Cito perikelen groep 7

19-01-2019 11:04 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochter (10) zit in groep 7 In haar citoweek. Deze week kwam ze down uit school. Leerkracht had gezegd dat ze t tot nu toe een stuk minder goed deed dan vorige citoweek..Dochter antwoordde dat ze t een stuk lastiger vond dan in groep 6, waarop leraar zei dat ze een voorbeeld aan Marietje moest nemen want die scoorde pas goed. Daarnaast wordt na elke cito de top drie scoorders opgenoemd, waarbij leraar applaudisseert.

Ik vind t zo vervelend dat er zo n prestatiemodus is. En dat dochter nog midden in de citos al verteld wordt dat ze t niet goed doet. Ze moet nota bene haar rapport nog krijgen.

Is dit herkenbaar??
Show me how you do it and I promise you I promise that I'll run away with you, I'll run away with you
Eze schreef:
21-01-2019 09:56
Jij werkt in het onderwijs en vindt er niks mis mee als een juf een groep leerlingen neerzet als voorbeeld voor de rest? Echt?
Waar zeg ik dat?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Poppy_del_Rio schreef:
21-01-2019 15:07
Op mijn basisschool vroeger gebeurde dit, ja. De rapporten werden bijvoorbeeld op volgorde uitgedeeld van slecht naar goed. Maar dan heb ik het wel over 30+ jaar geleden.

Ik had echt niet kunnen bedenken dat er nu nog basisscholen zijn die op een dergelijke manier werken. Ik zou dan ook direct aan de bel trekken bij de leerkracht.

Mijn kinderen hebben vorige week ook Cito’s gemaakt, maar dat heet dan gewoon toetsweek, er ligt geen nadruk op en het woord Cito is sowieso niet gevallen. De uitslag wordt ook niet echt bekendgemaakt. De leerkracht komt er kort op terug tijdens het standaard 10-minutengesprek in februari.
In mijn tijd werd mijn klas na de cito verdeeld in groepjes: vwo-groepje, havo-groepje en lbo/mavo-groepje.
Naar die laatste werd de rest van het jaar niet meer omgekeken :evil:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Belbe schreef:
21-01-2019 07:58
Wat een onzin. Mijn dochter die eigenlijk altijd een A+ scoort, en een hogere intelligentie heeft moet daar ook gewoon hard voor werken en haar best doen op school.

Hier worden geen cijfers voorgelezen of cito scores besproken in de klas. Wel hebben ze elke dag een kanjer van de dag (gekozen door de leerlingen) dat word je als je iets leuks/liefs/goed doet. Mag van alles zijn dus bijvoorbeeld die mooie salto bij de gym, het wegwijs maken van het nieuwe meisje, uitleg geven aan een klasgenootje die iets niet snapt etc etc
En elke week een kanjer van de week gekozen door de leerkracht op basis van iets wat echt opviel die week
Er is slechts een regel je mag kinderen niet 2 keer achter elkaar kiezen én iedereen moet een keer aan de beurt komen.
Bij een echt hoge intelligentie hoef je meestal weinig te doen om een A+ te halen op de lagere school hoor.
pipootje schreef:
28-01-2019 15:56
Bij een echt hoge intelligentie hoef je meestal weinig te doen om een A+ te halen op de lagere school hoor.
Vaak is het juist bij de hele hoge intelligenties een probleem om een A+ te halen
calvijn1 schreef:
28-01-2019 15:25
Waar zeg ik dat?
In de post die ik quote. Duh.
lisbeth schreef:
28-01-2019 16:02
Vaak is het juist bij de hele hoge intelligenties een probleem om een A+ te halen
Dat is alleen een probleem als ze al een tijd onderpresteren.
deenje schreef:
28-01-2019 13:40
Mijn zoon scoort bij cito meestal wel zoals zijn punten op school zijn (cijfers op school rond de 7-8-9), cito's score 2, lezen een 4 (moeite om snel duidelijk te praten).
Dochter heeft vooral 8-en en 9-ens op rapport. zelfs een 10 er op. Cito's rekenen een 4 , spelling een 4. lezen 1. helaas merk ik dat hierdoor de cito's voor haar een stress ding worden. Wat het geheel nog lastiger gemaakt. We hebben met de juf afgesproken dat als volgende week de laatste cito's klaar zijn, we om de tafel gaan zitten. Want het zou mi echt niet kunnen wanneer uiteindelijk een schooladvies gebasseerd wordt op alleen de cito's. iemand tips? we gaan wrs al een faalangst traject in.
Weet je toevallig wat er bij jullie in de regio is afgesproken?
Mijn dochter laat hetzelfde beeld zien. Alle toetsen een score tussen de 95 en de 100 % (9,5-10) met een enkele uitschieter rond de 89%
Op de cito rekenen scoort ze hooguit een 3 meestal lager. Lezen, spelling en taal een 1 of zelfs 1+

Hier gelukkig geen probleem. Dochter krijgt 2 adviezen mee. 1 gebasseerd.puur op de cito. Dit zal zeer waarschijnlijk gl als hoogst haalbaar worden vanwege het rekenen. Daarnaast nog een schooladvies gebasseerd op de andere cijfers inclusief werkstukken, spreekbeurten etc van de afgelopen 8 jaar en wat zij op school laat zien (tempo, werkhouding, discipline, doorzettingsvermogen) waarbij dat laatste advies bindend is hier in de regio.
Erger u niet, verwonder u slechts!
pipootje schreef:
28-01-2019 16:08
Dat is alleen een probleem als ze al een tijd onderpresteren.
En meestal kom je er achter omdat ze onderpresteren met alle gevolgen van dien...

Bovendien veel kinderen met een echt hoge intelligentie hebben een ander denk en leerpatroon dan de kinderen met een 'normale' intelligentie voor zover dat bestaat. Dat leerpratroon sluit totaal niet aan bij de methodes die op school gebruikt worden waardoor deze kinderen hard moeten werken om zich de stof eigen te maken.
Belbe schreef:
28-01-2019 16:11
En meestal kom je er achter omdat ze onderpresteren met alle gevolgen van dien...

Bovendien veel kinderen met een echt hoge intelligentie hebben een ander denk en leerpatroon dan de kinderen met een 'normale' intelligentie voor zover dat bestaat. Dat leerpratroon sluit totaal niet aan bij de methodes die op school gebruikt worden waardoor deze kinderen hard moeten werken om zich de stof eigen te maken.
Dat geldt dus echt niet voor de meerderheid hoor.
(en ja ik weet re genoeg zelf van)
Belbe schreef:
28-01-2019 16:08
Weet je toevallig wat er bij jullie in de regio is afgesproken?
Mijn dochter laat hetzelfde beeld zien. Alle toetsen een score tussen de 95 en de 100 % (9,5-10) met een enkele uitschieter rond de 89%
Op de cito rekenen scoort ze hooguit een 3 meestal lager. Lezen, spelling en taal een 1 of zelfs 1+

Hier gelukkig geen probleem. Dochter krijgt 2 adviezen mee. 1 gebasseerd.puur op de cito. Dit zal zeer waarschijnlijk gl als hoogst haalbaar worden vanwege het rekenen. Daarnaast nog een schooladvies gebasseerd op de andere cijfers inclusief werkstukken, spreekbeurten etc van de afgelopen 8 jaar en wat zij op school laat zien (tempo, werkhouding, discipline, doorzettingsvermogen) waarbij dat laatste advies bindend is hier in de regio.
Ik hoor (maar ze is mijn oudste.....) dat Cito bepalend is. Op school heb ik het nog niet gevraagd (ze zit nu in groep 6). Maar er is dus nog” hoop”. Vwo nivo heeft ze wrs niet maar vmbo t of havo zie ik haar wel doen.
Waar is jouw kind op uit gekomen ?
pipootje schreef:
28-01-2019 16:14
Dat geldt dus echt niet voor de meerderheid hoor.
(en ja ik weet re genoeg zelf van)
Ik ook maar ik weet ook dat hb’ ers echt niet uitmuntend scoren op cito’s.
Mijn jongste scoorde maar zelden een 1 of 1+ op Cito. Het past gewoon niet bij hem. Idem voor mijn oudste en ik lees en hoor met regelmaat dezelfde verhalen.
Jongste doet het nu trouwens meer dan prima op het vwo
lisbeth schreef:
29-01-2019 07:51
Ik ook maar ik weet ook dat hb’ ers echt niet uitmuntend scoren op cito’s.
Mijn jongste scoorde maar zelden een 1 of 1+ op Cito. Het past gewoon niet bij hem. Idem voor mijn oudste en ik lees en hoor met regelmaat dezelfde verhalen.
Jongste doet het nu trouwens meer dan prima op het vwo
Maar dat ligt aan de vraagstelling die zij onlogisch vinden. Maar een kind met een hoge intelligentie hoeft niet hard te werken voor basisschoolstof zoals hier beweerd werd.
pipootje schreef:
29-01-2019 08:15
Maar dat ligt aan de vraagstelling die zij onlogisch vinden. Maar een kind met een hoge intelligentie hoeft niet hard te werken voor basisschoolstof zoals hier beweerd werd.
Hoe hoger dr intelligentie hoe verder ze af zitten van het begrip van dr normale stof.
Dus ja mijn kind met een iq van 145+ moest op de basisschool echt wel werken om de stof te leren. Niet om het te begrijpen
Mijn jongste met een iets lagere intelligentie had het makkelijker
lisbeth schreef:
29-01-2019 08:27
Hoe hoger dr intelligentie hoe verder ze af zitten van het begrip van dr normale stof.
Dus ja mijn kind met een iq van 145+ moest op de basisschool echt wel werken om de stof te leren. Niet om het te begrijpen
Mijn zoon begrijpt soms geen zak van de uitleg bij rekenen. De tussenstapjes die gemaakt worden om uiteindelijk de som uit te kunnen rekenen vindt hij soms echt onbegrijpelijk en sowieso omslachtig. Gelukkig krijgt hij rekenwerk op eigen niveau, maar soms moeten er dingen samen gedaan worden met klasgenoten en dat gaat wat minder soepel.

De vraagstelling bij de cito’s was in eerste instantie ook drama. Inmiddels gaat dat gelukkig wel beter.
lisbeth schreef:
29-01-2019 08:27
Dat verschilt dus per persoon. mijn zoon heeft een iq van 149 en heeft pas op de universiteit wat moeite.
Misschien ben ik gek maar ik zag ook wat leerkrachten reageren dus ik stel hier ook maar de vraag. Mijn dochter zit ook in de cito week en krijgt nu dus haar cito terug om af te maken aangezien ze het in delen maakt. Nu is het deel wat ze gemaakt heeft al nagekeken en weet ze dus precies hoeveel fout ze heeft. Gevolg, kind is stik nerveus want ze vindt het zelf veel en voelt nu enorme druk om niks meer fout te doen .

Ik vind deze manier heel bijzonder of ligt dit aan mij?
pipootje schreef:
29-01-2019 08:15
Dat moet mijn dochter dus wél.
Zoals gezegd niet om te begrijpen wat er gezegd word in de uitleg of in de boeken. Wel om dit eigen te maken en te kunnen reproduceren
deenje schreef:
28-01-2019 21:27
Ik hoor (maar ze is mijn oudste.....) dat Cito bepalend is. Op school heb ik het nog niet gevraagd (ze zit nu in groep 6). Maar er is dus nog” hoop”. Vwo nivo heeft ze wrs niet maar vmbo t of havo zie ik haar wel doen.
Waar is jouw kind op uit gekomen ?
Ik zou het zeker even aankaarten op school.
Mijn dochter krijgt maandag het definitieve advies maar als ik kijk naar eerdere jaren en gesprekken (ook dit schooljaar nog) zal cito tl/havo worden door de cito rekenen waar zij op uitvalt.
Het schooladvies waarschijnlijk vwo (gymnasium)

Ze kan namelijk hartstikke goed rekenen. Ze kan alleen geen reken cito's maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven