Opvoed bemoeienis

27-02-2019 10:36 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een stiefzoon van 8, een slimme jongen die qua intelligentie al heel wat verder is dan zijn leeftijdsgenootjes. In het topic 'Een aantal vragen' schreef ik al dat hij het moeilijk vindt om alleen te spelen en dan snel naar de pc grijpt. Gisteren was het erg mooi weer en dan moet hij van mij naar buiten. We besloten om samen o.a met de buren naar de speeltuin te gaan. Erg gezellig en hij had zich zeker vermaakt. Probleem is dat hij erg snel de baas wilt spelen en ook begint te schreeuwen als er niet naar hem wordt geluisterd. Hij probeert zich aan te passen, rekening houden met wat anderen willen, maar uiteindelijk draaft hij toch zijn eigen zin door. Hij is letterlijk van het samen spelen, er moet altijd een bepaald verhaal in zitten. Bijv. Politie spelen. Hij agent de ander is de boef, die moet dan proberen te vluchten etc. Erg leuk natuurlijk, maar als de ander er geen zin meer in heeft, dan kan hij daar boos om worden. Als ik dan vertel dat bijv. samen glijen ook samen spelen is, dan snapt hij dat niet. Ook komt het geregeld voor dat bijv. 2 buurtkinderen samen aan het spelen zijn en hij er (veel) later bij komt. Hij wil zich dan er mee bemoeien en het naar zijn hand zetten of iets verzinnen om met zijn drieën te doen. Hier wordt niet altijd positief op gereageerd, wat ook logisch is. Had ik vroeger ook niet fijn gevonden, er wordt immers ingebroken in een spel. We hebben al een aantal keer tegen hem gezegd wat voor gevolgen dit kan hebben. Hij is al een paar keer buiten gesloten, hij probeert erg zijn best te doen, maar hij valt toch snel in zijn oude patroon en dat levert dan weer frustratie op voor hem. Dit valt de volwassenen in de buurt ook op, en de buurvrouw zei gisteren tegen mij, dat ze hem vaak hoort schreeuwen tegen haar dochter. Ze zij dat hij echt moest leren hier mee te stoppen, ik probeerde haar uit te leggen dat dat erg lastig is, maar ik kon mijzelf niet echt verdedigen. Ik wil ook niet constant de boeman uithangen, want als ik alleen maar hem beperkingen op leg, dan gaat hij alleen maar meer afkeer krijgen van me. Hoe gaan jullie om met de opvoedbemoeienis van anderen?
Thordis* schreef: ↑
27-02-2019 11:32
Het is wel waar ;-D

Dat het besmettelijk is? O_O :-D
JollyRider schreef: ↑
27-02-2019 11:32
HSP, multi-allergeen, kleptomaan, en motorisch uitgedaagd?
Hechtingsproblematiek, ADHD of misschien gewoon een PVV stemmer?
27-02-2019 11:35
Dat vind ik wel erg op de man.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dat zou het schreeuwen verklaren.
Star² schreef: ↑
Dat het besmettelijk is? O_O :-D
Ik vermoed van wel. Een virus. Krijgen we the walking dead achtige scenario’s maar dan met autisme. Word de wereld wel heel overzichtelijk van denk ik :P
Dat vind ik wel erg op de man.
Ik zou staffen :proud:
Ah sorry To, er word een dolletje gemaakt op je topic, terwijl jij niet met diagnoses begon te strooien.
27-02-2019 11:36
Ik zou staffen :proud:
Wat dacht je dat ik gedaan heb. Wacht maar op je ban
(Dead Kennedys)
27-02-2019 11:37
Ah sorry To, er word een dolletje gemaakt op je topic, terwijl jij niet met diagnoses begon te strooien.
:shame: je hebt gelijk. Sorry
(Dead Kennedys)
Als TO bang is om hem 'beperkingen op te leggen' om dat hij anders een afkeer van haar krijgt dan blijft dit een vervelend kind natuurlijk.
Het klinkt voor mij namelijk vooral als een vervelend kind dat niet genoeg gecorrigeerd wordt.
27-02-2019 11:37
Wat dacht je dat ik gedaan heb. Wacht maar op je ban
Ik had jou toch meer als een vvd’er ingeschat. Zo zie je maar weer :P

*slikt nsb grap in die mogelijk wel te ver zou gaan, maar ja, nsb is ook gewoon een politieke partij ten slotte*
Het is wel in 60 berichten een mooi Viva topic geworden; To zit er teveel bovenop en niet genoeg, de eerste ongefundeerde (bijna-)diagnose is binnen en er zitten een stel oudgedienden te geiten.
27-02-2019 11:39
Ik had jou toch meer als een vvd’er ingeschat. Zo zie je maar weer :P

*slikt nsb grap in die mogelijk wel te ver zou gaan, maar ja, nsb is ook gewoon een politieke partij ten slotte*
VVD klopt, maar ook scout, ex-badmintonner, en tot voor heel kort judoka. Nou jij weer.
(Dead Kennedys)
Eze schreef: ↑
27-02-2019 11:42
Het is wel in 60 berichten een mooi Viva topic geworden; To zit er teveel bovenop en niet genoeg, de eerste ongefundeerde (bijna-)diagnose is binnen en er zitten een stel oudgedienden te geiten.
En het eerste meta-commentaar is binnen, bingo!
(Dead Kennedys)
Eze schreef: ↑
27-02-2019 11:42

Mijn eerste post was anders bloedserieus hoor *trillip*
27-02-2019 11:43
VVD klopt, maar ook scout, ex-badmintonner, en tot voor heel kort judoka. Nou jij weer.
Ik ben op geen enkele wijze ook maar een beetje verbaasd
@Eze en ook gewoon serieuze reacties. Er mag best een geintje gemaakt worden toch! Ik vind dat juist altijd wel grappig.
anoniem_350887 wijzigde dit bericht op 27-02-2019 11:46
2.13% gewijzigd
Star² schreef: ↑
27-02-2019 11:44
Mijn eerste post was anders bloedserieus hoor *trillip*
Mijne ook

Het ging mis bij de hoogbegaafdheid.
27-02-2019 11:45
Ik ben op geen enkele wijze ook maar een beetje verbaasd
Ik maak me meer en meer zorgen :mrgreen:
(Dead Kennedys)
27-02-2019 11:45
Mijne ook

Het ging mis bij de hoogbegaafdheid.
Toch snap ik het ergens ook wel want To begint dit topic, net als haar andere topic, met meteen vertellen hoe vreselijk intelligent het kind wel niet is.
Blijkbaar is dat heel belangrijk.
granny71 schreef: ↑
27-02-2019 11:58
Toch snap ik het ergens ook wel want To begint dit topic, net als haar andere topic, met meteen vertellen hoe vreselijk intelligent het kind wel niet is.
Blijkbaar is dat heel belangrijk.
Dat is alleen geen symptoom van hoogbegaafdheid, maar van onzekerheidscompensatie-by-proxy. Wordt een nieuwe diagnose in DSM IX
(Dead Kennedys)
MinkeDeWit schreef: ↑
27-02-2019 11:27
Volgens mij is scouting tegenwoordig een ware verzamelplaats voor kinderen met ‘iets’. Wil je daar je niets-aan-de-hand kind nog wel heen hebben?
En een magneet voor pedofielen die daar misbruik van maken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
27-02-2019 12:00
Dat is alleen geen symptoom van hoogbegaafdheid, maar van onzekerheidscompensatie-by-proxy. Wordt een nieuwe diagnose in DSM IX
:HA:
Jammer dat er meteen bepaalde vooroordelen zijn. Ik had een vraag met een introductie. De buurvrouw was gewoon een voorbeeld. Mijn vraag was vooral hoe om te gaan met de opvoedbemoeienis van anderen, doen jullie daar iets mee bijv?

Er werd hier gezegd dat ik zo nodig moet zeggen dat hij erg intelligent is, dit is puur bedoelt om aan te geven dat dit het weleens lastig kan maken voor hem, om met anderen te spelen.

Ook zit ik hem niet in zijn nek te hijgen, ben zelfs nog redelijk flexibel qua beeldschermtijd, als ik soms andere verhalen moet geloven. Alleen bij mooi weer is het wel naar buiten, wat mij ook logisch lijkt. Ik laat hem gewoon lekker spelen en ga zo nu en dan kijken of alles goed gaat. Mocht ik hem dan horen schreeuwen op een negatieve manier dan ga ik niet meteen er op af, maar laat ik het de kinderen zelf oplossen. Mocht hij dan toch huilend binnenlopen, dan vertel ik hem wat ik zag en hoorde en hoe hij kan verbeteren.

Hij is inderdaad iemand die zich erg aan de afspraken houdt. Spellen moeten afgespeeld worden. Toevallig pas geleden nog aan hem verteld, dat het het leukste is als je gewoon lekker blanco naar buiten gaat, niet van te voren allerlei dingen verzinnen, dat gaat alleen maar tegenvallen als de anderen dat niet willen.

Over die cursussen: ik ben daar niet de beslissende factor in, kan wel advies geven.

Echter is hij sinds een paar dagen weer aan het buiten spelen en hij probeert zich echt te verbeteren. Als het schreeuwen minder gaat worden, dan scheelt dat al heel veel.

Verder meld ik er nogmaals duidelijk hier dat ik geen boze stiefmoeder ben (eigenlijk vind ik bonusmoeder liever klinken). Ik doe juist heel veel met hem en in de tijd dat ik alleen met hem ben, heb ik het gezag en bepaal ik de regels. Deze worden ook duidelijk aangegeven.

Hoop ik bij deze dat de aanval door sommigen wat minder gaat worden 😉.
Fluffy85 schreef: ↑
27-02-2019 12:33
Jammer dat er meteen bepaalde vooroordelen zijn. Ik had een vraag met een introductie. De buurvrouw was gewoon een voorbeeld. Mijn vraag was vooral hoe om te gaan met de opvoedbemoeienis van anderen, doen jullie daar iets mee bijv?
Er is anders door meerderen aangegeven dat het helemaal geen opvoedbemoeienis was van de buurvrouw maar een waarschuwing dat als het kind zo doorgaat er niemand meer met hem wil spelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven