Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Ons kdv belt ook alleen bij echte ziekte. En mijn peuter is er één van het kaliber de hele dag zeggen dat hij mama zo mist, dus en beetje drama zijn ze wel van hem gewend. Ik verbaas me er eerlijk gezegd over dat ze je zo snel hebben gebeld fiona. Peuters huilen nou één maal wel eens (of vaak). Ik zou denken dat en pedagogisch medewerker daar wel wat mee kan. En aangeven dat ze dat doen in belang van het kind roept bij mij de vraag op waarom ze het gevoel hebben dat te moeten benadrukken en eigenlijk ook of het dus misschien helemaal niet de hoofdreden is.
Ga je het donderdag gewoon weer afkijken? Gaat ze één dag?
Morgenstond_ schreef:
07-01-2019 19:12
Ga je het donderdag gewoon weer afkijken? Gaat ze één dag?
Het is maar een ochtendje, maandag en donderdag. Als ze nog 45 minuten hadden gewacht, was het alweer tijd geweest om haar op te halen. Donderdag gaat ze weer, hopelijk bellen ze nu niet weer zo snel.
fiona2018 schreef:
07-01-2019 19:44
Het is maar een ochtendje, maandag en donderdag. Als ze nog 45 minuten hadden gewacht, was het alweer tijd geweest om haar op te halen. Donderdag gaat ze weer, hopelijk bellen ze nu niet weer zo snel.
Neem anders niet meteen op. Misschien proberen ze het na 2x niet meer, dat zou voor mij betekenen dat het wel mee zal vallen. Als je haar komt halen kan je altijd nog zeggen dat je je telefoon niet gehoord/gezien hebt (alsof dat ze wat aan gaat).
@aapje: hoe heet die 'veilig slapen goeroe' ook al weer?
Hier belt het KDV ook alleen bij ziekte. Eerst bellen ze vaak om te overleggen en als het echt niet meer gaat, dan moeten we ophalen. Ik vind dat prima zo.

Mijn erger-punt is dan juist weer dat mijn man als eerste contact op alle papieren staat omdat hij veel flexibeler is en bijna elke dag vanuit huis (2km van het KDV) werkt en ze dan toch altijd mij als eerste bellen, hoe vaak ik het ook al gezegd heb. Tegenwoordig neem ik al niet eens meer op, omdat ik weet dat ze daarna mijn man gaan bellen.

Over het vallen: het is waar wat Glitter zegt dat vallen mag, hoewel moeders dat vaak moeilijk vinden. Mijn broer is mega-beschermend geweest altijd naar mijn nichtje en ze mocht nooit iets zelf proberen in de speeltuin. Ze is nu echt een stijve hark die niks kan of durft. Onze instelling is dat als je er op mag als je er zelf weer vanaf kan en dat vallen erbij hoort. Onze kleuter zit dan ook altijd overal in de bomen en op het garagedak etc en dat gaat nagenoeg altijd goed. Peuter is wat meer een klunsje en die probeert het we allemaal, maar nog in miniatuur-vorm.
Maartje2016 schreef:
07-01-2019 20:16
@aapje: hoe heet die 'veilig slapen goeroe' ook al weer?
McKenna
Oh man man man, de laatste cadeautjes zijn gekocht, taart besteld en de uitnodigingen verstuurd.
Nog 1 week en ik heb geen dreumes meer. Vind ik stiekem toch wel een dingetje. Peuter klinkt zo oud.

Zo leuk trouwens. Sinds een paar weken zijn wij aan het zwemmen. Vandaag de 3e keer. Waar hij 4 weken terug het allemaal nog heel spannend vond, doet hij nu bommetjes en zwemt hij zelf, op z'n hondjes. :rofl:
anoniem_370856 wijzigde dit bericht op 07-01-2019 22:01
0.37% gewijzigd
Boheme schreef:
07-01-2019 20:29
McKenna
Dank je!
Onze peuter is wat hypermobiel en daardoor ook een beetje en kluns. Hij valt echt vaak. Ik zeg vrijwel altijd 'kan gebeuren' en peuter speelt dat nu ook zo na met z'n auto's ;-) Ik weet dat hij ook een keer van een loopbruggetje in een speeltuintje is gevallen en ben blij dat ik daar niet bij was. Zal 80-100 cm hoog zijn geweest en hij had er niets van gelukkig. Een tijdje terug zag ik een kleuter op een soort stellage zitten ter hoogte van een schommel. De moeder was erbij en vond het helemaal prima. Op dat moment leek me dat doodeng en vond ik het ook heel dapper van die moeder ;-)
Maartje2016 schreef:
07-01-2019 20:36
Dank je!
Ga je samen slapen?
Wat leuk van het zwemmen boheme! Altijd mooi om je kind zich dan zo te zien ontwikkelen :)

Ik wil ook wel weer eens gaan zwemmen. Moet eens goede bandjes kopen. Hier nog tips?
Morgenstond_ schreef:
07-01-2019 21:51
...
Ik wil ook wel weer eens gaan zwemmen. Moet eens goede bandjes kopen. Hier nog tips?
Jazeker! Ik heb de puddle jumper gekocht, had ik hier op het forum gelezen. Ik was een beetje sceptisch voor zo'n heel gevaarte om mijn kind heen, maar het is echt briljant. Hij lijkt er geen last van te hebben en dondert vol bravoure het zwembad in en is dol geworden op zwemmen. Daarvoor met gewone bandjes/vleugels was er altijd gedoe.
Puddle Jumper inderdaad! Die heb ik ook gekocht na veel lovende reacties hier op het forum. Wij zijn ook helemaal fan.
Morgenstond_ schreef:
07-01-2019 21:49
Ga je samen slapen?
Haha, probeer d'r juist in haar eigen bed te krijgen.

Had het even nodig voor een advies in het babytopic, kon het op google zo snel niet vinden :$
@zwembandjes: wij hebben de kraulquappen. We wilden ook voor de puddle jumper gaan, maar die was overal uitverkocht. Kort daarna zouden we op vakantie gaan, dus hadden we wel wat nodig.
De kraulquappen hadden we een keer bij kindjes op een andere vakantie gezien. Toevallig waren dat ook de kindjes die zich het meest vrij in het water bewogen, dus hebben we die maar genomen.
Maartje2016 schreef:
07-01-2019 20:14
Neem anders niet meteen op. Misschien proberen ze het na 2x niet meer, dat zou voor mij betekenen dat het wel mee zal vallen. Als je haar komt halen kan je altijd nog zeggen dat je je telefoon niet gehoord/gezien hebt (alsof dat ze wat aan gaat).
Goed idee. Heb ik ook een keer gehad, was thuis op zolder aan t rommelen en had daar blijjkbaar slecht bereik, en huistelefoon hoor ik daar ook niet Eenmaal beneden had ik 5 gemiste oproepen van KDV binnen 20 minuten ofzo. Inmiddels was het een half uur later dus ik belde meteen terug, niets meer aan de hand. Kind had gehuild. Tja, het is een dreumes... wat verwacht je. Leidster was geirriteerd dat ik onbereikbaar was, maar ja dat kan dus gebeuren.

Mijn ervaring is dat het erg aan de leidsters ligt. Was ook al meerdere keren om 10u smorgens gebeld dat ik kind moest ophalen omdat hij ziek zou zijn, kwartier later zat ie kiplekker thuis te feesten en kon ik niets nuttigs meer doen omdat ik hem moest vermaken. Heb na de 2e keer gezegd dat als het nog een keer voorkwam, ik hem gewoon weer terug zou brengen, want zulke dagen kun je dus gewoon betalen en je hebt er niets aan. Dit was ook iemand die uiteindelijk is overgeplaatst naar BSO omdat ze niet goed matchte met de kleintjes.

Huidige leidsters bellen gewoon om te vragen of ik weet wat het zou kunnen zijn (honger, moe?) en wat ik wil doen. Overleg dus - en daar heb ik nooit iemand hoeven ophalen. Zelfs toen kind echt een beetje ziek was, en ik niet direct kon komen hebben ze hem gewoon in een rustig hoekje geparkeerd met een filmpje - zoals hij thuis ook op de bank zou gaan liggen.

Kind had ook eens een verzwikte enkel op de dag dat hij naar zijn geliefde speelzaal zou gaan. Vooraf gebeld hoe leidsters daarin stonden, of hij mocht komen - hij was immers niet ziek maar kon niet lopen. Het bleek dat ze juist een wandeluitje hadden gepland, maar de leidster stelde meteen voor dat ze een buggy zou regelen zodat hij toch mee kon.

Maar goed de leidsters moeten jullie ook leren kennen en er zijn vast moeders die hun kind bij elk kuchjeof huiltje graag thuis willen verzorgen. Ik niet, dus dat heb ik ook aangegeven. Als ze echt ziek zijn natuurlijk wel, maar als ik voor elke scheet moet komen dan zit ik van oktober tot april thuis. Kortom ik zou het even aanzien of dit vaker gebeurt en hoe jij je daarbij voelt. Als jij het idee hebt dat ze te snel bellen is dat waarschijnlijk ook zo. Daar kun je wat van zeggen, of een andere speelzaal/opvang zoeken - je hoeft het iig niet te accepteren.

En het kan inderdaad ook zo zijn dat de groep/juf niet geschikt is voor jouw kind. Wij hebben proefochtendjes gedaan bij 3 speelzalen en in de eerste groep voelde kind zich meteen thuis, bijde tweede ging het helemaal niet, in de 3e ontdooide hij na een half uurtje (misschien trauma door de vorige ervaring). Echter als het al 6x goed ging lijkt me dat onwaarschijnlijk.

@zwemmen Hier ook puddle jumpers. Grappig dat die ineens zijn overgewaaid want 5 jaar geleden was ik echt de enige die dat gebruikte (uit USA ) en iedereen had zoiets van 'wat is dat voor onding?' Maar het werkt echt super, is veilig en kinderen vinden ze ook prima, zeker met een stoer plaatje erop.
Zwemmen: Het voordeel van een puddlejumper is dat ie veiliger is dan bandjes. Het nadeel van een puddlejumper is dat het schijnveiligheid oplevert, want het is niet zó veilig dat je rustig een boek kan gaan lezen en kindjes er op gaan vertrouwen.

Ik hoor in mijn omgeving al weer de eerste geluiden dat zwemleraren het ding vervloeken omdat puddlejumperkindjes zelf hun romp niet omhoog houden. Ze zijn wel sterk in de benen met zwemmen maar niet met armen. Maar ouders willen wel dat kind snel het diploma behaalt.

Ik vind puddlejumpers beter dan bandjes maar niet te lang zodat ze zichzelf omhoog houden als ze op zwemles gaan.

Wij hebben het de eerste twee jaar een reddingsvest aangetrokken (dreumes werd spontaan suïcidaal in een zwembad o_o ) en nu schuimringen. Ik had de kraulquappen gekocht als die leverbaar waren geweest.

Loslaten: Ik maak wel verschil of peuter alleen is of met meerdere kindjes is. Als hij alleen is mag hij zo hoog en gevaarlijk als hij wil. Maar als er andere kindjes zijn dan valt ie daar overheen of oudere kindjes duwen hem weg. En hij raakt afgeleid en maakt geen goede keuzes en valt dan. We gaan wel eens boarden of klimmen en dat gaat goed. Tot er op een skatebaan meerdere kindjes komen of bij een muur andere klimmers. Dan let ie niet meer op. We gaan ook vroeg. Gelukkig is ie altijd op tijd wakker :'-(

Bij peutergym moest ik hem ook erg vocaal door de klimbaan leiden. Nu doet ie steeds meer wat anderen ook doen.

Peuterwekker: :cheer2: Weer een ochtend zonder gejank wakker geworden en ná 05.00. De wekker stond op 06.15 en peuter meldde om 06.13 dat zijn konijntje nog sliep. Ik zei dat ie moest wachten tot het konijn wakker was. Dat ging prima. Het is zo fijn om wakker te worden van geklets ipv gejank.
Wat hebben jullie weer veel geschreven! Hier gaat peuter 2 dagen naar het kinderdagverblijf (peutergroep) hier wordt ik alleen gebeld als hij ziek is.
Er zijn best kindjes die echt drama maken bij het wegbrengen, maar leidsters proberen hen af te leiden. Ze zijn altijd vrolijk aan het spelen als ik zoon kom ophalen.
ShaunTheSheep schreef:
07-01-2019 20:23

Over het vallen: het is waar wat Glitter zegt dat vallen mag, hoewel moeders dat vaak moeilijk vinden. Mijn broer is mega-beschermend geweest altijd naar mijn nichtje en ze mocht nooit iets zelf proberen in de speeltuin. Ze is nu echt een stijve hark die niks kan of durft. Onze instelling is dat als je er op mag als je er zelf weer vanaf kan en dat vallen erbij hoort. Onze kleuter zit dan ook altijd overal in de bomen en op het garagedak etc en dat gaat nagenoeg altijd goed. Peuter is wat meer een klunsje en die probeert het we allemaal, maar nog in miniatuur-vorm.
Hier is man juist beschermender naar zoon maar denk omdat ik vaker thuis ben en het meer gewend ben. Zijn oudste is ook gewoon veel voorzichtiger dan zoon.

Dat overbeschermende herken ik hier van schoonzus. Waar die van ons met zwemvest los zwemt en van alle glijbanen af wil bijvoorbeeld, durft hun zoontje van 4 zijn vader echt niet los te laten in het zwembad en is kijken naar glijbanen al genoeg.
Morgenstond_ schreef:
07-01-2019 21:49
Een tijdje terug zag ik een kleuter op een soort stellage zitten ter hoogte van een schommel. De moeder was erbij en vond het helemaal prima. Op dat moment leek me dat doodeng en vond ik het ook heel dapper van die moeder ;-)
Ik was ook zo'n kleuter haha met twee oudere broers die ik na wilde doen. Ben er ook keer afgekukelt met gebroken arm als gevolg. Mijn moeder hield altijd aan: Als ze blijft huilen heeft ze echt pijn, dat doe ik bij zoon dus ook. Las ook de tip om kind niet meteen op te tillen als hij valt maar na je toe te laten komen voor troost. Merk dat zoon maar zelden echt getroost hoeft te worden en het er vaak erger uitziet dan het was.
Wij gebruiken een zwemvest omdat we die ook bij babyzwemmen gebruiken. Hij zwemt er inmiddels los mee. Ik heb ook een puddle jumper in huis, maar die krijg ik nog niet strak genoeg.

Voor baby wil ik straks een swim trainer.
Heb vannacht echt slecht/niet geslapen
Moest echt supervaak naar de wc, was ik een beetje ingedommeld en dan kon ik weer. Enig voordeel is dat ik niet meer werk, extra rustig aan doen maar vandaag
Dan kunnen we elkaar de hand schudden snowgirl1. Ik was in slaap gevallen bij zoon in bed leggen en toen ik 2 uur later wakker werd kon ik eigenlijk niet meer slapen.
Leuk he die laatste loodjes aapje! Sterkte vandaag!
1-Aapje schreef:
08-01-2019 08:27
Ik was ook zo'n kleuter haha met twee oudere broers die ik na wilde doen. Ben er ook keer afgekukelt met gebroken arm als gevolg. Mijn moeder hield altijd aan: Als ze blijft huilen heeft ze echt pijn, dat doe ik bij zoon dus ook. Las ook de tip om kind niet meteen op te tillen als hij valt maar na je toe te laten komen voor troost. Merk dat zoon maar zelden echt getroost hoeft te worden en het er vaak erger uitziet dan het was.
Hier doen we dat ook zo. We wachten eerst zoon zijn reactie af. 9 van de 10 keer moet hij er zelf om lachen.
Schoonzus rent wel bij het geringste naar neefje 'oooooh dat deed au of niet?' En die is dan ook vaak meteen overstuur bij een botsing oid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven