Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
vrijdag 18 januari 2019 om 16:55
Wie kan mij helpen, ik heb een lieve aanhankelijke kat. Het liefst zit de kat de gehele dag bij mij, alleen soms lijkt hij kortsluiting te krijgen en dan begint hij te bijten. Dit doet hij ook bij visite die over de vloer komt. De "bijt" aanvallen duren ongeveer 5 seconden waarna alles weer koek en ei is. Ik zie de bijt aanvallen aankomen aangezien hij dan grote ogen krijgt en zijn staart gaat bewegen.

vrijdag 18 januari 2019 om 17:02
Aai je hem dan? Wat is zijn achtergrond?Husaberg schreef: ↑18-01-2019 16:55Wie kan mij helpen, ik heb een lieve aanhankelijke kat. Het liefst zit de kat de gehele dag bij mij, alleen soms lijkt hij kortsluiting te krijgen en dan begint hij te bijten. Dit doet hij ook bij visite die over de vloer komt. De "bijt" aanvallen duren ongeveer 5 seconden waarna alles weer koek en ei is. Ik zie de bijt aanvallen aankomen aangezien hij dan grote ogen krijgt en zijn staart gaat bewegen.
vrijdag 18 januari 2019 om 17:21
Ja hij vind het heerlijk om geaaid te worden hij eist het ook echt op, maar soms slaat hij om en bijt. Ik kan ook niet echt zeggen dat hij dan boos is en naar letterlijk 5 seconden komt hij weer om aandacht vragen.
Het is een britse korthaar van iets meer dan 2 jaar oud.

vrijdag 18 januari 2019 om 19:07
Ik geef dan altijd het advies om niet te lang te aaien. Sommige katten kunnen de emotie of het gevoel slecht hanteren.Husaberg schreef: ↑18-01-2019 17:21Ja hij vind het heerlijk om geaaid te worden hij eist het ook echt op, maar soms slaat hij om en bijt. Ik kan ook niet echt zeggen dat hij dan boos is en naar letterlijk 5 seconden komt hij weer om aandacht vragen.
vrijdag 18 januari 2019 om 20:04
maandag 21 januari 2019 om 18:48
Is het alleen bijten? Of trappelt hij er ook bij? Zo ja dan kunnen het vrij harde liefdesbeetjes zijn. De meeste katten leren dit zachtjes te doen naar mate ze de kittentijd voorbij zijn maar enkele hebben de subtiliteit niet gevonden en gaan er hard voor. De mijne is ook zo.Husaberg schreef: ↑18-01-2019 17:21Ja hij vind het heerlijk om geaaid te worden hij eist het ook echt op, maar soms slaat hij om en bijt. Ik kan ook niet echt zeggen dat hij dan boos is en naar letterlijk 5 seconden komt hij weer om aandacht vragen.
maandag 21 januari 2019 om 20:06
Hier ook een BK maar bij ons doet hij het alleen als hij over zijn buik geaaid wordt.Husaberg schreef: ↑18-01-2019 17:21Ja hij vind het heerlijk om geaaid te worden hij eist het ook echt op, maar soms slaat hij om en bijt. Ik kan ook niet echt zeggen dat hij dan boos is en naar letterlijk 5 seconden komt hij weer om aandacht vragen.
Ik roep dan vrij hard auw! Hij laat dan direct los en loopt weg. Daarna komt hij terug en mag ik weer aaien .
“Don’t look back – you’re not going that way.”
maandag 21 januari 2019 om 21:28
Die van mij klapt ook als een berenklem dicht als je over z'n buik aait. Inclusief trappelen.
Ik heb op advies van de dierenarts de etensbak vervangen door een voedselpuzzel. Het is een kunststof ovaal met allemaal (stompe) punten waar je de brokjes tussen strooit. De ruimtes tussen de punten zijn te klein voor kater om met z'n kop tussen te komen, dus hij moet met zijn pootjes het voer naar de randen sturen.
Het duurde even voor hij het door had, maar nu lijkt hij het zelfs leuk te vinden. Dan zit hij helemaal geconcentreerd te bedenken hoe hij alles eruit krijgt.
Zijn natvoer krijgt hij wel gewoon nog in een schaaltje. Anders wordt het denk ik een grote smeerboel.
Vooral omdat ik er altijd extra water bij doe zodat hij zoveel mogelijk vocht binnen krijgt i.v.m. zijn blaas.
Ik heb op advies van de dierenarts de etensbak vervangen door een voedselpuzzel. Het is een kunststof ovaal met allemaal (stompe) punten waar je de brokjes tussen strooit. De ruimtes tussen de punten zijn te klein voor kater om met z'n kop tussen te komen, dus hij moet met zijn pootjes het voer naar de randen sturen.
Het duurde even voor hij het door had, maar nu lijkt hij het zelfs leuk te vinden. Dan zit hij helemaal geconcentreerd te bedenken hoe hij alles eruit krijgt.

Zijn natvoer krijgt hij wel gewoon nog in een schaaltje. Anders wordt het denk ik een grote smeerboel.

maandag 21 januari 2019 om 21:31
Hier ook een personal assistent van de allerliefste "jeweetwel" kater ter wereld ♡♡♡
Hij is nu 11 jaar maar gedraagd zich nog als een kitten.
Trappelen en knuffelen het liefst de hele dag door en eten natuurlijk!
Ik heb hem uit het asiel gehaald toen hij 3,5 jaar oud was.
Ik ben zijn derde moedertje! En ik begrijp niet waarom.
Het is zo'n ontzettende lieverd.
Wel was hij zwaarlijvig (8kg) toen ik hem ophaalde. Hij is helaas nog steeds geobsedeerd door eten.
Gelukkig heb ik hem wel kunnen laten afslanken tot een mooie 4,8 kg!
Nu is hij niet meer te dik en kan hij zich weer lekker vrij bewegen.
Hij ligt nu heerlijk oogekruld te slapen op mijn schoot ♡♡♡♡
Heel veel knuffels voor al jullie poezel woezels ♡♡♡♡
Hij is nu 11 jaar maar gedraagd zich nog als een kitten.
Trappelen en knuffelen het liefst de hele dag door en eten natuurlijk!
Ik heb hem uit het asiel gehaald toen hij 3,5 jaar oud was.
Ik ben zijn derde moedertje! En ik begrijp niet waarom.
Het is zo'n ontzettende lieverd.
Wel was hij zwaarlijvig (8kg) toen ik hem ophaalde. Hij is helaas nog steeds geobsedeerd door eten.
Gelukkig heb ik hem wel kunnen laten afslanken tot een mooie 4,8 kg!
Nu is hij niet meer te dik en kan hij zich weer lekker vrij bewegen.
Hij ligt nu heerlijk oogekruld te slapen op mijn schoot ♡♡♡♡
Heel veel knuffels voor al jullie poezel woezels ♡♡♡♡

maandag 21 januari 2019 om 21:34
Grappig is dat om ze zo te zien puzzelen.Wojak schreef: ↑21-01-2019 21:28Die van mij klapt ook als een berenklem dicht als je over z'n buik aait. Inclusief trappelen.
Het duurde even voor hij het door had, maar nu lijkt hij het zelfs leuk te vinden. Dan zit hij helemaal geconcentreerd te bedenken hoe hij alles eruit krijgt.![]()
Zijn natvoer krijgt hij wel gewoon nog in een schaaltje. Anders wordt het denk ik een grote smeerboel.Vooral omdat ik er altijd extra water bij doe zodat hij zoveel mogelijk vocht binnen krijgt i.v.m. zijn blaas.
Ik moet ook niet bij mijn kat zijn buik in de buurt komen want dan heb ik echt een paar stilleto's inclusief mondmesjes in mijn hand.
Ik las wel dat de meeste katten het niet vinden als ze over hun buik geaaid worden.

maandag 21 januari 2019 om 21:50
Ik heb ook twee lieve levende haarballen 
Eentje van drie jaar oud en eentje van nog geen jaar.
Ze hebben het volgens mij best wel leuk samen. De eerste dagen waren we bang dat ze vochten, maar het is volgens mij toch echt spelen. Ze maken er geen geluid bij en stoppen regelmatig tussendoor. Ook komt er uiteraard nooit bloed bij kijken.
De ene kat gaat iedere dag wel een paar keer door het kattenluikje op avontuur. De jongste niet. We weten niet of ze dat gewoon niet wil, of dat ze te dom is om een kattenluikje te snappen haha, we denken het eerste. Wie weet gaat ze in het voorjaar meer naar buiten, als wij ook buiten zijn.
Ik kan zelf trouwens nooit inschatten of een kat dik of dun is. Jullie wel? Ze hebben beiden lang haar, dus het is niet op het oog te zien. Binnenkort maar eens wegen. Al lijkt me dat ook lang niet alles zeggen, de jonge poes is nu al groter dan de driejarige gesteriliseerde kater.

Ze hebben het volgens mij best wel leuk samen. De eerste dagen waren we bang dat ze vochten, maar het is volgens mij toch echt spelen. Ze maken er geen geluid bij en stoppen regelmatig tussendoor. Ook komt er uiteraard nooit bloed bij kijken.
De ene kat gaat iedere dag wel een paar keer door het kattenluikje op avontuur. De jongste niet. We weten niet of ze dat gewoon niet wil, of dat ze te dom is om een kattenluikje te snappen haha, we denken het eerste. Wie weet gaat ze in het voorjaar meer naar buiten, als wij ook buiten zijn.
Ik kan zelf trouwens nooit inschatten of een kat dik of dun is. Jullie wel? Ze hebben beiden lang haar, dus het is niet op het oog te zien. Binnenkort maar eens wegen. Al lijkt me dat ook lang niet alles zeggen, de jonge poes is nu al groter dan de driejarige gesteriliseerde kater.
maandag 21 januari 2019 om 21:52
Ik vind dat ook lastig.Zanahoria schreef: ↑21-01-2019 21:50Ik heb ook twee lieve levende haarballen
Ik vind onze kat niet dik, maar hij is best zwaar.
Mijn ouders hebben een dikkerd die moet afvallen en die is een kilo lichter. Dus is die van ons toch niet te zwaar? Of is het zijn bouw?
In het begin was hij echt slank, dat is niet meer, maar dik vind ik hem ook niet.
maandag 21 januari 2019 om 21:56
Ik geef het eten ook vaak in zo'n activity board, maar ik ben nog op zoek naar iets kleiners dan zo'n bord.Wojak schreef: ↑21-01-2019 21:28Die van mij klapt ook als een berenklem dicht als je over z'n buik aait. Inclusief trappelen.
Het duurde even voor hij het door had, maar nu lijkt hij het zelfs leuk te vinden. Dan zit hij helemaal geconcentreerd te bedenken hoe hij alles eruit krijgt.![]()
Zijn natvoer krijgt hij wel gewoon nog in een schaaltje. Anders wordt het denk ik een grote smeerboel.Vooral omdat ik er altijd extra water bij doe zodat hij zoveel mogelijk vocht binnen krijgt i.v.m. zijn blaas.
Wat voor iets heb jij?

maandag 21 januari 2019 om 21:58
Veel succes ermee en hopelijk verloopt alles voorspoedig. ♡
maandag 21 januari 2019 om 22:01
poezenmoedertje schreef: ↑21-01-2019 21:57Ik heb begrepen dat je zijn ribben moet voelen, maar natuurlijk niet zien.
En dat als je van bovenaf op je kat kijkt de taille goed zichtbaar moet zijn.
Dus eigenlijk een zandloper figuur.
Als je googled kun je ook plaatjes hiervan zien.
Oh ik ga even googlen. Van bovenaf lijkt hij nog best slank. Smalle heupjes. En gespierde pootjes

Maar soms heeft hij flink gegeten en dan ligt hij op zijn zij en dan denk ik: Nou...!

maandag 21 januari 2019 om 22:04
Ach, die van mij is ook ruim 6 kilo, pas gewogen, en slank. Het zal de bouw wel zijn. Zijn zus is een dikke slag kleiner en dik op de buik.S0LEIL schreef: ↑21-01-2019 21:52Ik vind dat ook lastig.
Ik vind onze kat niet dik, maar hij is best zwaar.
Mijn ouders hebben een dikkerd die moet afvallen en die is een kilo lichter. Dus is die van ons toch niet te zwaar? Of is het zijn bouw?
In het begin was hij echt slank, dat is niet meer, maar dik vind ik hem ook niet.
BK is iets meer dan 5 kilo maar ook dik(overal), hoort wel bij het ras, en de andere dame heeft een zwabberbuik en weegt maar 4 kilo. Zij vind aaien over de buik trouwens heerlijk en gaat helemaal gestrekt liggen.
maandag 21 januari 2019 om 22:05
Ja daar heb ik dus op gegoogled, maar daar heb ik niks aan. Bij een kat als deze kan je vanwege al het haar echt geen vorm ontdekken (geen foto van onze kat, maar wel beetje vergelijkbaar):poezenmoedertje schreef: ↑21-01-2019 21:57Ik heb begrepen dat je zijn ribben moet voelen, maar natuurlijk niet zien.
En dat als je van bovenaf op je kat kijkt de taille goed zichtbaar moet zijn.
Dus eigenlijk een zandloper figuur.
Als je googled kun je ook plaatjes hiervan zien.

We zijn overigens vooral bang dat de oudste te mager is, niet te dik.
De jongste is denk ik mollig, niet echt dik.
maandag 21 januari 2019 om 22:40
Dan kun je zijn gebit laten controleren, of laten testen of de schildklier niet te snel werkt. Onze BK heeft dat probleem en is gelukkig weer dikker geworden nu hij pillen slikt.Zanahoria schreef: ↑21-01-2019 22:05Ja daar heb ik dus op gegoogled, maar daar heb ik niks aan. Bij een kat als deze kan je vanwege al het haar echt geen vorm ontdekken (geen foto van onze kat, maar wel beetje vergelijkbaar):
We zijn overigens vooral bang dat de oudste te mager is, niet te dik.
De jongste is denk ik mollig, niet echt dik.
maandag 21 januari 2019 om 23:05
@zana Ik heb ook een kat met zoveel fluf. Van de zomer was ze te mager, bij het aaien voelde ik de botten. Ook met een blaasontsteking erachteraan wat niet helpend was voor haar.
Met een kuur en ander voer is ze op gewicht gekomen en bij het aaien voelt het nu soepel. Er zit een laagje over haar botten heen, wel voel ik een figuur.
Met een kuur en ander voer is ze op gewicht gekomen en bij het aaien voelt het nu soepel. Er zit een laagje over haar botten heen, wel voel ik een figuur.
maandag 21 januari 2019 om 23:55
Ik kan geen plaatjes plakken, maar het is deze (hopelijk mag ik linken?):
https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... ack/431147
Ik heb er ook eentje wat een soort doolhofje is waar je een dop (met voer erin) in vastklikt die de kat dan naar de opening moet schuiven, maar die snapt hij niet.

dinsdag 22 januari 2019 om 08:23
Vreemd, hij heeft alleen het bericht gekopieerd maar niet mijn reply er op.
Zanahoria: dit bericht hoort er dus nog bij:
De meeste dierenartsen hebben een gewichtsspreekuur.
Mocht je kat te dik zijn dan krijg je afslank advies mee en word hij elke week gratis( mijn DA) gewogen.
Mocht je jouw kat 1x per jaar laten vaccineren dan kun je tijdens dat consult ook vragen of ze hem even willen wegen.
Succes ermee en knufs voor de poezels♡
Zanahoria: dit bericht hoort er dus nog bij:
De meeste dierenartsen hebben een gewichtsspreekuur.
Mocht je kat te dik zijn dan krijg je afslank advies mee en word hij elke week gratis( mijn DA) gewogen.
Mocht je jouw kat 1x per jaar laten vaccineren dan kun je tijdens dat consult ook vragen of ze hem even willen wegen.
Succes ermee en knufs voor de poezels♡