Al langer in de MMM
zondag 11 november 2018 om 13:06
Hoi Allemaal,
Eerder schreef ik in een topic met andere dames die in de MMM molen zitten. In die topics zitten ook vaak dames die pas aan het begin van een traject zitten, of er binnenkort mee starten. Inmiddels zijn wij dik 2,5 jaar onderweg en ik zou het fijn vinden om in een klein groepje te praten met andere dames die al wat langer bezig zijn met hun kinderwens. Ik merk dat ik na 2.5 jaar dingen anders ervaar dan aan het begin van een traject. Zelf ben ik vrij nuchter, maar vind het fijn ervaringen te delen en soms wat te kunnen (na)vragen.
Wie schrijven er mee:
Tijdelijk uit de tabel gehaald i.v.m. lang niet meeschrijven. Dames, laat het gerust weten als jullie wel weer willen meeschrijven! Van harte welkom!
Eerder schreef ik in een topic met andere dames die in de MMM molen zitten. In die topics zitten ook vaak dames die pas aan het begin van een traject zitten, of er binnenkort mee starten. Inmiddels zijn wij dik 2,5 jaar onderweg en ik zou het fijn vinden om in een klein groepje te praten met andere dames die al wat langer bezig zijn met hun kinderwens. Ik merk dat ik na 2.5 jaar dingen anders ervaar dan aan het begin van een traject. Zelf ben ik vrij nuchter, maar vind het fijn ervaringen te delen en soms wat te kunnen (na)vragen.
Wie schrijven er mee:
Naam | Leeftijd | Kindje | Bezig sinds | Doet nu | Wacht op |
---|---|---|---|---|---|
Botanietje | 35-34 | 1 | 08-2014 | Ovulatie Inductie (letrozol) | - |
ArcticFox | 27-37 | 1 | ? | Ovulatie Inductie | - |
DaisyLiz | 28-29 | eerste kindje overleden | 12-2014 | IVF | - |
Pergamon | 34-41 | 1 | 04-2016 | Ovulatie Inductie | - |
Saartje26 | 28-33 | 1 | 03-2016 | ICSI | - |
Redcurlz | 34-37 | 1 | 9-2016 | IUI | - |
Tijdelijk uit de tabel gehaald i.v.m. lang niet meeschrijven. Dames, laat het gerust weten als jullie wel weer willen meeschrijven! Van harte welkom!
Irish_W_W | 36-43 | 1 | 10-2016 | 3x IUI | - |
pergamon wijzigde dit bericht op 28-03-2019 10:48
48.31% gewijzigd
woensdag 2 januari 2019 om 18:29
Getver wat rot. Dat lijkt me extra naar. Niet dat bij ons alles koek en ei is (ligt nogal een geschiedenis), er is wel ruimte voor beider emoties en gevoel.botanietje schreef: ↑02-01-2019 18:15Nee, dat zou alleen maar meer ellende geweest zijn. De verhoudingen liggen een beetje ingewikkeld.
Optie 3 is dat mijn moeder dramatiseertbotanietje schreef: ↑02-01-2019 18:15He, wat naar. Met alle respect: is het mogelijk dat je zusje een klein beetje hormonaal gereageerd heeft toen ze het las? Kan me gewoon niet voorstellen dat jij iets aanstootgevends hebt geschreven!

donderdag 3 januari 2019 om 15:31
doe jij yoga via filmpjes oid?
donderdag 3 januari 2019 om 16:06
Oh, dat klinkt heerlijk! Waar heb je de legging vandaan? Ik struikel 's morgens meestal in een joggingbroek en dan probeer ik een kwartiertje wat yoga-oefeningen te doen. Maar dat is vooral vanwege de stijve kantoorrug.

Je moet niet alles geloven wat je denkt
donderdag 3 januari 2019 om 17:34
Ik yoga bij een yoga-school en doe bewust ontspannings-yoga daar (yin-yoga). Daar leer ik de oefeningen en die voer ik thuis uit. Het fijne aan yin-yoga is dat het super makkelijk is, dus niet met flow etc.. Gewoon goed gaan liggen.
Ik begin met gewoon op mijn rug liggen op de mat, armen langs het lichaam, handpalmen omhoog. Rustig muziekje aan (gewoon wat van die geluiden, geen echte muziek-muziek) en dan zeker 5 minuten liggen en heel rustig ademen naar je baarmoeder. (neus in, mond uit, uitademen langer dan inademen)
Als ik tot rust ben gekomen is Viparita Karani mijn favoriet. Even lastig om 'goed' te liggen (tip: in foetushouding op je zij met je billen tegen de muur, en dan naar je rug draaien). Met een bolster onder mijn billen / onderrug vind ik 'm helemaal super. Dat dan 10 minuten ofzo.
Dan Supta Baddha Konasana en Bhujangasana en als ik nog wat energiekers wil Setu Bandhasana. En dan eindigen in de lotushouding (Padmasana).
Je kan alle houdingen heel makkelijk op internet / YouTube vinden! Ik doe alleen de houdingen die ik zelf echt fijn vind. Sommige andere vind ik zelf niet prettig voor een langere tijd. Dat vind ik in de les niet erg, maar thuis wil ik gewoon tot rust komen en actief bezig zijn met mijn lichaam tot rust brengen en de energie goed verdelen.
Mijn legging komt uit de uitverkoop van Iloveyoga.nl. Nog steeds aardig aan de prijs, maar ik had 'm verdiend vond ik zelf. (en mijn oude yogalegging had ik al 10 jaar en de gaten vielen er letterlijk in, dus ik had er ook echt een nodig)
Overigens is mijn vriend akkoord met acupunctuur (
). Nog wel wat terughoudend, maar dat maakt niet uit. Ik heb vandaag het aanvraagformulier bij de acupuncturist ingevuld, dus hoop dat ik snel een afspraak heb!
Ik begin met gewoon op mijn rug liggen op de mat, armen langs het lichaam, handpalmen omhoog. Rustig muziekje aan (gewoon wat van die geluiden, geen echte muziek-muziek) en dan zeker 5 minuten liggen en heel rustig ademen naar je baarmoeder. (neus in, mond uit, uitademen langer dan inademen)
Als ik tot rust ben gekomen is Viparita Karani mijn favoriet. Even lastig om 'goed' te liggen (tip: in foetushouding op je zij met je billen tegen de muur, en dan naar je rug draaien). Met een bolster onder mijn billen / onderrug vind ik 'm helemaal super. Dat dan 10 minuten ofzo.
Dan Supta Baddha Konasana en Bhujangasana en als ik nog wat energiekers wil Setu Bandhasana. En dan eindigen in de lotushouding (Padmasana).
Je kan alle houdingen heel makkelijk op internet / YouTube vinden! Ik doe alleen de houdingen die ik zelf echt fijn vind. Sommige andere vind ik zelf niet prettig voor een langere tijd. Dat vind ik in de les niet erg, maar thuis wil ik gewoon tot rust komen en actief bezig zijn met mijn lichaam tot rust brengen en de energie goed verdelen.
Mijn legging komt uit de uitverkoop van Iloveyoga.nl. Nog steeds aardig aan de prijs, maar ik had 'm verdiend vond ik zelf. (en mijn oude yogalegging had ik al 10 jaar en de gaten vielen er letterlijk in, dus ik had er ook echt een nodig)
Overigens is mijn vriend akkoord met acupunctuur (

donderdag 3 januari 2019 om 17:40
Ohja, 'ademen naar je baarmoeder' klinkt wel heel zweverig. Ik bedoel dus "een warme ademhaling. Inademen door je neus en dan zo dat je (onder)buik echt opbolt, dan heel rustig uitademen door je mond, alsof je een waasje op de spiegel blaast. Dus een 'hhhhh' en niet een 'pffffff'. Ik ben zelf nog erg van het visualiseren, dus bij het inademen denk ik aan iets heel positiefs dat mijn buik in gaat (niet specifiek een baby, maar bijvoorbeeld hele gezellige lente-bloemetjes, frisse lente lucht en een positief gevoel dat ik op dat moment kan vinden) en bij het uitademen visualiseer ik alle troep (ik denk meestal aan zwart teer) dat met de uitademing mee naar buiten gaat.
God. Ik klink nu echt als een zweefteef. Sorry.... Voor mij werkt het wel heel ontspannend
God. Ik klink nu echt als een zweefteef. Sorry.... Voor mij werkt het wel heel ontspannend

donderdag 3 januari 2019 om 17:49
Voor de achtergrond misschien leuk;
Viparita Karani = (voor mij) ontspannen van bekkenbodemspier (heb ik moeite mee)
Supta Baddha Konasana = stimulatie van eierstokken (en blaas en nieren, maar daar doe ik nu niet aan
)
Bhujangasana = voortplantingsorganen stimuleren (en ook nog wel meer, maar ook hier: daar doe ik 'm niet voor)
Setu Bandhasana = tegen de stress, stimuleert bloedsomloop.
Viparita Karani = (voor mij) ontspannen van bekkenbodemspier (heb ik moeite mee)
Supta Baddha Konasana = stimulatie van eierstokken (en blaas en nieren, maar daar doe ik nu niet aan

Bhujangasana = voortplantingsorganen stimuleren (en ook nog wel meer, maar ook hier: daar doe ik 'm niet voor)
Setu Bandhasana = tegen de stress, stimuleert bloedsomloop.
vrijdag 4 januari 2019 om 09:30
Tof, bedankt voor alle tips! Ik kom meer uit de flow-hoek, maar dit klinkt heel ontspannend. Ik ga de houdingen opzoeken en ook proberen (en misschien ook een nieuwe yogabroek kopen, haha).
Fijn dat je vriend meegaat in het acupunctuurplan! Hoop dat het je ook ontspanning gaat brengen. Ik ben in elk geval fan.
Fijn dat je vriend meegaat in het acupunctuurplan! Hoop dat het je ook ontspanning gaat brengen. Ik ben in elk geval fan.
vrijdag 4 januari 2019 om 10:24
yin-yoga is echt super makkelijk qua houding, maar mentaal vind ik het soms best ingewikkeld om 'niet mee te gaan in je gedachtestroom'. Dus niet malen, piekeren, etc. Bijna meditatief. Als je ongeduldig wordt, ben je nog niet volledig tot rust. Ik werk daarom eerst een riedeltje af. Ogen dicht, en eerst alles in mijn lichaam bewust ontspannen. Tenen, voeten, benen, billen, buik, borst, schouders, armen, gezicht (elke keer weer verbaasd hoeveel spanning daar op staat!), ogen, wangen, kaak (laten zakken), tong. Dan adem controleren, en steeds iets meer verlengen. En terwijl je dat doet dus niet de dag doornemen, over iets nadenken, etc. Stil liggen in een houding klinkt super makkelijk, maar is soms best gevoelig / ongemakkelijk. Dat mag, maar het mag nooit pijn doen. Het is een soort stretch voor je spieren en bindweefsel. Voor mij zelf ook een oefening in geduld en ontspannen
Mijn hartslag zakt ook echt. Gisteren had ik een hartslag van 47 tijdens de oefeningen. Bij de lotushouding aan het eind had ik ook een heel fijn gevoel, dat ik een babietje vast had dat precies tegen de plek aanlag waar ik verkeerd ben geprikt. Dat was echt heel fijn om even te voelen.

vrijdag 4 januari 2019 om 10:59
Leuk om alle yoga tips te lezen, klinkt heel erg relaxed
Ik heb hier in de buurt wel eens gekeken naar een yogaschool, helaas heel weinig aanbod. Die er wel zijn zijn erg duur of in conflect met mijn werktijden
Ik weet niet of het de cysten zijn of wat dan ook, maar ik heb al een paar dagen een heel gevoelige onderbuik
Ik heb hier in de buurt wel eens gekeken naar een yogaschool, helaas heel weinig aanbod. Die er wel zijn zijn erg duur of in conflect met mijn werktijden
Ik weet niet of het de cysten zijn of wat dan ook, maar ik heb al een paar dagen een heel gevoelige onderbuik
vrijdag 4 januari 2019 om 17:54
Hier staat ook wat info, voor als jullie ook yoga-liefhebber zijn: https://www.doyouyoga.com/top-7-yoga-po ... fertility/
Jammer dat je geen fijne school in de buurt hebt Artic! Bij mij is het ook duur, maar ze hebben een ‘membership’ mogelijkheid (maandelijks bedrag) waardoor ik (omrekend) €6,00 per les betaal. Dat vind ik heel schappelijk.
Als je maandag nog last heb van je onderbuik zou ik gewoon even de poli bellen en navragen of dat kan. Of misschien weet Saartje dat?
Jammer dat je geen fijne school in de buurt hebt Artic! Bij mij is het ook duur, maar ze hebben een ‘membership’ mogelijkheid (maandelijks bedrag) waardoor ik (omrekend) €6,00 per les betaal. Dat vind ik heel schappelijk.
Als je maandag nog last heb van je onderbuik zou ik gewoon even de poli bellen en navragen of dat kan. Of misschien weet Saartje dat?
zaterdag 5 januari 2019 om 12:24
ArticFox, sinds de HSG merk ik dat ik rond mijn ovulatie ook een gevoelige onderbuik heb. Schreef de vorige keer ook dat het me opviel en vandaag heb ik er weer last van. Wat blijkt: ovulatietest gaat weer richting positief. Nog nóóit in mijn leven ook maar iets rondom de ovulatie gevoeld en nu is het een constant aanwezig gevoel.
Misschien is dat bij jou nu ook zo?
Afspraak met mijn zusje staat. Volgende week zaterdag gaan we om de tafel. Zie er tegen op (ik wil niet dat dit speelt) en kijk er naar uit (hoop dat er een last van mijn schouders valt) tegelijk. Raar gevoel en drukke week. Morgen ovulatie gok ik, dinsdag gyn (ook geen klein gesprek) en dan zaterdag Het Gesprek met zusje. Nouja. Kunnen we over twee weken fris aan een nieuwe kuur beginnen moet ik maar denken.
Misschien is dat bij jou nu ook zo?
Afspraak met mijn zusje staat. Volgende week zaterdag gaan we om de tafel. Zie er tegen op (ik wil niet dat dit speelt) en kijk er naar uit (hoop dat er een last van mijn schouders valt) tegelijk. Raar gevoel en drukke week. Morgen ovulatie gok ik, dinsdag gyn (ook geen klein gesprek) en dan zaterdag Het Gesprek met zusje. Nouja. Kunnen we over twee weken fris aan een nieuwe kuur beginnen moet ik maar denken.

zondag 6 januari 2019 om 23:28
Pergamon wat spannend het gesprek met je zusje, kan me voorstellen dat je ertegenop ziet! Hopelijk gaat het opluchten.
Dinsdag naar de gyn? Ik heb niet alles helemaal teruggelezen want er was zoveel geschreven..
Arcticfox, ik had toen ik die cyste had ook een enorm gevoelige buik. Uiteindelijk kwam er een mega erge menstruatie van, verloor grote stolsels en veel bloed. Daarna was de cyste bij mij weg, ik hoop voor jou dat het gevoelige ook een goed teken gaat zijn en de cystes vanzelf weg zullen gaan.
Hier gaat het redelijk, ik wist al wel dat ik niet tegen de anticonceptiepil kon maar jeetje zeg. Ik lijk wel een emotioneel wrak, kan om alles wel janken en voel me zo niet mezelf, gewoon depri. Nog 4 pillen en dan ben ik daar vanaf, ik hang de vlag uit denk ik.. dan wachten op de menstruatie en dan eindelijk starten met icsi. Hoewel ik er goede hoop mee heb, bekruipt me toch ook wel het gevoel van tsja dit zijn onze laatste kansen.. we hopen er het beste van..
Dinsdag naar de gyn? Ik heb niet alles helemaal teruggelezen want er was zoveel geschreven..
Arcticfox, ik had toen ik die cyste had ook een enorm gevoelige buik. Uiteindelijk kwam er een mega erge menstruatie van, verloor grote stolsels en veel bloed. Daarna was de cyste bij mij weg, ik hoop voor jou dat het gevoelige ook een goed teken gaat zijn en de cystes vanzelf weg zullen gaan.
Hier gaat het redelijk, ik wist al wel dat ik niet tegen de anticonceptiepil kon maar jeetje zeg. Ik lijk wel een emotioneel wrak, kan om alles wel janken en voel me zo niet mezelf, gewoon depri. Nog 4 pillen en dan ben ik daar vanaf, ik hang de vlag uit denk ik.. dan wachten op de menstruatie en dan eindelijk starten met icsi. Hoewel ik er goede hoop mee heb, bekruipt me toch ook wel het gevoel van tsja dit zijn onze laatste kansen.. we hopen er het beste van..
maandag 7 januari 2019 om 08:12
Ik heb 29 november een HSG gehad. Duurde lang voordat dat kon, omdat ik in een natuurlijke cyclus een hele lange cyclus heb. Had een afspraak staan voor de uitslag op 6/12, maar die werd verschoven want “dat gingen we nooit meer halen”. Na afloop van de HSG zei de gyn die het had uitgevoerd dat alles ‘flitsend’ er uit zag. Op 6/12 had ik een telefonisch consult (ja de logica ontbreekt mij ook hier) waarin werd verteld dat 1 eileider waarschijnlijk dicht zit. Maar het was een bizar gesprek en ik begrijp de situatie eigenlijk nog steeds niet. Vandaar dat voor mij het gesprek morgen heel belangrijk is.
Wat rot dat je zo slecht tegen de pil kan! Het zit er bijna op, ik zou het gaan vieren aankomend weekend

Met de kerst heb ik een boek gelezen over TCM. Daar stond ook iets in over slechte zaadkwaliteit. Het moet in je straatje liggen, maar misschien willen jullie dat nog proberen om te kijken of daarmee de kwaliteit omhoog kan gaan?
Ik heb vannacht gedroomd dat ik een positieve test had. Vind dat altijd heel rot wakker worden. (Nog nooit een positieve test gehad)
maandag 7 januari 2019 om 19:33
Mijn vriend biecht net op dat hij die yoga legging (die ik al zeker 2 dagen niet mee aan heb gehad vanwege wassen en algeheel ‘ik moet er toch een beetje leuk uit blijven zien zo in de ovulatie periode’) erg aantrekkelijk vindt. Of ik “die niet wat vaker kan aantrekken”.
Dit kán toch niet beter! Ik ga nu ongeveer zo door de kamer (niet zo’n ritme gevoel)
Dit kán toch niet beter! Ik ga nu ongeveer zo door de kamer (niet zo’n ritme gevoel)
maandag 7 januari 2019 om 20:21
Haha, dat is pas een aantrekkelijk dansje Pergamon.Pergamon schreef: ↑07-01-2019 19:33Mijn vriend biecht net op dat hij die yoga legging (die ik al zeker 2 dagen niet mee aan heb gehad vanwege wassen en algeheel ‘ik moet er toch een beetje leuk uit blijven zien zo in de ovulatie periode’) erg aantrekkelijk vindt. Of ik “die niet wat vaker kan aantrekken”.
![]()

Ach ja, dat soort dromen en dan wakker worden ... Ik probeer het maar als een goed teken te beschouwen als het gebeurt (en oh ja: ik heb dus drie keer een positieve test gehad in 4,5 jaar, maar ondanks mijn diepe wens en al mijn suikerzoete fantasieën over springen en blij gillen en elkaar in de armen vliegen, dat werk, was ik elke keer volledig overdonderd op het geschokte af. Flabbergasted, even moeten zitten en met charmant openhangende mond voor me uit staren terwijl man in zijn eentje het springen deed. Niet zo romantisch als een droom.

Heel veel succes morgen bij de gyn. Ik hoop heel erg dat je wat duidelijkheid uit ze kunt schudden!
*Edit: waarmee ik dus niet wil zeggen dat wakker worden na zo'n droom niet naar is, of dat een positieve test niet positiever is dan geen positieve test, en ook niet dat het grappig is hoe het is afgelopen; maar je moet af en toe toch de draak kunnen steken met jezelf.
maandag 7 januari 2019 om 20:27
Wat rot Saartje! Zoals jij beschrijft voelde ik me met Clomid, dus ik voel met je mee en tel met je mee tot je strip op is. Veel sterkte met de laatste pillen en hopelijk levert de icsi iets heel moois op.Saartje26 schreef: ↑06-01-2019 23:28

maandag 7 januari 2019 om 22:30
Ik voelde mij met clomid ook vreselijk. Gonal f gaat iets beter. Nu even hormoon vrij wat fijn en frusterend is tegelijkertijdbotanietje schreef: ↑07-01-2019 20:27Wat rot Saartje! Zoals jij beschrijft voelde ik me met Clomid, dus ik voel met je mee en tel met je mee tot je strip op is. Veel sterkte met de laatste pillen en hopelijk levert de icsi iets heel moois op.
Als dit hele klote proces ooit achter de rug is dan blijf ik voorlopig weg van hormonen
dinsdag 8 januari 2019 om 07:25
Nou, dit echt!Arcticfox1 schreef: ↑07-01-2019 22:30Ik voelde mij met clomid ook vreselijk. Gonal f gaat iets beter. Nu even hormoon vrij wat fijn en frusterend is tegelijkertijd
Als dit hele klote proces ooit achter de rug is dan blijf ik voorlopig weg van hormonen
dinsdag 8 januari 2019 om 08:55
botanietje schreef: ↑07-01-2019 20:21Haha, dat is pas een aantrekkelijk dansje Pergamon.Nou ja, een legging is nauwsluitend en wellicht heb je killer legs! Snel, pak die legging en ga ervoor.
![]()
Die killer legs valt heel erg mee, maar mijn vriend vind mij gewoon heel leuk

botanietje schreef: ↑07-01-2019 20:21
Ach ja, dat soort dromen en dan wakker worden ... Ik probeer het maar als een goed teken te beschouwen als het gebeurt (en oh ja: ik heb dus drie keer een positieve test gehad in 4,5 jaar, maar ondanks mijn diepe wens en al mijn suikerzoete fantasieën over springen en blij gillen en elkaar in de armen vliegen, dat werk, was ik elke keer volledig overdonderd op het geschokte af. Flabbergasted, even moeten zitten en met charmant openhangende mond voor me uit staren terwijl man in zijn eentje het springen deed. Niet zo romantisch als een droom.) *
Heel veel succes morgen bij de gyn. Ik hoop heel erg dat je wat duidelijkheid uit ze kunt schudden!
*Edit: waarmee ik dus niet wil zeggen dat wakker worden na zo'n droom niet naar is, of dat een positieve test niet positiever is dan geen positieve test, en ook niet dat het grappig is hoe het is afgelopen; maar je moet af en toe toch de draak kunnen steken met jezelf.
Ik droomde dat ik de test deed, acht “het zal wel niks zijn”, het huis ging schoonmaken (?!), de test vergat (?!) en later dacht “ohja!”. Die bleek positief en toen viel ik flauw (?!) en werd ik wakker. Tot nu toe stel ik het mij voor dat ik in huilen uitbarst als het ooit echt een keer zo mag zijn.
Arcticfox1 schreef: ↑07-01-2019 22:30
In vergelijking met jullie heb ik echt vreselijk mazzel en (vrijwel) geen klachten. Neemt niet weg dat ik hiervoor niet aan hormonale anti-conceptie deed, en dat ik na dit traject er ook van zijn lang-zal-ze-leven niet aan ga beginnen.
dinsdag 8 januari 2019 om 10:15
Saartje wat rot. En herkenbaar. Het ene medicijn gaat bij mij best goed (gonal F bijvoorbeeld), maar andere vind ik vreselijk (clomid, provera en sinds kort ook progynova). Nog even volhouden meis!
Pergamon heb je vandaag het gesprek? Zoja, heel veel succes. En niet weggaan voordat je je antwoorden hebt hoor. Daar heb je recht op.
Ik heb vandaag een echo gehad na anderhalve week progynova en het slijmvlies zag er goed uit (dun zelfs, voor mijn doen) en was nu 14,5 mm dik dus de eerste cryo terugplaatsing wordt eindelijk ingepland! Ik word vanmiddag gebeld welke dag het wordt.
Pergamon heb je vandaag het gesprek? Zoja, heel veel succes. En niet weggaan voordat je je antwoorden hebt hoor. Daar heb je recht op.
Ik heb vandaag een echo gehad na anderhalve week progynova en het slijmvlies zag er goed uit (dun zelfs, voor mijn doen) en was nu 14,5 mm dik dus de eerste cryo terugplaatsing wordt eindelijk ingepland! Ik word vanmiddag gebeld welke dag het wordt.
dinsdag 8 januari 2019 om 10:59
Yes, vanmiddag gesprek. Zit nu nagel te bijten op mijn werk, waar ook nog eens een grafstemming heerst (er is gezeik met collega's onderling en één collega is echt helemaal klaar met mij, wat de werksfeer niet ten goede komt). Concentratieniveau is echt 0. Vertrek lekker op tijd, zodat ik in alle rust me nog even kan voorbereiden. Lijst met vragen ligt in elk geval klaar.DaisyLiz schreef: ↑08-01-2019 10:15Pergamon heb je vandaag het gesprek? Zoja, heel veel succes. En niet weggaan voordat je je antwoorden hebt hoor. Daar heb je recht op.
Wat goed dat de terugplaatsing nu zo dichtbij komt en alles er goed uitziet. Een dansje voor je baarmoederslijmvlies: