Gezondheid alle pijlers

COPD Longemfyseem

15-01-2019 22:45 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Na een dikke longontsteking longfoto’s laten maken, uitslag, COPD/Longemfyseem.
Kut natuurlijk, járen gerookt, stom natuurlijk, nu bijna niks meer en stoppen staat hoog op de to-do-lijst. Medicijnen slaan gelukkig aan en ik sta op de wachtlijst voor de longarts, duurt ongeveer een half jaar (positieve daarvan is, gelukkig geen spoed!)

Googelen vind ik niet zo fijn...
Zijn hier meer mensen met hetzelfde probleem? En hoe gaan jullie ermee om?

Aanvullende informatie, ik ben een vrouw van bijna 50 :)
Nog eentje dan!
Nou hup, als je zo van het niet lullen maar poetsen bent, weg met die peuken. Je weet zelf best dat dat niet hoog op de to do lijst hoort, maar behoort tot de categorie ‘done’.

Mijn vader heeft ook longemfyseem. Kreeg dit 8 jaar geleden te horen. Stopte eerst direct met roken, na meer dan 50 jaar gerookt te hebben. Verder is hij veel buiten en fietst hij graag. Het gaat goed met hem, maar hij heeft lang last van een verkoudheid, en hij is sneller moe.

Zaak is dus dat je zo snel mogelijk ervoor gaat zorgen dat er niet nog meer longblaasjes kapot gaan. Het is een ziekte die energie zal vreten, dus zet je gezondheid voorop, ga ervoor zou ik zeggen, niet lullen maar poetsen :thumbsup:
Doordat je jezelf toestaat een pakje per week te roken, houd je de verslaving in stand.
nachtvlinder1977 schreef:
15-01-2019 23:43
Nee, maar 6 maanden vind ik wel lang als er voor het eerst een diagnose is gesteld.
Ja maar het is nu eenmaal druk bij de longarts
Wat een nare reacties over dat roken, dat weet toch zelf ook wel en heeft dit net gehoord.
To een naaste van mij heeft nog maar 40% longinhoud. Die is erg beroerd, altijd.
Wel na een.pakje shag (!!!!) per dag gestopt naar nul, cold turkey.
Heel knap.
Maar dat moet je zelf weten, vind ik dan, het is echt onwijs moeilijk om te stoppen en ik vind een pakje per week al erg op de goede weg.
In ieder geval veel sterkte, en ik hoop dat je door fysio en bewegen stabiel kunt blijven.
SadButTrue999 schreef:
15-01-2019 23:39
Ik had een paar jaar geleden ook een slechte uitslag bij de respiratietest: COPD in het beginstadium. Hoefde niet naar een longarts, wel stoppen met roken en verder gezond blijven leven zoals ik al deed.

Moeilijk om te stoppen behalve als ik bedacht dat elk trekje een longblaasje kapot maakt. Dat ook visualiseren, je rookt dus knappen er een paar blaasjes.
Je kan Googelen hoe dat eruitziet. Het goede nieuws: vorig najaar waren mijn longen echt prima: de uitslag van de test was weer normaal voor mijn leeftijd lengte.
De sigaretten ben ik allang vergeten, de angst die ik voelde bij het woord progressief niet.
Of de duvel ermee speelde vertelde een vriend van me wiens moeder net was overleden aan COPD dat ze het laatste jaar van de 86 jaar die ze geleefd had niet zo fijn was, in dat verpleeghuis.
Verder had ze toen ze op haar 50e de diagnose kreeg en meteen stopte met roken tot aan haar 82e geen last meer gehad..

O ja, ik rookte niet zoveel... weet niet hoe groot de pakjes zijn die je koopt, 39 stuks of 18 stuks p.p. maar echt, doe jezelf een lol en stop ermee. Ik ken nog een vrouw die me pas vertelde dat ze een longaanval kreeg met kerst. Op naar het ziekenhuis waar ze geen zuurstof kreeg. Omdat ze nog steeds rookte..
Ze zeiden letterlijk: weet je wat dat kost, zuurstof? En dan voor iemand die in een huis opgehaald is met volle asbakken?? Nee hoor, gevaarlijk ook voor het geval je toch ergens een peuk bietst. Eerst stoppen met roken, zo niet kunnen wij ook niets voor je doen.
Ze is boos nu, op mij, de hele wereld want die paar sigaretjes die ze nog rookt....
Ik vulde aan: 'dan stik je nog liever? tsja, jouw keuze'.
Nu ben ik zo'n pedante trut en beterweter. Prima hoor, maar wel een zonder chronische bronchitis, geen slijm meer waar je bijna in stikt en leuk meegenomen: ik zie er veel beter uit.

Stop met roken. De mensen die ik ken die gestorven zijn aan longkanker rookten toevallig geen van allen. COPD en roken zie je maar heeeeeel zelden los van elkaar.
Sterkte, gewoon doen. Denk aan je longen, letterlijk.

Of ga een keer kijken bij mensen die GOLD IV hebben, vraag je af of je zo wil leven.
Ik zou toch die sigaret laten liggen. En gezond eten, bewegen en of je nou fietst of loopt maakt echt niet uit. Roken wel!!!
Er beter uitzien is idd mooi meegenomen.
Mooi meegomen is ook:
Alles wat je weer gaat ruiken. Dat was iedere dag een ongekende mooie ervaring voor mij.
Sporten zonder half te stikken.
Rokers ruiken, je realiseren dat jij ook zo stonk en dan steeds weer zo trots als een pauw op jezelf dat je niet meer rookt.
Gele nagels die weer gezond opkleuren.
Geen stinkende handen.
Meer smaak.
Andere huidskleur.
In geval van kinderen trots zijn dat je het stoppen bent aangegaan.
Complimenten in ontvangst nemen van buitenstaanders.
Etc.

Doordat je deze dingen al vrij snel gaat ervaren word je steeds meer trots en blij en ga je die peuk steeds meer verafschuwen.
Natuurlijk hoef ik niet alleen reacties die in mijn straatje passen, en natuurlijk hoef ik al zeker geen voorrang bij de longarts, zeker niet zolang ik nog rook.
Het is slecht, stom, vies en ongezond, ik weet het allemaal.

Een aai over m’n bol hoef ik ook al niet :-D
Het is mijn eigen stomme schuld door die kut sigaretten.
Ik wilde gewoon praten met mensen die in hetzelfde schuitje zitten.

Wat ik ervan merk? Te weinig lucht, niet diep in kunnen ademen, enorm klote.
Nog eentje dan!
TO, waarom vertel je niet hoeveel sigaretten er in dat ene pakje p.w. zitten?
Zie hierboven alle redenen om het wel te doen, stoppen dus.

Hoeveel rook je per dag? Ik ben omdat ik direct stopte nooit verder gekomen dan de longverpleegkundige, heb Seretide 2x daags 2 pufjes.
Heb je ook zulke medicijnen gekregen of nog niet?

En het is waar: als je zelf gestopt bent geeft het ook gewoon rust. Nooit meer stress of je nog wel genoeg in huis hebt, of je ergens mag roken, in de winter buiten staan. Enfin je weet het best maar ik zou gewoon niet willen dat ik elke ochtend in de steunkousen gehesen moet worden door een verpleegkundige, moet verhuizen en weer die blik in de ogen van mijn zoon zien toen hij even googelde wat COPD eigenlijk precies was.

Heb je kinderen?
Als je geluk hebt kunnen die een enorme steun voor je zijn. Al is het maar om te bedenken hoe het voor een kind is om zijn moeder langzaam te zien stikken.
Als die moeder dan nog rookt is het nog schrijnender.
S-Meds schreef:
15-01-2019 23:25
Als je 20 jaar gestopt bent met roken is het risico op longkanker nagenoeg gelijk met iemand die nog nooit gerookt heeft, elke week telt
Was dat maar zo. Mijn moeder is gestopt toen ik niet meer wilde dat ze binnen (trapportaal) rookte toen zoon geboren was. Geen rookkleding voor mijn baby, had er zelf al genoeg ellende van gehad. Maar ja iets missen van baby is ook zo wat en drie trappen... dus rookte ze niet. Toen ze na een paar keer bedacht dat het van de gekke was dat ze de hele dag niet rookte en dan beneden bij weggaan een peuk opstak is ze gestopt. Nu bijna 18 jaar later copd met 40 procent capaciteit (als ik het goed heb) en nu dus longkanker. Af en toe aan het zuurstof gelukkig niet continu. Maar alsof ze nooit gerookt heeft... eh nee dus. Blaasjes die stuk gaan worden niet vernieuwd ofzo, stuk is stuk.
SadButTrue999 schreef:
16-01-2019 00:03
TO, waarom vertel je niet hoeveel sigaretten er in dat ene pakje p.w. zitten?
Zie hierboven alle redenen om het wel te doen, stoppen dus.

Hoeveel rook je per dag? Ik ben omdat ik direct stopte nooit verder gekomen dan de longverpleegkundige, heb Seretide 2x daags 2 pufjes.
Heb je ook zulke medicijnen gekregen of nog niet?

En het is waar: als je zelf gestopt bent geeft het ook gewoon rust. Nooit meer stress of je nog wel genoeg in huis hebt, of je ergens mag roken, in de winter buiten staan. Enfin je weet het best maar ik zou gewoon niet willen dat ik elke ochtend in de steunkousen gehesen moet worden door een verpleegkundige, moet verhuizen en weer die blik in de ogen van mijn zoon zien toen hij even googelde wat COPD eigenlijk precies was.

Heb je kinderen?
Als je geluk hebt kunnen die een enorme steun voor je zijn. Al is het maar om te bedenken hoe het voor een kind is om zijn moeder langzaam te zien stikken.
Als die moeder dan nog rookt is het nog schrijnender.
20 sigaretten, tegenwoordig heb je mega pakken ja maar die heb ik niet.
Mijn dochter is direct gestopt met roken na mijn bericht, enorm trots op haar!
Nog eentje dan!
Mijn man is gestorven aan COPD. Hij heeft in de asbest gewerkt en heeft ook gerookt. Hij was wel al jaren gestopt met roken. Heeft wel gesport onder begeleiding bij de fysiotherapeut voor mensen met een long aandoening.
Stop om te beginnen NU eerst maar eens met roken. Succes!
manji wijzigde dit bericht op 16-01-2019 00:17
0.00% gewijzigd
Limonsjello schreef:
15-01-2019 23:55
Natuurlijk hoef ik niet alleen reacties die in mijn straatje passen, en natuurlijk hoef ik al zeker geen voorrang bij de longarts, zeker niet zolang ik nog rook.

Dat had ik ook ;)

Met de nadruk op 'had'. En dan zit je pas in het beginstadium. Doe die beroemde test eens: je aankleden met een knijper op je neus, ademen door een rietje. Echt alleen door het rietje ademen, gaan zitten als het niet meer gaat omdat je stikt.
De eerste keer dat ik dat deed schrok ik vreselijk en bedacht me dat ik die knijper en rietje weg kon trekken toen ik het echt benauwd kreeg, COPD blijft gewoon bij je. Probeer dat zolang mogelijk uit te stellen.
Doe wat je kan doen zodat je over 5 jaar niet denkt: begin '19 liep ik nog gewoon een trap op, kon ik gewoon douchen, zelf boodschappen doen.
Het is niet terug te draaien als je denkt: nu is het echt niet leuk meer :(
Limonsjello schreef:
15-01-2019 23:55

Dat is ook ontzettend klote. Als je even kon voelen hoe het is en voelt als je niet meer rookt, dan zou je acuut stoppen.
Praat er veel over en wordt steeds bewuster en stop dan ook. Het is even doorzetten, maar nogmaals, doordat je al snel positieve ervaringen krijgt wordt je ook al snel sterker in het doorzetten met stoppen.
Vertel je naasten wanneer je gaat stoppen en dat je dan wellicht de eerste weken wat minder aanspreekbaar bent. Dat jij daar ook tegenop ziet maar stoppen noodzakelijk is en vraag om begrip hiervoor.
En dan is het gewoon een kwestie van doen. De zucht naar een sigaret zakt best snel weg. Dat gebeurt aantal keer per dag. Niets in huis en simpelweg volhouden niets te kopen. Tot er een moment komt dat je denkt hé, heb al een tijd vandaag niet aan een sigaret gedacht of gatver, die vrouw voor me bij de kassa die stinkt naar de rook.. Dat soort dingen.
En je krijgt al snel meer lucht, dat is zó fijn!
Ik ben in 2017 opgenomen geweest met een acute longaanval. Saturatie 79, longinhoud 26%. Kantje boord en de longarts voorspelde dat ik op deze manier de 50 niet zou halen. (was bijna 48).
COPD. Longemfyseem, bronchitis, astma en de enigste vorm van fibrose die niet dodelijk is. Maar waarvoor ik wel werd doorgestuurd naar een professor in Leuven omdat bij doorroken het wel dodelijk kon worden. Bijna 2 jaar om de 2 maanden scans en controles. Gestopt met roken. Nu 2 jaar later ben ik afgelopen week 50 geworden. Fibrose is verdwenen. Emfyseem, bronchitis en astma zijn stabiel. Al een jaar geen long of andere aanvallen gehad.
Longinhoud is nu 86% dus stop met roken en ik weet dat het moeilijk is. Ik rookte bijna 2 pakjes per dag (werk voornamelijk thuis). Ik heb medicatie gebruikt om te stoppen. Ik mag nu een jaar wegblijven bij de longarts.

NB. Als je nu stopt met roken heb je nog 12 jaar een verhoogde kans op longkanker.
Mijn vader had COPD, kreeg in een later stadium ook zuurstof. Bleef door roken met zuurstof wat ook tot een ontploffing heeft geleid. Zat hij daar met een zwartgeblakerd gezicht. En uiteindelijk gestorven aan longkanker. Mijn moeder heeft inmiddels ook COPD vanwege roken. Lastig verhaal hoor dat stoppen. Zo worden die sigaretten ook in elkaar gezet natuurlijk.
Limonsjello schreef:
16-01-2019 00:10
20 sigaretten, tegenwoordig heb je mega pakken ja maar die heb ik niet.
Mijn dochter is direct gestopt met roken na mijn bericht, enorm trots op haar!
Mooi zo!!

Waarom denk je dat ze dat deed, alleen voor zichzelf of toch ook wel in de hoop dat jij nu ook stopt?
Die paar sigaretten per dag: dat zijn dus 3 sigaretten per dag als je een week met 20 doet. Nou ja, +1 :)
Wanneer rook je die 3? Serieuze vraag, als je er maar 3 rookt zou je bijna denken: die vergeet je gewoon af en toe of heb je 3 vaste momenten?
Ik hoop echt dat je stopt, ik rookte er een stuk of 5, 6 per dag de laatste jaren dat ik nog rookte: het viel zo ontzettend mee om die laatste paar te laten zitten.
En ja, roken roken roken... het is het enige waar je zelf nog controle over hebt: wat je longen verder doen weet je niet. Kan keihard gaan, met stapjes of je krijgt opeens een klaplong, longontsteking en kan niet meer zelfstandig wonen.
Ik hoop voor mezelf dat ik net als die moeder die stopte op haar 50e ook de 86 nog aantik.

Hoewel.. dat laatste jaar was echt geen pretje zei haar zoon: toch hoop ik op 85 en nog zelfstandig wonen. Dat is wel een groot goed voor me moet ik erbij zeggen; ik zou gek worden in een verpleeghuis. Tegen die tijd ga ik over euthanasie nadenken. Maar nu nog even niet.

O ja ben je ook snel en vaak moe? Wakker worden 's nachts zonder te weten waarvan en dan echt even je bed uitmoeten? Dat heb ik nog wel, vooral bij koud weer. Hou ook de luchtvochtigheid in je huis in de gaten, kan je een hoop benauwdheid schelen.
En rook die 3 sigaretten buiten als je het echt niet kan laten!! Pas als je niet meer rookt merk je hoelang rook blijft hangen in een kamer.. dat was echt een openbaring voor me hoor.
Binnen moet de lucht fris en schoon zijn anders rook je die 3 sigaretten 3x ;)
Wat mij hielp bij het stoppen met roken was juist niet te denken: ‘ik rook nooit meer’ (dan raakte ik -heel triest- in een soort van paniek en wilde meteen een sigaret om te kalmeren), maar juist te denken: ‘vandaag rook ik niet’ en de dag erna: ‘vandaag rook ik ook niet’. Het wordt dan wat behapbaarder allemaal.

Voor mij is het al weer 15 jaar geleden dat ik cold turkey stopte. Nu vind ik het onvoorstelbaar dat ik die troep ooit heb aangeraakt. Maar ja, dat is wijsheid achteraf.

Sterkte! :hug:
@Manji, wat erg... en dankjewel!

@Monti, dank voor je fijne support!

@Prada, proficiat nog met je 50ste verjaardag! En wat goed en fijn dat je zo vooruit bent gegaan, petje af voor jou!

@Mieke, OMG wat erg! Dagelijks echt niemand meemaken...

@SadButTrue, ja echt top van mijn dochter! Ik heb haar beloofd ook te stoppen, hoe zou ik dat nu niet kunnen doen?! Snel en vaak moe valt nu gelukkig mee, buiten adem was ik heel vaak. Als ik al binnen rook doe ik dat onder de afzuigkap, belachelijk hè, die stank niet in je huis willen maar wel in je longen. Dat is op geen enkele manier recht te breien.
Die waterbakken voor aan de verwarming, stomme vraag misschien maar ik weet het niet, zijn die dan juist wel of niet goed?

@Doro, goed van je, fijn, en dankjewel!

@Allemaal, ik geef mezelf een week om te stoppen, misschien eerder maar niet later. Dat ben ik verplicht aan m’n longen, m’n dochter en m’n man.
Nog eentje dan!
Ik adviseer wel even (morgen!) langs de huisarts te gaan voor je stopt. In sigaretten zitten hoestdempers en luchtwegverwijders. Als je stopt ga je je benauwd voelen en krijg je extra zin in die sigaret die dat oplost. Een pufje dat helpt is dus fijn! Bovendien is via de meeste huisartsen begeleiding mogelijk.
...
Mijn opa had emfyseem, later fibrose. Hij is letterlijk gestikt na een behoorlijk ziekbed en niet meer zonder zuurstoftoediening te kunnen.

Mijn moeder heeft daarna wel doorgerookt, totdat ze een paar jaar geleden te horen kreeg dat ze ook emfyseem zou hebben. Ze is per direct gestopt want ze is er zo van geschrokken.
Gelukkig een storm in een glas water. De longarts heeft wel COPD vastgesteld, maar eigenlijk voldoet ze niet eens aan de criteria daarvoor. Ze is op dat vlak zo gezond als wat.

Maar dus wel gestopt want de schrik zat er zo hevig in dat ze er niet meer over twijfelde.

Ik begrijp daarom echt niet dat je niet gestopt bent. Ik kan daar met mijn verstand echt niet bij.
@Ankalida, ik heb inhalatie capsules, elke ochtend eentje, werkt 24 uur. Begeleiding heeft ze me ook aangeboden, mocht dat nodig zijn ga ik daar zeker gebruik van maken!

@Lise, ik weet het pas een paar dagen, rook 3 sigaretten per dag en stop over hoogstens een week. Dat jij daar met je verstand niet bij kunt kan ik niet helpen. Duidelijker kan ik het niet uitleggen.
Nog eentje dan!
Limonsjello schreef:
16-01-2019 12:40

@Lise, ik weet het pas een paar dagen, rook 3 sigaretten per dag en stop over hoogstens een week.
Hoe ga je dat doen dan?
Cold turkey?
Limonsjello schreef:
16-01-2019 12:40

@Lise, ik weet het pas een paar dagen, rook 3 sigaretten per dag en stop over hoogstens een week. Dat jij daar met je verstand niet bij kunt kan ik niet helpen. Duidelijker kan ik het niet uitleggen.
Mijn moeder is meteen gestopt. Niet eens ceremonieel de laatste sigaret gerookt.
Gewoon alles weggegooid.
Het-groepje schreef:
15-01-2019 23:47
Wat een nare reacties over dat roken, dat weet toch zelf ook wel en heeft dit net gehoord.
To een naaste van mij heeft nog maar 40% longinhoud. Die is erg beroerd, altijd.
Wel na een.pakje shag (!!!!) per dag gestopt naar nul, cold turkey.
Heel knap.
Maar dat moet je zelf weten, vind ik dan, het is echt onwijs moeilijk om te stoppen en ik vind een pakje per week al erg op de goede weg.
In ieder geval veel sterkte, en ik hoop dat je door fysio en bewegen stabiel kunt blijven.
Moet ze zeker zelf weten, maar zolang je rookt, heeft naar de longarts gaan geen zin en behandeling en medicatie ook niet.

En minder roken heeft weinig effect.
lise1985 schreef:
16-01-2019 12:45
Mijn moeder is meteen gestopt. Niet eens ceremonieel de laatste sigaret gerookt.
Gewoon alles weggegooid.
TO is jouw moeder niet.
Heel veel mensen hebben hulp nodig bij het stoppen met roken.
Ik ben wel benieuwd hoe ze het stoppen over een week aan gaat pakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven