Rondreis polen

05-01-2019 13:08 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de zomervakantie zijn wij aan het rondkijken voor een rondreis door Polen.
Waarschijnlijk willen we heen en terug vliegen en verder met de trein/bus rondreizen.
We reizen dan met 2 kinderen van dan 10 en 12.

Over Krakau en omgeving kunnen we wel de nodige info vinden maar dan?
Is er iemand bekend met Polen als vakantieland?
En met het reizen met ov daar?
Heeft er iemand nog tips voor een mooie mix van cultuur en natuur?
Waarom boek je geen huurauto als je ter plaatse bent?
Hoeveel tijd heb je? ;)
Er is heel veel moois.

Krakau vandaar uit kun je relatief makkelijk naar auschwitz, maar ook de zoutmijnen. Voor de kids zit daar relatief in de buurt Energylandia (leuk pretpark voor die leeftijd)

Vandaar uit zit je met een paar uurtjes in Zakopane, mooi natuurgebied.

Als je veel wil zien heb je hier al zeker 2 weken werk aan.
Warschau, Gdansk zijn ook mooie steden. Als je ook meer naar het noorden wil aan de kust miedzjedroje (als ik het goed schrijf) Daarbij heb je ook een stuk natuurgebied wat prachtig is
Ja, veel ervaring met rondreizen per OV in Polen. Het is heel goedkoop en goed georganiseerd.

Je zou eventueel ook heen of terug met de trein kunnen reizen, met name Poznań is in één dag goed bereikbaar via Berlijn.

Verder... Tsja, hoeveel dagen heb je? Polen is groot en veelzijdig. Ik zou een mix van alle hoeken adviseren om een goed beeld te krijgen van Polen anno 2019.
Hoewel beperken tot één gebied ook fijn kan zijn, omdat de reisafstand dan korter is.

De eerste keer heb ik bijvoorbeeld de Wisla gevolgd vanaf Kraków tot Gdańsk, langs die rivier liggen veel oude steden (zowel groot als klein) met genoeg cultuur en historie.

Afgelopen herfst heb ik wat minder bekende plaatsen aangedaan (o.a. Zielona Góra, Łódź, Płock, etc.). Het zijn beide mooie reizen geweest, hoewel heel verschillend.
Polen is een leuk land, de mensen die er wonen minder...
redbulletje schreef:
05-01-2019 13:23
Waarom boek je geen huurauto als je ter plaatse bent?
Het is misschien totaal onvoorstelbaar voor jou, maar sommige mensen vinden het fijn om in een trein te zitten en naar het landschap te kijken of met mensen naast je contact te hebben. Net zoals jij het fijn vindt om alleen in een auto te rijden.
stippensokken schreef:
05-01-2019 13:38
Het is misschien totaal onvoorstelbaar voor jou, maar sommige mensen vinden het fijn om in een trein te zitten en naar het landschap te kijken of met mensen naast je contact te hebben. Net zoals jij het fijn vindt om alleen in een auto te rijden.
Ik zit best voor mijn plezier 'n keer ergens 'n dagdeel in de trein om van 't landschap te genieten, maar je hele rondreis als je ook nog 2 kinderen inclusief bagage moet meezeulen? Grote SUV huren waar alles in kan en als er in het land ergens een scenic treinroute is kun je die alsnog op en neer reizen. Voor de fun, zonder gezeul.
Willemijn244 schreef:
05-01-2019 13:38
Polen is een leuk land, de mensen die er wonen minder...
Dan denk ik toch dat je onder die steen van je vandaan moet kruipen en echt je ogen moet openen.

Vanuit krakau en omgeving heb je je handen al vol aan als je een week of 2 gaat.
Voor de kids heb je daar in de omgeving ook een leuk pretpark zitten Energylandia.
Neem daarbij de must see's die je daar hoogstwaarschijnlijk ook al zou doen.

Ik zou daar wel een huurauto nemen, dan zit je met een paar uur in Zakopane ook een leuk plaatsje met mooi natuurgebied, bergen, bos enz.
We hebben jaren geleden de route Poznan->Warschau->Krakau->Zakopane gedaan. Met de auto. Was heel goed te doen, al is het wel even wennen aan de Poolse rijstijl.

Poznan vonden wij niet echt de moeite waard. Warschau en Krakau wel. Ik zou een bezoek aan Auschwitz niet overslaan. 10 en 12 jaar lijkt me oud genoeg voor een bezoek hieraan. Wij hebben ons destijds voorgenomen om terug te gaan als onze kinderen groot genoeg zijn.
De omgeving van Zakopane national park is erg ruw en mooi, zeker de moeite waard in de zomer als je van wandelen houdt.

Geen ervaring met openbaar vervoer in Polen. We hebben een jaar later 3 weken met openbaar vervoer rondgereisd door buurland Tsjechië. Dat was een ramp, halve dagen gewacht op bussen/treinen die toch niet bleken te komen en als ze dan kwamen deden we er 3x zo lang over dan dat we met de auto waren gegaan. Nooit meer dus. Zeker met kinderen zou ik zo’n reis liever helemaal met de auto maken. Afstanden zijn goed te doen. En liever 10 uur op een dag in de auto dan 10 uur wachten op een bus ;-)
Wij hebben zelf een rondreis samengesteld. We hebben de route: Auschwitz, Krakau, Zakopane, nationaal park Biesczscady, Zamosc en via Wroclav terug.
In totaal 18 dagen, we hebben hotels geboekt en gaan met eigen auto.
Gdansk is ook een verrassend leuke stad, zeker het bezoeken waard. Daar is ook het grootste tweedewereldoorlogmuseum van Europa te vinden, heel indrukwekkend, zeker heen gaan, verder de westerplatte en 30 km verderop ligt Stutthof, het eerste concentratiekamp wat gebouwd is in de tweede Wereldoorlog.
Wij willen ook ongeveer rond 18 dagen gaan.
Denk in eerste instantie toch langs de wat grotere/meer bekende plaatsen.
Dus iig Krakau en Zakopane.
Volgens mij is er in die omgeving ook mooie natuur enz.

Auschwitz wil ik zelf heel graag heen maar met kinderen vind ik twijfelachtig, voor de jongste is het misschien nog teveel?
Gdansk lijkt mij ook een leuke plaats, sowieso is de kust leuk ter afwisseling!

Wat betrefd de trein: vorig jaar hebben we 20 dagen een interrail gemaakt door (gedeelte) Oost Europa.
Het is ons zeer goed bevallen (alle 4 ;) )
Weinig meenemen = ook weinig "zeulen" en het is idd best relaxed om "gewoon" te kunnen zitten en niets doen
Wij hebben wel eens een deel OV gedaan, in Italië. Iedereen een eigen trolley en rugzak(je), en mama draagt alleen haar eigen spullen :-)
Krakau is leuk voor een stedentrip maar verder vind ik Polen Stom. :furious:
Mommiev2 schreef:
05-01-2019 15:14
Gdansk lijkt mij ook een leuke plaats, sowieso is de kust leuk ter afwisseling!
Gdansk is zeker de moeite waard! Het is een heel andere stad dan 'de rest' van Polen, niet alleen uiterlijk, maar ook qua geschiedenis.
Vanuit Gdansk kun je naar zee, maar ook een dagje naar Malbork (heel groot en mooi kasteel, zowel voor kinderen als volwassenen echt gaaf!).
Afgelopen zomer een rondreis gemaakt door dit prachtige land. Door de mooie steden en de leuke mensen vond ik het een fijn vakantieland.
Mocht je gaan vliegen, vlieg niet met LOT...
Het zijn maar korte vluchten maar zij presteren het om op zowel de heenreis als de terugreis koffers kwijt te raken en uren vertraging te hebben.
In 2015 twee weken met OV gereisd, prima te doen!
Krakau - Bielsko-Biala (+ 1 dag Auschwitz) - Zakopane - Katowice. Zelfs wat gelift tussendoor en altijd enorm lieve mensen getroffen. Zakopane is wel één grote kermis, maar als je wat verder van de gebaande paden afwijkt, kun je er zo prachtig wandelen! :heart:
Ik zou Olsztyn kunnen aanraden! Erg schattig, klein, maar ook historisch stadje. Ik was er in m'n eentje en voelde me er veilig, kon rustig om 11 uur 's avonds een rondje gaan lopen. Voor mijn gevoel is de stad onderverdeeld in twee delen: aan de ene kant heb je het historische gezellige deel, met een groot plein, veel schattige ijssalons, cafeetjes, restaurants, en aan de andere kant heb je het "moderne" deel met planetorium (erg leuk om te bezoeken), winkelcentra, het openbaar vervoer. Ik kwam er eigenlijk alleen maar voor mijn tattoo, maar de stad beviel me zo goed, dat ik er nog wel eens heen zou willen gaan.

Edit: en kijk eens naar Interrail passes als je rond wil reizen met de trein. Heb je een soort "dag/week/maandkaart" voor heel Polen (of voor heel Europa, mocht je dat willen). Zou wellicht goedkoper uit kunnen vallen dan telkens kaartjes kopen. Je moet wel plekken reserveren in de Poolse treinen, een treinkaartje is dus iets anders dan een plaatskaart, je hebt beide nodig.
anoniem_641b5e42ca8f5 wijzigde dit bericht op 05-01-2019 23:07
Reden: extra info
23.36% gewijzigd
Polen is leuk en mooi,

naast wat al genoemd is:

Warschau is s avonds echt super gezellig, geweldige straatartiesten met bijzondere acts. Mijn kinderen hebben het er nog over.

OV is prima, trein en flixbus gebruikt.
Klubnika schreef:
05-01-2019 23:04
Ik zou Olsztyn kunnen aanraden! Erg schattig, klein, maar ook historisch stadje. Ik was er in m'n eentje en voelde me er veilig, kon rustig om 11 uur 's avonds een rondje gaan lopen. Voor mijn gevoel is de stad onderverdeeld in twee delen: aan de ene kant heb je het historische gezellige deel, met een groot plein, veel schattige ijssalons, cafeetjes, restaurants, en aan de andere kant heb je het "moderne" deel met planetorium (erg leuk om te bezoeken), winkelcentra, het openbaar vervoer. Ik kwam er eigenlijk alleen maar voor mijn tattoo, maar de stad beviel me zo goed, dat ik er nog wel eens heen zou willen gaan.
Leuk. Ik wil een nieuwe tattoo maar de zaak waar ik mijn eerste tien jaar geleden heb laten zetten is weg, dus ben op zoek naar een nieuwe. Ik ben regelmatig in Olsztyn, ik zie mogelijkheden ;-D
Gdańsk vind ik echt een van de leukste steden ooit en Toruń is ook mooi.
Olsztyn is trouwens inderdaad een schattig stadje en een van de plaatsen vanwaar je kanotochten kan boeken. De streek waar Olsztyn ligt, Mazurie (het grote merengebied) is erg mooi.
Pari_Daryayi schreef:
06-01-2019 00:38
Leuk. Ik wil een nieuwe tattoo maar de zaak waar ik mijn eerste tien jaar geleden heb laten zetten is weg, dus ben op zoek naar een nieuwe. Ik ben regelmatig in Olsztyn, ik zie mogelijkheden ;-D
Check Sfvae tattoo! Mijn artiest was Nastia, die volgens mij alweer bij een andere studio werkt... maar al het werk van die studio is geweldig! En zo goedkoop... ik wilde de tattoo al een tijdje, maar waar ik in Nederland 1200 euro had moeten betalen betaalde ik in Olsztyn maar 200 euro, en Nastia was nog beter dan die Nederlandse artiest ook! Was ik inclusief reis naar Olsztyn, eten, souvenirs, uitjes, nog goedkoper uit ook... Ik wil sowieso nog eens terug voor een nieuwe tattoo. Voor mij geen Nederlandse artiesten meer, ze zijn duur en de kwaliteit is dan wel goed, maar niet geweldig.
Zo, dat scheelt een hoop! Ik ga zeker eens kijken.
Klubnika schreef:
05-01-2019 23:04
Edit: en kijk eens naar Interrail passes als je rond wil reizen met de trein. Heb je een soort "dag/week/maandkaart" voor heel Polen (of voor heel Europa, mocht je dat willen). Zou wellicht goedkoper uit kunnen vallen dan telkens kaartjes kopen. Je moet wel plekken reserveren in de Poolse treinen, een treinkaartje is dus iets anders dan een plaatskaart, je hebt beide nodig.
Daar zou ik heel goed naar kijken, want Interrail is vaak relatief duur als je niet om de dag grote afstanden aflegt. Tijdens mijn reizen door Polen gaf ik hooguit de helft van de prijs van Interrail uit aan treinkaartjes, soms nog 1e klas ook (gewoon omdat het kan en betaalbaar is, 2e klas is ook meer dan prima hoor).

Nu ik dit topic zo lees, begint het weer te kriebelen. Ik zou nog wel een keer naar Polen willen! Mazurië ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven