Minder uren werken
maandag 28 januari 2019 om 23:14
Hoihoi,
Ik werk op het moment bij een supermarkt. Ik heb het wel naar mijn zin maar ik vind 32 uur per week toch wel lang om achter de kassa te zitten (mentale omstandigheden). Toen ik heb gesolliciteerd, solliciteerde ik op een functie van 16-24 uur per week, wat prima was. Ze vroegen of ik het geen probleem vond om wel eens meer te werken, en dat vind ik ook geen probleem, maar op het moment wordt ik elke week zo veel mogelijk ingezet.
Nou is mijn vraag: Kan ik zomaar vragen of ze mij minder inplannen? En hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken? Ik weet namelijk ook dat ze enorm personeelstekort hebben..
Gr
Ik werk op het moment bij een supermarkt. Ik heb het wel naar mijn zin maar ik vind 32 uur per week toch wel lang om achter de kassa te zitten (mentale omstandigheden). Toen ik heb gesolliciteerd, solliciteerde ik op een functie van 16-24 uur per week, wat prima was. Ze vroegen of ik het geen probleem vond om wel eens meer te werken, en dat vind ik ook geen probleem, maar op het moment wordt ik elke week zo veel mogelijk ingezet.
Nou is mijn vraag: Kan ik zomaar vragen of ze mij minder inplannen? En hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken? Ik weet namelijk ook dat ze enorm personeelstekort hebben..
Gr
maandag 28 januari 2019 om 23:22
Je hebt een contract van 24 uur? Dan zou ik aangeven dat je het niet erg vond om wel eens extra te werken, maar dat je nu merkt eigenlijk elke week te veel wordt ingepland (waarschijnlijk mag er ook een percentage meer worden ingepland, kijk even goed je contract na). Geef aan dat je de roosters die gemaakt zijn nog gewoon werkt zoals je staat ingepland, maar vanaf het nieuwe rooster 24 uur p/w wil werken en dat ze anders maar mogen kijken welke dienst ze inkorten/weg halen. Mochten ze dat niet oké vinden, zou ik aangeven dat je dan op zoek gaat naar wat anders (wat niet handig van ze zou zijn, want dan hebben ze nog meer personeelstekort, dus als ze slim zijn...)
maandag 28 januari 2019 om 23:24
Elders solliciteren?
Ik gok dat - in de wereld van de supermarkten met chronische onderbezetting - als je nu aangeeft terug naar je contract-uren te gaan dat ze je zo snel mogelijk proberen eruit te werken wegens "niet flexibel genoeg".
Dat zal niet op je ontslagbrief staan als reden, maar daar komt het wel op neer.
Je kan het proberen, maar ik gok dat het dus daarop uitdraait en ik zou dat voor zijn.
Beter had je dus van in begin aangegeven dat je gewoon echt geen half uur langer dan die 24 uur werkt.
Ook niet "eens een keer", want als je ze een vingernagel geeft ... zijn ze er in no time met een hele arm + schouder vandoor.
Een les dus voor volgende job.
Ik gok dat - in de wereld van de supermarkten met chronische onderbezetting - als je nu aangeeft terug naar je contract-uren te gaan dat ze je zo snel mogelijk proberen eruit te werken wegens "niet flexibel genoeg".
Dat zal niet op je ontslagbrief staan als reden, maar daar komt het wel op neer.
Je kan het proberen, maar ik gok dat het dus daarop uitdraait en ik zou dat voor zijn.
Beter had je dus van in begin aangegeven dat je gewoon echt geen half uur langer dan die 24 uur werkt.
Ook niet "eens een keer", want als je ze een vingernagel geeft ... zijn ze er in no time met een hele arm + schouder vandoor.
dinsdag 29 januari 2019 om 00:27
Ah ja, als er dan nergens anders geregistreerd staat dat het maximaal 24 uur is, dan denk ik niet dat je veel kan. Je kan het aangeven, maar als zij niet mee willen werken zou ik op zoek gaan naar iets anders.BlurryFace1997 schreef: ↑28-01-2019 23:35Bedankt voor de reacties, mijn contract zelf is een nul uren contract.
Ik ben inderdaad opzoek naar een andere functie (waarvoor ik ben afgestudeerd maar is gewoon lastig te vinden) of iets wat ik echt leuk vind.
dinsdag 29 januari 2019 om 07:00
Belg007 schreef: ↑28-01-2019 23:24Elders solliciteren?
Wel nee, ik denk eerder dat de leidinggevende zegt: 'Goed dat je het zegt daar hadden we niet zo bij stil gestaan.'
Hier in NL hoeven we niet te kruipen voor onze bazen. Het zijn net mensen meestal met wie we gewoon kunnen praten. Is dat in België zo anders dan?
dinsdag 29 januari 2019 om 07:03
dinsdag 29 januari 2019 om 08:27
Ik ben juist in 2017 mijn baan verloren na 20 jaar in een supermarkt gewerkt te hebben. Had naar mijn mening te veel uur(36), was te oud (40) en daardoor te duur. Weet niet hoe oud jij bent. Je kunt best zeggen dat je af en toe wel een keertje ietsje meer wilt werken dan je contracturen, maar dat je niet altijd meer uren wilt werken. Is je goed recht.
dinsdag 29 januari 2019 om 12:25
Dit werd ook een tijdje bij mij gedaan, op gesprek gaan had geen nut. Wat ik destijds heb gedaan is mijn beschikbaarheid aangepast dat ik maximaal die contracturen kon draaien + 2 uren extra (zodat je nog een beetje speling hebt). Anders blijven ze je gewoon structureel meer inplannen. Als excuus kan je bijvoorbeeld zeggen dat je veel aan school moet doen, sociale activiteiten, sporten, etc. Dat je huidige uren daar niet bij aansluiten.
dinsdag 29 januari 2019 om 13:44
Bij een goede werkgever kom je er wel uit, wanneer je bespreekbaar maakt dat je het toch wel veel vindt en dat je maximaal een bepaald aantal uren wil worden ingepland en in overleg (!) eventueel extra. Sowieso als jij aangeeft dat jij dat niet trekt: dan getuigt het niet van goed werkgeverschap dat hier geen gehoor aan wordt gegeven. Als jij dan langdurig ziek wordt door deze omstandigheden... dan is dat voor je baas niet zo handig gezien het personeelstekort en evt kosten wanneer je al bent ingeroosterd. Ik weet ook niet hoe lang je hier werkt, maar als je er meer dan 3 maanden werkt, dan moet je baas gewoon 70% doorbetalen van het gemiddeld aantal uren wat je in de afgelopen 3 maanden hebt gewerkt. Sowieso ben je ook een beetje een ei als je niet snapt dat als jij niet meedenkend bent met je werknemers, je andersom in hoge nood ook niet te veel kunt verwachten én dat mensen het bovendien uitstralen op hun werk.
Een nul-urencontract drukt je in een behoorlijk ongunstige positie. Het betekent in feite dat je eigenlijk altijd moet komen opdagen wanneer de baas dat wil, behalve als je van te voren hebt aangegeven dat je dan en dan niet kan. Tot een maximum van 40 uur. In theorie kan je gewoon aangeven dat je standaard bepaalde dagen niet kan, maar dan loop je dus de kans om gewoon maar helemaal niet meer ingepland te worden (en te horen te krijgen dat je nul-flexibel bent) wat je evenmin wilt. Aangezien je geen recht hebt op een vast aantal uren heb je dan dus gewoon minder loon (en werk uiteraard). Wanneer je langer dan 3 maanden daar werkt, kan je uren 'claimen' op grond van het rechtsvermoeden van arbeidsomvang om die zekerheid wel te hebben. Alleen... daarmee zit je alsnog aan dat minimaal aantal uren, terwijl het maximum aantal uren het probleem is. Dat is in het recht wat minder goed weggezet helaas.
Lang verhaal kort: gewoon even babbelen met je baas en als dat niet werkt: toch je beschikbaarheid aanpassen. Zeker gezien het personeelstekort sta je dan helemaal niet in zo een ongunstige positie. En anders: toch op zoek naar iets anders.
Een nul-urencontract drukt je in een behoorlijk ongunstige positie. Het betekent in feite dat je eigenlijk altijd moet komen opdagen wanneer de baas dat wil, behalve als je van te voren hebt aangegeven dat je dan en dan niet kan. Tot een maximum van 40 uur. In theorie kan je gewoon aangeven dat je standaard bepaalde dagen niet kan, maar dan loop je dus de kans om gewoon maar helemaal niet meer ingepland te worden (en te horen te krijgen dat je nul-flexibel bent) wat je evenmin wilt. Aangezien je geen recht hebt op een vast aantal uren heb je dan dus gewoon minder loon (en werk uiteraard). Wanneer je langer dan 3 maanden daar werkt, kan je uren 'claimen' op grond van het rechtsvermoeden van arbeidsomvang om die zekerheid wel te hebben. Alleen... daarmee zit je alsnog aan dat minimaal aantal uren, terwijl het maximum aantal uren het probleem is. Dat is in het recht wat minder goed weggezet helaas.
Lang verhaal kort: gewoon even babbelen met je baas en als dat niet werkt: toch je beschikbaarheid aanpassen. Zeker gezien het personeelstekort sta je dan helemaal niet in zo een ongunstige positie. En anders: toch op zoek naar iets anders.
dinsdag 29 januari 2019 om 14:30
Sorry, maar ik heb een iets andere ervaring.
Ik heb een lel aan overuren staan, niet normaal. En als ik niks geks doe, komen er dit jaar weer zo´n 400 bij. Ik heb van afgelopen jaar daarnaast nog 81 vakantieuren over en dit jaar komen daar nog 100 bij.
Mij werd vorig jaar beloofd dat de overuren uitbetaald zouden worden. Directeur is het er niet mee eens. Ik heb een andere baan gezocht (en gevonden). Daarop werd gevraagd wat ze moesten doen om me te houden. Nou, simpel; je belofte nakomen.
Daarop kreeg ik te horen dat ze me in dat geval laten gaan....
Let wel; het gaat niet om overuren die ik maak omdat ik spaar voor iets en zoveel mogelijk geld bij elkaar probeer te krijgen. Nee, het gaat om uren die het bedrijf zélf van me vroeg.
Dus bij deze; TO, eerst iets anders zoeken. Dan pas mopperen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
dinsdag 29 januari 2019 om 14:39
dinsdag 29 januari 2019 om 16:04
Nou, dat geloof je toch niet echt?
Kijk kruipen hoeft zeker niet meer, al denken bepaalde werkgevers daar helaas nog steeds wel eens anders over.. maar dit gaan ze echt niet zeggen.
Ik zou ook aangeven dat je structureel veel meer werkt dat was aangegeven en jij door drukte graag terug wil naar max 24. Of dat vanaf nu ook zo ingeroosterd kan worden. Reageren ze er niet positief op ( en die kans is er) zou ik verder kijken. Er zijn echt wel werkgevers die wel normaal om kunnen gaan met hun werknemers.
dinsdag 29 januari 2019 om 16:18
Wat een idioot verhaal zeg! Nu moeten ze alsnog die overuren uit betalen toch? Dus wat dat betreft is het dubbel verlies voor de organisatie.Ceylon schreef: ↑29-01-2019 14:30
Mij werd vorig jaar beloofd dat de overuren uitbetaald zouden worden. Directeur is het er niet mee eens. Ik heb een andere baan gezocht (en gevonden). Daarop werd gevraagd wat ze moesten doen om me te houden. Nou, simpel; je belofte nakomen.
Daarop kreeg ik te horen dat ze me in dat geval laten gaan....
Let wel; het gaat niet om overuren die ik maak omdat ik spaar voor iets en zoveel mogelijk geld bij elkaar probeer te krijgen. Nee, het gaat om uren die het bedrijf zélf van me vroeg.
Dus bij deze; TO, eerst iets anders zoeken. Dan pas mopperen.
dinsdag 29 januari 2019 om 16:32
dochter werd er door ontslagen
dinsdag 29 januari 2019 om 17:03
Klopt. Maar de directeur is er zo eentje die vindt `ik ben de directeur en ik beslis´. En hij had beslist dat de overuren (en toeslaguren) niet meer uitbetaald zouden worden. Punt.
Dus toen ik aankwam met mijn andere baan was dat pech. Iets met gezichtsverlies en nog heel veel andere parttimers die hetzelfde willen.
Niet zeuren. Einde discussie.
Ik vind het een bezopen situatie. Mijn collega´s vinden dat ook. De andere parttime collega is ook aan het solliciteren.
Maar goed. Is verder offtopic. Sorry TO.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.