Entertainment alle pijlers

AIVD Kerstpuzzel 2018

06-12-2018 19:03 304 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gaan we weer puzzelen? De eerste Teaser staat al klaar. Spellingscorrectie grrr.....
bigshoe wijzigde dit bericht op 06-12-2018 19:58
27.74% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
15-01-2019 16:03
Misschien leuk om vanaf morgen onze creativiteitsvraag antwoorden te delen?!
Ja leuk! Ik ben wel benieuwd naar ieders creativiteit!
Alle reacties Link kopieren
Eerlijkpuzzelen schreef:
15-01-2019 12:26
Ik heb een goede hint voor 15! Je moet het lekker zelf proberen, en niet andere spelers om hints vragen, dit zijn tenslotte de regels. Treurig gebeuren hier. :'(
haha, heb je nier nou speciaal een account voor gemaakt. Over treurig gesproken :-)
Alle reacties Link kopieren
Zo ingestuurd, meer zat er waarschijnlijk toch niet in. Ik heb goede hoop dat ik boven mijn hoogste score ooit heen ga . Zul je zien dat ik zo dé ingeving krijg voor 17 of 15. :facepalm:
En @eerlijkpuzzelen en @heerlijkpuzzelen: gaat het weer een beetje?
Alle reacties Link kopieren
Wow, helemaal trots! Net op de valreep heb ik vanavond nog even een kort zinnetje voor 16 bedacht en 4 van de 5 van opgave 19 geïdentificeerd. Het is dat ik nu écht naar bed moet, ander was nr 5 me vast ook gelukt. Maar goed, voelt wel beter dat ik nu misschien toch net boven de 20 punten uit kom. Heb ik niet helemaal voor niks zoveel tijd eraan besteed. Heb mn antwoorden dus toch maar ingestuurd
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
15-01-2019 21:47
Wow, helemaal trots! Net op de valreep heb ik vanavond nog even een kort zinnetje voor 16 bedacht en 4 van de 5 van opgave 19 geïdentificeerd. Het is dat ik nu écht naar bed moet, ander was nr 5 me vast ook gelukt. Maar goed, voelt wel beter dat ik nu misschien toch net boven de 20 punten uit kom. Heb ik niet helemaal voor niks zoveel tijd eraan besteed. Heb mn antwoorden dus toch maar ingestuurd
Doe je goed! Gefeliciteerd :high5:
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ingestuurd . Nu weer terug naar normaal, eens kijken wat voor klussen er zijn blijven liggen de laatste weken.
Tot over een maand of 11 allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Mijn antwoord op vraag 16 was:

De lange kerstpuzzel van dit jaar gaat mij niet heel goed af, snel op naar de volgende december.
Alle reacties Link kopieren
van https://www.aivd.nl/actueel/nieuws/2018 ... 017-bekend:
Evaluatie: puzzelkraker of puzzelhandel?
Iets anders wat opviel is dat een deelnemer bij wijze van experiment zijn antwoorden vooral heeft verzameld door op sociale media en in bepaalde besloten groepen te manipuleren en te ruilen. De inzender die ons dit liet weten, doet op eigen suggestie buiten mededinging mee, maar zou met deze strategie anders een top 5-positie hebben behaald.
In het kort: vorig jaar had iemand een top-5 positie kunnen halen door antwoorden te ruilen op plaatsen zoals deze. Gelukkig had hij of zij dit wel vermeld bij zijn of haar inzending.

De reden dat wij een beetje zouterig zijn over het gehandel van vragen en hints online, is dat de kerstpuzzel in onze ogen echt een competitie is. Als zo nodig antwoorden en hints geruild moeten worden, kan dat niet na de deadline? Ik begrijp wel enigszins dat de hype er dan wel een beetje vanaf is.

Neem het niet persoonlijk op, het zijn gewoon verschillende mentaliteiten die clashen. De aivd is duidelijk ook tegen dit soort gehandel.

Nu de deadline er weer op zit, ons groepje verwacht over de 100 punten te hebben. De puzzel was dit jaar aanzienlijk makkelijker dan vorig jaar. Mocht er nog steeds een vraag zijn naar hints, of zelfs complete uitwerkingen, dan ben ik uiteraard nu bereid deze te geven. Merk wel op dat ik geen vast gebruiker van dit forum ben, en het mogelijk een tijd kan duren voor ik hier weer naar kijk.
anoniem_381503 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 12:08
Reden: hij -> hij of zij
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er een groot verschil is tussen antwoorden ruilen en checken met vage hints of je op de goede weg zit.
Ik had bijvoorbeeld en vraag waar ik wel een antwoord had maar niet zeker was omdat het een rare zin was, dan is het fijn om te checken of andere mensen hetzelfde hadden.
Of een vraag waarbij ik een bepaalde richting op dacht en dan vraag of ik goed op weg ben of totaal anders moet denken. Ik vraag niet hoe ik dan moet denken maar alleen of ik op de goede weg zit.

Dat is anders dan echt antwoorden delen en ruilen, maar dat haalt ook de lol van puzzelen er af.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijkpuzzelen schreef:
16-01-2019 11:43
van https://www.aivd.nl/actueel/nieuws/2018 ... 017-bekend:

In het kort: vorig jaar had iemand een top-5 positie kunnen halen door antwoorden te ruilen op plaatsen zoals deze. Gelukkig had hij of zij dit wel vermeld bij zijn of haar inzending.

De reden dat wij een beetje zouterig zijn over het gehandel van vragen en hints online, is dat de kerstpuzzel in onze ogen echt een competitie is. Als zo nodig antwoorden en hints geruild moeten worden, kan dat niet na de deadline? Ik begrijp wel enigszins dat de hype er dan wel een beetje vanaf is.

Neem het niet persoonlijk op, het zijn gewoon verschillende mentaliteiten die clashen. De aivd is duidelijk ook tegen dit soort gehandel.

Nu de deadline er weer op zit, ons groepje verwacht over de 100 punten te hebben. De puzzel was dit jaar aanzienlijk makkelijker dan vorig jaar. Mocht er nog steeds een vraag zijn naar hints, of zelfs complete uitwerkingen, dan ben ik uiteraard nu bereid deze te geven. Merk wel op dat ik geen vast gebruiker van dit forum ben, en het mogelijk een tijd kan duren voor ik hier weer naar kijk.
Over de 100 punten? Verwacht je bonus punten gepakt te hebben dan?

Ik ben wel benieuwd wat je als thema ingevuld hebt, en waar je de 10 hints gevonden hebt?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag 16: "de aivd heeft ons verblijd met de geweldige kerstpuzzel die ons direct sputterend woeste problemen laat ontginnen, we cancelen alles om ontwend puntjes te nummeren in een walmend getob van trotse fanaten."
Alle reacties Link kopieren
Nr 16: " Al is mijn hersencapaciteit nog best wel goed, voor de kerstpuzzel mist jammer genoeg de moed"

Ik hoop uiteraard op een puntje voor de rijm, ondanks dat ik bij lange na niet alle letters heb gebruikt :-D

*disclaimer: ik doe het uit mn hoofd dus het was wel zoiets, maar misschien niet exact deze tekst
Alle reacties Link kopieren
Daantje_86 schreef:
16-01-2019 13:30
Over de 100 punten? Verwacht je bonus punten gepakt te hebben dan?

Ik ben wel benieuwd wat je als thema ingevuld hebt, en waar je de 10 hints gevonden hebt?
We maakte ons eerst grote zorgen om het thema, tot we terug keken naar vorig jaar, waar ook niet alle hint vakjes ingevuld konden worden, aldus de uitwerking van de AIVD zelf. Ik wil liever niet ingaan over waarom ik denk dat we op z'n minst 1 bonuspunt krijgen zonder dat met mijn groepje eerst te overleggen, wellicht willen we onze "techniek" voor de creatieve ruimten geheim houden zodat we dit volgend jaar weer kunnen toepassen (zoals waarschijnlijk duidelijk is zijn we erg competitief in de Kerstpuzzel!). Ik raad je aan om eerst naar de uitwerkingen van het thema van 2017 te kijken. Het thema in 2017 was moeilijker, en de hints waren enorm vaag, maar ik denk dat je er misschien nieuwe inspiratie door zult krijgen

EDIT: Dit thema -> het thema in 2017
anoniem_381503 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 15:20
Reden: Dit thema -> het thema in 2017
2.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De hint waten dit jaar zeker niet vaag, alleen wel moeilijker weggestopt voor het thema. Je wist direct als je een 100% hint gevonden had..

Maar voor mij bleven met al deze hints meerdere thema’s helaas mogelijk..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 2x op rij 11e geworden en hoop eigenlijk dit jaar de top 10 binnen te rollen.. :whut:
Alle reacties Link kopieren
Daantje_86 schreef:
16-01-2019 15:12
De hint waten dit jaar zeker niet vaag, alleen wel moeilijker weggestopt voor het thema. Je wist direct als je een 100% hint gevonden had..

Maar voor mij bleven met al deze hints meerdere thema’s helaas mogelijk..
Sorry! "dit thema" verwees naar het thema vorig jaar, die was vaag en moeilijker!

Ja, de reden dat wij uiteindelijk kozen voor een specifiek thema was het 25-jarig jubileum van een zekere gebeurtenis omtrend het thema dat zich plaats vond tijdens de duur van de kerstpuzzel, in de zelfde geest als het 100-jarig jubileum van de Zimmerman telegram van vorig jaar. Ik probeer bewust vaag te blijven ivm spoilers.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijkpuzzelen schreef:
16-01-2019 15:19
Sorry! "dit thema" verwees naar het thema vorig jaar, die was vaag en moeilijker!

Ja, de reden dat wij uiteindelijk kozen voor een specifiek thema was het 25-jarig jubileum van een zekere gebeurtenis omtrend het thema dat zich plaats vond tijdens de duur van de kerstpuzzel, in de zelfde geest als het 100-jarig jubileum van de Zimmerman telegram van vorig jaar. Ik probeer bewust vaag te blijven ivm spoilers.
Klinkt als een goede gok. (Denk namelijk dat ik weet waar je op doelt). Maar ik vond mijn hints die ik gevonden had, daar niet lekker genoeg bij aansluiten. Ik heb gekozen voor een persoon als thema.
Alle reacties Link kopieren
Daantje_86 schreef:
16-01-2019 15:28
Klinkt als een goede gok. (Denk namelijk dat ik weet waar je op doelt). Maar ik vond mijn hints die ik gevonden had, daar niet lekker genoeg bij aansluiten. Ik heb gekozen voor een persoon als thema.
Ik denk eerlijk gezegd dat zij thema's gerelateerd aan het bedoelde thema goedkeuren, zolang je deze maar onderbouwt. De hints zijn namelijk net iets te vaag om dit niet goed te keuren, als je het mij vraagt! Vandaar ook dat er meer hintvakjes staan dan dat er (waarschijnlijk, als we de puzzel van vorig jaar bekijken) hints in de puzzels gestopt waren, en dat er bonuspunten mogelijk zijn bij het thema voor de mensen die de spijker op de kop slaan.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijkpuzzelen schreef:
16-01-2019 15:38
Ik denk eerlijk gezegd dat zij thema's gerelateerd aan het bedoelde thema goedkeuren, zolang je deze maar onderbouwt. De hints zijn namelijk net iets te vaag om dit niet goed te keuren, als je het mij vraagt! Vandaar ook dat er meer hintvakjes staan dan dat er (waarschijnlijk, als we de puzzel van vorig jaar bekijken) hints in de puzzels gestopt waren, en dat er bonuspunten mogelijk zijn bij het thema voor de mensen die de spijker op de kop slaan.
Zou zo maar kunnen inderdaad. Ik ben in ieders geval al benieuwd naar de uitslag :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Heerlijkpuzzelen schreef:
16-01-2019 15:38
Ik denk eerlijk gezegd dat zij thema's gerelateerd aan het bedoelde thema goedkeuren, zolang je deze maar onderbouwt. De hints zijn namelijk net iets te vaag om dit niet goed te keuren, als je het mij vraagt! Vandaar ook dat er meer hintvakjes staan dan dat er (waarschijnlijk, als we de puzzel van vorig jaar bekijken) hints in de puzzels gestopt waren, en dat er bonuspunten mogelijk zijn bij het thema voor de mensen die de spijker op de kop slaan.
Klinkt allemaal als veel ervaring in AIVDpuzzelwereld. Zijn jullie club100 leden?
Alle reacties Link kopieren
softie schreef:
16-01-2019 16:35
Klinkt allemaal als veel ervaring in AIVDpuzzelwereld. Zijn jullie club100 leden?
Mijn groep (nog!!!) niet, we gaan er wel voor!
Vorig jaar deden we ook mee, lang geen 100 punten, maar volgens mij had niemand dat vorig jaar.

Ervaring helpt enorm veel, ik heb zelf dan ook goed geoefend met oudere edities, en dat heeft echt geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijkpuzzelen schreef:
16-01-2019 17:02
Mijn groep (nog!!!) niet, we gaan er wel voor!
Vorig jaar deden we ook mee, lang geen 100 punten, maar volgens mij had niemand dat vorig jaar.

Ervaring helpt enorm veel, ik heb zelf dan ook goed geoefend met oudere edities, en dat heeft echt geholpen.
Dus eigenlijk doe je pas 1 jaar mee :frusty:

Je doet je namelijk voor ofdat je er alles vanaf weet?

Je weet toch wel dat je alleen 100+ punten kunt halen als je echt iets toegevoegd hebt aan de puzzel? Dat je dus alleen bij 16 of 27 een bonuspuntje kunt verdienen?

Hoeveel punten hadden jullie eigenlijk vorig jaar? En met hoeveel zijn jullie?
anoniem_361120 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 17:40
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er valt dit jaar trouwens heel makkelijk puntjes te missen.. kijk maar naar opgave 8. Als je daar geen 2018 in je antwoord hebt staan ga je al.. ik hoop voor iedereen dat ie de datum aangevuld heeft met het jaartal erbij :there:
Heerlijkpuzzelen schreef:
16-01-2019 17:02
Mijn groep (nog!!!) niet, we gaan er wel voor!
Vorig jaar deden we ook mee, lang geen 100 punten, maar volgens mij had niemand dat vorig jaar.

Ervaring helpt enorm veel, ik heb zelf dan ook goed geoefend met oudere edities, en dat heeft echt geholpen.
Je hebt t wel steeds over “mijn groep”, wat duidt op een minimum van 3 personen!

De meeste mensen op dit forum puzzelen volgensmij alleen en voor het plezier. Dus als er hier en daar een hintje gevraagd wordt (wat nog maar de vraag is of je die ook krijgt)... staat nog steeds niet in verhouding als met meer man puzzelen.

Dus waar ben je eigenlijk bang voor?
Alle reacties Link kopieren
Laten we hier niet eeuwig over doorgaan, ik heb gezegd hoe ik hierover nadenk. Ik denk niet dat we iets gaan bereiken als we hierover doorgaan discussiëren, het gaat hier gewoon over twee verschillende beelden over wat de kerstpuzzel moet zijn. Daarnaast denk ik dat ik bozer, gefrustreerder, en/of geïrriteerder overkom dan dat ik daadwerkelijk ben, hetgeen ik namelijk eigenlijk niet heel erg ben.
nogmaals, geen persoonlijke aanval was bedoeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven