mijn contract niet verlengd wordt is dat plan voorlopig van de baan.
maandag 31 december 2018 om 20:01
Wat jammer dat het daardoor van de baan gaat
@wekker: welke hebben jullie?
maandag 31 december 2018 om 20:13
Ik heb op youtube kinderliedjes met tekenfilmpjes ontdekt, daarbij krijg je eerst een leeg vlak met titel te zien en daarna komt het liedje pas. Het begon met poesje mauw, en later hoofd, iets mummelends, teen. Ik heb een maand roos vis spel gekocht en daarbij kon ze het ook een aantal keer.