Op naar de volgende Europese crisis: BREXIT

09-10-2015 21:55 2338 berichten
Alle reacties Link kopieren


http://nos.nl/artikel/206 ... campagne-voor-brexit.html



In 2017 mogen de Britten naar de stembus om voor een keuze of ze in de EU willen blijven of er uit willen stappen.

Het is een bindend referendum.



Er is geen peil op te trekken hoe er gestemd gaat worden maar de mogelijk is aanwezig dat Engeland de EU verlaat.



Vandaag is er een campagne gestart door "BB ers" (Bekende Britten) die willen dat Engeland uit de EU stapt.



Wat denken jullie hier van, gaat de EU ten onder als Engeland er uit stapt, valt het allemaal wel mee of heb je hele andere ideeën over dit onderwerp.



Persoonlijk ben ik van mening dat een BREXIT geen negatieve invloed zal hebben op de EU ze varen al jaren een eigen koers, hebben nog steeds de Pond en richten zich traditioneel toch meer op de VS dan op de EU
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
17-01-2019 10:22
.
Daar zijn talloze bewijzen en aanwijzingen voor. Het is te vinden in officiele documenten en de wens voor 1 transferunie, leger etc. is gewoon uitgesproken (oa door D66).

Maar nog duidelijker is de behandeling van de Brexit.
Iedereen heeft het over de chaos in de UK, maar veel opvallender is het totale gebrek aan structuur van de EU voor uittredende leden. Je zou toch mogen verwachten dat zo'n instituut niet alleen regels en procedures heeft voor kandidaatleden, maar ook voor leden die opzeggen.

Zelfs nu (na alle Brexit gedoe) ligt er geen plan of procedure. Terwijl dat heel eenvoudig kan zijn, bijvoorbeeld door een keuzemenu te maken van afspraken (Noorwegen-model/Canada-model/etc. etc.) waar uittredende leden gebruik van kunnen maken.

Dat je een club wel kan inkomen, maar niet kan verlaten, is alleen bekend bij de maffia. Onbegrijpelijk (en eng!) dat daar geen kritiek op is vanuit de politiek en media.

Afbeelding
De Noorwegen en Zwitserland opties zijn aan het VK voorgelegd maar afgewezen. Punt is dat als je vrij verkeer van goederen hebt, dat geldt niet alleen voor de EU/EER maar voor alle vrijhandelszones, er regels bestaan waaraan producten moeten voldoen. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor Nafta en de bilaterale handelsverdragen tussen de EU en bijvoorbeeld Canada.
Noorwegen en Zwitserland voldoen gewoon aan de EU regels voor productsamenstellingen. Het VK kan dat ook doen, maar dat willen ze niet. Althans, de harde brexiteers niet.

Basisprobleem is dat het VK gebonden is aan een afspraak met Ierland om de grens tussen Ierland en Noord Ierland open te houden. Dat betekent dus dat producten die de grens overgaan aan de EU veiligheids en kwaliteitsnormen moeten voldoen. Controle aan de grens is namelijk niet mogelijk. Een VK dat zich niet zoals Noorwegen en Zwitserland aan de EU regels houdt kan dus niet zonder controles goederen naar Ierland vervoeren.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Maar (als ik het goed heb begrepen) is het probleem voornamelijk de grens met Noord Ierland. Dat is natuurlijk wel een unieke situatie, een grens die dwars door een land loopt.


edit: wat oudebaas zegt dus
anoniem_379633 wijzigde dit bericht op 17-01-2019 10:34
7.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-01-2019 19:50
Ik denk dat er in Europa twee opties moeten kunnen bestaan. Ofwel volledig deel uitmaken van de politieke unie, ofwel opteren voor alleen de handelsunie zoals die onder de EG gold. Zo simpel kan het zijn. Uiteraard heb je, als je voor de laatste optie kiest, geen zitting in het Europees Parlement e.d., maar geldt wel nog steeds het vrijhandelsverkeer zoals dat onder de EG overeengekomen was. Wat is nou het probleem?
Dat is wat er nu ook geldt. Die handelsunie heet de EER. Noorwegen, Zwitserland, Liechtenstein en IJsland maken wel deel uit van de EER, en nemen veel EU wetgeving over en betalen ook een bijdrage aan de EU, maar maken geen deel uit van de EU zelf.
Het VK wil geen deel uitmaken van de EER.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
17-01-2019 10:32
De Noorwegen en Zwitserland opties zijn aan het VK voorgelegd maar afgewezen. Punt is dat als je vrij verkeer van goederen hebt, dat geldt niet alleen voor de EU/EER maar voor alle vrijhandelszones, er regels bestaan waaraan producten moeten voldoen. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor Nafta en de bilaterale handelsverdragen tussen de EU en bijvoorbeeld Canada.
Noorwegen en Zwitserland voldoen gewoon aan de EU regels voor productsamenstellingen. Het VK kan dat ook doen, maar dat willen ze niet. Althans, de harde brexiteers niet.

Basisprobleem is dat het VK gebonden is aan een afspraak met Ierland om de grens tussen Ierland en Noord Ierland open te houden. Dat betekent dus dat producten die de grens overgaan aan de EU veiligheids en kwaliteitsnormen moeten voldoen. Controle aan de grens is namelijk niet mogelijk. Een VK dat zich niet zoals Noorwegen en Zwitserland aan de EU regels houdt kan dus niet zonder controles goederen naar Ierland vervoeren.
.
Zeg jij dat de UK een handelsverdrag op de Canada leest heeft afgewezen? Het is aan de EU om een oplossing te verzinnen.
Je kunt natuurlijk nooit bij uittreding verlangen dat men jouw rechter als scheidsman zal optreden.
Ik zie weinig verschil met de grens van Ierland met die van overzeese gebieden van de EU. Je kan ook met 1 vingerknip bepalen dat voor Noord-Ierland uitzonderingen gelden qua producten uit de UK.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
17-01-2019 10:40
.
Zeg jij dat de UK een handelsverdrag op de Canada leest heeft afgewezen? Het is aan de EU om een oplossing te verzinnen.
Je kunt natuurlijk nooit bij uittreding verlangen dat men jouw rechter als scheidsman zal optreden.
Ik zie weinig verschil met de grens van Ierland met die van overzeese gebieden van de EU. Je kan ook met 1 vingerknip bepalen dat voor Noord-Ierland uitzonderingen gelden qua producten uit de UK.

Afbeelding
Dat laatste kun je wel bepalen, maar dan kan de UK via Noord Ierland alles zonder controle naar de EU exporteren. Tenzij Noord Ierland EER gebied wordt, maar dan zal er een grenscontrole tussen Groot Brittannië en Noord Ierland moeten komen.

De EU heeft een oplossing verzonnen, maar die oplossing is door het Lagerhuis afgewezen. Laat nu het Lagerhuis met een oplossing komen waarbij de grens met Noord Ierland (en Gibraltar) openblijft en er toch niet ongecontroleerd Britse producten de EU kunnen binnenkomen die niet aan de EU producteisen voldoen.

Het zou ook kunnen dat Noord Ierland zich aansluit bij de Ierse republiek. Dat kan per referendum volgens het Goede Vrijdag akkoord.

Vrije handel en volledige soevereiniteit als staat sluiten elkaar uit. Tenzij je vrije handel hebt tussen landen waar geen enkele economische wetgeving bestaat, de minimale nachtwakersstaten.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
17-01-2019 10:34
Dat is wat er nu ook geldt. Die handelsunie heet de EER. Noorwegen, Zwitserland, Liechtenstein en IJsland maken wel deel uit van de EER, en nemen veel EU wetgeving over en betalen ook een bijdrage aan de EU, maar maken geen deel uit van de EU zelf.
Het VK wil geen deel uitmaken van de EER.
Ik denk dat de opties moeten zijn: de al langer bestaande E(E)G, of deel uitmaken van de EU waarbij je naast de handelsverdragen ook streeft naar een politieke unie. Dus zeker landen die voordien lid waren van de EG, moeten nu gewoon de reële keuze hebben of ze alleen de economische integratie (dus ten aanzien van handel en handelstarieven) willen of ook de politieke integratie waarbij Brussel op veel terreinen de kaders zet voor ook je binnenlandse politiek. Met name dat laatste lijkt het Verenigd Koninkrijk niet te willen, waarom dan niet simpelweg besluiten dat een lidmaatschap à la EG ook mogelijk is? Waarom doen al die baasjes in Brussel daar zo moeilijk over?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Bij DWDD noemden ze een voorbeeld over de Brexit. Als de EU een grote omelet maakt van 28 eitjes en dan één land zegt 'ik wil mijn eitje terug'. Dat kan dan niet. Er werd wat lacherig gedaan want "Engeland heeft dan geen eitjes meer".

Voordat we onder de knoet van Brussel lagen hadden we ook eitjes. Ik denk dat de EU banger is om dat ene eitje kwijt te raken, want dat was juist een rijk eitje. Als zij dan zó slim zijn kunnen ze ook een omelet met 27 eitjes maken.
:calimero:
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
22-01-2019 06:41
Bij DWDD noemden ze een voorbeeld over de Brexit. Als de EU een grote omelet maakt van 28 eitjes en dan één land zegt 'ik wil mijn eitje terug'. Dat kan dan niet. Er werd wat lacherig gedaan want "Engeland heeft dan geen eitjes meer".

Voordat we onder de knoet van Brussel lagen hadden we ook eitjes. Ik denk dat de EU banger is om dat ene eitje kwijt te raken, want dat was juist een rijk eitje. Als zij dan zó slim zijn kunnen ze ook een omelet met 27 eitjes maken.
:calimero:

De EU schijt in de broek omdat één rijke lidstaat het zomaar heeft bestaan tegen het lidmaatschap van de EU te stemmen en zien hun luchtkasteel inéén vallen. Tuurlijk wist iedereen binnen de EU (de ambtenaren, de commissarissen, de andere hotemetoten) allang dat de EU een gekunstelde eenheid was, maar zolang er niemand wegliep en het lidmaatschap opgaf, kon men de schijn hoog houden van allemaal één en geweldige unie. Vandaar dat er nu ook zo veel paniekverhalen worden verspreid, als "Engeland is ten dode opgeschreven, want de hele handel stort in elkaar en de burgers zijn veroordeeld tot armoede". Het zijn dezelfde verhalen die hier in Nederland werden verspreid toen het referendum over de Europese Grondwet speelde. Een tegenstem zou oorlog in Europa veroorzaken, de totale ineenstorting van Nederland, vrede en veiligheid zouden we verliezen, ons land zou aan de bedelstaf gaan, noem maar op.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
22-01-2019 06:41
Bij DWDD noemden ze een voorbeeld over de Brexit. Als de EU een grote omelet maakt van 28 eitjes en dan één land zegt 'ik wil mijn eitje terug'. Dat kan dan niet. Er werd wat lacherig gedaan want "Engeland heeft dan geen eitjes meer".

Voordat we onder de knoet van Brussel lagen hadden we ook eitjes. Ik denk dat de EU banger is om dat ene eitje kwijt te raken, want dat was juist een rijk eitje. Als zij dan zó slim zijn kunnen ze ook een omelet met 27 eitjes maken.
:calimero:
Laat eens zien hoe je van een omelet weer een ei maakt dan. Ben zeer benieuwd. Zit op t puntje van mn stoel!
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
22-01-2019 19:51
Laat eens zien hoe je van een omelet weer een ei maakt dan. Ben zeer benieuwd. Zit op t puntje van mn stoel!
Ach, in die hoek worden alle wetenschappelijk gangbare klimaatmodellen al rigoreus ter zijde geschoven dus ik sluit niet uit dat binnen alt-right de tweede hoofdwet van de thermodynamica ook ter discussie staat.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
22-01-2019 06:41

Voordat we onder de knoet van Brussel lagen hadden we ook eitjes.
Maar die eitjes waren wel ontzettend onhandig te verhandelen met andere landen. Veel bureaucratie om iets te importeren en te exporten.

Maar vertel eens: Onder welke knoet van Brussel heb jij zo enorm te lijden?
kantlijn schreef:
22-01-2019 22:26
Ach, in die hoek worden alle wetenschappelijk gangbare klimaatmodellen al rigoreus ter zijde geschoven dus ik sluit niet uit dat binnen alt-right de tweede hoofdwet van de thermodynamica ook ter discussie staat.
.
Nu moet ook wel gezegd worden dat alle klimaatmodellen tot nu toe niet echt goede voorspellingen zijn gebleken: https://youtu.be/2Tst9-Be4nY?t=230
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
24-01-2019 21:42
Maar die eitjes waren wel ontzettend onhandig te verhandelen met andere landen. Veel bureaucratie om iets te importeren en te exporten.

Maar vertel eens: Onder welke knoet van Brussel heb jij zo enorm te lijden?
Brussel heeft een grotere invloed op onze nationale politiek dan jij denkt. Pakweg 70% van de nationale wetgeving, die we zogenaamd in alle vrijheid nog zelf mogen bepalen in Nederland, is inmiddels gebonden aan regels en kaders die door Europa worden voorgeschreven. Het feit dat onze sociale voorzieningen drastisch zijn ingeperkt de afgelopen twintig jaar, is ook omdat Europa daar een rol in speelt, want Nederland was zo'n beetje het land met de beste sociale voorzieningen van alle landen, en dat moest gelijkgetrokken worden. Om het aan het Nederlandse volk te verkopen, werd dan vaak het smoesje gebruikt dat het te duur werd, ons stelsel, maar de waarheid is voor een groot deel gewoon dat Europa erachter zit.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
24-01-2019 23:10
Brussel heeft een grotere invloed op onze nationale politiek dan jij denkt. Pakweg 70% van de nationale wetgeving, die we zogenaamd in alle vrijheid nog zelf mogen bepalen in Nederland, is inmiddels gebonden aan regels en kaders die door Europa worden voorgeschreven. Het feit dat onze sociale voorzieningen drastisch zijn ingeperkt de afgelopen twintig jaar, is ook omdat Europa daar een rol in speelt, want Nederland was zo'n beetje het land met de beste sociale voorzieningen van alle landen, en dat moest gelijkgetrokken worden. Om het aan het Nederlandse volk te verkopen, werd dan vaak het smoesje gebruikt dat het te duur werd, ons stelsel, maar de waarheid is voor een groot deel gewoon dat Europa erachter zit.

Helemaal eens met deze post.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
24-01-2019 21:42
Maar die eitjes waren wel ontzettend onhandig te verhandelen met andere landen. Veel bureaucratie om iets te importeren en te exporten.

Maar vertel eens: Onder welke knoet van Brussel heb jij zo enorm te lijden?
Ik zie het verschil. Ik zie dat voor oudere hulpbehoevenden geen plek meer is. De bejaardehuizen worden gesloten. Als het echt niet meer gaat kunnen ze naar het veel duurdere verpleeghuis. De bejaardenwoning (verzorgingstehuis) waar ze eerst terecht konden als ze wilden of als het nodig was waren te duur zei men. Terwijl de bewoners zelf veel huur betaalden. Staan die huizs nu leeg? Nee.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
24-01-2019 23:37
Ik zie het verschil. Ik zie dat voor oudere hulpbehoevenden geen plek meer is. De bejaardehuizen worden gesloten. Als het echt niet meer gaat kunnen ze naar het veel duurdere verpleeghuis. De bejaardenwoning (verzorgingstehuis) waar ze eerst terecht konden als ze wilden of als het nodig was waren te duur zei men. Terwijl de bewoners zelf veel huur betaalden. Staan die huizs nu leeg? Nee.
Dat is niet de schuld van Europa, maar van het zo bejubelde VVD-beleid
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
25-01-2019 08:31
Dat is niet de schuld van Europa, maar van het zo bejubelde VVD-beleid
Inderdaad!

Ook in het VK is de teloorgang van de NHS te wijten aan conservatieve regeringen maar Europa krijgt de schuld.
Terwijl de NHS juist het voorbeeld was voor de geegaliseerde gezondheidszorg in diverse Europese landen, waaronder Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
25-01-2019 08:31
Dat is niet de schuld van Europa, maar van het zo bejubelde VVD-beleid
Lees de post van Pejeka (donderdag 24 januari 2019 23:10) maar eens goed. Het VVD-beleid is niks bejubeld. Als Brussel uitmaakt hoelang de lont mag zijn, hoeveel branduren de kaars mag hebben, dat daar word bepaald dat plastic zakjes en rietjes in de ban gaan, over de samenstelling van de verf, denk je dat zij zich dan verder nergens mee bemoeien? Er moet geld betaald worden en dat moet ergens vandaan komen. Dat VVD-beleid luistert naar Brussel.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Toen hier tégen de Europese grondwet is gestemd, vertelde Nigel Farage, zei men in Brussel dat er meerdere wegen waren om toch te winnen. Die wet is er door gedouwd maar dan met mooiere verpakking maar wel dezelfde inhoud.

May, doet nu hetzelfde. Ze krijgt een optater van jewelste, dan denk je dat zij nu wel weet dat het op haar manier niet kan. En tóch gaat ze door met haar manier. Denk je echt dat die stijve-plank-voor-het-hoofd-van-May door de Britten komt?
missie_m wijzigde dit bericht op 25-01-2019 13:30
1.55% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
25-01-2019 12:40
Lees de post van Pejeka (donderdag 24 januari 2019 23:10) maar eens goed. Het VVD-beleid is niks bejubeld. Als Brussel uitmaakt hoelang de lont mag zijn, hoeveel branduren de kaars mag hebben, dat daar word bepaald dat plastic zakjes en rietjes in de ban gaan, over de samenstelling van de verf, denk je dat zij zich dan verder nergens mee bemoeien? Er moet geld betaald worden en dat moet ergens vandaan komen. Dat VVD-beleid luistert naar Brussel.
Nou, kom eens met bronnen dan waaruit blijkt dat Nederland verplicht moest bezuinigen op de gezondheids- en ouderenzorg?
Alle reacties Link kopieren
Dan de massa-ontslagen in de zorg. Dec. 2013 werd bekend dat 80.000 fte's ontslagen werden. Terwijl personeel uit Roemenie, Polen en India (want het OK-personeel uit India zou beter geschoold zijn) etc. in de zorg al begonnen waren. Tja want er is in Nederland zo'n groot personeelstekort in de zorg.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
25-01-2019 12:53
Nou, kom eens met bronnen dan waaruit blijkt dat Nederland verplicht moest bezuinigen op de gezondheids- en ouderenzorg?

Het is niet zo moeilijk om te googlen. Lees anders de topic's over de bezuinigingen in de zorg door.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
25-01-2019 13:33
Het is niet zo moeilijk om te googlen. Lees anders de topic's over de bezuinigingen in de zorg door.
Ik kan heel goed googelen maar ik kan geen regels vinden die door de EU zijn opgelegd voor wat betreft bezuinigingen in de gezondheidszorg.
Het is ook niet de EU die heeft bevolen om personeel uit andere landen aan te nemen (sinds wanneer hoort India trouwens bij de EU?), al is dat wel mogelijk gemaakt door EU-beleid en daar maken bedrijven dankbaar gebruik van. Hun eigen keuze; geen verplichting. Net zoals Nederlanders ervoor kunnen kiezen om in andere EU-landen te gaan werken. De bezuinigingen in de gezondheidszorg zijn allemaal kabinetsbeleid geweest. Een ander kabinet zou even makkelijk andere beslissingen genomen kunnen hebben, daar heeft de EU helemaal niets mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
De armoede in de gezondheidszorg in NL is veroorzaakt doordat ziekenhuizen en zorgorganisaties moesten gaan concurreren. (Semi)-privatisering is altijd het doel van de VVD geweest. Daar plukken we nu de zure vruchten van.
amarna schreef:
25-01-2019 13:47
De armoede in de gezondheidszorg in NL is veroorzaakt doordat ziekenhuizen en zorgorganisaties moesten gaan concurreren. (Semi)-privatisering is altijd het doel van de VVD geweest. Daar plukken we nu de zure vruchten van.

Precies. Maar gewoon op de VVD blijven stemmen, want die zijn tenminste niet links.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven