Geld & Recht alle pijlers

Ex wil geen alimentatie, waarom?

23-02-2019 07:35 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een week dient het hoger beroep tussen mij en ex. Mijn eisen: helderheid over verblijfsoverstijgende kosten en vaststellen bijpassende zorgkorting, en heroverweging hoofdverblijfplaatsen op werkelijke feiten ipv valse suggesties zijnerzijds. Zijn wedereisen: heroverweging van verdeling boedel à 30.000.

Nu ontving ik gisteravond een voorstel van zijn advocaat. Zodat we bij akkoord tijdens zitting alleen nog maar zijn financiële eisen behandeld hoeven te worden.

Het voorstel is op het eerste gezicht symphatiek. Hij wil alle 3 de kinderen bij mij laten inschrijven, maar wil geen alimentatie betalen. Dat laatste kan NU en ik heb geen aanvullende financieeen nodig (co-ouderschap, beide 2500,- netto uit loondienst, alimentatie is nihil).

Maar...
- het voelt alsof hij de kinderen in de uitverkoop gooit (last-minute voorstel met tijdsdruk om te reageren, agenda vd rechtbank vrijmaken voor zijn financiële eisen)
- ervaringen tot nu leren dat hij onbetrouwbaar is tot op het bot. Welk mes zie ik over het hoofd dat snel in mijn ruggetje gaat belanden?
- hoe de zorg voor de kinderen is geborgd wanneer mijn inkomen fors afneemt, is me geheel niet duidelijk. Ik heb een tijdelijk dienstverband en heb de komende jaren enkel recht op korte ww (3 maanden), daarna bijstand. Ik wil de zorg voor de kinderen duurzaam borgen, ook als ik weer in financieel zwaar weer beland. Hoe voorkom ik dat ik nooit meer aanspraak kan maken op alimentatie voor de kinderen.
-dit is niet zijn eerste voorstel (wel het eerste acceptabele). Terugkerend thema is dat hij geen alimentatieverplichting wil. Dat heeft niet met kosten te maken (nu nihil), maar puur met de verplichting an sich. Waarom? Is dit een psychologisch dingetje (geen geld naar ex, zo voelt hij dit) of heeft hij er voordeel bij, bijvoorbeeld bij het kopen van een nieuw huis met zijn liefje? Op deze vraag zal ik van hem geen antwoord krijgen, maar interigeert me wel (geen behoefte zijn samenwooonplannen te saboteren, hij doet maar). Weet iemand dit?

Zijn er misschien experts of ervaringsdeskundigen die wat inzichten hebben?
@janedoe:
Een derde motivatie schiet me te binnen. Als verweer op mijn grieven heeft hij een fors aantal bewijsbare valse beweringen gedaan èn een vals opgemaakt document bijgesloten. Als de rechtbank deze stukken behandelt èn er doorheen prikt, is zijn geloofwaardigheid stuk.
Hij heeft me recent geprobeerd te intimideren met de opmerking ‘dat de rechtbank heel hard gaat lachen om mijn beweringen’, waarop ik stoïcijns reageerde. Mogelijk probeert hij te redden wat er te redden valt en is het voor hem al verloren zaak.

En over zijn financiële grieven: hij kreeg eerder ook geen gelijk, ik zag geen argumenten die me heel zenuwachtig maken (maar je weet het nooit).
Juist als de kinderen bij jou zijn ingeschreven moet hij kinderalimentatie betalen. Niet akkoord gaan dus.
lastig om er wat over te zeggen. Kan me voorstellen met de voorgeschiedenis qua betalen je het vertrouwen kwijt bent.
Zo lang je zelf maar goed weet hoe je het wil hebben. Zijn motivatie is niet zo belangrijk.
Wel jammer dat dit soort dingen altijd op vrijdag komen en je niet even kunt overleggen met je advocaat.
Zij kijken er toch net wat zakelijker tegenaan.
Franky77 schreef:
23-02-2019 19:59

@Marana: de twist is niet over inboedel, maar over verdeling gemeenschap. En dan in het bijzonder het openstaande saldo van het doorlopend krediet, de gerealiseerde overwaarde op de verkoop van de woning, en de waardering van mijn inmiddels overleden onderneming (auto). En ook nog wat onnozele inboedelbestandelenzoals de niet bestaande X-box one en het antiek van zijn grootouders (dat ik moet betalen, terwijl het bij hem staat...).

@Tess1981: de gezamenlijke spullen en verplichtingen zijn al 1,5 jaar punt van discussie. Hij vindt dat er geen gezamenlijke spullen bestaan, behalve jas, schoenen en brillen. De rest is ieder voor zich.

@Carrie-bradshaw: hij heeft nu hoofdverblijfplaats en heeft contract voor tussenschoolse opvang in mijn weken beeindigd. Gemeente heeft daar destijds zeer uitzonderlijke bijzondere bijstand voor verleend omdat de TSO wél nodig was. BSO betaal ik ook zelf, maar dat vind ik niet zo vreemd. Als je co-ouderschap hebt, kan je beiden gebruik maken van kinderopvangtoeslag (en beiden combi-korting ontvangen).

@JaneDoe: ik heb heel gedetailleerd uitgezocht hoe de kosten liggen. Ik zou zo bij het Nibud kunnen gaan werken. Vervelend is alleen dat er nergens een sluitende definitie is van wat verblijfsoverstijgend is en er dus tussen ons geen overeenstemming is. Hij weigert dat te specificeren en reageert niet inhoudelijk op mijn definities en onderbouwing.

@viva-amber: over proceskosten, geen idee. Ik heb een advocaat op toevoeging (pro-deo). Die arme vrouw heeft een tijdrovende klus hieraan...
Wow, wat een ex.Klinkt heel naar.

Jouw advocate is geen arme vrouw.Ik hoop wel dat ze heel kundig is.
Hij wil de kinderen fulltime bij jou parkeren en er ook nog niet voor betalen? Die is gek! Als jij het grootste deel van de zorg moet doen, dan mag hij dokken. Als ie niet wil betalen moet je minstens 50/50 co-ouderschap regelen zodat de daadwerkelijke kosten en zorg eerlijk worden gesplitst.
redbulletje schreef:
23-02-2019 22:39
Hij wil de kinderen fulltime bij jou parkeren en er ook nog niet voor betalen? Die is gek! Als jij het grootste deel van de zorg moet doen, dan mag hij dokken. Als ie niet wil betalen moet je minstens 50/50 co-ouderschap regelen zodat de daadwerkelijke kosten en zorg eerlijk worden gesplitst.
Dat is ook wat zijn voorstel is, 50/50 co-ouderschap. 🙄 Lees anders nog even.
Ik heb er zelf nog nooit mee te maken gehad, maar is het ook mogelijk om 'voor nu' met de afspraken (over co-ouderschap en financiën) akkoord te gaan, met de optie om e.e.a. opnieuw te bezien als .....

[concrete situaties/feiten vastleggen], zoals:
"in het geval ik in de bijstand zou belanden";
"de optelsom van inkomsten+toeslagen op enig moment méér dan 10 % daalt";

En/of (een) vast evaluatie moment(en) vaststellen, bijv. op leeftijd X kinderen (wanneer je meer zicht hebt op de kosten die je t.z.t. hebt).

Dat zou nu de druk van de ketel halen en rust in de tent kunnen bieden.
Maar nogmaals, ik weet niet of dit mogelijk is.
Wat vermoeiend zeg die oorlogsvoering. Hoeveel heeft dit inmiddels al gekost? In euro's, aan kosten voor rechtbank en advocaat. In uren, om bewijs te verzamelen, informatie in te winnen, allerlei complottheorieën te bedenken.
Je kan er ook gewoon mee stoppen en beginnen met samen ouders te zijn. Als je alleenstaand moeder was geweest was je er ook wel uitgekomen met de kosten van de kinderen. Hier op Viva zijn er zat die zelf hun studie hebben betaald door te werken of met een studielening. Denk eens echt aan je kinderen. In het nu. Schieten die wat op met wat jullie als ouders nu doen? Als je verblijfplaats wordt uitonderhandeld tegenover een Xbox?
thistle schreef:
24-02-2019 06:12
Wat vermoeiend zeg die oorlogsvoering. Hoeveel heeft dit inmiddels al gekost? In euro's, aan kosten voor rechtbank en advocaat. In uren, om bewijs te verzamelen, informatie in te winnen, allerlei complottheorieën te bedenken.
Je kan er ook gewoon mee stoppen en beginnen met samen ouders te zijn. Als je alleenstaand moeder was geweest was je er ook wel uitgekomen met de kosten van de kinderen. Hier op Viva zijn er zat die zelf hun studie hebben betaald door te werken of met een studielening. Denk eens echt aan je kinderen. In het nu. Schieten die wat op met wat jullie als ouders nu doen? Als je verblijfplaats wordt uitonderhandeld tegenover een Xbox?
Hi Thistle,
Ja, het is bizar vermoeiend en het heeft mij heel veel tijd, energie en welzijn gekost en hem daarbovenop heel veel advocaatkosten (orde grootte 30.000). Ik heb altijd de weg van overleg geprobeerd, maar hij wilt daar niet in mee. Dus áls ik verandering wil, kan ik niet anders dan die afdwingen via juridische weg. Hoe spijtig dat ook is.
En ik wil die verandering écht, juist in het belang van de kinderen. Behalve de punten die nu spelen, is er nog een beerput aan vrij heftige incidenten die maken dat een dubieuze beschikking uit de eerste rechtszaak, voor mij in de toekomst bedreigend kan zijn (argumentatie). Ik weet wat ik aan hem heb (ga er niet op in wat er verder speelde/speelt). Natuurlijk ben ik niet over een nacht ijs gegaan voor ik deze ellende aanjoeg, maar ik en mijn naasten, ook professionals, zien dit middel als de beste kans op een betere, rustigere toekomst. Doen we daar verstandig aan? Het is een duivels dilemma.
Dat je alleenstaande vriendinnen kent die het rooien zonder bijdrage van de ex geloof ik. Maar deze alleenstaande vriendinnen ontvangen wél KBS en KGB. Ik niet. Terwijl ik wél een zeer groot deel van de kosten draag. Als ik die situatie laat voortbestaan zijn mijn kinderen en ik veroordeeld tot jaren van armoede, ondanks het mooie inkomen dat ik nu heb. Dat stemt niet overeen met de rechten van het kind op een gelijkwaardige verzorging bij beide ouders. Is dat (financiën + overige beerput) dus de strijd waard? Ik vind van wel, juist in het belang van de kinderen. De enkele mensen met vergelijkbare situaties (niet enkel de financiële ellende, maar sabotage all-the-way) die ik ken, hebben vaak de handdoek in de ring gegooid. Die gingen inderdaad niet nog een rechtszaak aan, die hebben de omgang met hun kinderen opgegeven uit moeheid, voor hun eigen rust. Die kinderen zijn een ouder kwijt. Dát is mijn referentie, niet alleenstaanden die alle toelagen ontvangen.
'Vechtscheidingen' zijn niet eenvoudig af te doen met 'denk wat meer in het belang van je kinderen'. Er zit altijd een ingewikkelde dynamiek en geschiedenis achter. Uiteindelijk kan alleen ik daarom een afweging maken hoe ik in mijn specifieke situatie het belang van mijn kinderen het beste dien en de strijd beslecht. En dit hoger beroep geeft naar mijn inschatting de beste kans voor het borgen van het welzijn van mijn kinderen voor nog heel veel jaren jeugd. Maar... God only knows... Het is een paardenmiddel, daar heb je helemaal gelijk in.
Gebruna schreef:
24-02-2019 02:26
Ik heb er zelf nog nooit mee te maken gehad, maar is het ook mogelijk om 'voor nu' met de afspraken (over co-ouderschap en financiën) akkoord te gaan, met de optie om e.e.a. opnieuw te bezien als .....

[concrete situaties/feiten vastleggen], zoals:
"in het geval ik in de bijstand zou belanden";
"de optelsom van inkomsten+toeslagen op enig moment méér dan 10 % daalt";

En/of (een) vast evaluatie moment(en) vaststellen, bijv. op leeftijd X kinderen (wanneer je meer zicht hebt op de kosten die je t.z.t. hebt).

Dat zou nu de druk van de ketel halen en rust in de tent kunnen bieden.
Maar nogmaals, ik weet niet of dit mogelijk is.
Ik weet ook niet of dit mogelijk is. Dit ga ik maandag aan mijn advocaat voorleggen. Wat ik wel weet dat mijn ex constant ontwijkend gedrag vertoont. Ik heb reeds gevraagd om meer specificatie van belangrijke onderdelen in het voorstel, maar heb nog geen reactie. En dat gaat dus steeds zo. Ik ben er daarom bang voor om nu vlak voor een belangrijke rechtszaak (4 werkdagen) veel extra onrust en frustratie op de hals te halen voor een mission impossible. Hij heeft in 2,5 jaar tijd namelijk nog nimmer een deugdelijk voorstel geproduceerd, zijn advocaat ook niet. Wie hou ik voor de gek door erop te vertrouwen dat dat nu wel gaat lukken?
ava75 schreef:
23-02-2019 22:37
Wow, wat een ex.Klinkt heel naar.

Jouw advocate is geen arme vrouw.Ik hoop wel dat ze heel kundig is.
Vooral bizar dat ik er 20 jaar mee ben samen geweest en alles echt best ok was toen. Dat is verwarrend. Maar ik ben erg blij dat het nu mijn ex is.

Ik schaam me dus wel tegenover mijn advocate. Wetende dat pro-deo advocaten zo een beroerde vergoeding krijgen. Deze zaak is heel veel werk, ook omdat de advocate van de wederpartij steeds verweren en eisen produceert vol met rookgordijnen en suggestieve opmerkingen waarbij feitelijk bewijs ontbreekt. Ik vind het fijn dat zij zorgt dat er focus blijft en het haar lukt om alle 'mist' van zich af te laten glijden. Jammer dat ze weinig tijd neemt/heeft om mij meer te informeren over wat ze waarom doet. Dat maakt mij onzeker (heeft ze het wel onder controle?). Ik neem maar weer een bloemetje of doosje bonbons mee :-).
Franky77 schreef:
24-02-2019 08:30
Maar deze alleenstaande vriendinnen ontvangen wél KBS en KGB. Ik niet. Terwijl ik wél een zeer groot deel van de kosten draag.

Hij biedt nu toch juist aan om de kinderen bij jou in te schrijven, zodat je die toeslagen wél ontvangt?
Jane Doe schreef:
23-02-2019 22:19
lastig om er wat over te zeggen. Kan me voorstellen met de voorgeschiedenis qua betalen je het vertrouwen kwijt bent.
Zo lang je zelf maar goed weet hoe je het wil hebben. Zijn motivatie is niet zo belangrijk.
Wel jammer dat dit soort dingen altijd op vrijdag komen en je niet even kunt overleggen met je advocaat.
Zij kijken er toch net wat zakelijker tegenaan.
Bedankt! Focus op hoe ik het regelen wil, belangrijk om dat voor ogen te houden. Daar heb je helemaal gelijk in, anders verdwaal ik inderdaad... Zo hou ik het zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk.
Trotter schreef:
24-02-2019 08:47
Hij biedt nu toch juist aan om de kinderen bij jou in te schrijven, zodat je die toeslagen wél ontvangt?
Dat dacht ik ook.

Ik vind het nog steeds een warrig en onduidelijk verhaal.

Wat is er op dit moment mis met gelijke inkomens dus ieder betaalt eigen kosten? Plus de toeslagen worden gebruikt voor verblijfsoverstijgende kosten?

Dus even los van wat-als situaties in de toekomst. Zoals het nu is.

Volgens mij hebben al meer mensen dit gevraagd. Jammer dat je daar niet op reageert.
Trotter schreef:
Ja, dat stelt hij nu voor en het is een goed voorstel. Maar nog niet uitgewerkt. Had hij dit een half jaar geleden voorgesteld, dan was er waarschijnlijk geen hoger beroep gekomen. De tijd is nu zo kort (4 werkdagen) dat ik er een hard hoofd in heb of we dit voldoende goed kunnen uitwerken. De eerdere/huidige situatie en zijn eerdere voorstellen leidden tot armoede, dat was dus mijn referentie toen ik in beroep ging (9 maanden geleden).
Positivevibes schreef:
24-02-2019 08:57
Dat dacht ik ook.

Ik vind het nog steeds een warrig en onduidelijk verhaal.

Wat is er op dit moment mis met gelijke inkomens dus ieder betaalt eigen kosten? Plus de toeslagen worden gebruikt voor verblijfsoverstijgende kosten?

Dus even los van wat-als situaties in de toekomst. Zoals het nu is.

Volgens mij hebben al meer mensen dit gevraagd. Jammer dat je daar niet op reageert.
Is mijn reactie op Trotter ook een antwoord op jouw vraag? Er is dus niets mis met het voorstel, behalve dat de tijdsdruk om dit uit te werken erg hoog is en hij juist op uitwerkingen vaak ontwijkend gedrag vertoont (waarmee de losse eindjes vervolgens ruimte geven voor nieuw gedoe).
Franky77 schreef:
24-02-2019 09:01
Is mijn reactie op Trotter ook een antwoord op jouw vraag? Er is dus niets mis met het voorstel, behalve dat de tijdsdruk om dit uit te werken erg hoog is en hij juist op uitwerkingen vaak ontwijkend gedrag vertoont (waarmee de losse eindjes vervolgens ruimte geven voor nieuw gedoe).
Ok, het is nog niet uitgewerkt. Dan kun je toch dit voorstel nemen als uitgangspunt en met je advocaat bespreken wat de aanvullende zaken zijn die je moet uitwerken?

Ik begrijp dat je in het verleden nare ervaringen hebt opgedaan, maar zet die angsten/doemscenarios dan gewoon op een rijtje en bekijk hoe je dat dicht kan timmeren. Dat je ex op dit moment, met 50/50 zorg en gelijke inkomens geen alimentatie gaat betalen lijkt me heel erg logisch.
Alimentatie is altijd volgens de situatie van het moment, en vermindering van inkomen is alleen een reden voor aanpassing voor de betaler. Desondanks zou ik gewoon de normale berekening laten uitvoeren, en wat daar uit komt ‘eisen’. Allerlei ondeelbare kosten kunnen prima uit het kindgebonden budget en kinderbijslag. Dat is een behoorlijke schep geld.
Franky77 schreef:
Jammer dat ze weinig tijd neemt/heeft om mij meer te informeren over wat ze waarom doet.
Dat is niet hoe het zou moeten zijn, en ook niet in jouw belang of in het belang van de aankomende zitting.
Ik snap je onzekerheid.
FRANK

Bedenk nou gewoon wat jij wil en ga daarvoor.
Waarom zoek je dan geen andere baan? Je zegt nu al dat je in de bijstand gaat komen. Er is volop werk.
Westerpaviljoen schreef:
24-02-2019 19:33
FRANK

Bedenk nou gewoon wat jij wil en ga daarvoor.
Bedankt voor deze prettige schop onder de kont! Die had ik nodig.

Zojuist gemaild aan advocate dat ik het voorstel accepteer. Want: RUST en eindelijk verlost van gedoe!

Wel met een paar vragen over dingen die ik écht belangrijk vind (wat als ze 18 worden, enzo). Mocht het bij mij financieel mislopen, dan heb ik met KGB en KBS best wat 'marge' om de kinderen uit de armoe te houden. En eerder is het me ook gelukt de kinderen van armoe af te schermen, Dus echt, ik heb zijn alimentatie helemaal niet nodig.
Franky77 schreef:
24-02-2019 21:01

Zojuist gemaild aan advocate dat ik het voorstel accepteer. Want: RUST en eindelijk verlost van gedoe!
Ik hoop oprecht dat het zo uitpakt! (ik heb echter mijn twijfels).
ava75 schreef:
24-02-2019 21:08
Ik hoop oprecht dat het zo uitpakt! (ik heb echter mijn twijfels).
Ik ook. Maar wat hij voorstelt, is wel wat ik wil en wat de situatie kan verbeteren. De overige ‘misdragingen’ zijn nauwelijks te stoppen, daar doe ik het maar ‘gewoon’ mee.
Woman1 schreef:
24-02-2019 20:27
Waarom zoek je dan geen andere baan? Je zegt nu al dat je in de bijstand gaat komen. Er is volop werk.
Als mijn contract niet verlengd wordt, heb ik maar 3 maanden ww. Ik verwacht niet dat dit gebeurt, maar het risico bestaat en dit risico is niet heel erg klein.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven