Werk & Studie alle pijlers

In de war

16-01-2019 11:28 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk is dit een topic om aan te geven dat ik nummer*zoveel een pb heb gestuurd. Maar aangezien dat niet mag ook graag jullie advies.

Mijn werkgever heeft mij gisteren verteld dat ze vinden dat ik overspannen ben en dat ze willen dat ik een opsomming geef van de taken die door moeten lopen en daarnaast een plan maak hoe ik dat ga doen en me voor de rest ziek meld.

Ik ben niet overspannen, ware het niet dat de situatie zoals hij nu is wel voor stress zorgt.

Ik weet dat ze de loonkosten naar beneden willen brengen. Het liefst met 25%. Hiervoor zijn er al 3 mensen uitgegooid. Mij moeten ze doorbetalen tot de zomer. Dan loopt mijn contract af en ik weet voor 98% zeker dat ze het niet gaan verlengen. Ze weten ook dat ik nergens mee akkoord ga mbt contract openbreken en verkorten (dat bieden ze wel aan andere mensen)

Als ik me ziekmeld dan kunnen ze (ERD) via de verzekering mijn loonkosten terugontvangen.

Ik weet niet goed wat ik moet doen. Ik wil enerzijds dat zij aan mij mailen dat ik me ziek moet melden maar dat doen ze niet. Ze willen dus wel dat ik dat aan hun bevestig.

Inmiddels heb ik er migraine van...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Als je niet ziek bent, hoef je je ook niet ziek te melden.
Het is niet aan je werkgever om dat voor jou te bepalen.

Echter, is het omlaag brengen van de loonkosten de enige reden waarom ze dit aangeven?

Ik zou in elk geval een arbeidsjurist inschakelen voor bijstand.
lise1985 schreef:
16-01-2019 11:38
Als je niet ziek bent, hoef je je ook niet ziek te melden.
Het is niet aan je werkgever om dat voor jou te bepalen.

Echter, is het omlaag brengen van de loonkosten de enige reden waarom ze dit aangeven?

Ik zou in elk geval een arbeidsjurist inschakelen voor bijstand.
Ik heb aangegeven het gevoel te hebben dat ze me eruit willen werken. (5 gesprekken over mijn rol + functioneren in 6 dagen tijd)
Ze zeggen dat dat niet zo is maar hebben wel mijn takenpakket enorm teruggebracht en maken het bijna onmogelijk om mijn functie naar behoren uit te voeren. In het verleden hebben ze vaker zo iemand “weggepest”.

Het loonkosten naar beneden brengen op deze manier is een aanname van mij. Wat daar aan te grondslag ligt is het feit dat er een briefje lag waarop stond:

loonkosten Biol. - kosten uitbesteding. Doorloop termijn 6 maanden.
Hoe terugbrengen?

Dit briefje kwam per ongeluk op mijn bureau terecht en is ook weer weggehaald zonder dat ik er iets over gezegd heb.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Je moet niets. Gewoon doorwerken: wat kunnen zij jou maken?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
16-01-2019 11:48
Je moet niets. Gewoon doorwerken: wat kunnen zij jou maken?
Me het leven vreselijk zuur maken. Mijn taken dusdanig aanpassen dat ik me totaal niet meer herken in het werk
Waarom zoek je niet snel wat anders?
Wat moet je daar nog dan?
Polderbewoner schreef:
16-01-2019 11:53
Waarom zoek je niet snel wat anders?
Wat moet je daar nog dan?
Daar ben ik uiteraard mee bezig.. maar dat is niet van de een op andere dag geregeld.
Bedoel je met ERD Eigen Risico Drager?
Dan krijgen ze toch juist geen uitkering van de verzekering als jij je ziekmeldt?

Ik zou inderdaad wachten op een reactie van NummerZoveel, maar wellicht kun je vast je rechtsbijstand inlichten? En eventueel vragen om een afspraak met de bedrijfsarts?
Zarah schreef:
16-01-2019 12:06
Bedoel je met ERD Eigen Risico Drager?
Dan krijgen ze toch juist geen uitkering van de verzekering als jij je ziekmeldt?

Ik zou inderdaad wachten op een reactie van NummerZoveel, maar wellicht kun je vast je rechtsbijstand inlichten? En eventueel vragen om een afspraak met de bedrijfsarts?
Wel als je je daarvoor verzekerd hebt. En dat is dus nu zo. Voor iedere werknemer wordt na een aantal dagen ziekte de volledige loonsom uitgekeerd
biol schreef:
16-01-2019 11:50
Me het leven vreselijk zuur maken. Mijn taken dusdanig aanpassen dat ik me totaal niet meer herken in het werk
Je kan ook preventief een afspraak vragen met de bedrijfsarts voor overleg.

Of bij de werkgever aangeven wat je hebt gezien en duidelijk zeggen dat je je niet onderdruk laat zetten.

Ik zou gaan solliciteren en je verder niet zo veel van die mensen aantrekken daar de situatie voor iedereen tijdelijk is.
viva-amber wijzigde dit bericht op 16-01-2019 12:12
31.09% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je hebt PB!
Je moet direct een afspraak bij een bedrijfsarts regelen. Alleen een bedrijfsarts kan zeggen of jij te ziek bent om te werken, je werkgever mag dat niet.
En ziek uit dienst kost het bedrijf juist geld, lijkt me vrij dom als ze daar op aansturen.
Als je contract toch al afloopt is hun strategie niet dom. Ook niet netjes, noch aardig, maar niet dom.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Waar zit je probleem? Het gaat er vooral om dat je de komende 5,5 maand een beetje goed doorkomt. Wat wil jij uit deze periode halen?

Ik zou overigens ook laten weten dat je dat briefje gezien hebt en niet van plan bent om zondermeer hun problemen op te lossen.

Het zijn wel een stelletje kneuzen hè....
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
JollyRider schreef:
16-01-2019 13:41
Als je contract toch al afloopt is hun strategie niet dom. Ook niet netjes, noch aardig, maar niet dom.

Oh ja, bij einde contract maakt het voor de werkgever inderdaad niet uit dat werknemer nog ziek is.
Nja, ze doen het iig niet ok, je hebt als werkgever niet te bepalen dat je werknemer overspannen is.
Marana-- schreef:
16-01-2019 15:54
Oh ja, bij einde contract maakt het voor de werkgever inderdaad niet uit dat werknemer nog ziek is.
Het kan de werkgever wel degelijk geld kosten als een werknemer met een tijdelijke overeenkomst ziek uit dienst gaat.

https://www.google.nl/amp/s/zandvoort-l ... egint/amp/
Nou inderdaad slim is het niet om iemand die van zelf uitdienst gaat nu de ziektewet in te pesten. Je betaald wel degelijk via de verzekeraar en je krijgt er geen werk voor terug en loopt ook nog het risico op allerlei extra premies.

De werkgever kan beter open kaart spelen en aangeven dat TO de tijd krijgt om onder werktijd te solliciteren en dat zij in overleg eerder weg kan bij het vinden van een andere baan dan los je het netjes op. Dit is vooral idioot.
Bi, wat k** kl** g*** :furious: is dit voor je. Geen zinnig advies maar wel een :smooch:
Tia.Dalma schreef:
16-01-2019 19:06
Bi, wat k** kl** g*** :furious: is dit voor je. Geen zinnig advies maar wel een :smooch:
Kusje terug voor jou! Gaat alles goed?
Lelietje-van-Dalen schreef:
16-01-2019 13:42
Waar zit je probleem? Het gaat er vooral om dat je de komende 5,5 maand een beetje goed doorkomt. Wat wil jij uit deze periode halen?

Ik zou overigens ook laten weten dat je dat briefje gezien hebt en niet van plan bent om zondermeer hun problemen op te lossen.

Het zijn wel een stelletje kneuzen hè....
Tuurlijk gaat het erom dat ik die 5,5 maand goed doorkom. Maar als je iedere dag een gesprek krijgt waarbij je echt iedere keer op de persoon wordt aangevallen is het enorm lastig om het los te laten.
Er worden allerlei persoonlijke dingen bij gehaald en ook gewoon leugens verteld.

Het is te hopen dat ik snel een andere baan heb. Dit is niet gezond
Nummer*Zoveel schreef:
16-01-2019 18:55
Het kan de werkgever wel degelijk geld kosten als een werknemer met een tijdelijke overeenkomst ziek uit dienst gaat.

https://www.google.nl/amp/s/zandvoort-l ... egint/amp/

Heel terecht, natuurlijk moet je aan je re-integratieverplichting voldoen. Maar als je je daar gewoon netjes aan houdt kost het je verder niet zoveel.

Het gaat er bij TO wat mij betreft vooral om dat iemand die niet daartoe bevoegd is constateert dat TO niet zou kunnen werken (wat ze overigens wel een boete zoals in jouw link kan opleveren, want als ze dit al niet netjes doen zal het verdere traject ook niet zo volgens de regels gedaan worden waarschijnlijk). Ik vind het raar dat TO niet naar een bedrijfsarts is gestuurd, en ik zou als ik TO was daar zeker op staan.
biol schreef:
16-01-2019 21:20
Tuurlijk gaat het erom dat ik die 5,5 maand goed doorkom. Maar als je iedere dag een gesprek krijgt waarbij je echt iedere keer op de persoon wordt aangevallen is het enorm lastig om het los te laten.
Er worden allerlei persoonlijke dingen bij gehaald en ook gewoon leugens verteld.

Het is te hopen dat ik snel een andere baan heb. Dit is niet gezond
Dat is het zeker niet. En als het te ver gaat mag je je ook ziek melden he
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Marana-- schreef:
16-01-2019 21:35
Heel terecht, natuurlijk moet je aan je re-integratieverplichting voldoen. Maar als je je daar gewoon netjes aan houdt kost het je verder niet zoveel.

Het gaat er bij TO wat mij betreft vooral om dat iemand die niet daartoe bevoegd is constateert dat TO niet zou kunnen werken (wat ze overigens wel een boete zoals in jouw link kan opleveren, want als ze dit al niet netjes doen zal het verdere traject ook niet zo volgens de regels gedaan worden waarschijnlijk). Ik vind het raar dat TO niet naar een bedrijfsarts is gestuurd, en ik zou als ik TO was daar zeker op staan.
De financiële gevolgen van de Wet BeZaVa (Beperking Ziekteverzuim en Arbeidsongeschiktheid Vangnetters) kunnen veel groter zijn en staan los van de reintegratieverplichting. Als je naar onder scrolt in het artikel wordt dat uitgelegd.

En uiteraard is een werkgever niet bevoegd om een werknemer ziek te verklaren, zonder daarover eerst een bedrijfsarts te consulteren.
biol schreef:
16-01-2019 21:20
Had je mijn 2e PB nog gelezen?
Nummer*Zoveel schreef:
16-01-2019 21:57
Had je mijn 2e PB nog gelezen?
Jazeker! Dank daarvoor! Ga je advies opvolgen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven