Achternaam partner
maandag 28 januari 2019 om 19:16
Hoi allemaal,
Ik weet dat er veel topics zijn geweest over welke achternaam te dragen na het huwelijk, maar mijn specifieke vraag kon ik niet vinden.
Ik ga sowieso de naam van mijn partner gebruiken, maar ik twijfel erover om daarnaast ook mijn eigen naam te gebruiken. Mijn opties zijn dus:
- alleen achternaam partner
- achternaam partner - eigen naam
Ik kan echt niet kiezen..maakt het uiteindelijk voor instanties en brieven veel uit? Want als ik elke x naam partner+eigennaam moet gaan spellen ben ik er snel flauw van...ik heb gewoon eigenlijk niet echt voorkeur en dat vind ook het alleen maar lastiger maken
Graag hoor ik ervaringen!
Ps: discussie over wel of geen achternaam van partner voeren mag best, maar die keuze heb ik al gemaakt dus daar zal ik zelf niet teveel op in gaan...het gaat mij echt om de ervaringen en de praktische kanten
Ik weet dat er veel topics zijn geweest over welke achternaam te dragen na het huwelijk, maar mijn specifieke vraag kon ik niet vinden.
Ik ga sowieso de naam van mijn partner gebruiken, maar ik twijfel erover om daarnaast ook mijn eigen naam te gebruiken. Mijn opties zijn dus:
- alleen achternaam partner
- achternaam partner - eigen naam
Ik kan echt niet kiezen..maakt het uiteindelijk voor instanties en brieven veel uit? Want als ik elke x naam partner+eigennaam moet gaan spellen ben ik er snel flauw van...ik heb gewoon eigenlijk niet echt voorkeur en dat vind ook het alleen maar lastiger maken
Graag hoor ik ervaringen!
Ps: discussie over wel of geen achternaam van partner voeren mag best, maar die keuze heb ik al gemaakt dus daar zal ik zelf niet teveel op in gaan...het gaat mij echt om de ervaringen en de praktische kanten
anoniem_381049 wijzigde dit bericht op 28-01-2019 19:17
Reden: Typfoutje
Reden: Typfoutje
0.58% gewijzigd
dinsdag 29 januari 2019 om 11:08
Mooi toepasselijk bij dit topic:
https://nos.nl/artikel/2269563-kind-moe ... ijgen.html
O ik was al mosterd zie ik. Ik heb nog wel eens spijtgevoelens dat onze kinderen niet mijn achternaam hebben, maar ik kan er wel mee leven.
Toen wij in ondertrouw gingen (dat kan tegenwoordig online geloof ik?) werd mij een kaartje met vier opties over het gebruik van mijn achternaam voorgelegd. Mijn man kreeg niks... Daar heb ik nog een furieus mailtje over naar de wethouder gestuurd, dat ik het achterlijk vond dat ze in ieder geval niet mannen uitlegden dat het een mogelijkheid was.
https://nos.nl/artikel/2269563-kind-moe ... ijgen.html
O ik was al mosterd zie ik. Ik heb nog wel eens spijtgevoelens dat onze kinderen niet mijn achternaam hebben, maar ik kan er wel mee leven.
Toen wij in ondertrouw gingen (dat kan tegenwoordig online geloof ik?) werd mij een kaartje met vier opties over het gebruik van mijn achternaam voorgelegd. Mijn man kreeg niks... Daar heb ik nog een furieus mailtje over naar de wethouder gestuurd, dat ik het achterlijk vond dat ze in ieder geval niet mannen uitlegden dat het een mogelijkheid was.
dinsdag 29 januari 2019 om 11:15
Ik mocht na 20 jaar mijn naam terug veranderen. Heel vervelend omdat werkelijk IEDEREEN bij mijn werkgever mij kent onder de naam van mijn ex.redbulletje schreef: ↑28-01-2019 19:28Dit ja!
Partners zijn vaak tijdelijk. Moet je je naam weer veranderen.
Ik houd voortaan mijn eigen naam aan, ook als ik nog een keer ga trouwen.
dinsdag 29 januari 2019 om 11:50
Wat ben je weer cynisch....redbulletje schreef: ↑28-01-2019 19:28Dit ja!
Partners zijn vaak tijdelijk. Moet je je naam weer veranderen.
Niets mis met het blijven gebruiken van je meisjesnaam, maar niet omdat je er tevoren van uitgaat dat je relatie toch wel mis gaat lopen.
dinsdag 29 januari 2019 om 11:52
Toen ik de eerste keer trouwde was het nog standaard om je mans naam aan te nemen en ik vond het ook heel romantisch.
Bij mijn tweede huwelijk heb ik het niet meer gedaan vanwege het onpraktische ervan. Mijn eigen voor- en achternaam omschrijven precies wie ik ben.
Overigens zou ik van mening veranderen als ik nog eens ten huwelijk zou worden gevraag door een manspersoon met een mooie adellijke achternaam.
Bij mijn tweede huwelijk heb ik het niet meer gedaan vanwege het onpraktische ervan. Mijn eigen voor- en achternaam omschrijven precies wie ik ben.
Overigens zou ik van mening veranderen als ik nog eens ten huwelijk zou worden gevraag door een manspersoon met een mooie adellijke achternaam.
dinsdag 29 januari 2019 om 11:56
dinsdag 29 januari 2019 om 12:00
Formeel: mans naam - meisjesnaam
Dagelijks gebruik: mans naam
Diploma's: meisjesnaam
Tickets: mans naam - meisjesnaam
Mailadressen heb ik nog wel beide trouwens. En soms komt het voor dat mijn meisjesnaam een makkelijkere ingang maakt in een contact, dan gebruik ik dat dus nog.
Dat ik mijn mans naam heb aangenomen, zegt niets over hoe ik ben als persoon. Ik hang daar niet mijn identiteit of hoe ik in de relatie sta, aan vast.
Je eigen naam aanhouden heeft niets te maken met emancipatie, zelfstandigheid of onafhankelijkheid. Het is een keuze die je maakt op basis van je eigen, persoonlijke argumenten.
En mijn man kreeg precies dezelfde keuze, hetzelfde formulier.
Mailadressen heb ik nog wel beide trouwens. En soms komt het voor dat mijn meisjesnaam een makkelijkere ingang maakt in een contact, dan gebruik ik dat dus nog.
Dat ik mijn mans naam heb aangenomen, zegt niets over hoe ik ben als persoon. Ik hang daar niet mijn identiteit of hoe ik in de relatie sta, aan vast.
Je eigen naam aanhouden heeft niets te maken met emancipatie, zelfstandigheid of onafhankelijkheid. Het is een keuze die je maakt op basis van je eigen, persoonlijke argumenten.
dinsdag 29 januari 2019 om 12:17
Dat is niet slim, want de naam op je ticket moet gelijk zijn aan die in je paspoort.lise1985 schreef: ↑29-01-2019 12:00Formeel: mans naam - meisjesnaam
Je eigen naam aanhouden heeft wel degelijk te maken met emancipatie. Achternamen van kinderen nog veel meer.
dinsdag 29 januari 2019 om 12:22
Kan prima hoor, zolang het in je paspoort maar staat aangegeven. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, ook niet intercontinentaal.
dinsdag 29 januari 2019 om 12:30
Ik heb de naam van mijn man aangenomen - pas sinds kort, een paar maanden, we zijn al bijna 7 jaar getrouwd. Dacht dat het heel veel gedoe zou zijn maar eigenlijk viel dat wel mee. Ik had het veel eerder moeten doen en ik vind het jammer dat ik het niet volledig op mijn paspoort kan veranderen anders zou ik dat ook doen.
Dubbele naam vind ik niets, lijkt me ook heel onpraktisch.
Verloochening van mijn identiteit? Niet geëmancipeerd?
Wat een onzin.
Verloochening van mijn identiteit? Niet geëmancipeerd?
dinsdag 29 januari 2019 om 12:36
Ik ook niet.
Ik heb een BH aan, mag dat nog wel of is dat ook niet geëmancipeerd?
dinsdag 29 januari 2019 om 12:39
Heeft je man ooit ook maar 1 seconde erover gedacht jouw naam te gaan voeren? Hoeveel mannen ken je die dat doen?ainne schreef: ↑29-01-2019 12:30Ik heb de naam van mijn man aangenomen - pas sinds kort, een paar maanden, we zijn al bijna 7 jaar getrouwd. Dacht dat het heel veel gedoe zou zijn maar eigenlijk viel dat wel mee. Ik had het veel eerder moeten doen en ik vind het jammer dat ik het niet volledig op mijn paspoort kan veranderen anders zou ik dat ook doen.
Verloochening van mijn identiteit? Niet geëmancipeerd?Wat een onzin.
dinsdag 29 januari 2019 om 12:57
dinsdag 29 januari 2019 om 13:04
Waarom? Wat maakt het uit?Lucifer2018 schreef: ↑29-01-2019 12:37Ik kan er ook niet wakker van liggen. Maar vind er wel wat van.![]()
dinsdag 29 januari 2019 om 13:06
Geen idee. Nooit over nagedacht eigenlijk.nessemeisje schreef: ↑29-01-2019 12:36Ik ook niet.
Ik heb een BH aan, mag dat nog wel of is dat ook niet geëmancipeerd?
dinsdag 29 januari 2019 om 13:28
Iedereen is vrij om te doen wat ze willen & ik ben vrij om er wat van te vinden. En ik vind het altijd heel ongeëmancipeerd en afhankelijk overkomen als een vrouw haar naam veranderd na het huwelijk. Alsof ze haar identiteit altijd afhankelijk is van een man: eerst haar vader en dan haar echtgenoot. Alsof ze haar identiteit en haar familie zo maar kan uitwissen want ze is maar een vrouw en dus heeft ze geen eigen naam of identiteit.
Ik spreek het overigens niet uit als niet naar mijn mening wordt gevraagd maar ik vind er van alles van.
Ik spreek het overigens niet uit als niet naar mijn mening wordt gevraagd maar ik vind er van alles van.
dinsdag 29 januari 2019 om 13:33
Helemaal eens. Je hebt al een naam, klaar. Ouderwets gedoe.Valia_1 schreef: ↑29-01-2019 13:28Iedereen is vrij om te doen wat ze willen & ik ben vrij om er wat van te vinden. En ik vind het altijd heel ongeëmancipeerd en afhankelijk overkomen als een vrouw haar naam veranderd na het huwelijk. Alsof ze haar identiteit altijd afhankelijk is van een man: eerst haar vader en dan haar echtgenoot. Alsof ze haar identiteit en haar familie zo maar kan uitwissen want ze is maar een vrouw en dus heeft ze geen eigen naam of identiteit.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 29 januari 2019 om 13:36
Ongeëmancipeerd omdat je dezelfde keuze hebt als de man en je helemaal zelf je keuze mag maken? Denk niet dat je snapt wat emancipatie inhoudt.Valia_1 schreef: ↑29-01-2019 13:28Iedereen is vrij om te doen wat ze willen & ik ben vrij om er wat van te vinden. En ik vind het altijd heel ongeëmancipeerd en afhankelijk overkomen als een vrouw haar naam veranderd na het huwelijk. Alsof ze haar identiteit altijd afhankelijk is van een man: eerst haar vader en dan haar echtgenoot. Alsof ze haar identiteit en haar familie zo maar kan uitwissen want ze is maar een vrouw en dus heeft ze geen eigen naam of identiteit.
dinsdag 29 januari 2019 om 13:40
Hemelslicht schreef: ↑29-01-2019 13:36Ongeëmancipeerd omdat je dezelfde keuze hebt als de man en je helemaal zelf je keuze mag maken? Denk niet dat je snapt wat emancipatie inhoudt.
Dat je zelf een keuze maakt betekent nog niet dat dat een geëmancipeerde keuze is.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 29 januari 2019 om 13:40
De mijne wilde dat. En ik ken er meerdere die de naam van hun vrouw gebruiken.
Maar wat anderen doen maakt mijn keuze niet meer of minder geëmancipeerd. Het feit dat ik zelfstandig een keuze mag maken, geheel zoals ik het wil, dat is geëmancipeerd. Welke naam ik ook kies. Vrouwen vertellen dat ze minder geëmancipeerd zijn omdat ze de vrije keuze naar hun eigen keuze invullen is juist het tegenovergestelde van emanciperen.
dinsdag 29 januari 2019 om 13:41
De mijne wel. Hij wilde mijn naam aannemen.
En toch heb ik zijn naam aangenomen.
Ben ik nou geëmancipeerd? Of hij? Of allebei niet?
Ik heb overigens ook een bh aan. Mijn man niet. Mocht dat ertoe doen.