Voortschrijdend inzicht: PVV'er wordt moslim

04-02-2019 17:02 327 berichten
Joram van Klaveren wilde een boek schrijven over de islam. Hij raakte zo vervoerd door het geloof dat hij vanaf nu als moslim door het leven gaat.

Bijzonder vind ik dit soort levensveranderende inzichten. Van Klaveren is geen domme jongen, hij studeerde godsdienstwetenschappen/religie en levensbeschouwing en was lange tijd docent godsdienst op een christelijke school. Hij groeide op in een streng gereformeerd gezin.
Oakes schreef:
04-02-2019 18:50
Precies, gewoon voortaan de boze witte man de schuld geven. Lekker overzichtelijk.
en ook veel realistischer
tyche schreef:
04-02-2019 18:50
Interessant.
Mijn eerste idee was: van het ene extreem naar het andere; maar dat blijkt een vooroordeel als ik afga op het interview. Hij komt nuchter over, de bekering lijkt meer een onvermijdelijke conclusie na het bestuderen van de islam dan een impulsieve keuze van een verse bekeerling met roze bril.
Ik wist niet dat hij godsdienstwetenschappen heeft gestudeerd; in dat licht vind ik vooral zijn oude pvv-standpunten vreemd.
ja het komt niet over als een bevlieging.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
04-02-2019 18:46
Nou, hij zal moslims nu niet meer de schuld geven van alles wat er fout gaat in de samenleving.
Maar daar hoef je geen moslim voor te worden. Waarom zou iemand 'voortschrijdend inzicht' hebben als diegene moslim wordt?
Wat biedt de Islam dan aan 'voortschrijdend inzicht'?
Ik vraag me af waarom TO dat zo benoemd in de titel van dit topic.
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Alle reacties Link kopieren
Javier schreef:
04-02-2019 18:55
Maar daar hoef je geen moslim voor te worden.
Klopt.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-02-2019 18:52
ja het komt niet over als een bevlieging.
Over pakweg 40 jaar weten we meer.
Javier schreef:
04-02-2019 18:55
Maar daar hoef je geen moslim voor te worden. Waarom zou iemand 'voortschrijdend inzicht' hebben als diegene moslim wordt?
Wat biedt de Islam dan aan 'voortschrijdend inzicht'?
Ik vraag me af waarom TO dat zo benoemd in de titel van dit topic.
omdat zijn inzicht anders is dan 10 jaar geleden, het is voortgeschreden

Ik ben de TO en daarom heet het zo
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is van vrijgemaaktgereformeerd overgestapt naar naturisme.
Prima keuze geweest, zijn we al 30 jaar heel blij mee.

Helaas wordt het bijbehorend uiterlijk vertoon bijna nergens gedoogd, dus zijn we aangewezen op huis/tuin en aparte enclaves.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
04-02-2019 19:12
Mijn man is van vrijgemaaktgereformeerd overgestapt naar naturisme.
Prima keuze geweest, zijn we al 30 jaar heel blij mee.

Helaas wordt het bijbehorend uiterlijk vertoon bijna nergens gedoogd, dus zijn we aangewezen op huis/tuin en aparte enclaves.
van het ene extremisme naar het andere, wat volgt er hierna nog?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, dit houden we al 30 jaar vol. Langer zal ook wel lukken.

We zijn niet van die trendhoppers.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Tja, wat moet je hier verder van zeggen?

Gelukkig is hij geen boek gaan schrijven over seriemoordenaars.
Hij wilde in het boek aantonen dat de islam verantwoordelijk was voor veel misstanden. Maar al gaande zijn studie kwam er een ander inzicht:” het voelde een beetje als thuiskomen” zegt hij. Die zin “het voelt als thuiskomen” zeggen meerdere bekeerlingen. Ik denk dat ik ook maar eens de koran ga lezen. Jullie dan?
ManOpHetPrikbord schreef:
04-02-2019 19:16
Tja, wat moet je hier verder van zeggen?

Gelukkig is hij geen boek gaan schrijven over seriemoordenaars.
rare vergelijking, een religie of een ideologische overtuiging heeft niks te maken met een misdaad of geweldsdelict
Blankepit schreef:
04-02-2019 17:22
Daar ga je al, opgegroeid in een omgeving waar sprookjesgedachten voor waar worden aangenomen. Dan is het geloven in wat voor onbewezen bovennatuurlijke (sorry dubbel) nonens niet zo'n grote stap.
Religie is niet voor minderjarigen. Anders heet het indoctrinatie.
+600
S-Meds schreef:
04-02-2019 19:17
Hij wilde in het boek aantonen dat de islam verantwoordelijk was voor veel misstanden. Maar al gaande zijn studie kwam er een ander inzicht:” het voelde een beetje als thuiskomen” zegt hij. Die zin “het voelt als thuiskomen” zeggen meerdere bekeerlingen. Ik denk dat ik ook maar eens de koran ga lezen. Jullie dan?
Doe dat vooral.
En post hier dan hoe je daar vooral ‘liefde’ uithaalt en hoe je de gewelddadige verzen en alle verzen over ongelovigen en andersgelovigen (en over ongelijkheid tussen man en vrouw) uitlegt en plaatst in jouw beeld van islam en ‘liefde’ en ‘vredelievendheid’ in plaats van angst (voor die vreselijke hel) en onderwerping.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-02-2019 18:51
iemand die eerst haat tegen moslims predikt en vervolgens zegt, na bestudering van het geloof, dat hij met liefde de islam wil uitleggen is natuurlijk heel bijzonder. Het lijkt welhaast of de islam een recept voor liefde is in plaats van een achterlijke en gewelddadige godsdienst wat de PVV altijd suggereert

Nou, in dit interview op radio1 vertelt hij dat hij vooral twijfelde aan de godsbewijzen in het christendom. Hij lijkt de islam vooral op intellectueel of pseudo-intellectueel niveau te benaderen : https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag (interview van 19 minuten)
Vrijgemaakt gereformeerd opgevoed, stage gelopen bij de ChristenUnie, qua politieke partijen : VVD, PVV, Groep Bontes-van Klaveren, het fiasco van VNL met Jan Roos.
Hij komt wel wat als een dwaler over, maar niet als fanaticus.

Geert Wilders en Martin Bosma (van Klaveren is beleidsmedewerker geweest van Bosma) zullen vast met malende kaken rondlopen, deze week.
nounou
Alle reacties Link kopieren
'een religie of een ideologische overtuiging heeft niks te maken met een misdaad of geweldsdelict'
Nee, in eerste instantie niet. Religie of een ideologische overtuiging is immers bedoeld om de wereld een mooiere plek te maken, toch?
Helaas hebben juist religies en ideologische overtuigingen gezorgd voor heel veel ellende op deze planeet. De geschiedenis staat er bol van.
Religie en ideologische en politieke overtuigingen als excuus om nare menselijke eigenschappen bot te vieren. Uit naam van het 'Goede' anderen onderdrukken en vermoorden.
Terwijl de basis van religies en die overtuigingen was om het juist beter te maken voor mensen.....
Het zijn de extremisten, de fanatiekelingen die het misbruiken. Die de drang hebben om anderen te onderdrukken, Zogenaamd met goede bedoelingen.
Dat dat nooit goed uitpakt, daar staat de geschiedenis van de mensheid vol van!
En dat moet aangekaart en aangepakt blijven worden. Dat moet niet onbesproken blijven. Om maar niemand te kwetsen....
Hoogste tijd dat de normale gelovigen, de normale ideologische aanhangers eens een luid tegengeluid laten horen tegen de extremisten!
Nogmaals: 'een religie of een ideologische overtuiging heeft niks te maken met een misdaad of geweldsdelict'...Hoe krijg je het getypt.
Misschien heb je tijd om vanavond even een geschiedenisboek te gaan lezen ipv hier op het forum de reageerders op Actualiteiten al weg te zetten als
'stellingen, hypotheses en complottheorieen verzinnend'.
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Javier schreef:
04-02-2019 19:50
'een religie of een ideologische overtuiging heeft niks te maken met een misdaad of geweldsdelict'
Nee, in eerste instantie niet. Religie of een ideologische overtuiging is immers bedoeld om de wereld een mooiere plek te maken, toch?
Helaas hebben juist religies en ideologische overtuigingen gezorgd voor heel veel ellende op deze planeet. De geschiedenis staat er bol van.
Religie en ideologische en politieke overtuigingen als excuus om nare menselijke eigenschappen bot te vieren. Uit naam van het 'Goede' anderen onderdrukken en vermoorden.
Terwijl de basis van religies en die overtuigingen was om het juist beter te maken voor mensen.....
Het zijn de extremisten, de fanatiekelingen die het misbruiken. Die de drang hebben om anderen te onderdrukken, Zogenaamd met goede bedoelingen.
Dat dat nooit goed uitpakt, daar staat de geschiedenis van de mensheid vol van!
En dat moet aangekaart en aangepakt blijven worden. Dat moet niet onbesproken blijven. Om maar niemand te kwetsen....
Hoogste tijd dat de normale gelovigen, de normale ideologische aanhangers eens een luid tegengeluid laten horen tegen de extremisten!
Nogmaals: 'een religie of een ideologische overtuiging heeft niks te maken met een misdaad of geweldsdelict'...Hoe krijg je het getypt.
Misschien heb je tijd om vanavond even een geschiedenisboek te gaan lezen ipv hier op het forum de reageerders op Actualiteiten al weg te zetten als
'stellingen, hypotheses en complottheorieen verzinnend'.
dit topic gaat niet over extremisme, maak je eigen topic even aan, wil je
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer op jouw uitspraak ''een religie of een ideologische overtuiging heeft niks te maken met een misdaad of geweldsdelict". Jammer voor je als mijn reactie je niet aanstaat. Als je geen reacties wilt op een door jou geopend topic die je niet aanstaan, dan moet je geen topic openen.
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Javier schreef:
04-02-2019 20:04
Ik reageer op jouw uitspraak ''een religie of een ideologische overtuiging heeft niks te maken met een misdaad of geweldsdelict". Jammer voor je als mijn reactie je niet aanstaat. Als je geen reacties wilt op een door jou geopend topic die je niet aanstaan, dan moet je geen topic openen.
ik wil best reacties maar dan wel normale
Alle reacties Link kopieren
Of in plaats van een topic openen ga je lekker bankhangen met een documentaire over Zineb El Rhazoui, bijvoorbeeld.

https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... given.html
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
mashallah ;-)

Grapje, ga het eens lezen ben wel benieuwd naar zijn verhaal.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-02-2019 20:07
ik wil best reacties maar dan wel normale
die in mijn straatje te pas komen
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Alle reacties Link kopieren
Op een gegeven moment verras je niemand meer met je haat en dan kan je - om weer te verrassen - weer een aantal jaren liefde preken voor dat wat je haatte.

Wat de islam betreft heeft dat zeker het grote voordeel dat het moslimdeel van de wereld je niet meer wil vermoorden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
04-02-2019 20:17
Op een gegeven moment verras je niemand meer met je haat en dan kan je - om weer te verrassen - weer een aantal jaren liefde preken voor dat wat je haatte.

Wat de islam betreft heeft dat zeker het grote voordeel dat het moslimdeel van de wereld je niet meer wil vermoorden.
Volgens mij worden er behoorlijk wat nietgoedgenoeggeachte moslims vermoord door zichzelfbeterachtende moslims.

Voor wat betreft de collateral damage zal Allah in de ogen van die zichzelfbeterachtende moslims de zijnen kennen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
04-02-2019 20:23
Volgens mij worden er behoorlijk wat nietgoedgenoeggeachte moslims vermoord door zichzelfbeterachtende moslims.

Voor wat betreft de collateral damage zal Allah in de ogen van die zichzelfbeterachtende moslims de zijnen kennen.
Je hebt maar een paar fanatiekelingen nodig om je leven niet meer zeker te zijn maar nu kan hij weer rustig slapen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven