Zwanger en niet officieel samen-wonend
dinsdag 19 februari 2019 om 15:23
Hallo allemaal!
Mijn situatie is als volgt:
Ik heb een vriend, we zijn niet getrouwd, samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap.
Hij heeft een koophuis en ik woon bij hem maar sta officieel nog thuis ingeschreven. Ik sta dus nog niet ingeschreven bij hem.
Wat moet ik allemaal regelen en wat is verstandig?? Sowieso in laten schrijven op zijn adres, daar ben ik me van bewust.
Wat verder? Samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap, verzekeringen, hypotheek, enz. enz.
Mijn situatie is als volgt:
Ik heb een vriend, we zijn niet getrouwd, samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap.
Hij heeft een koophuis en ik woon bij hem maar sta officieel nog thuis ingeschreven. Ik sta dus nog niet ingeschreven bij hem.
Wat moet ik allemaal regelen en wat is verstandig?? Sowieso in laten schrijven op zijn adres, daar ben ik me van bewust.
Wat verder? Samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap, verzekeringen, hypotheek, enz. enz.
anoniem_375343 wijzigde dit bericht op 04-04-2019 10:19
19.24% gewijzigd
dinsdag 19 februari 2019 om 15:27
dinsdag 19 februari 2019 om 15:27
Ik heb me toen bij vriend laten inschrijven, samenlevingscontract& testamenten laten opstellen. Kind voor 20 weken door vriend laten erkennen bij gemeente, achternaam doorgegeven en na geboorte gezag aangevraagd.
Verzekeringen bekijken, eventueel familiepakket afsluiten, hypotheek is van vriend dus zou ik niets mee doen.
Succes!
Verzekeringen bekijken, eventueel familiepakket afsluiten, hypotheek is van vriend dus zou ik niets mee doen.
Succes!
Een baksteen is nooit alleen
dinsdag 19 februari 2019 om 15:30
Ligt er aan wat je afspreekt. Ik betaalde niet mee aan zijn hypotheek, wel in samenlevingscontract opgenomen dat ik nog 6 maanden mocht blijven wonen als we uit elkaar zouden gaan.
Een baksteen is nooit alleen
dinsdag 19 februari 2019 om 15:32
Die man zou wel gek zijn zijn koophuis op het spel te zetten voor een vriendin.
Als TO nog thuis woont is het nog maar de vraag of die man wel gelijk een gezin te beginnen nog voor er uberhaupt samen gewoond is.
dinsdag 19 februari 2019 om 15:32
Ik?
Jawel.
Maar wij hebben het samen gekocht en bezitten het allebei voor 50%.
Maar als ik zou inwonen, wel ‘huur’ zou betalen maar niets zou hebben van evt aflossing klopt dat natuurlijk niet. Plus voordeel dat je kunt hebben van de hypotheekrenteaftrek....
Kortom: tijd voor de notaris.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
dinsdag 19 februari 2019 om 15:34
Ja en ja...
dinsdag 19 februari 2019 om 15:34
Daar sta ik al 5 jaar voor ingeschreven, is inderdaad altijd verstandig!butterfly- schreef: ↑19-02-2019 15:33Gefeliciteerd!
Ik zou ook zorgen dat je je inschrijft voor een sociale huurwoning, gewoon voor het geval dat.
dinsdag 19 februari 2019 om 15:41
Het niet samen eigenaar zijn van het huis heeft juist veel voordelen.
Door krampachtig te willen wel samen eigenaar te zijn, ga je al uit van een mogelijk scheiden in de toekomst. Als je daar rekening mee wilt houden, doe het dan goed.
Iemand zal de toko moeten verlaten. Het is alleen maar handig als je nu al weet wie dat zal zijn als er iets mis gaat. En dat het je geen bakken vol geld en een hoop gedoe en stress kost omdat de een de ander uit moet kopen en niet duidelijk is wie dat zal z8n en op welke termijn.
Als je een huis op 1 inkomen kan kopen / hebben, zou ik daar om bovenstaande redenen voor kiezen. En al helemaal als jij weet dat jij niet degene bent die het huis alleen zou kunnen betalen.
Om beide iets op te kunnen bouwen kun je dat als volgt regelen:
Als niet eigenaar betaal je niet mee aan aflossing en onderhoud, maar wel aan rente. Daarnaast spaar je wat je niet aan wonen kwijt bent op op je eigen naam en zorg je voor een lopende inschrijving bij de woningbouw. Je gaat dus niet meer betalen aan boodschappen ofzo, dan is het vestzak broekzak.
Mocht je dan uit elkaar gaan, dan kan er tenminste een iemand in het huis blijven wonen en heeft de ander voldoende middelen om ergens anders opnieuw te starten.
Door krampachtig te willen wel samen eigenaar te zijn, ga je al uit van een mogelijk scheiden in de toekomst. Als je daar rekening mee wilt houden, doe het dan goed.
Iemand zal de toko moeten verlaten. Het is alleen maar handig als je nu al weet wie dat zal zijn als er iets mis gaat. En dat het je geen bakken vol geld en een hoop gedoe en stress kost omdat de een de ander uit moet kopen en niet duidelijk is wie dat zal z8n en op welke termijn.
Als je een huis op 1 inkomen kan kopen / hebben, zou ik daar om bovenstaande redenen voor kiezen. En al helemaal als jij weet dat jij niet degene bent die het huis alleen zou kunnen betalen.
Om beide iets op te kunnen bouwen kun je dat als volgt regelen:
Als niet eigenaar betaal je niet mee aan aflossing en onderhoud, maar wel aan rente. Daarnaast spaar je wat je niet aan wonen kwijt bent op op je eigen naam en zorg je voor een lopende inschrijving bij de woningbouw. Je gaat dus niet meer betalen aan boodschappen ofzo, dan is het vestzak broekzak.
Mocht je dan uit elkaar gaan, dan kan er tenminste een iemand in het huis blijven wonen en heeft de ander voldoende middelen om ergens anders opnieuw te starten.
dinsdag 19 februari 2019 om 15:43
Vergeet je toeslagen niet aan te passen. Bij samenwonen wordt je elkaar toeslag partner als er een kind in het spel is. Ook met een samenlevingscontract wordt je elkaars toeslagpartner.
Voor het samenlevingscontract ga je naar de notaris, hij/zij kan je e.e.a. toelichten. De hypotheek is van je vriend, ik zou dit zo houden. Alle kosten aan het huis zijn voor hem. Jij kunt het geld wat je niet in de hypotheek steekt apart zetten en op deze wijze vermogen opbouwen.
Verzekeringen ook even checken.
Voor het samenlevingscontract ga je naar de notaris, hij/zij kan je e.e.a. toelichten. De hypotheek is van je vriend, ik zou dit zo houden. Alle kosten aan het huis zijn voor hem. Jij kunt het geld wat je niet in de hypotheek steekt apart zetten en op deze wijze vermogen opbouwen.
Verzekeringen ook even checken.
dinsdag 19 februari 2019 om 15:51
Waar sta je nu dan ingeschreven? Officieel moet je ingeschreven staan op het verblijf waar jij verblijft.
Maak een afspraak bi de notaris om je opties te bespreken.
Maar hebben jullie nooit eerder besproken of, hoe en wanneer jullie officieel zouden gaan samenwonen? Hoe je dit dan wilt regelen? Wat te doen met de financiën? Het wordt tijd dat jullie dit wel gaan doen. Probeer het zakelijk te bekijken, dat je zwanger bent is een complicatie, maar geeft je geen meer rechten op van alles en nog wat.
Maak een afspraak bi de notaris om je opties te bespreken.
Maar hebben jullie nooit eerder besproken of, hoe en wanneer jullie officieel zouden gaan samenwonen? Hoe je dit dan wilt regelen? Wat te doen met de financiën? Het wordt tijd dat jullie dit wel gaan doen. Probeer het zakelijk te bekijken, dat je zwanger bent is een complicatie, maar geeft je geen meer rechten op van alles en nog wat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
dinsdag 19 februari 2019 om 15:58
Je vriend is goed gek als hij zijn huis gedeeltelijk op jouw naam zet. Dan geeft hij jou in principe zo een zak met geld als je ooit uit elkaar gaat omdat hij je uit moet kopen uit zijn eigen huis.
Nee het is dan verstandiger om uiteindelijk zijn huis te verkopen en dan samen een nieuw huis te kopen waarbij je beide de helft betaald of iets dergelijks.
Nee het is dan verstandiger om uiteindelijk zijn huis te verkopen en dan samen een nieuw huis te kopen waarbij je beide de helft betaald of iets dergelijks.
dinsdag 19 februari 2019 om 16:07
als je wilt kun je zo eenzelfde constructie maken met je bestaande huis. Nogal zonde van alle kosten die je moet maken bij verkoop en aankoop als het niet nodig is.TsumTsum schreef: ↑19-02-2019 15:58Je vriend is goed gek als hij zijn huis gedeeltelijk op jouw naam zet. Dan geeft hij jou in principe zo een zak met geld als je ooit uit elkaar gaat omdat hij je uit moet kopen uit zijn eigen huis.
TO laat je echt voorlichten door profs want ik heb in dit topic al meerdere vreemde suggesties zien langskomen.
dinsdag 19 februari 2019 om 16:55
https://www.consumentenbond.nl/kind-en-kosten
Hier staat ook het e.e.a.
Hier staat ook het e.e.a.
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.
dinsdag 19 februari 2019 om 17:02
Goed dat je je daarvan bewust bent. En op tijd doen (nú dus eigenlijk).Lievelievedaisyja schreef: ↑19-02-2019 15:23Hij heeft een koophuis en ik woon bij hem maar sta officieel nog thuis ingeschreven. Ik sta dus nog niet ingeschreven bij hem.
Sowieso in laten schrijven op zijn adres, daar ben ik me van bewust.
Als je toeslagen ontvangt, en die kans is best groot als je straks een kind hebt (KGB, KOT), en je staat niet ingeschreven bij je vriend terwijl je daar wel woont pleeg je fraude.
dinsdag 19 februari 2019 om 17:04
Ik wist niet dat dat kon...ouwewijsneus schreef: ↑19-02-2019 16:07als je wilt kun je zo eenzelfde constructie maken met je bestaande huis. Nogal zonde van alle kosten die je moet maken bij verkoop en aankoop als het niet nodig is.
TO laat je echt voorlichten door profs want ik heb in dit topic al meerdere vreemde suggesties zien langskomen.