Carnaval festival is Racisme

30-01-2019 12:20 239 berichten
https://www.ad.nl/binnenland/van-racism ... ~addfb029/

En: losssss :proud:
tonkje schreef:
30-01-2019 13:11
Dus vanwege jouw goede vriend zijn de poppen ok?

Het gaat het overigens ook niet perse om of mensen zich eraan storen, maar ook om het beeld dat de efteling wil uitstralen. Sta je als bedrijf nog wel/niet achter dergelijke stereotypes?
Er wordt een geintje gemaakt met koppensnellers in het Afrika gedeelte, je kunt je afvragen hoe realistisch het is te denken dat dit karikatuur echt nog voor Afrika staat in de zin van beledigend. Dat is het toch pas als je je eraan identificeert. Ik vraag me af hoe ze het nu in gaan vullen. Jokie en Jet met Afrikaanse klederdracht met een grote pot op het hoofd lopend naar een waterput? Wat zou er nu nog meer typisch Afrikaans zijn?
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
30-01-2019 13:13
O nou, dan kan monsieur Cannibale ook wel inpakken met zn kookpotten. En het lavenland kan dicht. Ruimt lekker op zo.

Waar gaat dit eindigen? Waarom buigt de Efteling hiervoor? Wat gaan ze dan met die zwarte poppen doen? Ze blonde vlechten geven? En de sumoworstelaars gaan op dieet?
Als je het artikel gelezen had, weet je dat ze traditionele kledij aankrijgen. Dus nog steeds stereotypen zoals de Nederlanders op klompen. Alleen die achterlijke karikaturen die 30 jaar geleden nog konden gaan weg.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
30-01-2019 13:14
De Afrika gedeelte? Analfabeet.
Even opzoeken wat 'analfabeet' betekent. Ik heb het verkeerde lidwoord gebruikt, so what.
Alle reacties Link kopieren
Wat zal de volgende stap zijn...🤔 Op Hebban las ik een recensie over het stripalbum ‘Kuifje in Afrika’ dat werd ook rascistisch genoemd. Gelukkig kwam er een reactie 👍 van iemand anders.
nessemeisje schreef:
30-01-2019 13:17
Politieke partijen hebben niets van doen met een pretpark, die gaan daar simpelweg niet over. Ik vind de ophef overdreven en groepjes als ActiegroepSOS sneu en zonde van de zuurstof, maar de nieuwe schetsen zien er nou niet echt vreselijk anders uit.
Afbeelding
Ís dit de nieuwe schets? Inderdaad weinig veranderd maar wel veel leuker zo met de rode neusjes en blijere poppetjes.
tonkje schreef:
30-01-2019 13:11
Dus vanwege jouw goede vriend zijn de poppen ok?

Het gaat het overigens ook niet perse om of mensen zich eraan storen, maar ook om het beeld dat de efteling wil uitstralen. Sta je als bedrijf nog wel/niet achter dergelijke stereotypes?
Ik vind dat wanneer je je door zoiets laat beledigen je het ook wel een beetje bij jezelf kan zoeken.

Bij iedere blanke pop in een maffe outfit denk ik ook niet “ja nu bedoelen ze mij, ze maken me echt belachelijk”.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
30-01-2019 13:17
Er wordt een geintje gemaakt met koppensnellers in het Afrika gedeelte, je kunt je afvragen hoe realistisch het is te denken dat dit karikatuur echt nog voor Afrika staat in de zin van beledigend. Dat is het toch pas als je je eraan identificeert. Ik vraag me af hoe ze het nu in gaan vullen. Jokie en Jet met Afrikaanse klederdracht met een grote pot op het hoofd lopend naar een waterput? Wat zou er nu nog meer typisch Afrikaans zijn?
[..]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-01-2019 13:55
Reden: Provoceren/discrimineren
11.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jeetje mina, wat een... tja hoe moet ik het omschrijven, overdreven reacties hier zeg. Ze gaan van negatieve stereotypen, naar een meer realistisch, herkenbare versie. Dus geen hazen-tanden bij de Japanner meer, maar bijv een kimono en ouderwetse folklore haardracht. Als mensen hier al over vallen, nou nou.
chocolol schreef:
30-01-2019 13:24
Jeetje mina, wat een... tja hoe moet ik het omschrijven, overdreven reacties hier zeg. Ze gaan van negatieve stereotypen, nu een realistische, herkenbare versie maken. Dus geen hazen-tanden bij de Japanner meer, maar bijv een kimono en ouderwetse folklore haardracht. Als mensen hier al over vallen, nou nou.
Kijk dat is wat concreter dan wat ik net allemaal las. Een kimono hebben ze bij de Azie rijk toch al aan? Maar ook hun rode neusjes. Kei leuk.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
30-01-2019 13:23
Ís dit de nieuwe schets? Inderdaad weinig veranderd maar wel veel leuker zo met de rode neusjes en blijere poppetjes.
Ja daarom. Ik denk dat de onrust er vooral in zit dat dat "we" types als de grauwe eeuw (die ook achter ActiegroepSOS zitten) hun zin niet willen geven. Want de schetsen zien er prima uit!
(Ik kan me alleen niet voorstellen dat types als Michael van Zeijl en Christa Soeters en andere gekkies hier genoegen mee nemen.)
sito1970 schreef:
30-01-2019 12:54
Zeg tegen een neger dat ie dikke lippen en een dikke neus heeft , en je bent een racist. Zeg tegen diezelfde neger dat ie een grote lul heeft, en je bent z'n beste vriend
:rofl: nee dat is ook racistisch
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
30-01-2019 13:26
Kijk dat is wat concreter dan wat ik net allemaal las. Een kimono hebben ze bij de Azie rijk toch al aan? Maar ook hun rode neusjes. Kei leuk.

Die rode neuzen hadden ze al.

Afbeelding
nessemeisje schreef:
30-01-2019 13:27
Ja daarom. Ik denk dat de onrust er vooral in zit dat dat "we" types als de grauwe eeuw (die ook achter ActiegroepSOS zitten) hun zin niet willen geven. Want de schetsen zien er prima uit!
(Ik kan me alleen niet voorstellen dat types als Michael van Zeijl en Christa Soeters en andere gekkies hier genoegen mee nemen.)
Die vreemde types geen podium geven is altijd het beste.

Maar ik zie die pop die de tong uitsteekt niet, ik hoop niet dat die weg gaat, die is leuk. Of kijk ik erover heen?
chocolol schreef:
30-01-2019 13:33
Die rode neuzen hadden ze al.

Afbeelding
Oh ja.
Een pop die z'n tong uitsteekt, moet dat een maori voorstellen? Die steken anno nu nog steeds hun tong uit dus dat is gewoon actueel.
Alle reacties Link kopieren
Goed zeg, krijgt het nu kleine rappers, twerkers en genderfluids?
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
30-01-2019 13:27
:rofl: nee dat is ook racistisch
Haha :blob:
Alle reacties Link kopieren
Boekenwurm2016 schreef:
30-01-2019 13:21
Wat zal de volgende stap zijn...🤔 Op Hebban las ik een recensie over het stripalbum ‘Kuifje in Afrika’ dat werd ook rascistisch genoemd. Gelukkig kwam er een reactie 👍 van iemand anders.
En dan had je vroeger ook nog Oki en Doki bij de nikkers. Is later veranderd in negers en nu heet het weer anders. Oki en Doki op een eiland :-P
redbulletje schreef:
30-01-2019 13:35
Een pop die z'n tong uitsteekt, moet dat een maori voorstellen? Die steken anno nu nog steeds hun tong uit dus dat is gewoon actueel.
Maori hoort alleen niet in Afrika thuis.
sito1970 schreef:
30-01-2019 13:40
Haha :blob:
Kom op dat snap je toch wel?
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort maar weer eens naar de Efteling. Heb abonnement en woon op loopafstand :-)
Sophiever schreef:
30-01-2019 13:43
Maori hoort alleen niet in Afrika thuis.
Nee, dat klopt, die hoort in Nieuw Zeeland.

Een aap hoort wel bij Afrika, daar zag ik ook net iemand over klagen.
redbulletje schreef:
30-01-2019 13:44


Een aap hoort wel bij Afrika, daar zag ik ook net iemand over klagen.
Dat ongepaste opmerking kun je niet neerzetten als klagen.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch altijd zo dat de minderheid het voor het zeggen heeft. Laatste poll 7 % voor, 93 % tegen verandering
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
30-01-2019 13:27
Ja daarom. Ik denk dat de onrust er vooral in zit dat dat "we" types als de grauwe eeuw (die ook achter ActiegroepSOS zitten) hun zin niet willen geven. Want de schetsen zien er prima uit!
(Ik kan me alleen niet voorstellen dat types als Michael van Zeijl en Christa Soeters en andere gekkies hier genoegen mee nemen.)

Ergens las ik dat ook boeken/schrijfsels van Agatha Christie over miss Marple zijn aangepast.
LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven