Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...

31-12-2018 14:19 2048 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)
pejeka schreef:
12-01-2019 19:59
Je kan ook óp de basisschool al duidelijk maken dat een bestaan als fietsenmaker of loodgieter, waarvoor je geen hoge scores op taal en rekenen voor nodig hebt, helemaal prima is. Ofwel: je hebt dan taalkundig misschien niet hetzelfde inzicht als je klasgenootje dat een 8 haalt, maar jij hebt andere mogelijkheden die net zo goed zijn.

Jaha, maar niet in groep drie of vier al. We moeten er voor waken dat kinderen te jong al voorgesorteerd worden op hun toekomst. Sommige kinderen ontwikkelen zich wat later. Die horen in groep drie bij de zwaksten en in groep acht bij de sterkere.

In groep drie moeten kinderen nog kinderen zijn die mogen denken dat ze alles kunnen worden. Ook prinses of Superman.
pejeka schreef:
12-01-2019 19:59
Je kan ook óp de basisschool al duidelijk maken dat een bestaan als fietsenmaker of loodgieter, waarvoor je geen hoge scores op taal en rekenen voor nodig hebt, helemaal prima is. Ofwel: je hebt dan taalkundig misschien niet hetzelfde inzicht als je klasgenootje dat een 8 haalt, maar jij hebt andere mogelijkheden die net zo goed zijn.
ja en juist daarom zijn die cijfers zo demotiverend. Overigens hadden wij ook geen cijfers op het rapport en ik ben 43, dus het is toch ruim 30 jaar geleden dat ik op de lagere school/ basisschool zat.
Serengeti schreef:
12-01-2019 19:39
Kinderen krijgen tegenwoordig vast geen cijfers meer voor vlijt, netheid en gedrag? ;-D

Voor vlijt en gedrag scoorde ik volgens mij altijd wel een 8. :cheer2: (al was ik lang niet altijd braaf.)
Netheid was iets minder bij mij. Zal een zeventje zijn geweest. :-[
Jawel hoor, alleen heet het anders;
werkhouding, werkverzorging, werktempo, omgang met leerkracht, omgang met klasgenoten, kanjergedrag etc.
RikM schreef:
12-01-2019 20:05
Wel handig als je moet kotsen. Valt toch niet op. ;-D
:rofl:
renske1975 schreef:
12-01-2019 20:17
Jawel hoor, alleen heet het anders;
werkhouding, werkverzorging, werktempo, omgang met leerkracht, omgang met klasgenoten, kanjergedrag etc.

Maar het zijn juist de ouderwetsche termen die ik zo leuk vind. :-D
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
ja dat ben ik met je eens. :-D
pejeka schreef:
12-01-2019 19:27
Dan snap ik nog steeds de term "groep" niet. Zoals gezegd, die past in mijn beleving bij een troep padvinders, of een kudde dieren, of een sportvereniging.
Oh gewoon het woordgebruik "groep" dus. Het had natuurlijk ook "klas" kunnen blijven heten maar ik denk dat het tot veel verwarring had geleid als men met klas 3 ineens klas 1 bedoelde. Vooral in de beginjaren. Nu zou je dat denk ik wel kunnen doen zonder verwarring.

Hier in de omgeving noemen ze het ipv groep trouwens groepje. Dat vind ík op mijn beurt weer vreemd. Of je het over een stuk of vier kinderen hebt op bepaald zeeniveau. Dus ik snap op zich wel dat een bepaald woordgebruik niet logisch voelt.
Moon-Alisa schreef:
09-01-2019 19:55
Ja Fabuland! Wij hadden in het dorp een fietsenwinkel met ook een hoekje speelgoed. Destijds helemaal geen gekke combi. Ze hadden er veel Fabuland en ik was er gek op. Je kon de Lego er later gewoon aan vast maken (itt Duplo) en ik vond het leuke poppetjes. Geloof dat we zelfs die rode draaimolen van het plaatje nog gehad hebben.
Mijn 2 zonen spelen er nu bij opa en oma mee. Wij hadden het pretpark, de school en de kapsalon (3 meiden in huis ;P)
COtweepuntnul schreef:
12-01-2019 13:35
Oh ja paradiso lego! Volgens mij had ik iets met surfplanken en zo? En een zwembad?

Edit: paradisa heet het. Wij hadden deze.
Afbeelding
Nam laatst van iemand een boel lego over waar nog wat van deze doosjes helemaal dicht bij zaten. Heb ze nog niet open gemaakt, maar ze zijn dus echt oud , nooit geweten ;P Zoon dacht dat het 'nep' lego was.
Die flitsblokjes had ik ook (zo'n torentje). Ik vond die gesmolten flitsblokjes er altijd een beetje eng uitzien.

Afbeelding
Nog iemand anders die de Avon uil bezat?

De ronde, blauwe koektrommel hadden wij ook thuis.
Afbeelding
Het Pickwick blikje stond volgens mij ook bij veel mensen thuis.
Altijd van je afsnijden
Weer beeldjes kennen jullie die nog? Wit beeldje met roze en blauw dat verkleurde afhankelijk van het weer.
Karma, en alles komt goed
pejeka schreef:
10-01-2019 21:18
Die kauwgom hadden we altijd thuis, ik weet nog goed dat er altijd maar één groene verpakking in zat in zo'n pakje van tien, als je geluk had twee, de rest was geel en blauw en rood. Dus die groene was "zeldzaam" en daar vochten mijn broertje en ik dan altijd om :) Onzin natuurlijk, want de kauwgom die erin zat was gewoon hetzelfde. En in elk pakje zat een opgevouwen Donald Duck stripverhaaltje :)

Ja, dat vond ik zo leuk eraan en die kauwgom vond ik ook lekker.
Afbeelding]
https://www.deepnostalgia.com/rubrica-t ... a-sabella/
RikM schreef:
11-01-2019 19:49
Dit soort bolle lampen zag je ook veel:

Afbeelding
Erg mooi vind ik die
Haantje79 schreef:
12-01-2019 17:31
Hier deze gruwel!!! Ik heb nog nooit iemand gesproken die dit leuk vond. Afbeelding
Ik ken dit wezen niet, maar this is what nightmare's are made of.
onzichtbarevrouw schreef:
12-01-2019 17:38
Ja, naar de desbetreffende ambasade schrijven voor informatie over een land en dan zo'n dikke envelop vol folders (en als je geluk had ook wat stickers ontvangen) :lol: !

De (kleding)winkels langsgaan en daar vragen om stickers.

Bij ons in de straat had bijna iedereen een touwtje uit de brievenbus hangen. 's Avonds haalden we het touwtje weer naar binnen tegen inbrekers...

Afbeelding
Deze stonden bij mij in de letterbak.

Ik kan mij ook nog herinneren dat we eind jaren 70 van die witte rubberen dopjes verzamelden die in de doppen van literflessen frisdrank zaten. Daar stonden teksten (of woorden) op.
Die hertjes vind ik schattig!
RikM schreef:
12-01-2019 15:43
Och ja, die knalgele ondingen. Die had ik verdrongen, denk ik.
De Deetman-tas. Sexy hoor...
bethweeter schreef:
12-01-2019 18:42
En deze was toch ook wel vrij standaard voor de koffiefilters?

Afbeelding
truttigheid ten top :-D
ADM schreef:
12-01-2019 23:01
Weer beeldjes kennen jullie die nog? Wit beeldje met roze en blauw dat verkleurde afhankelijk van het weer.
Ze zijn "weer" te koop.

https://www.mooiweershop.nl/contents/nl ... eerbeeldje
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
ADM schreef:
12-01-2019 23:01
Ja! En ook de weerhuisjes, dan kwam afhankelijk van het weer het mannetje of vrouwtje naar buiten.
Was wel effe wat anders dan buienradar :D
Vroeger hing er ook bij iedereeen die ik kende een dik velours gordijn aan de binnenkant van de voordeur. Dat zie ik nu ook nooit meer.
Ik ben al redelijk wat bekende dingen tegengekomen, maar veel herken ik ook echt niet (ben van de vroege jaren ‘90). Het Paradisa Lego had ik ook trouwens! Ik denk dat het nog steeds bij mijn ouders op zolder staat.

Mijn moeder noemde de Cheetos of kaasflips trouwens altijd Cornuco’s. Ik heb die nooit gekend, maar blijkt een merknaam te zijn. De flippo’s die je kon verzamelen ken ik wel maar al te goed :D
anoniem_648f6f27076be wijzigde dit bericht op 27-01-2019 21:53
0.12% gewijzigd
dolfje schreef:
12-01-2019 23:31
Vroeger hing er ook bij iedereeen die ik kende een dik velours gordijn aan de binnenkant van de voordeur. Dat zie ik nu ook nooit meer.
Ik ken dat alleen uit cafés :D
Ik weet nog dat deze vlaggen ineens verplicht werden. :-[

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven