Werk & Studie alle pijlers

Beoordeling hbo scriptie

25-01-2019 17:44 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva leden,

Ik plaats dit namens een vriendinnetje van mij die vier jaar lang keihard heeft geknald tijdens haar studie en BIJNA haar studie cum laude gehaald heeft. Bijna omdat haar scriptie met 0,4 punt te laag is beoordeeld. Zij zit op dit moment totaal niet lekker in haar vel vanwege dit hele gebeuren wat ik wel kan begrijpen. Ik geloof dat zij haar scriptie met een 8,5 moest halen maar zij heeft een 8,1 gekregen. Zij heeft al geprobeerd met haar begeleider in gesprek te gaan maar die houdt voet bij stuk dat het echt een 8,1 waard is en meer niet. Ik vind dit best triest, de begeleider wist dat zij cum laude kon slagen. Op mij komt het bijna over als ''niet gunnen''. Maar goed... wat denken jullie hierover? En wat zou jij doen in dit geval.... het er lekker bij laten en je verlies nemen of er werk van maken en zo ja hoe?
Een scriptie is gewoon heel anders dan al die kleinere valken en onderzoekjes die je doet. Ik heb ook door mijn scriptie geen cum laude gehaald, en ik snap ook wel waarom.

Cum laude is toch trouwens 8 of hoger?summa cum laude is 8,5 of hoger.
Ze kan haar scriptie herkansen als cum laude slagen echt hoog op haar prioriteitenlijst zou staan.

Ik zou zelf dat niet doen maar genieten van het goed afronden van mijn studie en die energie inzetten op het vinden van een leuke baan.
Bij begeleiders staat gunnen of niet-gunnen nou niet echt op het prioriteitenlijstje.
Die punt 1 vind ik gek, ik had er een 8 van gemaakt. En nee je gaat geen cijfer uitdelen voor een scriptie op basis van de gunfactor. Zou een mooie boel worden.
Bij ons moest je voor je scriptie ook een 8.5 of hoger hebben en verder gemiddeld minstens een 8 staan geloof ik, is overal anders.
Je kunt een klacht indienen bij de examencommissie.
Ik ben al blij met een 6 dus ik zou het hier lekker bij laten maar ja als je per se cum laude wil afstuderen dan zou ik eerst nogmaals een gesprek aanvragen met de scriptiebeoordelaar, eventueel vragen om een second opinion en anders naar de examencommissie.
waar maakt ze zich (jij?) druk over.
Ja das jammer ik had een 7,4 terwijl ik met lof geslaagd zou zijn als het een 7,5 was (zou 8 worden afgerond) tja even slikken en weer door gaan.

Ze kan hoogstens vragen of er een second opinion kan komen of nagaan of een herkansing mogelijk is.

Ikzelf deed een minor vanuit een andere opleiding (verpleegkunde) terwijl ik zelf de opleiding maatschappelijk werk deed. Hele jaar door werd mijn werk nagekeken door de opleiding verpleegkunde en die zeiden steeds: je denkt te veel als een maatschappelijk werker. Scriptie werd nagekeken door een docent van de opleiding MWD en die zei: je denkt te veel als een verpleegkundige. Grrr om gek van te worden.
Heb toen besloten het jaar opnieuw te doen met een minor vanuit mijn eigen opleiding.

Dit zijn wel een beetje de normale tegenslagen in je leven waar je je tegen moet kunnen als je gaat werken.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Murrmurr schreef:
25-01-2019 17:57
Die punt 1 vind ik gek, ik had er een 8 van gemaakt. En nee je gaat geen cijfer uitdelen voor een scriptie op basis van de gunfactor. Zou een mooie boel worden.
Soms kan dat niet. Dan scoor je onderdelen die allemaal een andere weging hebben en dan kom je soms toch echt uit op een 8,1 of 7,9 oid.
:rofl: Wat kinderachtig om over niet gunnen te praten.
Lekker boeiend. Daar komt later helemaal niemand meer om. Zeker niet op HBO niveau.

Diploma is diploma. Niemand kijkt naar je cijfers.
Murrmurr schreef:
25-01-2019 17:57
Die punt 1 vind ik gek, ik had er een 8 van gemaakt.
Dat hangt toch van het beoordelingsysteem en -criteria af?
Ja dat is ff balen maar meer toch ook niet?
Jezus mens. Ze is GESLAAGD. Daar draait het toch om.
Tenzij het een enorm probleem is voor haar verdere carrière, zou ik hier ook geen punt van maken. Maar kan me voorstellen dat het even balen is.
LuckyDucky_001 schreef:
25-01-2019 18:05
Soms kan dat niet. Dan scoor je onderdelen die allemaal een andere weging hebben en dan kom je soms toch echt uit op een 8,1 of 7,9 oid.
Oh bij ons moet je juist verplicht afronden op halven altijd.
Als het goed is, is deze scriptie beoordeeld volgens een vastgestelde beoordelingsmatrijs (lelijk woord, maar goed). Het heeft dus allemaal weinig met gunnen te maken. Nieuwe scriptie schrijven?
Cum laude afstuderen op het HBO? Wat een gekkigheid. schud je vriendin eens door elkaar. Cumlaude slagen voor je HBO betekent niks
Waarom is dat cum laude afstuderen voor haar/jou zo belangrijk?
Wij hebben trouwens wel een onderdeel.van het cijfer over werkproces. Als ik zie dat een student keihard gewerkt ondanks dat het.misschien geen hoogvlieger is dan wil ik daar wel extra punten geven. Maar dat is niet gunnen, dat is gewoon een terechte beloning.
Murrmurr schreef:
25-01-2019 18:16
Oh bij ons moet je juist verplicht afronden op halven altijd.
In het systeem komt het bij ons inderdaad afgerond op halven te staan, maar dan heb je eigenlijk nog steeds een 8,1 ofzo. Dat laat ik studenten ook altijd zien.
Ik beoordeel wel eens scripties. Ik heb geen inzage in de cijferlijst van de student. Wat een student haalt voor een scriptie is wat ik vind dat eerlijk en redelijk is. Gunnen is geen factor.
Hebben jullie ook een tweede lezer? Dat is soms nog een heel onderhandelingsproces bij ons.
Het hele 'niet gunnen' vind ik slachtoffergedrag waarmee ze haar cijfer (wat overigens behoorlijk hoog is) en het werk dat ze voor dat cijfer heeft gedaan buiten zichzelf plaatst.

Haar werk was een 8,1 waard. Het zou van de zotte zijn om daar een 8,5 van te maken, omdat het haar zo wordt gegund.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven