Voordelen auto
zaterdag 23 februari 2019 om 08:52
Wij hebben ons heel lang kunnen redden zonder auto. Je bent wel,afhankelijker, zeker als je in een plaats woont waar het openbaar vervoer te wensen overlaat.
Ik heb pas op mijn 36e mijn rijbewijs gehaald en een auto aangeschaft. Ik fiets nog steeds veel, maar de auto betekent voor ons echt vrijheid. Overal makkelijk kunnen komen, je niet druk hoeven maken dat je de laatste trein mist, zelf klusmaterialen op kunnen halen, Een auto kost geld, maar dat hebben wij er voor over. Ik rijd nu dertien jaar auto, en ik vind het nog steeds heerlijk luxe dat ik voor de deur in kan stappen, mijn boodschappen in bulk kan doen,ben overal kan komen zonder eerst heel veel te plannen. Toen we nog geen auto hadden, ondernamen we veel minder, want het was veel,gedoe. Lekker even wandelen net over de grens met Duitsland op,zondag? Dat kon helemaal niet, want er rijden geen bussen naar de plaatsen waar wij graag komen. En als ze al rijden, ben je de hele dag druk om er te komen met tig keer overstappen.
Wij gebruiken de auto niet voor elk wissewasje, maar we zijn er wel achter dat we het veel,eerder hadden moeten doen.
Ik heb pas op mijn 36e mijn rijbewijs gehaald en een auto aangeschaft. Ik fiets nog steeds veel, maar de auto betekent voor ons echt vrijheid. Overal makkelijk kunnen komen, je niet druk hoeven maken dat je de laatste trein mist, zelf klusmaterialen op kunnen halen, Een auto kost geld, maar dat hebben wij er voor over. Ik rijd nu dertien jaar auto, en ik vind het nog steeds heerlijk luxe dat ik voor de deur in kan stappen, mijn boodschappen in bulk kan doen,ben overal kan komen zonder eerst heel veel te plannen. Toen we nog geen auto hadden, ondernamen we veel minder, want het was veel,gedoe. Lekker even wandelen net over de grens met Duitsland op,zondag? Dat kon helemaal niet, want er rijden geen bussen naar de plaatsen waar wij graag komen. En als ze al rijden, ben je de hele dag druk om er te komen met tig keer overstappen.
Wij gebruiken de auto niet voor elk wissewasje, maar we zijn er wel achter dat we het veel,eerder hadden moeten doen.
zaterdag 23 februari 2019 om 08:52
Ik ken alleen maar voordelen.
Vanaf mijn 18e heb ik nooit meer gefietst.
Je komt warm en droog (of juist aircokoel als het heet is) van deur tot deur.
Je eigen ruimte, dus stilte om je heen of je favoriete muziek
Altijd beschikbaar
Niet van anderen afhankelijk
Je kunt de achterbak vol gooien met boodschappen en dus bij meerdere winkels in één shopronde langsgaan
Vanaf mijn 18e heb ik nooit meer gefietst.
Je komt warm en droog (of juist aircokoel als het heet is) van deur tot deur.
Je eigen ruimte, dus stilte om je heen of je favoriete muziek
Altijd beschikbaar
Niet van anderen afhankelijk
Je kunt de achterbak vol gooien met boodschappen en dus bij meerdere winkels in één shopronde langsgaan
zaterdag 23 februari 2019 om 09:00
zaterdag 23 februari 2019 om 09:10
Als je nooit auto heb gehad zou ik het afraden, je hebt het meer dan 25 jaar zonder gered.
Het is ook veel duurder dan je denkt, eenmaal aan begonnen kun je nooit meer zonder.
zaterdag 23 februari 2019 om 09:22
tot mijn 20e alles op de brommer gedaan, en maakte daar belachelijk veel kilometers mee. Meer dan nu met de auto. Maar de auto zou ik niet kunnen missen. Kan er de kinderen mee naar school brengen (de oudste gaat overigens ook te voet, op de fiets of de step). Jongste kan ik niet te voet wegbrengen vanwege handicap. Dat is ook meteen de grootste zegen om een auto te hebben: ik kan toch overal komen. Rolstoel achterin en ik ben mobiel. Het openbaar vervoer is hier niet te doen, en sowieso vind ik dat met een rolstoel ellende. Ik zou eerder andere dingen achterwege laten dan mijn auto.
Wat een auto kost is nogal verschillend. Koop je een (redelijk) nieuwe, met nogal wat afschrijving. Een grote en zware, met veel wegenbelasting. Ik heb een auto die me niet zoveel kost. Afschrijving hebben we niet want hij heeft nauwelijks dagwaarde. Mijn man sleutelt er zelf aan en kan onderdelen goedkoop kopen, mocht er eens iets aan zijn. Wegenbelasting is niet zoveel want die oude auto is niet zo zwaar (geen zware dingen zoals airbags, airco enz). En omdat ik er niet zoveel mee rijd valt het tanken ook wel mee. Natuurlijk kost het meer dan fietsen, maar dat is voor mij geen optie. Met openbaar vervoer zou ik duurder uit zijn en minder vrijheid hebben.
Wat een auto kost is nogal verschillend. Koop je een (redelijk) nieuwe, met nogal wat afschrijving. Een grote en zware, met veel wegenbelasting. Ik heb een auto die me niet zoveel kost. Afschrijving hebben we niet want hij heeft nauwelijks dagwaarde. Mijn man sleutelt er zelf aan en kan onderdelen goedkoop kopen, mocht er eens iets aan zijn. Wegenbelasting is niet zoveel want die oude auto is niet zo zwaar (geen zware dingen zoals airbags, airco enz). En omdat ik er niet zoveel mee rijd valt het tanken ook wel mee. Natuurlijk kost het meer dan fietsen, maar dat is voor mij geen optie. Met openbaar vervoer zou ik duurder uit zijn en minder vrijheid hebben.
zaterdag 23 februari 2019 om 09:26
In mijn geval nog altijd veeeeel goedkoper dan een auto.
zaterdag 23 februari 2019 om 09:37
zaterdag 23 februari 2019 om 10:08
Vrijheid
Natuurgebieden kunnen bereiken (wij wandelen regelmatig)
Kunnen gaan en staan waar je wil
Autorijden is leuk
Veel sneller dan OV. Familie en aantal vrienden woont op 2,5 uur met OV enkele reis (met tig keer overstappen); met de auto is dit 1,5 uur. Ook veel sneller op het werk (scheelt helft van de tijd)
Als je met minimaal 2 personen reist (wat bij ons het geval is) is de auto goedkoper dan het OV
Je kunt dingen vervoeren
Je zit altijd comfortabel en droog en hebt geen last van anderen
Wij wonen in een dorp, waardoor het hebben van een auto sowieso handig is omdat hier alleen basisvoorzieningen zijn
Je kunt ermee op vakantie
Ik gebruik het OV eigenlijk alleen (en dan ook niet altijd, ligt aan de parkeermogelijkheden, mogelijke file, etc.) als ik naar het centrum van een grote stad moet voor mijn werk, en dat gebeurt maar een paar keer per jaar.
Autorijden is leuk
Veel sneller dan OV. Familie en aantal vrienden woont op 2,5 uur met OV enkele reis (met tig keer overstappen); met de auto is dit 1,5 uur. Ook veel sneller op het werk (scheelt helft van de tijd)
Als je met minimaal 2 personen reist (wat bij ons het geval is) is de auto goedkoper dan het OV
Je kunt dingen vervoeren
Wij wonen in een dorp, waardoor het hebben van een auto sowieso handig is omdat hier alleen basisvoorzieningen zijn
Ik gebruik het OV eigenlijk alleen (en dan ook niet altijd, ligt aan de parkeermogelijkheden, mogelijke file, etc.) als ik naar het centrum van een grote stad moet voor mijn werk, en dat gebeurt maar een paar keer per jaar.
zaterdag 23 februari 2019 om 10:13
Alleen als je een serieuze auto onder je kont hebt. Met 'n kleine autootje duizenden km's afleggen is niet bepaald comfortabel. Dan vlieg je beter en huur je ter plekke een wagen._Branwen_ schreef: ↑23-02-2019 10:08Vrijheid
Autorijden is leuk
Je kunt dingen vervoeren
zaterdag 23 februari 2019 om 10:14
Hoog tijd dus voor TO om eindelijk aan de auto te gaan! Dan voelt ze wat ze al die jaren heeft gemist en heeft ze vast spijt er niet jaren eerder aan begonnen te zijn.slobberbone schreef: ↑23-02-2019 09:10Als je nooit auto heb gehad zou ik het afraden, je hebt het meer dan 25 jaar zonder gered.
Het is ook veel duurder dan je denkt, eenmaal aan begonnen kun je nooit meer zonder.
zaterdag 23 februari 2019 om 10:24
redbulletje schreef: ↑23-02-2019 10:13Alleen als je een serieuze auto onder je kont hebt. Met 'n kleine autootje duizenden km's afleggen is niet bepaald comfortabel. Dan vlieg je beter en huur je ter plekke een wagen.
Ik heb een auto ter grootte van bijvoorbeeld een Renault Clio, dus niet groot, maar ook dan geef ik vele malen de voorkeur aan de auto in plaats van het vliegtuig. Wij zijn met z’n tweeen en hebben geen grote auto nodig, en vinden het gewoon leuk om bijvoorbeeld naar het zuiden van Europa te rijden / te roadtrippen. Overigens heb ik daarom wel expres geen auto uit het kleinste segment, omdat ik wel een bepaald minimum aan comfort, pk’s en rijplezier wil.
zaterdag 23 februari 2019 om 10:28
Ik trakteer mezelf op reis graag op 'n leuke wagen: SUV en automaat. Rijdt lekkerder in de bergen. Privé rij ik maar 'n kleine Swift. Prima wagentje voor dagelijks gebruik maar niet voldoende voor 'n lange roadtrip._Branwen_ schreef: ↑23-02-2019 10:24Ik heb een auto ter grootte van bijvoorbeeld een Renault Clio, dus niet groot, maar ook dan geef ik vele malen de voorkeur aan de auto in plaats van het vliegtuig. Wij zijn met z’n tweeen en hebben geen grote auto nodig, en vinden het gewoon leuk om bijvoorbeeld naar het zuiden van Europa te rijden / te roadtrippen. Overigens heb ik daarom wel expres geen auto uit het kleinste segment, omdat ik wel een bepaald minimum aan comfort, pk’s en rijplezier wil.
zaterdag 23 februari 2019 om 10:32
redbulletje schreef: ↑23-02-2019 10:28Ik trakteer mezelf op reis graag op 'n leuke wagen: SUV en automaat. Rijdt lekkerder in de bergen. Privé rij ik maar 'n kleine Swift. Prima wagentje voor dagelijks gebruik maar niet voldoende voor 'n lange roadtrip.
‘t Is natuurlijk ook maar net wat je persoonlijke voorkeuren zijn. Ik vind bijvoorbeeld het schakelen in de bergen juist leuk. Dan kom je terug in NL en is het rijden eigenlijk weer saai
zaterdag 23 februari 2019 om 10:41
Vrijheid en mogelijkheden.
Jaren geen auto (nodig) gehad maar tegenwoordig woon ik op een plek waar ik onmogelijk met het ov kan komen op veel plekken. Toen was ik toch maar wat blij dat ik mijn rijbewijs had.
Ik pak soms nog wel ooit de trein. Zo leuk vind ik autorijden namelijk niet. Maar als ik dan vervolgens ook de bus van het station naar huis neem, dan heb ik wel eens 1.5 uur erover gedaan om thuis te komen (wachten op bus plus de busrit) terwijl je dat stukje in 10 minuten met de auto kunt afleggen.
Jaren geen auto (nodig) gehad maar tegenwoordig woon ik op een plek waar ik onmogelijk met het ov kan komen op veel plekken. Toen was ik toch maar wat blij dat ik mijn rijbewijs had.
Ik pak soms nog wel ooit de trein. Zo leuk vind ik autorijden namelijk niet. Maar als ik dan vervolgens ook de bus van het station naar huis neem, dan heb ik wel eens 1.5 uur erover gedaan om thuis te komen (wachten op bus plus de busrit) terwijl je dat stukje in 10 minuten met de auto kunt afleggen.
zaterdag 23 februari 2019 om 10:43
Bij het treinstation parkeren geen optie?NYC schreef: ↑23-02-2019 10:41Ik pak soms nog wel ooit de trein. Zo leuk vind ik autorijden namelijk niet. Maar als ik dan vervolgens ook de bus van het station naar huis neem, dan heb ik wel eens 1.5 uur erover gedaan om thuis te komen (wachten op bus plus de busrit) terwijl je dat stukje in 10 minuten met de auto kunt afleggen.
zaterdag 23 februari 2019 om 10:45
Allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik merk dat we helemaal aangepast zijn aan het leven zonder auto dus sommige nadelen ervaren we minder:
- Bushalte is 100m, gaan om het kwartier
- Treinstation is 5-10 min fietsen, wel alleen stoptrein helaas
- Boodschappen laten we af en toe bezorgen
- Andere spullen (zoals IKEA) laten we ook bezorgen en bestellen we online
- We hebben elektrische fietsen, waarmee we naar stad, zwemles en tuincentrum rijden
- Vakanties doen we met het vliegtuig
- Ik kom met fietsen en OV wandelen makkelijk aan de dagelijkse 30 min beweging
Aan de andere kant:
- Ik ga met kind door weer en wind naar bijv de zwemles, met regenpak en al. Dat is niet altijd fijn.
- Vriendinnen die afgelegen wonen bezoek ik eigenlijk niet, we spreken meestal in een stad af.
- We bezoeken minder vaak familie omdat het zo’n gedoe is.
- Naar bouwcentra gaan of spullen wegdoen naar de gemeenteafval of naar tweedehands winkels kost echt bakken met tijd
- Boodschappen halen we altijd in kleinere brokjes
- We nemen geen hond ivm vakantiepensions die te ver weg liggen
- We gaan niet met de auto op vakantie, wat dan weer beter voor het milieu is dan vliegen, en ook goedkoper
- Ik ben beperkter in het wisselen van werk, bedrijven zijn sneller ‘te ver weg’ omdat ik naar de OV reistijd kijk
- Als het rotweer is moet ik toch naar het werk of naar hobby (word je wel hard van). Als het echt te gortig is (sneeuw, ijzel) blijf ik eerder thuis van hobby.
- Soms moet je inderdaad staan in het OV, waar ik woon gelukkig niet vaak. Je hebt inderdaad wel kletsende of bellende medereizigers en je kunt je tas vaak niet kwijt. Als de bus vol pubers zit voel je je wel stom dat je nog steeds geen auto hebt.
- We gaan als gezin niet snel uitstapjes maken naar bijv. een dierentuin of wandelen in natuurgebied of een speeltuin verder weg, meestal gaan we fietsen in de buurt (die overigens fantastisch is met veel voorzieningen)
- Ik ga niet ‘s avonds verder weg sporten, bijv naar een zwembad, teveel gedoe op de fiets zeker als het koud is. Hobbies moeten binnen 20 min te fietsen zijn anders heb ik er geen zin in
- Op de elektrische fiets is niet alles bereikbaar omdat hij makkelijk wordt gestolen. In de stad zelf is stallen wel gratis.
- Sjouwen met buggy etc telt niet meer, die tijd hebben we al gehad
- We hebben elektrische fietsen, waarmee we naar stad, zwemles en tuincentrum rijden
Aan de andere kant:
- Ik ga met kind door weer en wind naar bijv de zwemles, met regenpak en al. Dat is niet altijd fijn.
- Vriendinnen die afgelegen wonen bezoek ik eigenlijk niet, we spreken meestal in een stad af.
- Naar bouwcentra gaan of spullen wegdoen naar de gemeenteafval of naar tweedehands winkels kost echt bakken met tijd
- We gaan niet met de auto op vakantie, wat dan weer beter voor het milieu is dan vliegen, en ook goedkoper
- Ik ben beperkter in het wisselen van werk, bedrijven zijn sneller ‘te ver weg’ omdat ik naar de OV reistijd kijk
- Als het rotweer is moet ik toch naar het werk of naar hobby (word je wel hard van). Als het echt te gortig is (sneeuw, ijzel) blijf ik eerder thuis van hobby.
- Soms moet je inderdaad staan in het OV, waar ik woon gelukkig niet vaak. Je hebt inderdaad wel kletsende of bellende medereizigers en je kunt je tas vaak niet kwijt. Als de bus vol pubers zit voel je je wel stom dat je nog steeds geen auto hebt.
- We gaan als gezin niet snel uitstapjes maken naar bijv. een dierentuin of wandelen in natuurgebied of een speeltuin verder weg, meestal gaan we fietsen in de buurt (die overigens fantastisch is met veel voorzieningen)
- Ik ga niet ‘s avonds verder weg sporten, bijv naar een zwembad, teveel gedoe op de fiets zeker als het koud is. Hobbies moeten binnen 20 min te fietsen zijn anders heb ik er geen zin in
- Op de elektrische fiets is niet alles bereikbaar omdat hij makkelijk wordt gestolen. In de stad zelf is stallen wel gratis.
anoniem_181776 wijzigde dit bericht op 23-02-2019 10:53
0.04% gewijzigd
zaterdag 23 februari 2019 om 10:47
Ja, dat doe ik in het vervolg ook. Het leek me voor een keer wel handig (en ook omdat ik wist dat ik waarschijnlijk wat zou drinken die avond) maar zo lang wachten en onderweg zijn is het me echt niet waard.
zaterdag 23 februari 2019 om 10:52
TO, die dingen die je graag/bij voorkeur met OV doet of op de fiets (of praktische voordelen van bezorgen) kun je nog steeds blijven doen zoals je gewend bent natuurlijk, ook als je wel een auto hebt.
Ik gebruik mijn auto ook niet dagelijks. Naar school gaan we 9 van de 10 keer wandelend. Boodschappen worden (grotendeels) thuisbezorgd. En toch wil ik vanwege de vrijheid en mogelijkheden absoluut een eigen auto ter beschikking.
Ik gebruik mijn auto ook niet dagelijks. Naar school gaan we 9 van de 10 keer wandelend. Boodschappen worden (grotendeels) thuisbezorgd. En toch wil ik vanwege de vrijheid en mogelijkheden absoluut een eigen auto ter beschikking.
zaterdag 23 februari 2019 om 10:57
Maar serieus, waarom dit topic? Je wil een auto, of niet
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 23 februari 2019 om 11:02
Ik vind eigenlijk maar 1 nadeel aan het hebben van een auto en dat heeft te maken met de verantwoordelijkheid en oplettendheid die ik moet nemen in het verkeer en bij het parkeren. Parkeren en verkeersdrukte vind ik echt horror. Laatst bumper beschadigd bij een achteruitrijdmanouvre in een vak te komen, paaltje aangetikt
Bij parkeren altijd zoeken naar een plek waar voor, achter of naast me geen andere auto is. Slecht zicht op de weg door teveel vrachtauto's, in de file staan, nare grote verkeersrotondes. Dat zijn allemaal redenen geweest waarom ik ook pas laat mijn rijbewijs wilde halen. Enigszins stressvol vind ik het namelijk wel. En dat geef je bij OV natuurlijk lekker uit handen.
zaterdag 23 februari 2019 om 11:05
Kies gewoon voor een auto of niet.baukelien schreef: ↑23-02-2019 10:45Allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik merk dat we helemaal aangepast zijn aan het leven zonder auto dus sommige nadelen ervaren we minder:
Aan de andere kant:
Het maakt toch niet uit welke argumenten je wel of niet hebt?
zaterdag 23 februari 2019 om 11:07
Kan je oplossen met een zelf-remmende of -parkerende autoNYC schreef: ↑23-02-2019 11:02Ik vind eigenlijk maar 1 nadeel aan het hebben van een auto en dat heeft te maken met de verantwoordelijkheid en oplettendheid die ik moet nemen in het verkeer en bij het parkeren. Parkeren en verkeersdrukte vind ik echt horror. Laatst bumper beschadigd bij een achteruitrijdmanouvre in een vak te komen, paaltje aangetiktBij parkeren altijd zoeken naar een plek waar voor, achter of naast me geen andere auto is. Slecht zicht op de weg door teveel vrachtauto's, in de file staan, nare grote verkeersrotondes. Dat zijn allemaal redenen geweest waarom ik ook pas laat mijn rijbewijs wilde halen. Enigszins stressvol vind ik het namelijk wel. En dat geef je bij OV natuurlijk lekker uit handen.
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 23 februari 2019 om 11:08
Misschien ben je hier op zoek naar hét doorslaggevend moment om er eentje aan te schaffen? 
De voordelen en nadelen zijn bekend.
Een auto bezitten (nog niet eens rijden!) is duur. Er komt een hoop extra's bij kijken zoals onderhoud. Afhankelijk van waar je naartoe gaat kun je hem soms lastig kwijt, of voor heel veel geld. Het is slecht voor het milieu.
De voordelen zijn natuurlijk de vrijheid (hoewel dat in een land waar je vaak achter in de file aansluit relatief is), geen vreemden in dezelfde ruimte als jij en niet gebonden zijn aan vertrek- en aankomsttijden van OV.
Ik heb zelf net een rijbewijs gehaald en een auto gekocht. Ik ben 36, dus heb het lang zonder gedaan, en in principe heb ik in mijn situatie een auto ook niet nodig. Werk is op fietsafstand en ook met OV prima te doen. Ik woon niet ver van een groot intercitystation en mijn vrienden en familie wonen vrijwel allemaal ook dichtbij goed OV. Maar voor mij was het een soort bonus voor mezelf om nu op plekken te kunnen komen waar ik voorheen met moeite of niet naartoe kon. Vooral voor de leuke dingen. Ergens naartoe rijden voor een wandeling. De komende vakanties staan allemaal in het teken van rijden naar mooie gebieden, vooral in Duitsland. Even een weekendje weg of gewoon een dagje. Dat soort dingen.
Mijn vaste lasten zijn dus meteen flink gestegen maar ik weet dat ik het kan betalen, en voorlopig geen spijt van de beslissing gehad. Het is ook niet zo dat ik geen gebruik meer maak van het OV, als ik naar vrienden ga vind ik het wel zo fijn om een biertje te kunnen drinken en dan pak ik dus de trein. Maar er is wel een stukje extra vrijheid bijgekomen, met een flink prijskaartje, dat wel.
De voordelen en nadelen zijn bekend.
Een auto bezitten (nog niet eens rijden!) is duur. Er komt een hoop extra's bij kijken zoals onderhoud. Afhankelijk van waar je naartoe gaat kun je hem soms lastig kwijt, of voor heel veel geld. Het is slecht voor het milieu.
De voordelen zijn natuurlijk de vrijheid (hoewel dat in een land waar je vaak achter in de file aansluit relatief is), geen vreemden in dezelfde ruimte als jij en niet gebonden zijn aan vertrek- en aankomsttijden van OV.
Ik heb zelf net een rijbewijs gehaald en een auto gekocht. Ik ben 36, dus heb het lang zonder gedaan, en in principe heb ik in mijn situatie een auto ook niet nodig. Werk is op fietsafstand en ook met OV prima te doen. Ik woon niet ver van een groot intercitystation en mijn vrienden en familie wonen vrijwel allemaal ook dichtbij goed OV. Maar voor mij was het een soort bonus voor mezelf om nu op plekken te kunnen komen waar ik voorheen met moeite of niet naartoe kon. Vooral voor de leuke dingen. Ergens naartoe rijden voor een wandeling. De komende vakanties staan allemaal in het teken van rijden naar mooie gebieden, vooral in Duitsland. Even een weekendje weg of gewoon een dagje. Dat soort dingen.
Mijn vaste lasten zijn dus meteen flink gestegen maar ik weet dat ik het kan betalen, en voorlopig geen spijt van de beslissing gehad. Het is ook niet zo dat ik geen gebruik meer maak van het OV, als ik naar vrienden ga vind ik het wel zo fijn om een biertje te kunnen drinken en dan pak ik dus de trein. Maar er is wel een stukje extra vrijheid bijgekomen, met een flink prijskaartje, dat wel.