Achternaam partner
maandag 28 januari 2019 om 19:16
Hoi allemaal,
Ik weet dat er veel topics zijn geweest over welke achternaam te dragen na het huwelijk, maar mijn specifieke vraag kon ik niet vinden.
Ik ga sowieso de naam van mijn partner gebruiken, maar ik twijfel erover om daarnaast ook mijn eigen naam te gebruiken. Mijn opties zijn dus:
- alleen achternaam partner
- achternaam partner - eigen naam
Ik kan echt niet kiezen..maakt het uiteindelijk voor instanties en brieven veel uit? Want als ik elke x naam partner+eigennaam moet gaan spellen ben ik er snel flauw van...ik heb gewoon eigenlijk niet echt voorkeur en dat vind ook het alleen maar lastiger maken
Graag hoor ik ervaringen!
Ps: discussie over wel of geen achternaam van partner voeren mag best, maar die keuze heb ik al gemaakt dus daar zal ik zelf niet teveel op in gaan...het gaat mij echt om de ervaringen en de praktische kanten
Ik weet dat er veel topics zijn geweest over welke achternaam te dragen na het huwelijk, maar mijn specifieke vraag kon ik niet vinden.
Ik ga sowieso de naam van mijn partner gebruiken, maar ik twijfel erover om daarnaast ook mijn eigen naam te gebruiken. Mijn opties zijn dus:
- alleen achternaam partner
- achternaam partner - eigen naam
Ik kan echt niet kiezen..maakt het uiteindelijk voor instanties en brieven veel uit? Want als ik elke x naam partner+eigennaam moet gaan spellen ben ik er snel flauw van...ik heb gewoon eigenlijk niet echt voorkeur en dat vind ook het alleen maar lastiger maken
Graag hoor ik ervaringen!
Ps: discussie over wel of geen achternaam van partner voeren mag best, maar die keuze heb ik al gemaakt dus daar zal ik zelf niet teveel op in gaan...het gaat mij echt om de ervaringen en de praktische kanten
anoniem_381049 wijzigde dit bericht op 28-01-2019 19:17
Reden: Typfoutje
Reden: Typfoutje
0.58% gewijzigd
dinsdag 29 januari 2019 om 13:44
Dat is duidelijk toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 29 januari 2019 om 13:45
En? Heeft hij jouw naam?Hemelslicht schreef: ↑29-01-2019 13:40De mijne wilde dat. En ik ken er meerdere die de naam van hun vrouw gebruiken.
Maar wat anderen doen maakt mijn keuze niet meer of minder geëmancipeerd. Het feit dat ik zelfstandig een keuze mag maken, geheel zoals ik het wil, dat is geëmancipeerd. Welke naam ik ook kies. Vrouwen vertellen dat ze minder geëmancipeerd zijn omdat ze de vrije keuze naar hun eigen keuze invullen is juist het tegenovergestelde van emanciperen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 29 januari 2019 om 13:45
Ik denk dat er op het gebied van emancipatie belangrijkere zaken aan de kaak te stellen zijn. Het idee dat je, als je een andere achternaam neemt, je je direct afhankelijk maakt van iemand, (een mán godbetert!) is echt een hersenspinsel.
Mag ik geen rijbewijs halen? Mag ik niet werken? Mag ik geen opleiding volgen zonder mijn man, mag ik nergens komen zonder mijn man? Heb ik voor alles toestemming nodig van mijn man, mijn 'eigenaar'?
Ik dacht het niet. Er zijn echter zat vrouwen die wel echt afhankelijk zijn van hun man, maar dat valt of staat echter niet met de overgenomen achternaam.
Hoe zit het eigenlijk met huwelijken met partners van hetzelfde geslacht? Mogen die ook niet de naam van hun wederhelft aannemen?
Mag ik geen rijbewijs halen? Mag ik niet werken? Mag ik geen opleiding volgen zonder mijn man, mag ik nergens komen zonder mijn man? Heb ik voor alles toestemming nodig van mijn man, mijn 'eigenaar'?
Ik dacht het niet. Er zijn echter zat vrouwen die wel echt afhankelijk zijn van hun man, maar dat valt of staat echter niet met de overgenomen achternaam.
Hoe zit het eigenlijk met huwelijken met partners van hetzelfde geslacht? Mogen die ook niet de naam van hun wederhelft aannemen?
dinsdag 29 januari 2019 om 13:47
Ah, kiezen wat jij vindt dat een vrouw hoort te doen, dat is emancipatie.
Nee lieve schat, dat is juist wat emancipatie tegen wil gaan. De vrouw de dezelfde keuze geven als mannen en haar keuze net zo respecteren als die van de man, dat is emancipatie. En daar ben jij dus tegen.
dinsdag 29 januari 2019 om 13:50
Wat mij betreft staat de naam-issue los van emancipatie.
Ik vind het leuk om getrouwd te zijn, vind het fijn om een trouwring te dragen en om mijn man "mijn man" te noemen. Daarbij vind ik het fijn een eenheid te zijn in naam, samen met onze kinderen. Zijn naam is praktischer dan de mijne (wonen in het buitenland) en daarbij, ik heb niet bepaald een hechte familieband, dus mijn oorsponkelijke naam is voor mij niet speciaal of zo.
We werken allebei fulltime (ik verdien zo'n anderhalf keer meer dan hij), we zorgen 50/50 voor onze kinderen en voor het huishouden. Dat lijkt mij geëmancipeerder dan een simpele naam.
Ik vind het leuk om getrouwd te zijn, vind het fijn om een trouwring te dragen en om mijn man "mijn man" te noemen. Daarbij vind ik het fijn een eenheid te zijn in naam, samen met onze kinderen. Zijn naam is praktischer dan de mijne (wonen in het buitenland) en daarbij, ik heb niet bepaald een hechte familieband, dus mijn oorsponkelijke naam is voor mij niet speciaal of zo.
We werken allebei fulltime (ik verdien zo'n anderhalf keer meer dan hij), we zorgen 50/50 voor onze kinderen en voor het huishouden. Dat lijkt mij geëmancipeerder dan een simpele naam.
dinsdag 29 januari 2019 om 13:58
Niet eens. Emancipatie gaat verder dan de vrouw een keuze geven. Wat ik zei, een niet geëmancipeerde keuze bestaat ook.Hemelslicht schreef: ↑29-01-2019 13:47Ah, kiezen wat jij vindt dat een vrouw hoort te doen, dat is emancipatie.
Nee lieve schat, dat is juist wat emancipatie tegen wil gaan. De vrouw de dezelfde keuze geven als mannen en haar keuze net zo respecteren als die van de man, dat is emancipatie. En daar ben jij dus tegen.
En als vrouwen de keuze krijgen zoals in dit geval, neemt nog 95% de naam van de man. Vreemd toch?!
dinsdag 29 januari 2019 om 14:00
Blijkbaar zijn de meeste vrouwen nog steeds niet gewend aan het idee dat er andere mogelijkheden zijn dan wat ze geleerd/voorgeleefd is.
dinsdag 29 januari 2019 om 14:04
dinsdag 29 januari 2019 om 14:10
Ik heb bij ons huwelijk de naam van mijn echtgenoot aangenomen, omdat ik het leuker vond klinken (voornaam en achternaam allitereert nu lekker), niet omdat het zo heurt. De combi van mijn voornaam en meisjesnaam zorgde voor geslis van mijn kant. Vond ik irritant.
En het zal mij mijn derriere oxideren of iemand wel of niet voor een andere achternaam kiest, waarom zit een ander er dan wel mee? Verpest ik het voor anderen ofzo?
En het zal mij mijn derriere oxideren of iemand wel of niet voor een andere achternaam kiest, waarom zit een ander er dan wel mee? Verpest ik het voor anderen ofzo?
dinsdag 29 januari 2019 om 14:12
Ik heb deze keuze bewust gemaakt, niet omdat het me zo geleerd zou zijn.Lucifer2018 schreef: ↑29-01-2019 14:00Blijkbaar zijn de meeste vrouwen nog steeds niet gewend aan het idee dat er andere mogelijkheden zijn dan wat ze geleerd/voorgeleefd is.
dinsdag 29 januari 2019 om 14:16
Haha, inderdaad. Alsof mijn moeder of mijn vader met me rond de tafel is gaan zitten om erin te stampen om de naam van mijn echtgenoot aan te nemen.Coconuts12 schreef: ↑29-01-2019 14:12Ik heb deze keuze bewust gemaakt, niet omdat het me zo geleerd zou zijn.
dinsdag 29 januari 2019 om 14:16
Ja, je verpest eigenhandig de hele emancipatie.nessemeisje schreef: ↑29-01-2019 14:10Ik heb bij ons huwelijk de naam van mijn echtgenoot aangenomen, omdat ik het leuker vond klinken (voornaam en achternaam allitereert nu lekker), niet omdat het zo heurt. De combi van mijn voornaam en meisjesnaam zorgde voor geslis van mijn kant. Vond ik irritant.
En het zal mij mijn derriere oxideren of iemand wel of niet voor een andere achternaam kiest, waarom zit een ander er dan wel mee? Verpest ik het voor anderen ofzo?![]()
dinsdag 29 januari 2019 om 14:28
Eens. We zijn er nog lang niet Nous. vrouwen teren nog steeds op hun man. Qua naam maar ook qua inkomen. Dat is ons ingewreven. Je bestaat bij gratie van de man. Je bent slechts een rib uit zijn lijf. En ja ze mogen ons dan niet meer slaan of verkrachten maar het gebeurt wel en we moeten ook niet denken dat ze de macht met ons willen delen.
dinsdag 29 januari 2019 om 14:35
nessemeisje schreef: ↑29-01-2019 14:16Haha, inderdaad. Alsof mijn moeder of mijn vader met me rond de tafel is gaan zitten om erin te stampen om de naam van mijn echtgenoot aan te nemen.
Ik denk dat je onderschat wat de maatschappij ons onbewust leert. Dat hoeft niet per se bij jou het geval te zijn, maar ik denk wel dat er een reden voor is dat verreweg de meeste stellen kiezen voor de achternaam van de man. Als die keuze echt 100% vrij zou zijn, zou die verdeling volgens mij heel anders zijn.
dinsdag 29 januari 2019 om 14:42
Yup.nerdopviva schreef: ↑29-01-2019 14:35Ik denk dat je onderschat wat de maatschappij ons onbewust leert. Dat hoeft niet per se bij jou het geval te zijn, maar ik denk wel dat er een reden voor is dat verreweg de meeste stellen kiezen voor de achternaam van de man. Als die keuze echt 100% vrij zou zijn, zou die verdeling volgens mij heel anders zijn.
Je ziet het bij de nieuwere generatie, steeds minder vrouwen kiezen daarvoor. Nog steeds niet het grote deel maar toch. Ook word er sowieso minder getrouwd.
Wat ons is voorgedaan en geleerd door ervaringen zit erin gesleten. Het lijkt een vrije keus maar ik ben van mening dat het zo kan lijken maar het toch in heel veel gevallen helemaal niet is.
Hoe hard er een paar dames ook roepen dat het wel zo is. In mijn omgeving ken ik er geen een die echt als je doorvraagt denkt dat het een vrije keuze was. Hooguit dat de naam mooier is.
Vaak is het toch omdat iedereen dat doet, dat je bij je partner wil aangeven dat je zijn partner word en een samenzijn en liefde wil uitdragen.
Gek dat de mannen dus niet hetzelfde doen massaal. Hun liefde en verbondenheid hangt niet af van de naam. Waarom is dat? Waarom zie ik het hier dames wel roepen als redenatie mbt vrije keus?
Terwijl het nu toch al wat jaren kan. En daaruit blijkt voor mij dat die zogenaamde vrije keus vaak niet op juist perspectief gemaakt is.
dinsdag 29 januari 2019 om 14:48
Precies. Dan zou die ‘keuze’ niet eens bestaan denk ik want het is veel logischer dat iedereen zijn eigen naam houdtnerdopviva schreef: ↑29-01-2019 14:35Ik denk dat je onderschat wat de maatschappij ons onbewust leert. Dat hoeft niet per se bij jou het geval te zijn, maar ik denk wel dat er een reden voor is dat verreweg de meeste stellen kiezen voor de achternaam van de man. Als die keuze echt 100% vrij zou zijn, zou die verdeling volgens mij heel anders zijn.
dinsdag 29 januari 2019 om 15:08
Eens. Als het om achternamen gaat, speelt het ook nog wel mee dat mannen die de naam van hun vrouw voeren vaak niet als heel stoer gezien worden. Echte mannen doen dat niet.Idem voor vaders met een andere achternaam dan hun kind - dan is de aanname vaak dat het hun kind wel niet zal zijn.nerdopviva schreef: ↑29-01-2019 14:35Ik denk dat je onderschat wat de maatschappij ons onbewust leert. Dat hoeft niet per se bij jou het geval te zijn, maar ik denk wel dat er een reden voor is dat verreweg de meeste stellen kiezen voor de achternaam van de man. Als die keuze echt 100% vrij zou zijn, zou die verdeling volgens mij heel anders zijn.
Dat is dus ook niet heel geëmancipeerd, dat beeld dat een ‘echte man’ vasthoudt aan zijn naam.
dinsdag 29 januari 2019 om 15:46
Ik denk dat je onderschat hoeveel vrouwen er echt een reden voor hebben ipv alleen omdat het hoort.nerdopviva schreef: ↑29-01-2019 14:35Ik denk dat je onderschat wat de maatschappij ons onbewust leert. Dat hoeft niet per se bij jou het geval te zijn, maar ik denk wel dat er een reden voor is dat verreweg de meeste stellen kiezen voor de achternaam van de man. Als die keuze echt 100% vrij zou zijn, zou die verdeling volgens mij heel anders zijn.
dinsdag 29 januari 2019 om 15:58
Als het echt alleen een kwestie van ‘er een reden voor hebben’ was, gebruikten er nu net zoveel mannen hun vrouws naam als andersom.Hemelslicht schreef: ↑29-01-2019 15:46Ik denk dat je onderschat hoeveel vrouwen er echt een reden voor hebben ipv alleen omdat het hoort.