Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
frettie schreef:
31-01-2019 18:08
Iemand inhuren kan voor het huishouden, dat hebben we voor 3 uur per week. Dat is niet voldoende voor een gezin van vier en twee huisdieren. Iemand inhuren voor alle zaken die thordis noemt lijkt me vrijwel onmogelijk.

Een van de twee minder werken?
florence13 schreef:
31-01-2019 17:59
Wat hier goed werkt TO:

Mijn man wil echt gewoon zijn deel doen, maar hij overziet het niet. Ik doe dus management van het huishouden, en financien. Voor de uitvoerende taken heb ik een lijst gemaakt, met alles wat er per week gedaan moet worden. Die taken hebben we verdeeld. Mijn man wil namelijk wel, maar heeft een schema nodig, dus nu weet hij dat er bijvoorbeeld op maandag gestofzuigd moet worden.

Nu is mijn man wel een echte schema-neuroot, dus dat werkt mee. Maar in termen van uitvoerende taken doet hij dus meer dan ik.
Dit doen man en ik ook. Gaat goed.
snoepzak schreef:
01-02-2019 20:42
Ik zou echt geen huisvrouw willen zijn. Maar ik ben nu kostwinnaar, huishoudster en hoofdverzorger en manager 3e shift. Mijn moeder zegt wel eens tegen ons dat ze de ontwikkeling die wij (blijven) maken heel.mooi vindt, maar dat ze zich gelukkig prijst met de luxe die zij vroeger had. Veel minder keuzes, veel meer rust en regelmaat en veel minder ballen in de lucht. Ik moet pejeka gelijk geven als ik denk dat we wellicht niet meer anders willen, maar dat we zeker niet per se allemaal gelukkiger zijn dan de huisvrouwen in de jaren 70
Mijn moeder (huisvrouw) zegt dit ook.
Andersom schreef:
02-02-2019 17:05
Denk jij echt dat al die moeders die ooit thuis bleven zo veel gelukkiger waren als wij nu zijn? Dat ze helemaal happy weer aan een dag poetsen en boenen begonnen? Het moest want je was de hele dag thuis en wat zouden de buren wel niet denken als je alweer op de bank zat met een boek? Het huishouden werd dagvulling bij gebrek aan een andere nuttige tijdsbesteding. Het eten werd zelf gekookt, want tijd genoeg en geld was schaars. Alle restjes verdwenen in de soep, die dagelijks op het menu stond, niet uit luxe maar noodzaak.

En gedeeld kostwinnersschap, is niet twee fulltime banen naast elkaar met amper tijd voor de kinderen. Samen werken, samen zorgen, samen huishouden. En dat hoeft niet nadat je thuis komt van een dag hard werken, dat kan prima op de dag dat je niet werkt. En niet alles hoeft zo grondig als ze dat in de jaren 70 deden. Hartje winter de ramen lappen op een dag voor kerst, niet omdat je zelf graag door schone ramen naar buiten kijkt, maar om een goede huisvrouw te zijn.

Heerlijk om soms gewoon even niks te doen. De mand met was achter de bank te zetten om die morgen op te vouwen, in plaats van alles nu meteen direct te doen. Mijn schoonmoeder is een soort geobsedeerd van haar huishouden. Die kan niet gaan slapen als er nog een vuil kopje staat of een ongestreken theedoek niet in de kast ligt. Ze kan er ook zo boeiend over vertellen, want verder maakt ze weinig mee.

Vooropgesteld: ieder moet doen waar hij zich lekker bij voelt. Te stellen dat al die huisvrouwen vroeger zo vreselijk ongelukkig waren in hun bestaan, lijkt me overdreven.

Maar feit is dat als je allebei werkt, je in feite samen drie banen te vervullen hebt: de banen buitenshuis plús de baan thuis. Waarbij tegenwoordig het accent ligt of lijkt te liggen op het buitenshuis in loondienst actief te zijn en de baan van het huishouden runnen wordt gezien als minderwaardig daaraan. Evenals de baan om kinderen op te voeden, want kinderen dienen vooral uitbesteed te worden, om af en toe thuis een half uurtje quality time te krijgen en dat heet dan opvoeden.

Ik snap dat het allemaal met de moderne dynamiek des levens samenhangt, maar soms kan het geen kwaad eens rustig pas op de plaats te maken en jezelf te bedenken of we niet soms het kind met het badwater hebben weggegooid. Niet alles van vroeger is per definitie achterhaald of slechter, en niet alles wat heden ten dage als norm geldt is per definitie beter dan de waarheid van gisteren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
02-02-2019 17:15
Vooropgesteld: ieder moet doen waar hij zich lekker bij voelt. Te stellen dat al die huisvrouwen vroeger zo vreselijk ongelukkig waren in hun bestaan, lijkt me overdreven.
Misschien moeten meer mannen het daarom proberen.
NYC schreef:
02-02-2019 16:03
Is het voor niemand herkenbaar dat alles dubbel gebeurt? Dat je ineens met een dubbele hoeveelheid brood zit omdat je allebei een bestelling hebt gedaan bij de bakker. En je kind met twee dezelfde winterpyjama's zit omdat de oude te dun/te klein was en je allebei bij precies dezelfde winkel online hebt gekeken naar een leuke aanbieding?
Wij gebruikten de app Bring. Kun je iets op lijstje zetten en het weer afstrepen als het gehaald is. Voor schoonmaakartikelen, tandpasta, wc-papier en andere voorraadkastartikelen loopt een van ons ongeveer een keer per maand een rondje langs de kastjes om te kijken waarvan de voorraad een beetje opraakt. Dat wordt dan op de lijst gezet en de komende maand meegenomen als het in de aanbieding is. Is het al van het lijstje af, dan weet je dat de ander het al heeft.

Voor de dagelijkse boodschappen werken we beiden in dezelfde AH-account voor de bezorger.
Paarsebloem schreef:
02-02-2019 17:49
Misschien moeten meer mannen het daarom proberen.
Geen enkel bezwaar tegen, want ik zou niet weten waarom een man niet net zo goed het thuisfront kan verzorgen.
Voor mij echt totaal niet herkenbaar. Heerlijk dat ik parttime werk en man fulltime. Zal wel zeer ouderwets en niet geëmancipeerd zijn, maar hier geen gezeur over verdelingen hoor. Ik doe de boodschappen en huishouden , man de administratie, ik regel dingen als cadeautjes voor kinderfeestjes etc, speelafspraakjes. Maar man doet ook genoeg. Klussen, pakt ook gerust een stofzuiger of doet een was. Zwemles doen we om en om. Gaat prima zo. Ik ervaar het ook niet als druk ofzo.
pejeka schreef:
02-02-2019 17:15
.Niet alles van vroeger is per definitie achterhaald of slechter, en niet alles wat heden ten dage als norm geldt is per definitie beter dan de waarheid van gisteren.

Ook niet alles van vroeger is beter dan nu.
tulpje21 schreef:
02-02-2019 18:21
Voor mij echt totaal niet herkenbaar. Heerlijk dat ik parttime werk en man fulltime. Zal wel zeer ouderwets en niet geëmancipeerd zijn, maar hier geen gezeur over verdelingen hoor. Ik doe de boodschappen en huishouden , man de administratie, ik regel dingen als cadeautjes voor kinderfeestjes etc, speelafspraakjes. Maar man doet ook genoeg. Klussen, pakt ook gerust een stofzuiger of doet een was. Zwemles doen we om en om. Gaat prima zo. Ik ervaar het ook niet als druk ofzo.
Nee joh, jij ziet dat verkeerd, het feit dat jij parttime werkt en een aantal dingen in huis op je neemt, is alleen maar vanwege je onderdrukkende fulltime werkende man die zich wenst te onttrekken aan het huishouden en jou tot slaaf wil maken... snap dat nou!
Stampertje12 schreef:
02-02-2019 17:50
Wij gebruikten de app Bring. Kun je iets op lijstje zetten en het weer afstrepen als het gehaald is. Voor schoonmaakartikelen, tandpasta, wc-papier en andere voorraadkastartikelen loopt een van ons ongeveer een keer per maand een rondje langs de kastjes om te kijken waarvan de voorraad een beetje opraakt. Dat wordt dan op de lijst gezet en de komende maand meegenomen als het in de aanbieding is. Is het al van het lijstje af, dan weet je dat de ander het al heeft.

Voor de dagelijkse boodschappen werken we beiden in dezelfde AH-account voor de bezorger.
Dat laatste doen wij nu ook. Maar toch ben ik wel verbaasd dat er in een gezin bij vaak 1 ouder is die nooit in de gaten heeft wanneer het wc-papier op is, de zwembroek te klein, een kadootje voor een feestje gekocht moet worden of een afspraak bij de kapper geregeld. Juist in gezinnen waar beide partners evenveel werken had ik gedacht dat dat vanzelf zou lopen of zelfs langs elkaar heen loopt.

Om die pyjama's hebben we hier moeten lachen. Afspraken worden hier meestal direct op de kalender geschreven.
NYC schreef:
02-02-2019 18:41
Dat laatste doen wij nu ook. Maar toch ben ik wel verbaasd dat er in een gezin bij vaak 1 ouder is die nooit in de gaten heeft wanneer het wc-papier op is, de zwembroek te klein, een kadootje voor een feestje gekocht moet worden of een afspraak bij de kapper geregeld. Juist in gezinnen waar beide partners evenveel werken had ik gedacht dat dat vanzelf zou lopen of zelfs langs elkaar heen loopt.

Om die pyjama's hebben we hier moeten lachen. Afspraken worden hier meestal direct op de kalender geschreven.
Haha, tsja, volgens mij vaak geval van:

Partner 1 weet dat partner 2 dit nooit doorheeft en gaat het kopen van die nieuwe pyjama echt niet met partner 2 overleggen.
Partner 2 denkt een keer een goede beurt te maken bij partner 1 door te laten zien dat hij/zij wel degelijk oplet en koopt als verrassing een nieuwe pyjama

:p

Onze levens lopen gigantisch uiteen door onze chaotische roosters / reisschema's. Denk dat dat wel helpt om vrij gestructureerd te werken, anders gaat het gegarandeerd fout. Koken hier ook regelmatig zonder dat we weten of de ander wel of niet thuis eet die dag. Gaat in een bakje de ijskast in en komt dan de volgende dag wel op. Wel de afspraak om de ander even te laten weten dat je de liflafjes hebt opgegeten zodat die niet er vanuit gaat dat er nog iets is voor de volgende dag :p
Stampertje12 schreef:
02-02-2019 18:48
Haha, tsja, volgens mij vaak geval van:

Partner 1 weet dat partner 2 dit nooit doorheeft en gaat het kopen van die nieuwe pyjama echt niet met partner 2 overleggen.
Partner 2 denkt een keer een goede beurt te maken bij partner 1 door te laten zien dat hij/zij wel degelijk oplet en koopt als verrassing een nieuwe pyjama

:p

Onze levens lopen gigantisch uiteen door onze chaotische roosters / reisschema's. Denk dat dat wel helpt om vrij gestructureerd te werken, anders gaat het gegarandeerd fout. Koken hier ook regelmatig zonder dat we weten of de ander wel of niet thuis eet die dag. Gaat in een bakje de ijskast in en komt dan de volgende dag wel op. Wel de afspraak om de ander even te laten weten dat je de liflafjes hebt opgegeten zodat die niet er vanuit gaat dat er nog iets is voor de volgende dag :p
Klinkt alsof jullie meer lángs elkaar heen leven (weliswaar toevallig in hetzelfde huis) dan mét elkaar. In welk opzicht is dit een relatie? Klinkt meer als een stel studenten dat toevallig een huis deelt en ieder voor zich komt binnenvallen op onregelmatige momenten.
@ lemoos, ik wil wel reageren hoor. Pas na de geboorte van de tweede bleek dat de eerste niet vanzelf ontwikkelde. En weer een half jaar later bleek dat nr 2 ook wat mankeerde. Helaas krijg je dat niet een paar maanden voor conceptie te horen, de ene heeft die-en-die- afwijking en de ander dat-en-dat. En ex vond dat ik dat wel kon regelen, want ik werkte minder. En hij en zijn werk, dat was heilig. Dat ik op mijn 2 vrije dagen minimaal 3 afspraken per week, 2 kinderen en een huishouden had, was minder belangrijk.
pejeka schreef:
02-02-2019 18:55
Klinkt alsof jullie meer lángs elkaar heen leven (weliswaar toevallig in hetzelfde huis) dan mét elkaar. In welk opzicht is dit een relatie? Klinkt meer als een stel studenten dat toevallig een huis deelt en ieder voor zich komt binnenvallen op onregelmatige momenten.
We komen niet "binnenvallen". We wonen in ons huis maar hebben nu eenmaal banen in sectoren die nu eenmaal niet 9 tot 5 zijn. Maar we hebben ook absoluut niet de behoefte om iedere dag om 6 uur samen aan tafel te zitten en de dag door te nemen. Veel mensen vinden het heerlijk om altijd samen op de bank te kunnen zitten, maar wij zouden dat echt verschrikkelijk vinden.

Wil dat zeggen dat we elkaar niet zien of geen relatie hebben? Nee natuurlijk niet. Met moderne communicatie is het super simpel om elkaar te spreken als je niet op dezelfde plek bent en de moment dat we dat wel zijn gaan we juist vaak leuke dingen doen. Als ik zo om me heen hoor zie ik een hoop mensen die omdat ze dag in dag uit dezelfde routine hebben een steeds hogere barriere ervaren om eens iets anders te gaan doen. Wij hebben dat totaal niet.
Stampertje12 schreef:
02-02-2019 19:00
We komen niet "binnenvallen". We wonen in ons huis maar hebben nu eenmaal banen in sectoren die nu eenmaal niet 9 tot 5 zijn. Maar we hebben ook absoluut niet de behoefte om iedere dag om 6 uur samen aan tafel te zitten en de dag door te nemen. Veel mensen vinden het heerlijk om altijd samen op de bank te kunnen zitten, maar wij zouden dat echt verschrikkelijk vinden.

Wil dat zeggen dat we elkaar niet zien of geen relatie hebben? Nee natuurlijk niet. Met moderne communicatie is het super simpel om elkaar te spreken als je niet op dezelfde plek bent en de moment dat we dat wel zijn gaan we juist vaak leuke dingen doen. Als ik zo om me heen hoor zie ik een hoop mensen die omdat ze dag in dag uit dezelfde routine hebben een steeds hogere barriere ervaren om eens iets anders te gaan doen. Wij hebben dat totaal niet.

Fijn te horen. En voor jouw informatie: óók mensen die wél samen eten, doen vaak heel veel leuke dingen samen :)
Stampertje12 schreef:
02-02-2019 19:00

:rofl: Ik hoor juist zo vaak dat mensen dat juist verschrikkelijk vinden maar wij doen het altijd zo. Ook eten samen, vroeger zelfs, rond 17.15/17.30... ik weet dat veel mensen het echt de horror vinden.
pejeka schreef:
02-02-2019 18:55
Eens. Ik vind het niet gezellig klinken. Hier eten we elke avond samen met het gezin. Vind ik wel zo gezellig eigenlijk, zeker ook voor de kinderen.
Hier ook helemaal geen drukke roosters. Man heeft s avonds wel eens wat op de agenda. Ik eigenlijk zelden. Heerlijk hoor. Geen behoefte aan druk gedoe.

Hier wordt ook gewoon gecommuniceerd over dingen die gedaan moeten worden. En ook al heb ik 2 schoolgaande kinderen, ik kan niet zeggen dat daar nu zo mega veel bij komt kijken eigenlijk. De meeste dingen komen wekelijks terug dus dan krijg je daar vanzelf wel een duidelijke rolverdeling in toch?
NYC schreef:
02-02-2019 16:03
Is het voor niemand herkenbaar dat alles dubbel gebeurt? Dat je ineens met een dubbele hoeveelheid brood zit omdat je allebei een bestelling hebt gedaan bij de bakker. En je kind met twee dezelfde winterpyjama's zit omdat de oude te dun/te klein was en je allebei bij precies dezelfde winkel online hebt gekeken naar een leuke aanbieding?
Nee nog nooit. Wij halen op zaterdag ons brood. Man is dan ook thuis dus dan communiceren wij daar gewoon over: ik ga even naar de bakker nu. Ok prima.
Vaak haal ik doordeweeks op mn vrije dag ook brood. Man is dan aan het werk.
Man zal niet online naar pyjamas kijken. Weet ook echt niet welke maat de kinderen hebben. Kleding kopen doe ik, of we gaan met zn allen de stad in.
tulpje21 schreef:
03-02-2019 00:18
Nee nog nooit. Wij halen op zaterdag ons brood. Man is dan ook thuis dus dan communiceren wij daar gewoon over: ik ga even naar de bakker nu. Ok prima.
Vaak haal ik doordeweeks op mn vrije dag ook brood. Man is dan aan het werk.
Man zal niet online naar pyjamas kijken. Weet ook echt niet welke maat de kinderen hebben. Kleding kopen doe ik, of we gaan met zn allen de stad in.
Ik herken het wel. Dat we allebei uit het werk thuis komen met brood of melk. Niet dat er dan een man overboord is, dat extra brood gaat gewoon in de vriezer.
pejeka schreef:
02-02-2019 10:23
Dat vrouwen niet meer hoefden te werken, werd al een feit in de jaren 1910-1920. Sociale voorzieningen verbeterden in rap tempo tussen 1900 en 1920 en rond 1920 was het al vrij gewoon dat de moeder thuis was en de vader ergens uit werken ging, hetzij als arbeider in een fabriek, hetzij als administratief medewerker op een kantoor, enz. In het interbellum (dus tussen 1920 en 1940) was het al heel normaal dat er één kostwinner per gezin was. En dankzij de wetten op sociale huisvesting die al in het begin van de eeuw waren doorgevoerd, had iedereen ook een nette woning en alles wat daarmee samenhing. Dat vrouwen nog gedwongen móesten meewerken zag je in die tijd uitsluitend nog bij kleinere boeren, of kleinere middenstanders. Maar ook daar was het inmiddels niet meer de vele uren per dag sloven.

Dus dat gezinnen van 1 inkomen netjes konden leven, heeft bestaan van pakweg 1920 tot 1990. Verreweg meer dan de 20 jaar die je noemt.

Toen vrouwen meer gingen participeren op de arbeidsmarkt, werd ook altijd gezegd dat er een vrije keus moest zijn of er twee kostwinners waren of dat men liever vasthield aan het traditionele model van 1 kostwinner. Het ging om de vrije keuze. Maar als alle prijzen inmiddels op twee inkomens zijn afgestemd, waardoor de keuze voor 1 kostwinner eigenlijk niet meer mogeljjk is voor een gewone monteur of administratief medewerker, welke vrije keuze bestaat er dan nog?
ben ik met je eens (wat betreft de geschiedenis), het ging mij om de EN, EN, EN, EN, en dat was eigenlijk maar een korte periode, zeker wat betreft de technologie en de hoeveelheid kinderen.
verder wat betreft de keuze voor twee kostwinners, ja het is tegenwoordig veel lastiger, en daar zit een moeilijkheid in de vraag of het een keuze is, maar we zouden (als we dat willen) ook met minder kunnen doen, we hoeven niet allemaal in een hippe binnenstad te wonen, en we hoeven ook niet op vakantie etc. Dan nog is het de vraag of je het met een kostwinnaar zou kunnen redden. Dus ik ben het eigenlijk ook wel met je eens wat betreft die keuze.
Mevrouw75 schreef:
03-02-2019 00:39
Ik herken het wel. Dat we allebei uit het werk thuis komen met brood of melk. Niet dat er dan een man overboord is, dat extra brood gaat gewoon in de vriezer.
Dan snap ik wel dat je het druk hebt. Is toch enorme tijdverspilling om allebei naar de winkel te gaan. Je had ondertussen ook iets andrrs nuttigs kunnen doen als er beter gecomminiceerd/verdeeld was.
pejeka schreef:
02-02-2019 19:08
Fijn te horen. En voor jouw informatie: óók mensen die wél samen eten, doen vaak heel veel leuke dingen samen :)
Oh prima, maar jij stelde mijn relatie eventjes gelijk aan een soort huisgenoten in een studentenhuis. Dus vandaar mijn reactie even. Anders dan jij heb ik absoluut geen problemen met hoe anderen hun relatie inrichten.
tulpje21 schreef:
03-02-2019 00:14
Eens. Ik vind het niet gezellig klinken. Hier eten we elke avond samen met het gezin. Vind ik wel zo gezellig eigenlijk, zeker ook voor de kinderen.
Hier ook helemaal geen drukke roosters. Man heeft s avonds wel eens wat op de agenda. Ik eigenlijk zelden. Heerlijk hoor. Geen behoefte aan druk gedoe.

Hier wordt ook gewoon gecommuniceerd over dingen die gedaan moeten worden. En ook al heb ik 2 schoolgaande kinderen, ik kan niet zeggen dat daar nu zo mega veel bij komt kijken eigenlijk. De meeste dingen komen wekelijks terug dus dan krijg je daar vanzelf wel een duidelijke rolverdeling in toch?
Ja kijk, als je beiden gewoon thuis kunt zijn met het eten gaat dat natuurlijk prima. Maar dat kunnen we nu eenmaal niet. Zat mensen hoor die dat hebben. Mensen in de zorg, in transport, beveiliging, hulpdiensten etc. etc.

En dan wil je ook nog een beetje gezond blijven en met vrienden afspreken. Zo'n week zit snel vol hoor. Maar gezellig is het toch echt wel!
nootboek schreef:
03-02-2019 14:48
Dan snap ik wel dat je het druk hebt. Is toch enorme tijdverspilling om allebei naar de winkel te gaan. Je had ondertussen ook iets andrrs nuttigs kunnen doen als er beter gecomminiceerd/verdeeld was.

Al dat overleggen kost ook tijd en inspanning. Ik ga thuis over de boodschappen. Dus ik ga niet tegen mijn man zeggen dat ik nu even X ga halen. Als hij het dan ook haalt omdat dat ineens in hem op komt, dan hebben we het maar dubbel. Ook goed!
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 03-02-2019 18:16
0.10% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven