Carnaval festival is Racisme

30-01-2019 12:20 239 berichten
https://www.ad.nl/binnenland/van-racism ... ~addfb029/

En: losssss :proud:
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
30-01-2019 13:12
. De hele zorg en sociale stelsel zijn naar de klote door die vvd-pvv combi van de afgelopen 10 jaar.
De privatisering in de zorg stamt uit de jaren 80 / 90 en heeft niets met VVD / PVV te maken maar was een wereldwijde beweging naar meer marktwerking.

Wat bedoel je met: Het sociale stelsel is " naar de klote " ongeveer 8 miljoen mensen ontvangen links of rechtsom een ondersteuning van de overheid, denk aan uitkeringen, HRA, zorgtoeslag, kinderbijslag etc.

Dus wat er " naar de klote " is ontgaat me een beetje.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ach de media zet het allemaal weer heel gekleurd neer.
De hele attractie krijgt een make-over en als ze toch andere poppen zetten halen ze meteen de neusringen en overdreven lippen weg, lijkt me geen probleem toch?
Het blijven Afrikaanse en Aziatische stereotypes, juist meer in lijn met de Nederlanders die ook alleen worden afgebeeld met klompen en tulpen en niet met een afwijkend uiterlijk.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
30-01-2019 13:24
Ik vind dat wanneer je je door zoiets laat beledigen je het ook wel een beetje bij jezelf kan zoeken.

Bij iedere blanke pop in een maffe outfit denk ik ook niet “ja nu bedoelen ze mij, ze maken me echt belachelijk”.
Omdat een maffe outfit iets anders is dan een afwijkend uiterlijk.

Als alle Aziaten ons nou continue overal zouden afbeelden met hele grove vierkante gelaatstrekken en grote neuzen, dan voelt dat heel wat meer beledigend dan wanneer ze ons afbeelden met klompen en kanten mutsjes.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
30-01-2019 16:35
Omdat een maffe outfit iets anders is dan een afwijkend uiterlijk.

Als alle Aziaten ons nou continue overal zouden afbeelden met hele grove vierkante gelaatstrekken en grote neuzen, dan voelt dat heel wat meer beledigend dan wanneer ze ons afbeelden met klompen en kanten mutsjes.

Ik denk dat het geen Nederlander interesseert hoe " wij " afgebeeld worden in Azië

De " dit is racisme " reflex komt volgens mij van een bescheiden groep blanken / zwarten die problemen creëren en daarna met - door hun verzonnen oplossingen - komen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg ook niet dat ik het racisme vind maar ik begrijp wel dat een stereotype outfit totaal iets anders is dan een afwijkend uiterlijk. En als alle poppetjes met een stereotype outfit worden weergegeven behalve de Afrikaanse poppetjes, die hebben een karikatuur uiterlijk, dan is het niet raar dat deze meer in lijn worden gezet met de rest.

Net zoals 'a small world' in Disneyland dus.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
30-01-2019 16:45
Ik zeg ook niet dat ik het racisme vind maar ik begrijp wel dat een stereotype outfit totaal iets anders is dan een afwijkend uiterlijk. En als alle poppetjes met een stereotype outfit worden weergegeven behalve de Afrikaanse poppetjes, die hebben een karikatuur uiterlijk, dan is het niet raar dat deze meer in lijn worden gezet met de rest.

Net zoals 'a small world' in Disneyland dus.

Persoonlijk maakt het mij niet uit hoe de Efteling de attracties optuigd, dat is de verantwoordelijkheid van het park zelf.

Maaaaaaaar in het - redelijk gespannen - politieke landschap zit je gelijk in sentimenten als negerzoenen, een kindervriend hier aanwezig in december etc.

Laat ik het zo zeggen, de politieke flanken kunnen niet veel van elkaar hebben.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
30-01-2019 16:55
Persoonlijk maakt het mij niet uit hoe de Efteling de attracties optuigd, dat is de verantwoordelijkheid van het park zelf.

Maaaaaaaar in het - redelijk gespannen - politieke landschap zit je gelijk in sentimenten als negerzoenen, een kindervriend hier aanwezig in december etc.

Laat ik het zo zeggen, de politieke flanken kunnen niet veel van elkaar hebben.
Dat was dus ook mijn punt. De Efteling besluit een attractie een update te geven (doen ze continue) en de media maakt er weer een politieke discussie van. Nergens voor nodig.
Het enige wat ik dacht is: oh dus dan moet ik in die periode niet naar de Efteling gaan, kan Carnaval Festival natuurlijk niet over moeten slaan.
Alle reacties Link kopieren
acheflow schreef:
30-01-2019 14:22
Van mij mag heel de Efteling tegen de grond om plaats te maken voor een tijdloos Disney Holland.
Gut, wat een slecht idee.
Alle reacties Link kopieren
Valia_1 schreef:
30-01-2019 14:07
Ik ben een enorme Kuifje fan maar 'Kuifje in Afrika' heeft racistische kenmerken. Het hangt van stereotypes en clichés aan elkaar, de Afrikanen die karikaturaal zijn uitgebeeld en krom spreken, het paternalistische gedrag van Kuifje, de aanbidding van de dorpelingen voor Kuifje...
Het moet uiteraard niet verboden worden en het hoeft ook niet een update te krijgen maar erkenning dat het gewoon een boek is waar veel racisme in voorkomt is wel belangrijk.
Rond 2007 was er een inwoner uit Congo die in België woont of werkt en las ‘TinTin au Congo’. De zaak kwam voor de rechter, de kwestie duurde meer dan 5 jaar maar de man verloor en kreeg geen gelijk.

Er valt heel veel te vinden hier over op Internet, ik was het eerlijk gezegd allemaal vergeten.
Alle reacties Link kopieren
https://www.foxnews.com/entertainment/c ... -as-racist

Racisme wordt er met de paplepel ingegoten.
Hoe Sjimmie van Sjors er eerst uitzag vond ik als kind al ongemakkelijk (mijn oom had al die oude strips)
Alle reacties Link kopieren
Oh joepie, weer een "X is racistisch" topic met heerlijke polariserende posts.

Goed voor de clicks i.i.g.
EsterInside schreef:
30-01-2019 17:54
Oh joepie, weer een "X is racistisch" topic met heerlijke polariserende posts.

Goed voor de clicks i.i.g.
racisME. nog erger.
Alle reacties Link kopieren
Ik las net dat de blokkeerfriezen verplicht DNA moeten afstaan. Hebben we Zwarte Piet gehad, krijgen we dit weer.
AnAppleADay schreef:
30-01-2019 16:35
Omdat een maffe outfit iets anders is dan een afwijkend uiterlijk.

Als alle Aziaten ons nou continue overal zouden afbeelden met hele grove vierkante gelaatstrekken en grote neuzen, dan voelt dat heel wat meer beledigend dan wanneer ze ons afbeelden met klompen en kanten mutsjes.
Ik moet nu aan anime denken, van die stripfiguren met bespottelijk grote ogen.. Ik denk niet dat dat op hunzelf gebaseerd is.. :proud:
sito1970 schreef:
30-01-2019 12:54
[...]
Beetje vreemd dat dit wordt gewist wegens provoceren discrimineren.

Misschien off topic, maar denk dat sito wel 100% gelijk heeft.

Het is koren op de molen van Wilders. Genoeg mensen die daardoor extra op Wilders gaan stemmen.
Ik snap die mensen niet, maar de gewiste post is wel een ware.
Verder is er niks mis mee om die poppen een iets ander uiterlijk te geven.

Maar het gaat wel populairder worden voor sommigen om steeds meer te gaan speuren naar zaken die ook maar enigszins als racistisch / discriminerend bestempeld kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Prima initiatief. Ik snap die angst voor verandering nooit zo.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Hoewel, angst.. ik zie mensen in pure woede en haat ontsteken. Nooit wat van begrepen.
Damned if I don’t
ViezeHond schreef:
30-01-2019 21:46
Hoewel, angst.. ik zie mensen in pure woede en haat ontsteken. Nooit wat van begrepen.
Moet jij zeggen met je motto. Maar je discrimineert niet.
hollebollegijs schreef:
30-01-2019 16:43
Ik denk dat het geen Nederlander interesseert hoe " wij " afgebeeld worden in Azië

De " dit is racisme " reflex komt volgens mij van een bescheiden groep blanken / zwarten die problemen creëren en daarna met - door hun verzonnen oplossingen - komen.
Dat is dus pertinent niet waar. Nederlanders zijn in het buitenland heel gevoelig voor stereotypering of benamingen. We beginnen te steigeren als we aangesproken worden op onze drugscultuur, we reageren verongelijkt als ze ons steenkolenengels nadoen, we beginnen te miepen als we 'makamba' worden genoemd.

Nee HBG, blanke Nederlanders kunnen er ook wat van.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
30-01-2019 21:51
Moet jij zeggen met je motto. Maar je discrimineert niet.
:mrgreen:
Damned if I don’t
Fok-it schreef:
30-01-2019 21:17
Beetje vreemd dat dit wordt gewist wegens provoceren discrimineren.

Misschien off topic, maar denk dat sito wel 100% gelijk heeft.

Het is koren op de molen van Wilders. Genoeg mensen die daardoor extra op Wilders gaan stemmen.
Ik snap die mensen niet, maar de gewiste post is wel een ware.
Media speelt maar al te graag in op het stemgedrag van de bevolking. Was een tijd terug ook. eerst extra Wilders voeren, tot er echt verkiezingen aankomen en hij daarin in de pijlers wel erg groot wordt om vervolgens een specifieke andere partij te voeren. En het werkt. Er zijn veel vingers in de pap en een gedeelte van de bevolking denkt vooral met korte termijn geheugen. Wanneer zijn er weer verkiezingen?
Alle reacties Link kopieren
Fok-it schreef:
30-01-2019 21:17
Beetje vreemd dat dit wordt gewist wegens provoceren discrimineren.

Misschien off topic, maar denk dat sito wel 100% gelijk heeft.

Het is koren op de molen van Wilders. Genoeg mensen die daardoor extra op Wilders gaan stemmen.
Ik snap die mensen niet, maar de gewiste post is wel een ware.
Ik denk dat je een andere post hebt gelezen. Deze ging nl niet over PVV maar was openlijk racistisch en beledigend. (Post over de PVV staat er gewoon nog)

Wat mij betreft zou daar een ban voor gegeven moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
30-01-2019 21:54
Dat is dus pertinent niet waar. Nederlanders zijn in het buitenland heel gevoelig voor stereotypering of benamingen. We beginnen te steigeren als we aangesproken worden op onze drugscultuur, we reageren verongelijkt als ze ons steenkolenengels nadoen, we beginnen te miepen als we 'makamba' worden genoemd.

Nee HBG, blanke Nederlanders kunnen er ook wat van.
Welnee, je beland wel eens in een gesprek waarin ons gedoogbeleid ter discussie staat maar geen blanke zal er wakker van liggen en gaan klagen als "we" ergens neergezet worden als karikatuur.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven