Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Wat vreemd dat jullie je boeltje laten slopen door een huisdier. Hoeft die van mij echt niet te flikken, want dan zwaait er wat.
Tja wat moet er zwaaien dan? De meeste meubels zijn op hen aangepast en als er iets sneuvelt dan is het nog steeds een dier. Weten zij veel.
Alle reacties Link kopieren
Eens met miekemv
Zodra Balin de neiging vertoont om ergens zijn nagels in te zetten waar het niet de bedoeling is, zet ik hem op de gang om even af te koelen en dat werkt prima. Mijn huishouden is nog helemaal intact. Het is gewoon een kwestie van opvoeden.
Mijn huis is niet aangepast op dieren.
Cateautje schreef:
13-01-2019 19:27
Wat vreemd dat jullie je boeltje laten slopen door een huisdier. Hoeft die van mij echt niet te flikken, want dan zwaait er wat.
Nou...laten laten....soms gebeurt er gewoon iets (zoals de vaas) en dat weet je wanneer je een jong dier in huis neemt. Grote poes was al 2 jaar toen ik haar kreeg en zij heeft nooit in de gordijnen gehangen of iets per ongeluk van een kast afgestoten.

Bij kleine poes heb ik het in de gordijnen hangen geprobeerd af te leren: afleiden, haar steeds eruit plukken met een ferme 'nee', gordijnen opknopen, haar proberen af te matten met veel spelen...maar het werd pas echt veel minder sinds ze los naar buiten kan en daar haar energie kwijt kan. Lekker in de boom klimmen is haar favoriete bezigheid :biggrin:
"I love not Man the less, but Nature more..."
ik doe niet aan opvoeden ik kies voor ze en daar richt ik mijn huis op in.
Hallo allemaal! Ik lees hier al een poos met plezier mee! Nadat onze lieve kater van ouderdom is overleden, bieden wij nu een huis aan een dame (schildpad) van middelbare leeftijd. Ze komt uit het asiel en is een schat van een beest.

Volgens het asiel was ze binnen erg tevreden en inderdaad, ze sloopt niets in huis en is echt onderdeel van ons gezin. Maar ik merk aan haar dat buiten lonkt. Ik wil haar die mogelijkheid graag geven, maar ik zie er een beetje tegen op en ben op zoek naar ervaringen. (Onze meneer was een binnenkat) Waar ik tegen op zie:

- Wij wonen in een rustige woonwijk, maar ook vlak bij een drukkere weg
- Ik zou het heel vervelend vinden als buren overlast van onze dame hebben: wij kiezen voor dit huisdier, niet zij! ( Ik heb op gelet en slechts 1 andere buitenkat in onze wijk ontdekt)
- eenmaal buiten geweest is dit terugdraaien naar binnen haast onmogelijk mochten er klachten komen toch?
- blijft een poes soms ook nachtenlang weg?
- Ik ben bang dat ze wat van ons vervreemd en we haar veel minder zien als ze opeens buiten mag.
- ze woont nu ruim 2 mnd bij ons, dat is lang genoeg toch?
- bouw je dat buiten zijn op, of kan ik er gelijk op vertrouwen dat haar instinct haar weer thuis brengt?

Ik ben benieuwd naar ervaringen in dezen. Ik weet dat wij ook onze tuin af kunnen zetten, maar dat heeft voor alsnog niet onze voorkeur.

Excuus voor mijn overload aan vragen,maar ik ben dol op onze dame en vind het idee dat ze de boze wereld in gaat heel spannend!
Je tuin afzetten is dat een optie?

Ik zou wachten tot het lekker weer is en dan de deur gewoon open zetten kijken wat er gebeurd
Cateautje schreef:
13-01-2019 19:27
Nou ja, hij mag het niet natuurlijk, maar soms is hij sneller dan ik.
Het is een kat, die dit nou eenmaal hoort te doen en dit is qua stof helaas een hele aanlokkelijke stoel voor een kat. Dus ik snap het wel. Hij doet het ook alleen aan die en verder gebruikt hij ook keurig zijn krabpalen. Soms heeft het weinig met opvoeden te maken helaas.
Bezig_bijtje86 schreef:
14-01-2019 00:03
Hallo allemaal! Ik lees hier al een poos met plezier mee! Nadat onze lieve kater van ouderdom is overleden, bieden wij nu een huis aan een dame (schildpad) van middelbare leeftijd. Ze komt uit het asiel en is een schat van een beest.

Volgens het asiel was ze binnen erg tevreden en inderdaad, ze sloopt niets in huis en is echt onderdeel van ons gezin. Maar ik merk aan haar dat buiten lonkt. Ik wil haar die mogelijkheid graag geven, maar ik zie er een beetje tegen op en ben op zoek naar ervaringen. (Onze meneer was een binnenkat) Waar ik tegen op zie:

- Ik zou het heel vervelend vinden als buren overlast van onze dame hebben: wij kiezen voor dit huisdier, niet zij! ( Ik heb op gelet en slechts 1 andere buitenkat in onze wijk ontdekt)
- eenmaal buiten geweest is dit terugdraaien naar binnen haast onmogelijk mochten er klachten komen toch?
- Ik ben bang dat ze wat van ons vervreemd en we haar veel minder zien als ze opeens buiten mag.
- bouw je dat buiten zijn op, of kan ik er gelijk op vertrouwen dat haar instinct haar weer thuis brengt?

Ik ben benieuwd naar ervaringen in dezen. Ik weet dat wij ook onze tuin af kunnen zetten, maar dat heeft voor alsnog niet onze voorkeur.

Excuus voor mijn overload aan vragen,maar ik ben dol op onze dame en vind het idee dat ze de boze wereld in gaat heel spannend!
Ik kies o.a. om jouw bovenstaande vragen altijd heel bewust voor binnenkatten. Als ze naar buiten gaan, dan is het aan een tuigje.
Wellicht dat ik in de toekomst kijk of ik de tuin kan afzetten, maar vooralsnog heb ik daar nog niet de ideale manier voor gevonden.
Hoever is de drukke weg precies? Je zou nog voor een grote kattenren kunnen kiezen of tijdelijk tuigje want als deze poes bij haar vorige eigenaren naar buiten kon dan snap ik haar helemaal. Verder is ze lang genoeg bij jullie om in de buurt te blijven. Als het een rustige woonwijk is moet dat geen probleem zijn.
Bezig_bijtje86 schreef:
14-01-2019 00:03
Waar ik tegen op zie:

Ik vond het ook doodeng om mijn kat buiten los te laten. Ik was bang dat ze zou gaan vechten met andere katten (ik woon in een echte kattenbuurt en mevrouw heeft het niet zo op haar soortgenoten), dat ze de benen zou nemen en niet meer terug zou komen, dat ze aangereden zou worden (de weg voor mijn huis is rustig, maar verderop zijn ook wat drukkere straten) of dat ze net de verkeerde tegen zou komen die haar wat aan zou doen of mee zou nemen... kortom, ik haalde me echt allerlei doemscenario’s in het hoofd.

Ik ben toen ze vierenhalve week hier was met haar met een tuigje gaan lopen, eerst door de achtertuin en later door de paden. Toen heb ik haar overigens ook “voorgesteld” aan de buren, zodat zij wisten dat er een nieuwe kat in de buurt was en van wie ze was/waar ze thuis hoorde. Ik heb het wandelen met een tuigje misschien tweeënhalve week volgehouden, toen werd het wel echt lastiger omdat ze echt op avontuur wilde en ook steeds langer buiten wilde blijven en dat lukte mij niet meer. Ook was ze de hele dag door aan het mauwen als we binnen waren, zo graag wilde ze naar buiten. Ik besefte me op het laatst dat het gewoon heel oneerlijk zou zijn om haar niet los te laten, alleen omdat ik het spannend vond, dus op een ochtend heb ik de tuindeuren open gegooid en is ze naar buiten gegaan.

Dat is nu drie maanden terug en op één gevecht met een andere kat na, gaat het super goed. Ze blijft altijd in de buurt, komt om de tien/vijftien minuten even terug naar binnen wandelen om haar gezicht te laten zien en me een kopje te geven en dan gaat ze weer. Voordat het donker wordt is ze weer binnen en dan hou ik haar ook binnen, dus ‘s nachts is ze altijd thuis en kan ze ook niet naar buiten (ik heb geen luikje).

Als de kat echt duidelijk aangeeft naar buiten te willen, zou ik haar laten gaan, hoe eng je het ook vindt. Twee maanden thuis is volgens mij lang genoeg, dus probeer het een keer, zou ik zeggen! Wat ook handig is, is als je haar altijd ergens mee kan lokken. Mijn kat komt bijvoorbeeld altijd als ze haar speeltje hoort (een hengeltje dat heel erg knispert), maar het gerammel van een zakje snoepjes oid kan ook werken. Succes! :)
Mijn kat is niet te lokken met eten of snoepjes dus dat vind ik ook al eng :D

Maar goed, ik heb echt niks met loslopende buitenkatten, dus ik heb sowieso weinig tips verder.
Ik denk dat eerst de buurt verkennen aan een tuig met lijn wel een goed idee is.
Bedankt voor jullie zinvolle reacties! Ik voel me precies zoals jij het omschrijft Parachutes. Al ben ik vooral bang dat ze in andermans tuin overlast gaat veroorzaken en dat we daar gezeur van krijgen (zou ik ook vervelend vinden als ik geen kat had)

En de drukke weg.... de rondweg van ons dorp, waar je 50kmu mag, maar veel harder wordt gereden. Zo'n 2 straten van ons huis vandaan. Voorbij die rondweg polderachtig gebied met weilanden, ik vermoed dat dat trekt.

Volgens het asiel is ze nooit buiten geweest, woonde op een appartement dus ook niet echt de optie. (Ook niet op het balkon voor zover ik weet) Nu staat ze steeds nieuwsgierig met haar voorpootjes tegen het raam van de achterdeur en is er als de kippen bij zodra ze de deur hoort. Ze mauwt niet uit ontevredenheid o.i.d. Mijn man denkt dat het haar vooral om ons te doen is: blij om ons te zien / kijken wat wij buiten doen en niet om het buiten zijn. Wij hebben 3 jonge kinderen dus binnen houden wordt straks een opgave als het buitenspeel weer is (deur 100x open en dicht) vandaar dat ik in een tuigje en ren niet echt een oplossing zie. Tuin afzetten zou inderdaad kunnen, al is dat bij onze tuin bijna geen doen (niets is onmogelijk...!)

Stof tot nadenken.... onze oude kater taalde niet naar naar buiten gaan, bleef op zijn gat voor de deuropening zitten. Onze lieve loebus!! Misschien inderdaad deze zomer maar eens kijken wat er gebeurt als de deur open staat....

Bedankt voor het meedenken!! Het is in ieder geval al een geruststelling dat we er vanuit kunnen gaan dat ze de weg naar huis weet te vinden, mocht ze naar buiten schieten. (Ze is wel gechipt hoor!) We zijn allemaal zo gek op haar, moet er niet aan denken dat ze niet meer terug komt!
anoniem_365184 wijzigde dit bericht op 14-01-2019 21:20
1.23% gewijzigd
O en hier binnen reageert ze zelfs op haar naam. Als we haar roepen komt ze met een sprintje op ons af gerend! :heart:
Mijn drie katten komen overdag buiten maar dat kan hier veilig.
Ze zijn mij zo lief dat het binnenkatten geweest zouden zijn als ik in de buurt van een (drukke) weg zou wonen. Ken teveel mensen van wie een kat is doodgereden, wat een verschrikking lijkt me dat.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Bezig_bijtje86 schreef:
14-01-2019 21:15
O en hier binnen reageert ze zelfs op haar naam. Als we haar roepen komt ze met een sprintje op ons af gerend! :heart:
Onze kat hebben we op een gegeven moment buiten gelaten door de deur en het raam open te zetten in de zomer. Ik vind het heerlijk om dan alles open te gooien. Alle ramen ben ik overigens mee gestopt, omdat de buurkatten dan binnenkwamen.

Onze kat vond het eerst vooral fijn om naar buiten te gaan als wij naar buiten gingen. Inmiddels 3,5 jaar later kan hij nog steeds alleen op aanvraag naar buiten. Hij gaat dan bij het raam zitten. Maar langer dan 15min blijft hij meestal niet weg. Dan krabt hij aan het raam of miauwt hij. Als ik wil dat hij naar binnenkomt, omdat ik wegga hoef ik hem maar te roepen. Nog steeds is hij het liefst binnen en alleen buiten als wij ook buiten zijn en het lekker weer is. Dat komt denk ik ook omdat hij dat vanaf het begin af aan gewend is.

Ik denk er nu over om een kattenluik met chip te plaatsen. Misschien wil hij dan vaker naar buiten. Hoe hebben anderen dat ervaren? Welke voordelen heeft een kattenluik met chip volgens jullie?
Dat zou ik heel gezellig vinden, als ze lekker in de achtertuin rondscharrelt of een plekje in de zon vindt als wij buiten zijn. Wij zijn met lekker weer ook echte buiten mensen.
Waterflow schreef:
14-01-2019 21:37

Ik denk er nu over om een kattenluik met chip te plaatsen. Misschien wil hij dan vaker naar buiten. Hoe hebben anderen dat ervaren? Welke voordelen heeft een kattenluik met chip volgens jullie?
Andere katten kunnen niet naar binnen. Hier is het alleen wel een probleem als de batterijen leeg zijn. Het luik is dan ontgrendeld maar de katten zijn zo geconditioneerd op de klik van de grendel dat ze niet proberen binnen(of buiten) te komen als ze die niet horen.
Zo heeft 1 van de katten uren voor de deur gezeten omdat hij dacht dat het luik niet open ging.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Bezig_bijtje86 schreef:
14-01-2019 21:13
Bedankt voor jullie zinvolle reacties! Ik voel me precies zoals jij het omschrijft Parachutes. Al ben ik vooral bang dat ze in andermans tuin overlast gaat veroorzaken en dat we daar gezeur van krijgen (zou ik ook vervelend vinden als ik geen kat had)

En de drukke weg.... de rondweg van ons dorp, waar je 50kmu mag, maar veel harder wordt gereden. Zo'n 2 straten van ons huis vandaan. Voorbij die rondweg polderachtig gebied met weilanden, ik vermoed dat dat trekt.

Volgens het asiel is ze nooit buiten geweest, woonde op een appartement dus ook niet echt de optie. (Ook niet op het balkon voor zover ik weet) Nu staat ze steeds nieuwsgierig met haar voorpootjes tegen het raam van de achterdeur en is er als de kippen bij zodra ze de deur hoort. Ze mauwt niet uit ontevredenheid o.i.d. Mijn man denkt dat het haar vooral om ons te doen is: blij om ons te zien / kijken wat wij buiten doen en niet om het buiten zijn. Wij hebben 3 jonge kinderen dus binnen houden wordt straks een opgave als het buitenspeel weer is (deur 100x open en dicht) vandaar dat ik in een tuigje en ren niet echt een oplossing zie. Tuin afzetten zou inderdaad kunnen, al is dat bij onze tuin bijna geen doen (niets is onmogelijk...!)

Stof tot nadenken.... onze oude kater taalde niet naar naar buiten gaan, bleef op zijn gat voor de deuropening zitten. Onze lieve loebus!! Misschien inderdaad deze zomer maar eens kijken wat er gebeurt als de deur open staat....

Bedankt voor het meedenken!! Het is in ieder geval al een geruststelling dat we er vanuit kunnen gaan dat ze de weg naar huis weet te vinden, mocht ze naar buiten schieten. (Ze is wel gechipt hoor!) We zijn allemaal zo gek op haar, moet er niet aan denken dat ze niet meer terug komt!
Ik snap heel goed hoe je je voelt. Ik heb zelf maanden met dit dilemma gekampt. Al is mijn oudere kater wel een buitenkat van oorsprong. Maar hij drong nooit echt aan om naar buiten te gaan. Toch twijfelde ik veel, vooral omdat ik dacht dat hij zich verveelde. Ik woon ook aan een redelijk rustige straat, maar op de weg is wel vrij veel verkeer. Al ligt het aan het tijdstip van de dag.
Er lopen hier ook enorm veel katten rond, waaronder een paar die veel vechten dus ik was daar ook wel bang voor. Wat als ze mijne pakken? Wat als hij onder een auto loopt. Of niet meer terug komt. Over de overlast maak ik me niet zo druk, er lopen hier een stuk of 25 katten, een meer of minder maakt ook niks uit. En bijna iedereen in de buurt houdt van katten of heeft ze.

Maar goed na een maand of 9 heb ik hem toch naar buiten gedaan, aan een tuigje eerst. Maar daar glipte hij uit en toen was hij weg. Niet dat hij ver weg ging hoor, hij bleef rustig naast me lopen. En wat leefde hij op zeg! Hij vond het helemaal prachtig.
Ik had ineens een hele andere kat. Hij had veel meer energie, was vrolijker en ontdekte alles op zijn gemakje. Nu gaat hij s'ochtends vaak naar buiten voor ik naar mijn werk ga, daarna blijft hij binnen ( geen kattenluik hier dus als de deur dicht is blijft hij of binnen of buiten ), en als ik dan terug kom gaat hij weer naar buiten. Soms in de zomer als het mooi weer is laat ik hem lekker buiten als ik ga werken ( ik ben nooit meer dan zes uur weg ).
Mijn onderburen laten hem ook vaak binnen ( die hebben mijn sleutel ). En hij ontwijkt de auto's prima. Meestal doet hij trouwens geen ruk buiten, hij loopt een klein rondje en gaat vervolgens op de kliko zitten voor de deur. Dan kan hij uren voor zicht uit kijken. Andere katten jaagt hij weg bij ''zijn tuin'' maar hij vecht zelden. Hij mekkert wel eens wat met een kater uit de buurt, dan zitten ze een half uur te snauwen naar elkaar maar echt fysiek wordt dat niet. Dus ik ben enorm blij dat ik hem toch naar buiten gedaan heb, al zie ik hem inderdaad wel wat minder. Maar goed hij is ook nog genoeg binnen bij me en is er niet minder lief op geworden. Hij blijft gek op me en wil nog spelen en knuffelen. Maar toen hij nog binnen zat lag hij zo de hele dag te slapen. Nu heeft hij echt meer energie.

Maar ik vind jouw situatie wel wat anders omdat jouw poes nooit buiten is geweest. Is het een idee om te proberen haar in een tuigje te krijgen en dan een rondje te lopen buiten?
Mijne accepteerde dat tuigje vrij makkelijk ondanks dat hij best oud is, maar ik heb dan ook de makkelijkste kat ter wereld. Hij heeft in bijna anderhalf jaar hier nog nooit iets gesloopt, hij komt zelfs niet op het aanrecht.
Ik zou het echt voorzichtig aanpakken met het naar buiten gaan, zeker omdat ze het niet gewend is. Veel katten vinden het trouwens leuk om met hun baasjes mee te lopen, mijne ook. Gisteren zijn we een rondje om gegaan en hij is dan echt net een hondje. Huppelt vrolijk met me mee. Ik ga dan echt mijn kat uitlaten. Misschien vindt jouw poes dat ook wel leuk.
Ik zou er nog even goed over na denken.

Mijn kat blijft trouwens nooit nachten weg, die haal ik gewoon beneden op rond een uur of tien voor ik naar bed ga. Ja hij is een nacht weggeweest op oudejaarsavond. Toen was hij ontsnapt en heeft hij zich ergens verstopt. Toen zag ik hem pas de volgende ochtend weer terug. Dat vond ik echt niet fijn.

Oh en mijn kat was na een keer buiten geweest te zijn inderdaad in het begin niet meer binnen te houden. Bonken op de deur, klagen. Gek werd ik ervan. Dus mocht je haar wel naar buiten doen dan zou ik sowieso een kattenluik maken voor haar. Hier kan dat helaas niet. Dat is soms wel erg vervelend.
Ik heb hier in het begin even meegeschreven en lees altijd mee, maar nu heb ik een vraag. Onze kater ademt de laatste tijd een beetje met een snurkje. Niet altijd, maar als hij gewoon rustig zit of ligt wel. Eerst dacht ik dat hij aan het snurken was (dat doet hij wel vaker als hij slaapt), maar ik zag van de week dat hij het ook doet terwijl hij gewoon wakker is en zit. Hij ademt wel normaal als hij loopt. Is dit iets om me zorgen om te maken? Verder gedraagt hij zich helemaal niet ziek, eet en drinkt gewoon en is nog lekker actief. Wat zouden jullie doen?
Niest die meer? En zie je als die zo ademd ook zijn lippen bij zijn snorharen omhoog gaan?
Er kan iets in de neus zitten wat er niet hoort. Grasaartje bijvoorbeeld. Als ze wat verkouden zijn zie je vaak wat waterig vocht en anders wel als je op een neusvleugel duwt. Als het niet verdwijnt binnen een paar weken zou ik het toch even laten nakijken.
Ben ik net op afbeeldingen aan het zoeken naar kattenstaart + taal, kom ik een plaatje tegen met kattenstaart inkorten. Mijn nekharen gingen overeind maar toch kon ik het niet laten op het plaatje te klikken. :facepalm:

Afbeelding

Het ging dus over vliegengordijnen. :rofl:
“Don’t look back – you’re not going that way.”
:rofl:
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven