Gezondheid alle pijlers

Koortslip-angst

27-01-2019 19:05 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help!!! Shit shit shit!
Man heeft een koortslip in zijn mondhoek (uiterste punt van de mondhoek). En kind (3 jaar) heeft een flesje aan de lippen gehad waar hij uit heeft gedronken. Het flesje heeft de koortszweer niet aangeraakt, maar is de hele lip besmettelijk? Of echt alleen de blaar.
Heb al even een goed potje gevloekt en in de garage.
Het is nou net niet zo’n vraag voor de huisartspost, want gebeurd is gebeurd, maar ik waag er morgen even een gewoon belletje aan.
Maar is er iemand die me gerust kan stellen? Ik weet dat ik zo’n 3 weken moet wachten om te kijken of kind het ook krijgt.
Ik heb uiteraard mijn kind’s mondje even uitgebreid geschrobd voor wat het nog uit kan halen...
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Laat je man zovirax (Kruidvat heeft eigenmerk) kopen en bij lichte tinteling smeren. Werkt prima
YellowLemonTree schreef:
27-01-2019 19:31
Alleen (het vocht in) het blaasje is besmettelijk en het overleeft maar kort buiten het lichaam. Hoe lang zat er tussen dat hij er uit donk en jullie kind?
Misschien een kwartiertje
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Ik voel me hier wel een paria als regelmatig-koortslip-slachtoffer.
Ik denk altijd dat ik er definitief geen last meer van heb, en dan komt het opeens weer terug. Eens in de vijf, zes jaar of zo. Dan volgt vaak weer een maandenlange estafette. Ik heb het al vanaf baby af aan (dank, oma).
Naar de huisarts gaan is echt niet nodig zolang er geen (ernstige) symptomen zijn. Wat moet de huisarts ermee?
Als het kindje het oploopt is het inderdaad pech, als moeder kun je er (gelukkig) niet 24/7 voor hem zijn als hij opgroeit en op plekken waar veel kinderen zijn heb je een grote kans op besmetting.
Geen paniek hoor....ik kus mijn man gewoon en die heeft het nog nooit gehad. Sudocreme er op smeren werkt ook heel goed droogt het in. Kinderen hebben het wel helaas maar volgens mij is het een kwestie van geluk of pech....
Ik heb het virus als kind van mijn oma cadeau gekregen, maar andere familieleden hebben nog nooit last gehad van een koortslip. Ondanks intensief contact met oma en met mijzelf. Geen paniek dus.
Overigens is de laatste keer dat ik een koortslip had nu alweer decennia geleden.
Wat een drama.

Een verkoudheidsvirus is veel naarder dan een koortslip. Bij mij gaan ze vaak gepaard. Koortslip (of neus) sucks, maar vet verkouden is nog erger.

Je bent vaak al besmettelijk voor de plek er echt zit (zeggen ze). Dus tenzij jouw man z'n kind nooit mag kussen, kun je dit gewoon niet voorkomen.

Adem in. Adem uit. Het leven komt zoals het komt.
Maak er niet zo’n drama van. Heel veel mensen dragen dit virus bij zich. Heb het zelf ook, maar heb nog nooit iemand in ons gezin (zichtbaar) besmet. En helaas ging het bij mij ook regelmatig mis.
Ik ben ooit besmet geraakt, misschien wel 30 jaar geleden. Heb 1x een koortslip gehad en daarna nooit meer. Pech, mazzel, weerstand. Geen idee waar het aan ligt.
En bij jou in het verdomhoekje als je hoopt dat je kind geen herpes krijgt.

Doe normaal. Natuurlijk mag je hopen dat je kind niet besmet wordt, daar gaat het helemaal niet om. Mensen reageren op je ontzettend overtrokken reacties: ''angst'', ''Help!!! Shit shit shit!'', ''Heb al even een goed potje gevloekt en in de garage.'' en ''Ik heb uiteraard mijn kind’s mondje even uitgebreid geschrobd''.

Je reacties passen bij iemand wiens pasgeboren baby mogelijk flink gevaar loopt bij een besmetting, niet bij een mogelijke besmetting van een 3-jarige.
SEM72 schreef:
27-01-2019 20:37
Geen paniek hoor....ik kus mijn man gewoon en die heeft het nog nooit gehad. Sudocreme er op smeren werkt ook heel goed droogt het in. Kinderen hebben het wel helaas maar volgens mij is het een kwestie van geluk of pech....
Er zijn ook mensen immuun
Zoals al eerder gezegd: een besmetting hoeft niet te betekenen dat je ook daadwerkelijk een koortslip krijgt. Het merendeel van de mensen weet niet eens dat ze drager zijn. Zelf heb ik in 46 jaar tijd ooit 1 keer een koortslip gehad: toen ik lang geleden doodziek op de IC lag. Verder nooit.

Ik vind je reactie zwaar overtrokken. Lees je nu eerst eens goed in, voordat je je allemaal rampscenario's in de hoofd haalt. En je huisarts hoef je niet te bellen, want die kan hier helemaal niets mee.
Bedjeindezon schreef:
27-01-2019 19:30
Zeker kan dat. Ik heb 5 jaar lang met iemand in huis gewoond, gegeten en geslapen die regelmatig hele vieze koortslip-uitbraken had. Als die persoon hygienisch is en goed oplet raak je dan niet besmet.

Dus goed op zijn bekers/glazen
let en deze niet laten rondslingeren waar kleuters eraan kunnen komen maar gelijk in de afwasmachine! Patch opplakken als hij een blaas heeft, vaak handen wassen en een eigen handdoek gebruiken en buiten bereik houden. En regelmatig de deurklinken enzovoorts schoonmaken.
In mijn familie was mijn oma de enige met een koortslip. Ik dacht echt dat ik het niet had, totdat ik net bevallen was. Sindsdien regelmatig een uitbraak (soms inderdaad 1x per maand tijdens de menstruatie) Mijn kind was indertijd 3 weken, mijn huisarts vond het niet zo'n groot probleem.

In elk geval kun je kennelijk dus heel goed al jaren drager zijn, zonder last te hebben.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven