Achternaam partner

28-01-2019 19:16 189 berichten
Hoi allemaal,

Ik weet dat er veel topics zijn geweest over welke achternaam te dragen na het huwelijk, maar mijn specifieke vraag kon ik niet vinden.

Ik ga sowieso de naam van mijn partner gebruiken, maar ik twijfel erover om daarnaast ook mijn eigen naam te gebruiken. Mijn opties zijn dus:

- alleen achternaam partner
- achternaam partner - eigen naam

Ik kan echt niet kiezen..maakt het uiteindelijk voor instanties en brieven veel uit? Want als ik elke x naam partner+eigennaam moet gaan spellen ben ik er snel flauw van...ik heb gewoon eigenlijk niet echt voorkeur en dat vind ook het alleen maar lastiger maken :hihi:

Graag hoor ik ervaringen!

Ps: discussie over wel of geen achternaam van partner voeren mag best, maar die keuze heb ik al gemaakt dus daar zal ik zelf niet teveel op in gaan...het gaat mij echt om de ervaringen en de praktische kanten
anoniem_381049 wijzigde dit bericht op 28-01-2019 19:17
Reden: Typfoutje
0.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Houd de achternaam van je vader want hij is en blijft altijd je vader maar je partner kan veranderen.
S-Meds schreef:
29-01-2019 18:45
bezit zodat andere mannen je niet naar hun grot sleuren

het is vooral bedoeld om in naam te laten zien dat er niet meer op je gejaagd hoeft te worden.
Hm tja, dan moeten die jagers wel eerst om je legitimatiebewijs vragen.
-Darkside- schreef:
29-01-2019 18:58
Hm tja, dan moeten die jagers wel eerst om je legitimatiebewijs vragen.
En daar staat dan de geboortenaam op toch?

Ik hoop toch echt dat 'vrouw van' er niet meer op staat?
Lucifer2018 schreef:
29-01-2019 19:00
En daar staat dan de geboortenaam op toch?

Ik hoop toch echt dat 'vrouw van' er niet meer op staat?
Ja wel.
Maar ik weet niet of dat bij de man er ook op staat.
-Darkside- schreef:
29-01-2019 19:05
Ja wel.
Maar ik weet niet of dat bij de man er ook op staat.
Ik heb even gekeken en het word als extra regel en alleen vermeld (als e/v) als er een 2e naam zou zijn. Ga er dan van uit dat het dan ook bij mannen verschijnt indien die een naam hebben aangenomen.
Lucifer2018 schreef:
29-01-2019 19:12
Ik heb even gekeken en het word als extra regel en alleen vermeld (als e/v) als er een 2e naam zou zijn. Ga er dan van uit dat het dan ook bij mannen verschijnt indien die een naam hebben aangenomen.
nu wel ja
maar vroeger niet hoor
als je toen vasthield aan je geslachtsnaam dachten ze steevast dat je een man was of meisje. Dan werd je aangeschreven als mej. of dhr
Lucifer2018 schreef:
Klopt, bij beide staat e/v. Echtgenoot van.
Ik zou het logisch vinden als dat heel snel verdwijnt ;-)

Want het zorgt voor verwarring bij invullen van bepaalde documentatie en vliegtickets enzo. En je bent meteen van de oude jagersdenkwijzes af. :-D :-D
Ik heb mijn achternaam gehouden. Op dat ene kruisje na dan, maar echt nooit mijn naam-zijn naam gebruikt.

En omdat ik het mooi in de historische lijn vind passen (mijn supercoole en zelfstandige en strijdende oermoeders en oervaders deden het immers ook zo) heb ik er voor gekozen om mijn kinderen de naam van hun vaders te geven.
Enkel als één van hun vaders een bizarre achternaam gehad zou hebben zou ik reden gevonden hebben om van de traditie af te wijken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Valia_1 schreef:
29-01-2019 13:28
Iedereen is vrij om te doen wat ze willen & ik ben vrij om er wat van te vinden. En ik vind het altijd heel ongeëmancipeerd en afhankelijk overkomen als een vrouw haar naam veranderd na het huwelijk. Alsof ze haar identiteit altijd afhankelijk is van een man: eerst haar vader en dan haar echtgenoot. Alsof ze haar identiteit en haar familie zo maar kan uitwissen want ze is maar een vrouw en dus heeft ze geen eigen naam of identiteit.
Ik spreek het overigens niet uit als niet naar mijn mening wordt gevraagd maar ik vind er van alles van.
Ik was en ben toch echt financieel en anderszins onafhankelijk, hoor. Heb een goed betaalde fulltime baan, en regel alles lekker zelf.

Diederik Stapel heeft er ooit onderzoek naar gedaan en gefraudeerd met de resultaten.
Lucifer2018 schreef:
Nee hoor. Ik heb het uiteindelijk toch maar in mijn paspoort laten zetten (al heb ik best moeite met dat ‘van’, want dat klinkt nog steeds erg naar bezit. Gehuwd met was beter geweest), en ik heb er nooit voor gekozen de naam van mijn man te gebruiken. De kinderen hebben wel zijn naam, en omdat ik nog wel eens alleen met ze reis, heb ik die naam toch maar in mijn paspoort laten zetten.
Brunette84 schreef:
Houd de achternaam van je vader want hij is en blijft altijd je vader maar je partner kan veranderen.
En als je nou zo’n zeldzaam geval bent dat de naam van de moeder gekregen heeft?
lise1985 schreef:
29-01-2019 20:27
Klopt, bij beide staat e/v. Echtgenoot van.
Nee hoor. Op mn laatste 2 paspoorten staat het niet meer
1x = voldoende
amarna wijzigde dit bericht op 30-01-2019 08:45
95.79% gewijzigd
Brunette84 schreef:
Tot blijkt dat hij je biologische vader niet is.
kintsugi schreef:
30-01-2019 06:58
Tot blijkt dat hij je biologische vader niet is.
De enige echte oplossing: iedereen krijgt en houdt de achternaam van zijn/haar moeder.
YagaBaba schreef:
29-01-2019 22:59

Diederik Stapel heeft er ooit onderzoek naar gedaan en gefraudeerd met de resultaten.
en dus???
amarna schreef:
30-01-2019 06:44
Nee hoor. Op mn laatste 2 paspoorten staat het niet meer
Je moet ook zelf aangeven dat je dat wil.
lise1985 schreef:
30-01-2019 09:29
Je moet ook zelf aangeven dat je dat wil.
Dat wist ik niet, dacht dat die mogelijkheid verdwenen was.

Ik heb nooit de naam van man gedragen en dat vond men ruim veertig jaar geleden nog heel raar.
Brunette84 schreef:
En wat nou als je de achternaam van je vader nooit hebt gehad en misbruikt bent door degene wiens naam je wel draagt? Mijn partner heb ik trouwens echt veel langer dan m'n vader of vaderfiguur er ooit zijn geweest.

Maar slechte connotatie is een onzinreden vertelde iemand mij in dit topic :facepalm:
Hemelslicht schreef:
31-01-2019 08:14
En wat nou als je de achternaam van je vader nooit hebt gehad en misbruikt bent door degene wiens naam je wel draagt? Mijn partner heb ik trouwens echt veel langer dan m'n vader of vaderfiguur er ooit zijn geweest.

Maar slechte connotatie is een onzinreden vertelde iemand mij in dit topic :facepalm:
Volgens mij is dat nou de reden die wel als hele goede reden word gezien.
Hemelslicht schreef:
31-01-2019 08:14
dan hoop ik, dat je daar hulp bij hebt. Want het zou toch raar zijn, dat je perse opzoek moet naar een echtgenoot om dit te verwerken
lilalinda schreef:
31-01-2019 08:55
dan hoop ik, dat je daar hulp bij hebt. Want het zou toch raar zijn, dat je perse opzoek moet naar een echtgenoot om dit te verwerken
wat een rare opmerking.

in dit geval lijkt het me erg prettig om niet steeds aan zo,n figuur herinnerd te worden.

overigens maak ik zelf schaamteloos gebruik van de achternaam van mijn echtgenoot, als het me uitkomt.
ik heb geen zin om steeds met een trouwboekje en een overlijdensakte rond te sjouwen.
dus na een rel in Frankrijk heb ik mijn status maar aangepast naar w/v, scheelt echt een hoop gedoe.
wij slapen nooit.
Ik gebruik altijd mijn eigen naam maar heb wel e/v in mijn paspoort staan ivm de kinderen die wel hun vaders naam dragen. Niet dat het in de praktijk nou echt uitmaakt want toen ik alleen met ze wegging moesten we een pak papier invullen. Mijn schoonzus die wel haar mans naam heeft overgenomen moest dat ook.
valentinamaria schreef:
31-01-2019 09:26

in dit geval lijkt het me erg prettig om niet steeds aan zo,n figuur herinnerd te worden.
ja natuurlijk, maar naamswijziging is niet afdoende hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven