Al langer in de MMM

11-11-2018 13:06 1336 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Eerder schreef ik in een topic met andere dames die in de MMM molen zitten. In die topics zitten ook vaak dames die pas aan het begin van een traject zitten, of er binnenkort mee starten. Inmiddels zijn wij dik 2,5 jaar onderweg en ik zou het fijn vinden om in een klein groepje te praten met andere dames die al wat langer bezig zijn met hun kinderwens. Ik merk dat ik na 2.5 jaar dingen anders ervaar dan aan het begin van een traject. Zelf ben ik vrij nuchter, maar vind het fijn ervaringen te delen en soms wat te kunnen (na)vragen.

Wie schrijven er mee:
NaamLeeftijdKindjeBezig sindsDoet nuWacht op
Botanietje35-34108-2014Ovulatie Inductie (letrozol)-
ArcticFox27-371?Ovulatie Inductie-
DaisyLiz28-29eerste kindje overleden12-2014IVF-
Pergamon34-41104-2016Ovulatie Inductie-
Saartje2628-33103-2016ICSI-
Redcurlz34-3719-2016IUI-

Tijdelijk uit de tabel gehaald i.v.m. lang niet meeschrijven. Dames, laat het gerust weten als jullie wel weer willen meeschrijven! Van harte welkom!
Irish_W_W36-43110-20163x IUI-
pergamon wijzigde dit bericht op 28-03-2019 10:48
48.31% gewijzigd
Pergamon schreef:
26-01-2019 17:05
Een jongen. GODZIJDANK het wordt een jongen!!
Yes! Oh wat ontzettend fijn Pergamon! :yes: Voel de opluchting zowaar zelf. :) Erg blij voor je. Heb je je zusje zelf gebeld?
Heb je nog contact met het ziekenhuis gehad over het, eh, feilbare begin van het spuiten?

En ik zal je een e-mailadres mailen, nog even kijken welke (al denk ik meestal dat je, gezien de aangrenzende vakgebieden, nog een week of twee verwijderd bent van het ontdekken van De Echte Naam ;) ). Heel erg bedankt alvast!

Arcticfox1 schreef:
27-01-2019 01:48
Hier vanavond schoonzus en schoonouders verteld dat we oom en tante worden. Meer laten vallen eigenlijk
Heel kort over gesproken. Vriend heeft met zijn zus lopen grappen hoe irritant hij schoonzus "kijk mij eens zwanger zijn" gedrag vind.
Zijn zus heeft niet echt iets net kinderen.
Verder heel gezellig haar verjaardag gevierd vandaag

Morgen met mijn familie en oma enzo eten. Ben benieuwd. Kijk er niet naar uit
Goed dat het meeviel Arcticfox! Klinkt ontspannen. Veel sterkte bij het volgende etentje en als je schoonzus weer over-the-top is: houd de gedachten aan die grappen over haar vast!
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Succes vandaag Saartje!

Arcticfox1 schreef:
27-01-2019 01:48
Wat fijn voor jou zeg. Nu is het gedoe van de naam in ieder geval van tafel

Hier vanavond schoonzus en schoonouders verteld dat we oom en tante worden. Meer laten vallen eigenlijk
Heel kort over gesproken. Vriend heeft met zijn zus lopen grappen hoe irritant hij schoonzus "kijk mij eens zwanger zijn" gedrag vind.
Zijn zus heeft niet echt iets net kinderen.
Verder heel gezellig haar verjaardag gevierd vandaag

Morgen met mijn familie en oma enzo eten. Ben benieuwd. Kijk er niet naar uit

Fijn dat je vriend een beetje heeft kunnen grappen. Hopelijk werken zulke dingen als een uitlaatklep. Hou je taai vanmiddag!

botanietje schreef:
27-01-2019 09:49
Yes! Oh wat ontzettend fijn Pergamon! :yes: Voel de opluchting zowaar zelf. :) Erg blij voor je. Heb je je zusje zelf gebeld?
Heb je nog contact met het ziekenhuis gehad over het, eh, feilbare begin van het spuiten?

En ik zal je een e-mailadres mailen, nog even kijken welke (al denk ik meestal dat je, gezien de aangrenzende vakgebieden, nog een week of twee verwijderd bent van het ontdekken van De Echte Naam ;) ). Heel erg bedankt alvast!

Goed dat het meeviel Arcticfox! Klinkt ontspannen. Veel sterkte bij het volgende etentje en als je schoonzus weer over-the-top is: houd de gedachten aan die grappen over haar vast!

Ja zusje zelf gebeld. Was minder dan de vorige keer. Zag er zó tegenop. Ze vroeg hoe het met mij ging, maar dat heb ik afgekapt. Was bang dat ik ander Hele Nare Dingen zou gaan zeggen over haar timing (appje etc) en daar vond ik het nou weer niet de juiste timing voor.

Met het ziekenhuis geen contact meer gehad. Steeds vergeten. Ben er dinsdag voor een echo en dan vraag ik het dan wel.

Ik zal nooit bewust gaan zoeken naar iemand, dus gebruik wat je prettig vind. Ik ga echt niet graven (haha!). Ken wel wat mensen in je regio, maar niet veel en kom er (voor werk) ook niet vaak. Toevallig morgen wel. Zal je net zien ;-)
Pergamon schreef:
27-01-2019 10:04

Ja zusje zelf gebeld. Was minder dan de vorige keer. Zag er zó tegenop. Ze vroeg hoe het met mij ging, maar dat heb ik afgekapt. Was bang dat ik ander Hele Nare Dingen zou gaan zeggen over haar timing (appje etc) en daar vond ik het nou weer niet de juiste timing voor.
Oef, ik kan begrijpen als dat even een gevalletje op-de-tong-bijten was. Zou het bij mij zijn geweest. Maar he, het wordt een jongen, dus hartstikke goed. Heb je haar nog kunnen verrassen met een enthousiaste reactie?
Pergamon schreef:
27-01-2019 10:04
Ik zal nooit bewust gaan zoeken naar iemand, dus gebruik wat je prettig vind. Ik ga echt niet graven (haha!). Ken wel wat mensen in je regio, maar niet veel en kom er (voor werk) ook niet vaak. Toevallig morgen wel. Zal je net zien ;-)
Haha, ik snap het. Ik pb je zo wel even.
En goh, dat zou wel heeel toevallig zijn ... :-D
Wij zijn vanmorgen weer in het ziekenhuis geweest, de cyste was gegroeid, maar er lijken 5 kleine eiblaasjes te gaan groeien, nog te klein om te meten, maar het is een begin. Ik moet de gonal f nu ophogen naar 187.5EH. De kans dat dat nu nog iets gaat doen is niet zo groot maar het proberen waard. Ik moet woensdag terugkomen, als de blaasjes dan niet verder gegroeid zijn word deze poging afgebroken. Hoe het daarna verder gaat wil de arts het nog niet over hebben.
Even afwachten maar weer!
Ik merk dat ik zelf eigenlijk nog meer hoop dat die 5 niet doorgroeien, vind het zonde van mijn poging als de punctie doorgaat met 5, had op meer gehoopt. Lastig...

Pergamon wat fijn dat het een jongen word!! Zal een opluchting zijn voor je:)
Vervelend de start van het prikken maar het zal vast niet heel veel uitmaken denk ik! Spannend dinsdag!

Daisyliz wat ontzettend balen zeg, en dan moet je ook nog een maand wachten.. zo oneerlijk. Het wachten en de teleurstellingen zijn zo heftig binnen dit traject vind ik.

Articfox, hoe was het etentje met je familie? Ik hoop dat het een beetje mee viel voor je!
Saartje26 schreef:
27-01-2019 18:59
Wij zijn vanmorgen weer in het ziekenhuis geweest, de cyste was gegroeid, maar er lijken 5 kleine eiblaasjes te gaan groeien, nog te klein om te meten, maar het is een begin. Ik moet de gonal f nu ophogen naar 187.5EH. De kans dat dat nu nog iets gaat doen is niet zo groot maar het proberen waard. Ik moet woensdag terugkomen, als de blaasjes dan niet verder gegroeid zijn word deze poging afgebroken. Hoe het daarna verder gaat wil de arts het nog niet over hebben.
Ik merk dat ik zelf eigenlijk nog meer hoop dat die 5 niet doorgroeien, vind het zonde van mijn poging als de punctie doorgaat met 5, had op meer gehoopt. Lastig...

Jeetje Saartje, dat is rot. Hoe voel je je verder? Ik weet er helemaal niets van, maar is de cyste geen bezwaar voor een punctie/terugplaatsing? Mochten de blaasjes niet verder groeien, dan hoop ik dat ze je snel kunnen vertellen hoe je nu verder moet; dat niets weten is naar. :|
Saartje wat jammer dat je geen beter nieuws hebt gehad vandaag. Heel frustrerend lijkt mij dit voor jou

Vanavond met de familie was niet echt leuk.
Ik was sowieso al niet helemaal lekker en schoonzus blijft bij elk gespreksonderwerp even vallen dat ze zwanger is of dan en dan een baby heeft.
Ik heb de hele avond vrij weinig gezegd. Op een gegeven moment pakte mijn oma mijn ark vast en vroeg of het wel ging. Toen kwamen er toch tranen.
Ik had echt beter kunnen zeggen dat ik te ziek was om te gaan. Echt goed gezelschap was ik niet.
Blij dat ik weer thuis ben. Morgen eerste afspraak bij de praktijk ondersteuning bij de huisarts
Arcticfox1 schreef:
27-01-2019 21:51

Ik was sowieso al niet helemaal lekker en schoonzus blijft bij elk gespreksonderwerp even vallen dat ze zwanger is of dan en dan een baby heeft.
Ik heb de hele avond vrij weinig gezegd. Op een gegeven moment pakte mijn oma mijn ark vast en vroeg of het wel ging. Toen kwamen er toch tranen.
Ik had echt beter kunnen zeggen dat ik te ziek was om te gaan. Echt goed gezelschap was ik niet.
Blij dat ik weer thuis ben. Morgen eerste afspraak bij de praktijk ondersteuning bij de huisarts

:hug: :hug:
Sorry dat ik het zeg, maar je schoonzus is een lompe hork. Heel veel sterkte morgen bij de praktijkondersteuning.
botanietje schreef:
27-01-2019 22:03
:hug: :hug:
Sorry dat ik het zeg, maar je schoonzus is een lompe hork. Heel veel sterkte morgen bij de praktijkondersteuning.
Volgens mij heeft ze het zelf niet eens door. Ze is altijd al een beetje zo geweest. Graag veel aandacht op haar
Jeetje arcticfox wat heftig.. echt niet leuk om daar de hele avond bij te zitten, ook al heeft ze het zelf niet door ze zou zich er wel bewust van kunnen worden en zich iets meer kunnen inleven in jou gevoelens

Botanietje de cyste hoeft in principe niet in de weg te staan voor een punctie of terugplaatsing, alleen doordat hij zo groot word is er nu waarschijnlijk geen ruimte meer over in mijn eierstok om de eiblaasjes er ook nog te laten groeien.

Ik ben wel rustig naar woensdag toe aan het leven. Best frustrerend dat het zo loopt maar ergens heb ik me er al bij neergelegd dat het niks gaat worden deze keer. Ik hoop alleen dat we dan snel duidelijkheid krijgen hoe we dan verder gaan. Ik heb echt zooooo geen zin om weer stil te staan. Pff wachten duurt lang.. en al dat wachten continu, dat vind ik denk ik het moeilijkste van dit hele traject.
botanietje schreef:
27-01-2019 16:00
Oef, ik kan begrijpen als dat even een gevalletje op-de-tong-bijten was. Zou het bij mij zijn geweest. Maar he, het wordt een jongen, dus hartstikke goed. Heb je haar nog kunnen verrassen met een enthousiaste reactie?

Haha, ik snap het. Ik pb je zo wel even.
En goh, dat zou wel heeel toevallig zijn ... :-D

Nee heel enthousiast lukte niet deze keer. Probeerde wel wat (haar man heeft ongeveer dezelfde wens voor een jongen als ik voor een meisje - en dat is echt een stoffige naam. Denk 'Koenraadt-Christoffel'. Zus lag jaren terug al gierend onder de tafel met een DAT GAAT ECHT NIET GEBEUREN) met een soort grappige `wat leuk en ook sterkte met *naam* wink wink' maar daar werd niet op gereageerd. werd wat ongemakkelijk. Ik hoor van anderen dat er ook een 'aankondigingsfilmpje' is maar die heb ik ook niet gekregen.

Tenzij jij of broodjes kroket bezorgd of een man bent heb ik je niet gezien vandaag trouwens!

Saartje26 schreef:
27-01-2019 18:59

Ik weet nog niet zo veel van ICSI, is 5 weinig? Weten ze hoe het kan dat het tegenvalt?

Arcticfox1 schreef:
27-01-2019 21:51
Saartje wat jammer dat je geen beter nieuws hebt gehad vandaag. Heel frustrerend lijkt mij dit voor jou

Je schoonzus is een onnadenkende empathieloze koe. Ik hoop dat er iemand is die dat tegen haar wil zeggen. Zou het met LIEFDE een keer voor je opnemen. Achterlijk onnadenkend gedoe.

Hoe was het bij de praktijkondersteuner?
Pergamon ik zou je aanbod bijna aannemen. Ze zou eens goed op haar plek gezet moeten worden. Hoewel ik mij bij haar afvraag hoeveel nut het zou hebben

Praktijk ondersteuning was confronterend, maar wel goed. Zij vermoed dat ik overspannen/overbelast ben en misschien daardoor wat depressie klachten. De informatie die de daarover heeft meegegeven was ook heel herkenbaar.
Over twee weken heb ik weer een afspraak
Oooh niet perse om haar te veranderen, maar om jou wat back up te geven bij zulke ongevoeligheid. Zij is een lompe koe die geen vriendelijk huppelend konijntje gaat worden. Maar je krijgt weinig rugdekking vanuit je omgeving en dat is wel een gemiste kans denk ik. De koe terug in het weiland zeg maar, lekker rustig alles herkauwen, ver weg van jou
Pergamon, met icsi streven ze bij ons ziekenhuis naar 8 tot 18 eicellen voor de punctie. 5 is wel het minimale aantal om de punctie door te laten gaan. Met minder als 5 word de poging afgebroken, soms kan je dan nog overgaan tot een escape iui zodat niet alles voor niks is geweest. Met icsi is het na de punctie nog een “afvalrace”. Ten eerste moet er in elk eiblaasje ook een eitje zitten. Vervolgens moeten ze bevrucht worden en dat kan mis gaan. Daarna moeten ze nog delen dat kan ook nog mis gaan. Om je even een voorbeeld te geven, ik heb contact met iemand die had 22 eicellen bij de punctie, uiteindelijk 9 embryo’s over. Vervolgens als ze ze gaan ontdooien kan het ook nog mis gaan.
Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd.
Jij moest vandaag naar het ziekenhuis toch? Succes!!
Pergamon: Team Blauw - wat een opluchting :) ! Dat is in ieder geval een zorg minder meis!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Pergamon schreef:
28-01-2019 21:02
Ik hoor van anderen dat er ook een 'aankondigingsfilmpje' is maar die heb ik ook niet gekregen.
Enerzijds: goddank, maar anderzijds lijkt het me ook naar om bij voorbaat niet op het lijstje te staan.

Pergamon schreef:
Tenzij jij of broodjes kroket bezorgd of een man bent heb ik je niet gezien vandaag trouwens!
Ik heb hier geen kroketten gezien gisteren. Zou de maandag trouwens best opgefleurd hebben. Wel mannen gezien, maar ik was er zelf geen van.

Pergamon schreef:

Je schoonzus is een onnadenkende empathieloze koe. Ik hoop dat er iemand is die dat tegen haar wil zeggen. Zou het met LIEFDE een keer voor je opnemen. Achterlijk onnadenkend gedoe.

1. Mag ik mee om te helpen?
2. Gaan we daarna even bij mijn schoonzus langs?
#Teamkoeienindewei
Ja Pergamon team blauw! Yes! Dat is een zorg minder. Het is al ingewikkeld genoeg allemaal.

Arctic goed dat je naar de praktijkondersteuner bent gegaan meis. Ik hoop dat ze wat voor je kan betekenen de komende tijd!

Botanietje hoe is het nu met jou?

Saartje wat ontzettend lastig dat het zo langzaam groeit. Die continue onzekerheid en het wachten is zo moeilijk. Ik hoop echt voor je dat er nog een groeispurt aan de gang is, want het zou zo fijn zijn als je een mooi embryo en een of twee cryo's overhoudt. Bij mij hebben ze alles aangeprikt wat ze maar konden vinden (en dat is veel ivm mijn pcos). Ik geloof een stuk of 40, waarvan er 18 de juiste grootte hadden. Daarin zaten 13 eicellen en ik had 10 bevruchtingen. Van de 10 embryo's is er 1 vers teruggeplaats en zijn er 6 ingevroren. De eerste verse terugplaatsing is mislukt en de eerste cryo terugplaatsing ook. Daarbij is er 1 cryo verloren gegaan met ontdooien. Ik heb er nu dus nog 4. Dat gezegd hebbende, 1 kan natuurlijk genoeg zijn. En als er bij de volgende poging weer cryo's verloren gaan met ontdooien, kan IVF1 er voor mij ook zomaar over 1 of 2 terugplaatsingen opzitten. Ik ga heel hard voor je duimen!

Hier: ik ben even minder actief, omdat ik natuurlijk weer in de wachtstand zit tot maart. Of nouja, tot mijn volgende menstruatie. En ik vind dat zo moeilijk. Tuurlijk, een cyclus wachten is te overzien. Maar na ruim 4 jaar ben ik het wachten zo zat.
Saartje26 schreef:
29-01-2019 07:34
Pergamon, met icsi streven ze bij ons ziekenhuis naar 8 tot 18 eicellen voor de punctie. 5 is wel het minimale aantal om de punctie door te laten gaan. Met minder als 5 word de poging afgebroken, soms kan je dan nog overgaan tot een escape iui zodat niet alles voor niks is geweest. Met icsi is het na de punctie nog een “afvalrace”. Ten eerste moet er in elk eiblaasje ook een eitje zitten. Vervolgens moeten ze bevrucht worden en dat kan mis gaan. Daarna moeten ze nog delen dat kan ook nog mis gaan. Om je even een voorbeeld te geven, ik heb contact met iemand die had 22 eicellen bij de punctie, uiteindelijk 9 embryo’s over. Vervolgens als ze ze gaan ontdooien kan het ook nog mis gaan.
Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd.
Jij moest vandaag naar het ziekenhuis toch? Succes!!
Ja dan kan ik me voorstellen dat 5 wel echt klote is. Komt het door die cyste?

Baggal schreef:
29-01-2019 08:22
Pergamon: Team Blauw - wat een opluchting :) ! Dat is in ieder geval een zorg minder meis!

Absoluut!! Lief dat je zo meeleeft!

botanietje schreef:
29-01-2019 08:51
Enerzijds: goddank, maar anderzijds lijkt het me ook naar om bij voorbaat niet op het lijstje te staan.

Ik heb hier geen kroketten gezien gisteren. Zou de maandag trouwens best opgefleurd hebben. Wel mannen gezien, maar ik was er zelf geen van.

1. Mag ik mee om te helpen?
2. Gaan we daarna even bij mijn schoonzus langs?
#Teamkoeienindewei

Has het inderdaad leuk gevonden als ze had gezegd 'joh we hebben een filmpje gemaakt, wil je' 'm zien of liever niet?'. Dan had de keus bij mij gelegen.

Voor de empathieloze omgeving, misschien een keer een link van de Freya site sturen. Daar staan hele goede tips op voor 'de omgeving'. Maar kom met liefde als 'knokploeg', eens langs om de koeien de wei in te sturen hoor! Gaan we daarna door naar Arctic, gezellig, maken we er een dagje van. (denk van die libelle zomerweek dames in de trein)

DaisyLiz schreef:
29-01-2019 09:56

Hier: ik ben even minder actief, omdat ik natuurlijk weer in de wachtstand zit tot maart. Of nouja, tot mijn volgende menstruatie. En ik vind dat zo moeilijk. Tuurlijk, een cyclus wachten is te overzien. Maar na ruim 4 jaar ben ik het wachten zo zat.

Ja dat wachten is zo klote. Hang in there :hug:

Ik had vandaag de eerste echo, op dag 9. Rechts meerdere kleintjes, maar links al een mooi eiblaasjes van 10mm. Ik ben heel tevreden. Stiekem ook blij dat ik voor 37.5 ben gegaan en niet 50. Het lijkt de juiste keuze te zijn geweest (met dien verstande dat het wel mooi blijft doorgroeien). Nu op weg naar de acupunctuur en lekker even relaxen
Hier wat bruinverlies gezien, zegt al genoeg
Arcticfox1 schreef:
30-01-2019 09:57
Bah. Klote weer! :hug:
DaisyLiz schreef:
29-01-2019 09:56

Ik kan me helemaal voorstellen dat het wachten je compleet je neus uitkomt (jij ook sinds 2014, toch?). Hoop echt dat het snel uitkomt en dat daarna het wachten en die eeuwige onzekerheid een keer voorbij mogen zijn.
Arcticfox1 schreef:
30-01-2019 09:57
Ah crap, altijd rot. Wees lief voor jezelf.

Pergamon schreef:
29-01-2019 12:29
Maar kom met liefde als 'knokploeg', eens langs om de koeien de wei in te sturen hoor! Gaan we daarna door naar Arctic, gezellig, maken we er een dagje van. (denk van die libelle zomerweek dames in de trein)

Ik had vandaag de eerste echo, op dag 9. Rechts meerdere kleintjes, maar links al een mooi eiblaasjes van 10mm. Ik ben heel tevreden. Stiekem ook blij dat ik voor 37.5 ben gegaan en niet 50. Het lijkt de juiste keuze te zijn geweest (met dien verstande dat het wel mooi blijft doorgroeien). Nu op weg naar de acupunctuur en lekker even relaxen

Goed plan, houden we nog iets gezelligs over aan de onempathische schoonfamilie.
Fijn dat het zo netjes groeit! Moet je nog terug voor een nieuwe echo? Hoop dat je weer goed kon ontspannen bij acupunctuur. Ik mag volgende week weer.

Hier nog op het wachtbankje, maar het voordeel van een korte luteale fase is dat de bankzit in ieder geval niet zo lang duurt. Dus ik verwacht tegen het weekend wel weer te weten waar ik aan toe ben.
botanietje schreef:
30-01-2019 17:38

Hier nog op het wachtbankje, maar het voordeel van een korte luteale fase is dat de bankzit in ieder geval niet zo lang duurt. Dus ik verwacht tegen het weekend wel weer te weten waar ik aan toe ben.

Niet meer op het wachtbankje, vanmorgen ongesteld geworden. :|
He gatver jij ook al! Klotezooi steeds.. Wordt tijd dat iemand in dit topic raak schiet!

Ik moet morgen weer voor een echo. Midden op de dag dus moet nu echt heen en weer vanuit werk (toch zo'n 40km retour). Nouja. Vind het wel fijn dat ik weer even kan, want compleet tegen de verwachting in krijg ik steeds meer moeite met prikken. Tot mijn eigen frustratie, wat ook niet meehelpt op dat moment. Ga het vanavond anders aanvliegen. Kijken of het dan beter gaat.
botanietje schreef:
31-01-2019 08:15
Niet meer op het wachtbankje, vanmorgen ongesteld geworden. :|
Ah balen weer zeg.
Ondanks dat ik het elke keer weer eigenlijk wel weet. Blijft het toch elke keer weer steken.
Arcticfox1 schreef:
31-01-2019 10:08
Ah balen weer zeg.
Ondanks dat ik het elke keer weer eigenlijk wel weet. Blijft het toch elke keer weer steken.
Ja, ik baal wel. Ik merk ook dat mijn verwachtingen toch wat hoger gespannen zijn nu er medische hulp in het spel is.
Vandaag heb ik mijn 'geen tarwe, geen suiker'-principes keihard overboord gekieperd toen mijn collega taart trakteerde, want ik ben heul sielug.
botanietje schreef:
31-01-2019 11:28
Ja, ik baal wel. Ik merk ook dat mijn verwachtingen toch wat hoger gespannen zijn nu er medische hulp in het spel is.
Vandaag heb ik mijn 'geen tarwe, geen suiker'-principes keihard overboord gekieperd toen mijn collega taart trakteerde, want ik ben heul sielug.
Moet af en toe ook kunnen toch. Niet te hard zijn voor jezelf en lekker genieten van de taart

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven