Werk & Studie alle pijlers

Cursus Latijn

01-02-2019 23:21 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoon van 16 heeft (sinds dit schooljaar) erg veel moeite met het vak Latijn.
Ik denk er nu aan om zelf een (spoed)cursus te gaan volgen, zodat ik hem hopelijk daardoor beter kan helpen. Hij krijgt overigens ook al bijles van een oud-docent van zijn school.

Het aanbod Latijn is redelijk mager. Met Google kwam ik wel bij Taleninstituut Laudius, wat er op zich oké uitziet.

Kent iemand dit instituut en zo ja, wat zijn je ervaringen?
Heeft iemand tips voor een andere aanbieder?

Dank alvast!
Boxje schreef:
01-02-2019 23:46
Je leest niet goed, marvelousmrsmaisel.
Ik ben niet zo arrogant dat ik denk hem in te halen. Ik wil mijn eigen kennis verhogen, zodat ik begrijp waar hij mee te maken heeft.
Ik had dat begrip toen mijn zoon Latijn leerde, want ik heb zelf ooit gymnasium gedaan.
Maar in de praktijk kon ik hem vooral helpen door te overhoren en te helpen met stampen. Het daadwerkelijk aanleren van de taal en grammatica kon de leraar heel wat beter. Mij zou dat nooit gelukt zijn.
Voor het overhoren hoef je zelf geen Latijn geleerd te hebben.

Kennis van de cultuur hoort er natuurlijk ook bij.
Daar kan je ook met Nederlandstalige boeken het een en ander over leren en lezen.
Roodhaarr schreef:
02-02-2019 00:25
Er zijn vele manieren om verder te kijken dan je neus lang is. Dat hoeft niet via Latijn en Grieks.
Lorum ipsum dolor sit amet
Roodhaarr schreef:
01-02-2019 23:26
Waarom stopt hij niet met Latijn? Het is toch een zinloze taal. Hij kan veel beter kiezen voor een tweede moderne taal in zijn eindexamen. Dat is veel nuttiger.
Zinloos ? Niet als je rechten of geneeskunde gaat studeren . Of leraar Latijn wil worden .
Roodhaarr schreef:
01-02-2019 23:40
Als je Spaans of Italiaans wil leren, is het veel efficiënter om die taal rechtstreeks te leren in plaats van met een omweg. Als je gymnasium hebt gedaan, weet je vast nog wel hoeveel uren je in die 6 jaar hebt besteed aan Latijn. Zet die uren eens om in het leren van Spaans. Dan heb je in dezelfde tijd een hoger en nuttiger niveau van een wereldtaal (in het geval van Spaans) bereikt.

Voor alle lastige woorden in de geneeskunde heb je echt geen 6 jaar Latijn nodig.
Vooral om je te ergeren aan het feit dat geen arts ook maar iets van naamvallen snapt heb je het nodig :P wat een treurnis die Griekse en Latijnse woorden die bij elkaar horen en dan allemaal in totaal andere naamval, de ene enkelvoud, de ander meervoud.

En woorden als duodenum komen misschien uit het Latijn, maar daar had Cicero het nou nooit over.

TO, hele snelle vogelvlucht:

In het Latijn heb je te maken met naamvallen, zo’n beetje als in het Duits, deze heten de nominativus, genitivus, dativus, accusativus en ablativus. Een tekst kan in de tegenwoordige tijd geschreven zijn (praesens), maar als scholieren eenmaal echte stukken gaan vertalen zullen ze vaak worstelen met het feit dat het gebruik van tijden nogal door elkaar loopt, dit luistert in het Latijn namelijk veel nauwer dan in het Nederlands, en het is dus heel belangrijk (of beter gezegd: het wordt heel belangrijk gemaakt, ik ben van mening dat het eigenlijk niet zo belangrijk is :P ) om onderscheid te kunnen maken tussen de verschillende - bijvoorbeeld - verleden tijdsvormen (imperfectum, perfectum, plusquamperfectum, etc.). Daar komt nog bij dat de zinsopbouw heel anders is in het Latijn en dat klassieke teksten vaak gedichten oid zijn, welke dan op metrum staan, waarmee je ze dan scanderend moet lezen. Daarvoor moet je je dan verdiepen (op de middelbare school, er zijn er meer geloof ik) in de dactylische hexameter.
Daarnaast moet je het kunnen plaatsen in de tijd en iets snappen van de cultuur en politiek van dat moment.

Al met al best een kluif en best droge stof af en toe. Ik zou eens googelen op wat ik hierboven schrijf (dit is de zeer beknopte samenvatting en ongeveer wat er bij mij is blijven hangen van 6 jaar klassieke talen :P ) en je inlezen op de schrijver waar hij op dat moment mee bezig is. En van dat geld voor die cursus samen lekker iets leuks gaan doen.

Succes!
lux- wijzigde dit bericht op 02-02-2019 00:54
1.49% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Paulapaula schreef:
02-02-2019 00:43
Zinloos ? Niet als je rechten of geneeskunde gaat studeren . Of leraar Latijn wil worden .
Ach welnee. Je hoeft echt geen Klassieke Talen te hebben gedaan om geneeskunde of rechten te kunnen studeren. Echt al jaaaaren niet meer. Zelfs voor de studie Klassieke Talen hoef je volgens mij maar 1 van de 2 op eindexamenniveau te beheersen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Paulapaula schreef:
02-02-2019 00:43
Alleen voor dat laatste is het zinvol, maar toch vooral omdat je het leuk moet vinden om heel veel extra tijd aan schoolwerk te spenderen.
Hoe zijn zoon zijn andere vakken overigens?

Want ik heb zelf een tijd Latijn gedaan, maar doordat ik er uren en uren mee bezig was, had ik nauwelijks nog tijd voor de andere vakken.
Resultaat: Latijn met de hakken over de sloot erdoor maar elke keer ook gevecht voor de andere vakken om er net met de hakken over de sloot door te zijn.

Na 2 jaar had ik toch echt genoeg van dat uren studeren voor "maar" een 5.5 en dan nog es de rest van mijn punten ook te zien kelderen. En heb ik het dus laten vallen.

Mijn vader vond het doodzonde "want ik mocht toch over" maar ik heb het toch écht nooit gemist.
Alles wat je ooit moet weten over Latijn:

https://youtu.be/NI8UZubOJlo
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Als het je puur om meer begrip gaat, is zoiets misschien handiger:

https://www.bol.com/nl/p/latijn-voor-be ... oductImage

Ik heb Latijn (en Grieks) gehad op school, was er ook goed in. Dat is inmiddels 18 jaar geleden en heb tijdje terug dat boekje gekocht om het weer eens een beetje op te halen en dat lukt aardig.

Ik vraag me namelijk af of het zin heeft voor jou om een complete cursus te doen. Het is met name een kwestie van veel uit je hoofd stampen en dan zit jij rijtjes te leren die je zoon al 4 jaar beheerst.

Als jouw basiskennis van van grammatica zowel redekundig als taalkundig goed is (je kunt in het Nederlands een lijdend voorwerp van een meewerkend voorwerp onderscheiden en een onbepaald lidwoord van een bepaald lidwoord bijv) dan moet je een aardig eind kunnen komen met helpen zonder een cursus te doen. En anders denk ik dat je aan een cursus grammatica meer hebt eerlijk gezegd.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Vindt hij het zelf wel leuk? Het kost zo'n zes tot tien uur per week zonder bijles.
Latijn is prachtig.
Ik ben een aantal jaar docent klassieke talen geweest en in mijn ervaring liepen de meeste leerlingen vast op gebrekkige woordenschat. Zoals eerder al gezegd is, denken veel leerlingen dat je geen woorden hoeft te kennen, omdat je toch een woordenboek mag gebruiken. Maar je hebt echt niet de tijd om alle woorden op te zoeken én als je niet weet of iets een zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, of werkwoord is, kom je met een woordenboek ook niet ver.

Je zoon kan bij zijn docent om woordenlijsten vragen, die jullie vervolgens samen kunnen gaan stampen. Daarvoor hoef je echt geen Latijn te kennen (ik liet mijn moeder vroeger zelfs m’n Grieks overhoren, door er fonetisch de uitspraak bij te zetten).
Dank allemaal voor jullie reacties.

Mijn zoon vindt het vak leuk en interessant. De eerste jaren ging het ook gewoon goed en toen hij een profiel en richting moest kiezen was het voor hem vanzelfsprekend dat hij hiermee doorging. Hij begon het halverwege het vierde jaar lastiger te vinden en nu in de vijfde helemaal. Op dit moment is overstappen, denk ik, niet meer mogelijk, maar we gaan met school praten.

Ik herken meerdere dingen in wat hierboven gezegd wordt. Hij probeert zijn gemiddelde cijfer op een 5 te houden. Andere vakken zijn gemiddeld voldoende. Ik houd er natuurlijk ook rekening mee dat hij een puber is en dat hij ook 'gewoon' een motivatieprobleem kan hebben. Hoewel hij duidelijk wel zijn best doet.

Ik heb inmiddels goede argumenten gehoord om geen cursus te gaan volgen en te kijken of ik mijn kennis op een andere manier wat bij kan brengen. Daarnaast is het wellicht een goed idee om een jonger iemand bijles te laten geven (inderdaad een student die negens haalt) in plaats van een oudere docent.

Uiteindelijk ben ik natuurlijk ook gewoon maar de bezorgde moeder. Ik denk dat ik me er drukker om maak dan hijzelf. :-D

In ieder geval, dank voor alle tips en ook voor Eddie Izzard. Grappig!
MarvelousMrsMaisel schreef:
01-02-2019 23:34
Dat is wel erg kort door de bocht. Latijn heeft mij erg geholpen bij het leren van andere talen, zoals Italiaans en Spaans. En ook in het Nederlands, de oorsprong van woorden, spelling. Als je dokter wilt worden, is het ook erg handig.

Als je historicus wil worden is het ook erg handig.
Wat een gelul er omheen zeg. TO vraagt gewoon om iets concreets.

Ik ben 12 jaar geleden bij Regina Coeli geweest voor Engels en 6 jaar geleden voor Portugees. De focus lag op spreken maar ik heb het ook beter leren lezen en schrijven.

Ik kan mij voorstellen dat ze ook Latijn kunnen faciliteren.
MarvelousMrsMaisel schreef:
01-02-2019 23:34
Dat is wel erg kort door de bocht. Latijn heeft mij erg geholpen bij het leren van andere talen, zoals Italiaans en Spaans. En ook in het Nederlands, de oorsprong van woorden, spelling. Als je dokter wilt worden, is het ook erg handig.

Ik vind het al heel handig dat ik in een natuurmuseum alle kaartjes bij de opgezette dieren kan lezen. Als kind wilde ik ornitholoog worden en dan was het ook handig geweest.

Met het leren van talen vond ik Latijn ook idd een fijn opstapje.
Latijn wordt niet meer gesproken, dus het lijkt me stug dat je daarvoor bij Regina Coeli terecht kunt.

Ik heb Gymnasium gedaan en was heel goed in klassieke talen. Ik ben vertaler geworden en het analytisch kijken naar taal, wat je leert als je Latijn en Grieks leert, zou ik niet hebben willen missen.

Is het niet zo dat als je naar het Atheneum overstapt, je andere vakken moet nemen voor je eindexamen, vakken die hij nu misschien heeft laten vallen en waar hij een achterstand in heeft?
Izzy_ schreef:
02-02-2019 08:32
Latijn wordt niet meer gesproken, dus het lijkt me stug dat je daarvoor bij Regina Coeli terecht kunt.

Ik heb Gymnasium gedaan en was heel goed in klassieke talen. Ik ben vertaler geworden en het analytisch kijken naar taal, wat je leert als je Latijn en Grieks leert, zou ik niet hebben willen missen.

Is het niet zo dat als je naar het Atheneum overstapt, je andere vakken moet nemen voor je eindexamen, vakken die hij nu misschien heeft laten vallen en waar hij een achterstand in heeft?

Het is gewoon de officiële gesproken taal van Vaticaanstad. Maar daarnaast werken er heel veel mensen die heel veel talen spreken. Kan mij zomaar voorstellen dat ze een paar kundigen hebben voor het Latijn.
Als het hem niet ligt, zou ik ook de overstap naar atheneum bespreken. Toen ik vroeger gymnasium deed, had ik geloof ik 5 lesuren in de week Latijn. En dan van de andere talen 1 lesuur minder. Stoppen met Latijn kan ook weer schelen voor zijn andere talen (meer lesuren voor dezelfde stof), tenmiste als dat op zijn school ook zo werkt. En in de praktijk noem je het allebei VWO...
Ik deed Latijn omdat ik het leuk vond en er goed in was. Verder zou ik niet echt een goede reden weten. Ja het hielp met andere talen, en het helpt nu nog om bepaalde termen te begrijpen, maar dat zou ik echt geen jarenlang ploeteren waard vinden.
Worden de toetsen van zoon ook klassikaal besproken zodat hij weet waar het fout gaat? En hoe zijn deze toetsen opgebouwd? Ik heb zelf in 2012/2013 eindexamen gedaan op het gymnasium en ik weet nog dat onze toetsen, zeker in de eerste jaren, uit verschillende aparte onderdelen bestonden (woordjes, achtergrondvragen over de Nederlandse stukken uit het boek, vervoegingen, congrueren, stukje proefvertaling). Het eindexamen was in mijn tijd ongeveer 50% proefvertaling en 50% vragen over teksten die je van tevoren kon voorbereiden. Dit waren wel ontzettend veel teksten maar als je hier echt voor ging zitten kon je op die manier toch een mooi aantal punten binnenhalen als de rest van het vak moeilijk voor je was. Ik zou proberen te achterhalen of er aparte onderwerpen zijn waar hij op vastloopt of dat de hele taal hem niet lukt en op basis daarvan beslissen wat je verder wil doen.
Van wat ik me herinner, is dat er ontzettend veel vervoegingen zijn en ook allerlei uitzonderingen en dat was een kwestie van heel veel rijtjes en regels uit je hoofd leren. Ik ben 2x zo oud en weet nog steeds het rijtje van fortis ;)
Alleen als je die naamvallen paraat had, kon je een tekst vertalen. En dan moest het daarna ook nog een echte "Nederlandse" tekst worden. In mijn klas(je) ging het bij degenen die moeite hadden vaak fout bij de naamvallen (rijtjes...), waardoor niet de juiste woorden bij elkaar kwamen. En dan ontstond er een hele bijzondere vertaling. Ik vond het leuk puzzelen. Soms stond het onderwerp van de zin er bijv. pas na 5 regels :)
Als je trouwens toch nog een cursus wilt doen (niet per se om je zoon te kunnen helpen, maar omdat je het zelf leuk vindt), zou je eens kunnen kijken bij de Volksuniversiteit bij jou in de buurt.
Een*Nieuwe*Lente schreef:
02-02-2019 00:39
Lorum ipsum dolor sit amet
Lorem :biggrin:

Over het algemeen is het heel lastig om halverwege de vijfde nog over te stappen naar het atheneum. Kan eigenlijk alleen als hij 9 vakken doet waaronder een tweede moderne vreemde taal. Je moet op het atheneum namelijk twee vreemde talen doen dus naast Engels ook Frans, Duits, Spaans of wat er maar aangeboden wordt op zijn school. Heeft hij Duits en Frans laten vallen na de derde dan heeft hij ze dus al 1,5 jaar niet meer gehad, heeft toetsen gemist (?) en loopt achter met de boekenlijst.
Roodhaarr schreef:
01-02-2019 23:26
Waarom stopt hij niet met Latijn? Het is toch een zinloze taal. Hij kan veel beter kiezen voor een tweede moderne taal in zijn eindexamen. Dat is veel nuttiger.
Dat ja. Ik ben er na een jaar mee gekapt, met het gymnasium en ben naar het gewone vwo overgestapt.

Heel af en toe heb ik nog wel iets aan dat ene jaartje klassieke talen. Dat ik op vakantie plaatsnamen/wegwijzers in het Griekse schrift kon ontcijferen bv. Maar aan Frans en Duits heb ik in mijn leven veel meer gehad. Helaas was Spaans toen nog niet gangbaar.

Edit: ow hij zit al in de vijfde... Lastig!
.
Het is lastig dat hij al in de 5e zit. Als je gymnasium doet dan is Engels + 1 klassieke taal verplicht. Als je atheneum doet is Engels + 1 moderne taal verplicht. In praktijk meestal Duits.

Als hij Duits nu heeft laten vallen, zal hij dat op moeten halen om over te stappen. Of een akkoord van school om het in te wisselen tegen een ander vak met een speciale verklaring. Maar dan zou hij nu in elk geval al een extra vak gekozen moeten hebben.
Geen idee of dat nog lukt.

Iedereen die hier zegt dat er nuttige toepassingen zijn voor Latijn, raad ik aan om eens na te denken over de nuttige toepassingen voor Duits. Ik kan je garanderen dat je qua banen met Duits veel meer openingen krijgt dan met Latijn. Tenzij je toekomstige baas zelf een gymnasiast is, die allerlei karaktereigenschappen toedicht aan gymnasiasten.

Dat komt namelijk nogal eens voor. De denkfout is dat mensen denken dat je dankzij je gym zo'n brede algemene ontwikkeling hebt gekregen. Het is omgekeerd: mensen die van nature een brede interesse hebben, zijn eerder geneigd om te kiezen voor het gym.
Waarom zou je je anders vrijwilliger extra schoolwerk bezorgen. In de eerste 3 jaar heb je namelijk gewoon 2 extra vakken ten opzichte van het atheneum. Dus met les en huiswerk minstens 8 uur per week meer school.

Daardoor lijkt het misschien dat gymnasiasten dankzij hun opleiding die brede interesse gekregen hebben.
Huur bijles in. Zelf ga je dat echt niet in no time inhalen. Tenzij je echt een naamvallenkampioen bent...

Woordjes leren is het probleem niet. Het zijn de enorm complexe grammaticaconstructies. Het aantal gebruikte worden in een zin is minimaal, het zijn de naamvallen die vervolgens de zinsbouw aangeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven