Vinden jullie borstvoeding normaal?

24-03-2009 11:32 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving ben ik de enige vrouw die borstvoeding geef, al 8,5 maand. Ook zit ik voor advies veel op www.borstvoedingsforum.nl Misschien vertekent dit mijn kijk op de werkelijheid. Daarom zou ik van jullie willen weten of jullie het 'normaal' vinden om al voor zo'n tijd borstvoeding te geven. IRL heb ik het idee dat ik een uitzondering ben, maar op het borstvoedingsforum kom ik veel vrouwen tegen die hetzelfde doen als ik. Wat is nou de mening van veel vrouwen in het algemeen op het gebied van langer dan een half jaar je kind borstvoeding geven? Ben ik een rariteit of is het eigenlijk heel gewoon wat ik doe?
quote:elska schreef op 24 maart 2009 @ 12:12:

Parnell, mijn kind van 9 maanden krijgt al Heul lang de fles. Uiteraard zeg, ik ga die dikzak toch niet meer aan mijn tiet leggen? (Maar ik ben sowieso ontaard want ik ben thuis en kind is op KDV)Maar amai, Elska, weet gij dan wel wat een KDV allemaal met de psyche van uwen armen kind doet! En dat zonder moedermelk! Dat wordt een crimineeltje, wat ik u brom. Misschien kunt u zich alvast inlezen bij het ministerie van Justitie?
Tja wat is normaal?

nor·maal bn, bw volgens de regel; gewoon: hij is niet ~ niet goed bij zijn hoofd; ~ gesproken gewoonlijk

Bron:http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o3150n19089.html

Bijna 80% van van de baby's krijgt volledig borstvoeding, 35% ook nog na 3 maanden

In Nederland begint een groot deel van de moeders direct na de geboorte met het geven van borstvoeding. Sinds 1996 betreft dit 70% of meer van alle moeders (Lanting & van Wouwe, 2005; Lanting et al., 2003), een percentage dat in de periode daarvoor niet werd bereikt. In 2005 krijgt 79% van de zuigelingen na de geboorte volledig ofwel uitsluitend borstvoeding. Het percentage zuigelingen dat op de leeftijd van drie maanden echter nog steeds uitsluitend borstvoeding krijgt (direct uit de borst of afgekolfd), is echter veel lager (35%). In nog sterkere mate geldt dit voor het percentage zuigelingen dat op de leeftijd van zes maanden nog uitsluitend borstvoeding krijgt. Hierover zijn slechts beperkt gegevens beschikbaar, maar volgens de meest recente schatting krijgt 25% van de zuigelingen bij zes maanden nog uitsluitend borstvoeding (Lanting & van Wouwe, 2005).

Zuigelingen van werkende moeders krijgen minder vaak uitsluitend borstvoeding, evenals zuigelingen van rokende moeders, moeders die een eerste kind krijgen (periode 1997/1998) (Burgmeijer & Reijneveld, 2001) en moeders met een lagere opleiding of van een niet-Westerse afkomst.

55% van zuigelingen krijgt na 3 maanden volledig óf gedeeltelijk borstvoeding

Het percentage zuigelingen dat volledig óf gedeeltelijk borstvoeding krijgt, ligt hoger. In 2005 kreeg na drie maanden 55 procent van de zuigelingen volledig of gedeeltelijk borstvoeding, na zes maanden nam dit af tot 41 procent (Lanting & van Wouwe, 2005).

Stijging aantal zuigelingen dat borstvoeding krijgt

Het lijkt erop dat het percentage zuigelingen dat op de eerste dag, op drie maanden en op zes maanden uitsluitend borstvoeding krijgt de laatste jaren iets stijgt (zie figuur 1) (Lanting & van Wouwe, 2005). Ook uit gegevens van het CBS blijkt dat het percentage zuigelingen dat volledig of gedeeltelijk borstvoeding krijgt, sinds 1989 gestegen is, zowel direct na de geboorte, als na drie en na zes maanden (CBS StatLine, 2005).
quote:minirenata schreef op 24 maart 2009 @ 11:40:

Ja, Fleurtje, maar die discussie wil ik helemaal niet starten. Ik wil alleen maar weten of mijn kijk op de werkelijheid gekleurd is door websites die erg pro-borstvoeding zijn.

Ik wil de mening weten van veel vrouwen, of ze nu wel of niet borstvoeding hebben gegeven, wat zij vinden van wat langer borstvoeding geven.

Dit is natuurlijk grote onzin. Je start dit topic juist om een discussie te starten. Iedereen weet dat bv enorm gezond is etc. Je maakt mij niet wijs dat je gekleurd bent door de websites.

Wat wil je: een compliment dat je het zo geweldig doet? Je zegt het maar hoor en je krijgt het. Wat een geemmer elke keer.
Voeden tot het kind er zelf genoeg van heeft?

Er stond laatst een reportage in de Linda met kinderen van een jaar of 6 die nog aan de borst zaten.

Leuk voor dat kind dat je dat kind zelf de keuze laat.

Die heeft toch geen idee dat dat niet normaal is en die kinderen stonden dus ook nog voor schut voor heel nederland omdat mammie geen afscheid van het voeden kon nemen.

Daar zullen de kinderen in groep 3 heel leuk op hebben gereageerd.

Wel je kind leren dat scheten laten in het openbaar niet netjes is en dat je niet uit je neus moet eten, maar dan op de foto gaan met een kind dat al zelf naar school fietst aan een tiet....

Echt absurd!

(Doe ik zo goed mee aan de rel?)
Mijn zoontje kapte er zelf op een gegeven moment mee, dus dat was een mooi moment om te stoppen. Hij heeft er nooit meer naar om gekeken.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ja, dankjewel voor jullie reacties tot nu toe. Blijkbaar vind de meerderheid er niet zoveel van.

En dat vind ik dan wel weer prettig. Gelukkig hebben andere mensen er geen noemenswaardige mening over. Dan hoef ik me ook niet ongemakkelijk te voelen, als ik ergens de borst geef.

Maar waar komt dan de verbaasde vraag: Nog steeds??? vandaan?
WAAAAAAT 8,5 maand en dan nog borstvoeding geven? Man je bent STAPEL!

Waarom in vredesnaam??? :puke:
Whatever, I do what I want
quote:minirenata schreef op 24 maart 2009 @ 12:21:

Ja, dankjewel voor jullie reacties tot nu toe. Blijkbaar vind de meerderheid er niet zoveel van.

En dat vind ik dan wel weer prettig. Gelukkig hebben andere mensen er geen noemenswaardige mening over. Dan hoef ik me ook niet ongemakkelijk te voelen, als ik ergens de borst geef.

Maar waar komt dan de verbaasde vraag: Nog steeds??? vandaan?Omdat je je kind langer dan gemiddeld de borst geeft, zie ook de post van njb. Je wijkt af van wat de meeste mensen doen, en in die zin is wat je doet dus abnormaal. Voor mensen die geen kinderen hebben of wiens kinderen al lang en breed gespeend zijn, zal jouw openbare borstvoeding wel een opvallend gezicht zijn. En dus krijg je er vragen over. Niet zo gek, lijkt me.
Helemaal eens met Mal in deze discussie/ nagespeelde rel

Heel normaal dus, BV tot 8,5 maand of tot 2,5 jaar. Alles vanaf 3 vind ik wel echt oud worden. Zelf heb ik gevoed tot 2 jaar 3 maanden. Ik wilde ook ophouden als dochter zelf aangaf, maar dat leek ze gewoon helemaal niet/nooit te gaan doen Dan hadden we hier dus Neeletaferelen gehad, met een zesjarige aan de borst, denk ik

Dus zelf gestopt met 2 jr 3 maanden, omdat ik ineens wel zin kreeg om er mee klaar te zijn en weer te kunnen drinken wat ik wilde, haar makkelijker bij oma te kunnen laten logeren enzovoort.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Ik geef al 16 maanden de borst, ik ben zelfs niet gestopt nu ik weer zwanger ben. In het openbaar doe ik niet meer, maar dat deed ik nog wel toen hij 8 maanden was.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Overigens ben ik nu van plan eerder te stoppen, maar wil wel een jaar geven. Ik wil vooral eerder stoppen vanwege leeftijd en misschien derde kind (ik kreeg de gehele bv-periode geen menstruatie/ cyclus). En, daarnaast vond ik dochter er wel erg op gefocussed, de laatste maanden dat we het deden. En ook na stoppen bleef ze heel lang naar mijn borsten grijpen. Nu nog steeds wel eens (ze is nu 3,5). Nu hoor ik wel van mensen die geen BV hebben gegeven dat hun kinderen dat ook doen, dus dat zal wel gewoon zijn omdat borsten interessant zijn
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:Sanmi schreef op 24 maart 2009 @ 12:17:

[...]

Dit is natuurlijk grote onzin. Je start dit topic juist om een discussie te starten. Iedereen weet dat bv enorm gezond is etc. Je maakt mij niet wijs dat je gekleurd bent door de websites.

Wat wil je: een compliment dat je het zo geweldig doet? Je zegt het maar hoor en je krijgt het. Wat een geemmer elke keer.Ik wil geen bv-fv discussie. Ik wil ook geen compliment. Ik wil gewoon de mening van andere vrouwen horen, of zij het wel of niet normaal vinden om nog borstvoeding te geven na een half jaar. En of wat ik vind gekleurd is, natuurlijk is het dat, niemand heeft een objectieve mening over dit soort zaken.
quote:Inad schreef op 24 maart 2009 @ 12:27:

En ook na stoppen bleef ze heel lang naar mijn borsten grijpen. Nu nog steeds wel eens (ze is nu 3,5). Nu hoor ik wel van mensen die geen BV hebben gegeven dat hun kinderen dat ook doen, dus dat zal wel gewoon zijn omdat borsten interessant zijn Jonathan begint dat de laatste tijd ineens weer te doen. Dat zit hij op schoot en wil hij kijken wat er in mijn trui zit en even voelen. Ineens is het weer interessant, omdat ik anders ben dan hij en papa, maar niet als voeding.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik denk overigens dat op het moment dat je je gegeneerd gaat voelen, je te lang aan het voeden bent.

Want als je ergens heel erg achterstaat ga je je daar toch niet voor schamen?
Ik zit nu te kolven voor mijn baby van bijna 6 mnd, dus duidelijk wat ik ervan vind denk ik ?

Ik wil minimaal een jaar voeden, daarna zie ik wel weer. Dit is mijn derde kind, oudste heeft 8,5 maand gehad en wilde toen niet meer. Ik bleek zwanger te zijn van middelste, die heeft een jaar bv gehad en dus de jongste.

Je moet gewoon lekker blijven voeden als jij dat wil, wat maakt het uit wat een ander daar van vindt??

Maar dat je gekleurd wordt door dat zweverige bv-forum geloof ik direct!
Even off-topic, maar wat een vreselijk forum is dat borstvoedingsforum zeg.. Natuurlijk erg fijn dat je er terecht kunt voor tips en advies. Maar het overdreven complimenteren van elkaar voor het geven van 2,5 jaar borstvoeding en mooie banners onder iedere post met de behaalde resultaten.. Bah.
quote:minirenata schreef op 24 maart 2009 @ 12:28:

[...]

Ik wil gewoon de mening van andere vrouwen horen, of zij het wel of niet normaal vinden om nog borstvoeding te geven na een half jaar.

En wat krijg je van een vraag als deze? Juistem, een discussie. Onontkoombaar.

Van mij mag je hoor, daar niet van. Het was alweer even geleden dat die discussie gevoerd werd. Maar zeg het dan gewoon. Als je iets zelf normaal (genoeg) vindt zal het je immers aan je billen oxideren of anderen dat onderschrijven of niet.
Ik vind bv onzin. Ik gaf altijd nutrilon, maar ben van de week wel overgestapt op een ander merk: er stond een ijsbeertje op het pak en nu vraag ik me af hoe betrouwbaar immunifortis nou is....
quote:Fausto schreef op 24 maart 2009 @ 12:39:

Even off-topic, maar wat een vreselijk forum is dat borstvoedingsforum zeg.. Natuurlijk erg fijn dat je er terecht kunt voor tips en advies. Maar het overdreven complimenteren van elkaar voor het geven van 2,5 jaar borstvoeding en mooie banners onder iedere post met de behaalde resultaten.. Bah.Dat zei ik ook in mn eerste post. Heb trouwens een ban op dat forum.
quote:Maleficent schreef op 24 maart 2009 @ 12:02:

Ik heb bijna 2,5 jaar BV gegeven.

Ik merkte wel dat sommige mensen dat lang vonden en kreeg er ook wel opmerkingen over als ik het vertelde (ik voedde de laatste 1,5 jaar nooit meer openbaar overigens) maar daar had ik gewoon schijt aan. Je moet het doen zoals het voor jou goed voelt.

Weet je wat ik zelf abnormaal vindt? Vrouwen die er überhaupt niet aan beginnen 'omdat dat gewoon niks is voor ze (zonder te proberen)' 'de borsten alleen bedoeld zijn voor sex' 'bang zijn om hangtieten te krijgen'

Mee eens .Ik heb zelf zo rond de 6 mnd borstvoeding gegeven en vreselijk veel kritiek over mij heen gekregen van mijn schoonouders .Begrepen niet dat hun zoon hier achter stond ,want ik zou hangtieten krijgen en zij zeurden elke maand waarneer ik nou ging stoppen .Want schoonmama wilde zo graag een flesje geven .

Mijn borsten hangen niet op mijn knieen ,maar die van schoonmama al zo lang als ik haar ken

Elke vrouw moet doen wat bij haar past ,haar keuze,gaat verder niemand wat aan !
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 12:39:

Ik vind bv onzin. Ik gaf altijd nutrilon, maar ben van de week wel overgestapt op een ander merk: er stond een ijsbeertje op het pak en nu vraag ik me af hoe betrouwbaar immunifortis nou is....Whoh, een ijsbeer heeft vast een beregoeie ijzersterke weerstand.

Ik zou er wel op vertrouwen hoor, als dat plaatje erop staat.
8,5 maand en nog steeds bv geven? Belachelijk! Dat je uberhaupt aan bv bent begonnen! Tegenwoordig hoeft dat toch niet meer, de fv is zo goed... Je gaat toch ook onder de douche ipv je zelf in de rivier wassen of jezelf schoonlikken? (dit laatste stupide argument werd ooit genoemd door een forummer, met de vraag of ik daar nog een weerwoord op wist te verzinnen)

Serieus, ik ben zelf bij de 1e na 6 maanden gestopt omdat ze de borst niet meer wilde, bij de 2e ben ik na 2e week overgestapt omdat ik niet voldoende voeding had en het niet zag zitten om productie op te krikken (doodop en bovendien nog een peuter rondlopen van 19 maanden). Als het had gekund had ik het wel langer willen geven, maar ik heb altijd gezegd dat ik zou gaan stoppen als kleine zelf de trui omhoog kon doen om aan de borst te lurken, dat vind ik geen gezicht, maar dat is mijn persoonlijke mening. Wat anderen doen moeten ze lekker zelf weten.
Het forum is nog tot daar aan toe. Maar de foto's....................

echt een ban fleur? vanwege laatst? Maar je kan nog wel foto s kijken toch?? hehe
quote:plompiedom schreef op 24 maart 2009 @ 12:41:

[...]

Mee eens .Ik heb zelf zo rond de 6 mnd borstvoeding gegeven en vreselijk veel kritiek over mij heen gekregen van mijn schoonouders .Begrepen niet dat hun zoon hier achter stond ,want ik zou hangtieten krijgen en zij zeurden elke maand waarneer ik nou ging stoppen .Want schoonmama wilde zo graag een flesje geven .

Mijn borsten hangen niet op mijn knieen ,maar die van schoonmama al zo lang als ik haar ken

Elke vrouw moet doen wat bij haar past ,haar keuze,gaat verder niemand wat aan !

Had je toch een flesje voor haar kunnen kolven als dat de rede was?

En ik hoop dat je dat toch wel tegen haar gezegd hebt over hara tieten?

"Goh, bij jou heeft het toch niet echt geholpen dat je geen bv hebt gegeven zie ik"
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 12:40:

[...]

Dat zei ik ook in mn eerste post. Heb trouwens een ban op dat forum.Haha, dat geloof ik graag. Je hebt er zo eentje te pakken op dat forum lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven