Achternaam partner

28-01-2019 19:16 189 berichten
Hoi allemaal,

Ik weet dat er veel topics zijn geweest over welke achternaam te dragen na het huwelijk, maar mijn specifieke vraag kon ik niet vinden.

Ik ga sowieso de naam van mijn partner gebruiken, maar ik twijfel erover om daarnaast ook mijn eigen naam te gebruiken. Mijn opties zijn dus:

- alleen achternaam partner
- achternaam partner - eigen naam

Ik kan echt niet kiezen..maakt het uiteindelijk voor instanties en brieven veel uit? Want als ik elke x naam partner+eigennaam moet gaan spellen ben ik er snel flauw van...ik heb gewoon eigenlijk niet echt voorkeur en dat vind ook het alleen maar lastiger maken :hihi:

Graag hoor ik ervaringen!

Ps: discussie over wel of geen achternaam van partner voeren mag best, maar die keuze heb ik al gemaakt dus daar zal ik zelf niet teveel op in gaan...het gaat mij echt om de ervaringen en de praktische kanten
anoniem_381049 wijzigde dit bericht op 28-01-2019 19:17
Reden: Typfoutje
0.58% gewijzigd
verloochening van je identiteit
himalaya schreef:
28-01-2019 19:48
Als je je voorstelt zeg je toch niet ‘ik ben mevrouw Timmer-de Boer’?

Ga je je e-mail ondertekenen met ‘mevrouw Timmer-de Boer’?

Ik heb er totaal niks mee, dus zie het ‘voordeel’ dan ook niet.
Dit heb ik ook ja... maar er zijn zat mensen die het doen. Ik vind het zelf altijd zo aanstellerig om die dubbele naam te voeren. Bovendien doet de man dat (meestal) ook niet, dus om die reden alleen al haak ik af. Ik zou alleen de naam van mijn man aannemen als ik zelf een vreselijke of ingewikkelde achternaam had maar anders echt niet
Lucifer2018 schreef:
28-01-2019 19:50
Jij? Of iedereen?

Men, gemiddeld genomen

Als je een kaartje stuurt onderteken je met 'Jan en Jannie Jansen' en niet met Jansen-de Vries. Als je de telefoon opneemt zeg je 'met Jannie Jansen', niet met Jansen-de Vries. En bij instanties zoals de huisarts (die jou altijd kende als J de Vries) of het ziekenhuis ben je mevr J Jansen-de Vries.

Ik ga overigens nooit weer een andere naam aannemen. Wat een gedoe om dat overal veranderd te krijgen, pfff... Ben al jaren gescheiden maar ontvang nog regelmatig post (geadresseerde zakelijke spam bijv) op Jansen-de Vries.
Ik had een hele goede reden... Onze poezen hadden ook de achternaam van man dus wilde ik hem ook. Perfecte reden.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik er na wat informeren achter kwam dat je bij instanties, zorg, werk etc toch je meisjesnaam moet gebruiken zag ik er het nut niet meer van in.

Ik heb dus mijn eigen naam gehouden.
anoniem_381495 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 12:13
49.73% gewijzigd
wolkie schreef:
28-01-2019 19:21
Mijn ervaring is dat je je eigen naam snel weg laat maar bij een hoop instanties (oa ziekenhuis, huisarts, gemeente) moet je alles wel onder je meisjesnaam doen. Dus in gewone leven gebruik ik de naam van mijn man en bij een hoop instanties mijn meisjesnaam.
Dit! En na zoveel jaar getrouwd is het me al meer dan eens gebeurd dat het even duurde tot ik doorhad dat ik geroepen werd. Ik ben zo vergroeid met mijn getrouwde naam dat ik echt niet meer standaard reageer als ze mijn meisjesnaam gebruiken.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik vind het handig om de achternaam van man te voeren als het over de kinderen gaat, want zij heten ook zo.
De cursus omgaan met teleurstellingen gaat vanavond wederom niet door.
Ik moet wel zeggen dat als ik me vantevoren had gerealiseerd dat je je naam nooit echt kan wijzigen, ik wel beter na had gedacht of ik de kinderen niet mijn achternaam had willen geven.
Nu werd het automatisch achternaam van de vader omdat ik ergens ook dacht dat ik door te trouwen dan ook die naam zou krijgen.
Meer dan 20 jaar getrouwd , officieel mijn eigen naam gehouden
Bedankt voor de reacties! Het is en blijft natuurlijk een persoonlijke keuze, maar het is wel verhelderend om iedereens inzichten erover te lezen. Ik ga nog ff goed nadenken maar ik neig naar naam partner-eigennaam....voor mij een mooie combi van samengaan maar ook eigen identiteit behouden.
anoniem_381049 wijzigde dit bericht op 28-01-2019 20:42
Reden: Slecht verwoord
1.85% gewijzigd
S-Meds schreef:
28-01-2019 19:35
geef nooit je naam op voor een man
Zo is dat! Ik heb altijd mijn meisjesnaam (raar woord trouwens) gehouden. En toen ik ging scheiden viel dat niemand op op werk. Scheelt ook een boel ge-OH... :lol:
Lilaatje_x schreef:
28-01-2019 20:28
Bedankt voor de reacties! Het is en blijft natuurlijk een persoonlijke keuze, maar het is wel verhelderend om iedereens inzichten erover te lezen. Ik ga nog ff goed nadenken maar ik neig naar naam partner-eigennaam....voor mij een mooie combi van samengaan maar ook een stukje eigen identiteit behouden.
Mijn identiteit hangt niet vast aan een naam.
Ik heb mansnaam-mijnnaam. Man hechte er waarde aan dat ik zijn naam aannam en ik wilde de mijne niet kwijt dus voor beide gekozen. Deze volgorde omdat mn moeder dat ook zo deed. En ja, ik gebruikt ze ook beide. Tenzij ik een tafel in een restaurant reserveer, dan ligt het eraan met wie ik ga, welke ik gebruik.
Zijn achternaam moet je wel spellen maar dat geeft niet.
Lilaatje_x schreef:
Bedankt voor de reacties! Het is en blijft natuurlijk een persoonlijke keuze, maar het is wel verhelderend om iedereens inzichten erover te lezen. Ik ga nog ff goed nadenken maar ik neig naar naam partner-eigennaam....voor mij een mooie combi van samengaan maar ook een stukje eigen identiteit behouden.
Een stukje maar?
De rest van je identiteit lever je in?
Mijn man gebruikt vaak mijn naam :-D. Ik gebruik overal mijn eigen naam behalve op de school van zoon (specifiek: in mailtjes of telefoontjes naar school). Het is een vrij zeldzame naam dus dan is het gelijk duidelijk wiens moeder ik ben.
Quote per abuis
anoniem_381049 wijzigde dit bericht op 28-01-2019 20:42
Reden: Quote per abuis
93.73% gewijzigd
Op mijn paspoort e.a staat mijn meisjesnaam vermeld + e.v ......
Dus bij instanties meisjesnaam.
Op brieven naam echtgenoot.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Lilaatje_x schreef:
Bedankt voor de reacties! Het is en blijft natuurlijk een persoonlijke keuze, maar het is wel verhelderend om iedereens inzichten erover te lezen. Ik ga nog ff goed nadenken maar ik neig naar naam partner-eigennaam....voor mij een mooie combi van samengaan maar ook eigen identiteit behouden.
Ja hoor.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 28-01-2019 20:44
0.92% gewijzigd
karin6789 schreef:
28-01-2019 20:35
Een stukje maar?
De rest van je identiteit lever je in?
Haha nee gelukkig niet! Ik heb even mijn post aangepast want je hebt gelijk, ik las daarna pas hoe slecht ik het had verwoord....pregnancy brain.... :hyper:
Ik vind een dubbele achternaam erg ongeëmancipeerd staan.

En ik spuug op mensen die hun getrouwde naam voeren op het werk, dan gaan scheiden en dan compleet onvindbaar worden in het systeem omdat de helft niet aangepast kan worden.

Ik zou nooit m'n eigen naam opgeven. Hij is te mooi. En het is MIJN naam.
S-Meds schreef:
28-01-2019 19:54
verloochening van je identiteit

Dit dus!
Ik vind het echt ongelófelijk dat zoveel vrouwen vandaag de dag nog steeds de naam van hun man aannemen, alsof ze eigendom worden van hun man.
Ik heb gewoon mijn eigen naam gehouden, zie niet in waarom ik mijn naam zou veranderen. In de praktijk gebruik ik af en toe mijn man's naam als dat makkelijker is (bijvoorbeeld als een abonnement op zijn naam staat en ik dat bedrijf bel).
Ik heb mijn eigen naam gehouden. Was er al zo aan gewend.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Taralina schreef:
28-01-2019 21:29
Dit dus!
Ik vind het echt ongelófelijk dat zoveel vrouwen vandaag de dag nog steeds de naam van hun man aannemen, alsof ze eigendom worden van hun man.
Mooi ook als dan het 'makkelijker met de kinderen-argument' wordt opgevoerd. Ja uh, in al die jaren dat je 'slechts' samenwoonde kon je aan school toch ook duidelijk maken als je belde dat je de moeder van Stormpje bent, ondanks dat jullie niet dezelfde achternaam hebben?
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Taralina schreef:
28-01-2019 21:29
Dit dus!
Ik gebruik mijn meisjesnaam. Ik heb ooit een kruisje gezet bij mijnnaam-zijnnaam en dat nooit gebruikt.
Maar mijn kinnebakkes klappert open bij jouw suggestie dat vrouwen gezien zouden kunnen worden als bezit, enkel door een naam. Hoe mal! Dat je vandaag de dag nog zoiets kunt denken, echt vreemd.
In mijn gezin zijn drie verschillende achternamen en daar heb ik nooit last van, maar als anderen nu blij worden van iedereen in het gezin dezelfde achternaam vind ik daar verder eigenlijk niets van.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven