Gezondheid alle pijlers

Nog steeds chronische pijnen

29-12-2018 22:05 2913 berichten
Een vast aantal groepje forummers die praten over pijnen, werk, thuis en ook algemeen.
Voel je vrij om mee te schrijven.

Niets moet en respect naar elkaar

Weet helaas niet hoe je een link plakt
anoniem_329315 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 18:45
12.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Welkom chia!
De sportarts (vergoed via verwijzing) kan wel bewijzen hoe moe je bent. Deze test kun je ook niet foppen.

Ik vond die test en uitleg zelf fijn. Ik begon te twijfelen of ik nu zelf gek was of alles psychisch was.

Maar daar kwam het gewoon op papier uit.

Met ook tips waar je grens ligt. Bv met boodschappen de trap op, was al over mijn grens. Ook fitness of hardlopen. De arts rade dit dus ook af.

Ik heb er wat aan gehad. En het steunt mij ook in, kijk ik ben niet gek.
En bewijs naar uwv.

Wellicht voor jullie ook een tip.
Gele_Suikerspin schreef:
28-02-2019 09:54
De sportarts (vergoed via verwijzing) kan wel bewijzen hoe moe je bent. Deze test kun je ook niet foppen.

Ik vond die test en uitleg zelf fijn. Ik begon te twijfelen of ik nu zelf gek was of alles psychisch was.

Met ook tips waar je grens ligt. Bv met boodschappen de trap op, was al over mijn grens. Ook fitness of hardlopen. De arts rade dit dus ook af.

En bewijs naar uwv.

Dit vind ik een hele fijne tip. Ik ben me de laatste tijd serieus af aan het vragen of ik nou terug naar reva moet omdat ik zo snel moe ben...
Gele_Suikerspin schreef:
28-02-2019 09:54

En bewijs naar uwv.

Hoe werkt zo'n test?
Ik vind het ook wel interessant klinken namelijk.
Goedendag iedereen

Hallo Chia. Welkom. :redrose:

ik kreeg gisteren tijdens yoga migraine-aura's, dus ben maar naar huis gegaan, migraine medicijnen ingenomen en in bed gaan liggen. Ik vraag me af waarom dat nog doe, die medicijnen, die helpen gewoon niet. Hele nacht hoofdpijn (ben zo blij dat ik geen last heb van de misselijkheid!) en vanmorgen was het nog niet weg... 3 pillen later. :(

Gelukkig is het wel enigszins handelbaar nu. Of, nouja, nee.

Ben ook steeds inwendig aan het vloeken, want ben dus ook ongesteld geworden. 52 jaar en nog steeds maandelijks ongesteld én migraine daarvan. En dat terwijl me 6 jaar terug al verteld werd, dat waar ik last van had echt wel de overgang moest zijn. Nou, kennelijk niet (6)
Later is nu
Zo'n test klinkt inderdaad interessant. Ik moet volgende maand naar de sportarts voor m'n achillespees. Eens vragen hoe dat zit.
Later is nu
Welkom Chia!

Ik vind het ook heel herkenbaar dat mensen denken dat je nog veel meer kan. Ik snap het ook wel want de slechtere momenten zien zij inderdaad niet en als je iets een uurtje kan, waarom dan niet de hele dag? Ergens gelukkig natuurlijk dat zij dit nooit hebben meegemaakt, maar dat maakt het voor ons heel lastig..

Suikerspin, ik ben ook heel benieuwd waar dan precies op getest wordt, zou je er iets meer over kunnen vertellen?

Dreamer, vervelend alweer migraine :hug:
Het is een test die je krijgt omdat je langdurig moe bent. Vaak kunt je op de website van jou ziekenhuis onder de afdeling sportarts hier meer over vinden.

Het is ingewikkelde materie, dus het handigst is om hier naar te vragen in een gesprek met je huisarts. En om eventueel een oriënterend gesprek te vragen met de sportarts.

De test is een fietstest maar met allerlei toeters en bellen. Medische apparatuur. Dezelfde test krijgen topsporters. Je moet fietsen tot dat je niet meer kunt. Duurt max. 8 a 10 minuten.

Via een prikje in je bloed en door wat je uitademt kunnen ze dingen meten.

Ook checken ze meteen je longen en hart bij inspanning.

Daarna krijg je de uitslag en een advies. Officieel moet je dan om de 8 weken, dacht ik. Zo'n fietstest doen. Om steeds weer op maat een advies te krijgen. En te kijken of er in het meer energie vooruitgang zit. Soms is er geen vooruitgang. Dat kan ook.

Ze volgen je 1 jaar.

Voor meer informatie kun je het beste via je huisarts een oriënterend gesprek met de sportarts aanvragen. Of de afdeling bellen.

Er is online namelijk erg weinig over te vinden. Ik moest het allemaal gewoon maar ontdekken.

Qua uitleg is dit globaal. Want hoe het precies werkt medisch gaat mij boven de pet.
@Dreamer, wat vervelend dat je daar nog steeds last van hebt. Je hebt inmiddels al een tijdje een mirena toch?

@GS, dank je wel voor je uitleg.
Ik merk dat ik eigenlijk een hoop handvatten mis om hiermee om te gaan. Ik heb echt behoefte aan een soort concrete richtlijnen omdat ik zelf niet goed naar mijn lijf luister.

Ik ga nu wel even een afspraak van komend weekend afzeggen. Moet helaas vanavond wel op verjaardag, maar dankzij een tandartsbezoekje van man kunnen we dat kort houden.
lise1985 schreef:
28-02-2019 11:32
@Dreamer, wat vervelend dat je daar nog steeds last van hebt. Je hebt inmiddels al een tijdje een mirena toch?

@GS, dank je wel voor je uitleg.
Ik merk dat ik eigenlijk een hoop handvatten mis om hiermee om te gaan. Ik heb echt behoefte aan een soort concrete richtlijnen omdat ik zelf niet goed naar mijn lijf luister.

Ik ga nu wel even een afspraak van komend weekend afzeggen. Moet helaas vanavond wel op verjaardag, maar dankzij een tandartsbezoekje van man kunnen we dat kort houden.
Ja, en dat maakt het op zich nog bijzonderderder, want als het goed is heb je dan geen eisprong, hoezo dan wél menstruatie mét migraine (6)

De neusspray lijkt nu redelijk te werken, gelukkig.
Later is nu
Dreamer schreef:
28-02-2019 11:35
Ja, en dat maakt het op zich nog bijzonderderder, want als het goed is heb je dan geen eisprong, hoezo dan wél menstruatie mét migraine (6)

De neusspray lijkt nu redelijk te werken, gelukkig.
Even de bijsluiter erbij gepakt, maar de meeste vrouwen ovuleren nog gewoon tijdens het gebruik van een mirena.
ik heb een mirena en deze houdt idd geen eisprong tegen, wel de innesteling en het soort er voor dat je geen slijmlaagje aanmaakt. je kan dus wel zwanger worden alleen wordt het ook gelijk weer afgebroken.
Dreamer, volg mij moet je stoppen met anticonceptie als je in of uit de overgang wil komen.

Het kan best dat je door de overgang heen bent, maar de mirena, elke maand blijft simuleren dat je dat niet bent.

Zo heb ik het tenminste gehoord, begrepen van mijn moeder. Dat je met anticonceptie de overgang in stand houd. Wellicht dit vragen aan je huisarts?
O nee, het ene klopt wel het andere niet.

"U stelt met de pil de overgang niet uit, dit proces gaat gewoon door. Maar omdat de pil de maandelijkse bloedingen kunstmatig in stand houdt, merkt u minder goed wanneer u in de overgang bent en de menopauze heeft bereikt."

https://www.thuisarts.nl/overgang/ik-ben-in-overgang

Thuisarts.nl informatie geschreven door artsen.
Dank je lieve mensen voor dit hartelijke welkom!

@Lise1985 Sorry ik wist niet dat je al naar een soort gelijke kliniek was geweest ,ik las jou verhaal en moest aan mezelf denken en dacht ik ga reageren. Ik begrijp eigenlijk niet waarom ze die hernia er niet uit halen.
Bij mij heeft het doorlopen met een hernia discusdegeneratie tot gevolg gehad. De tussenwervelschijf lag in stukken, vandaar dat ik zoveel pijn in de rug had omdat dat verschoof bij het lopen.

Ja ik schreef dat je best wat kon ondernemen maar met veel pijn tijdens of erna, dit sloeg op je reisje naar Parijs. Dat is toch ook zo, je durft het wel ook al weet je dat je het moet bezuren en dat je niet 100% kunt genieten omdat altijd die verrotte zenuwpijn blijft opspelen toch heb je het gedaan!

Pijn is een raar ding in je hoofd, omdat ik niet meer kan zitten lig ik heel veel. Heb een neurostimulator en gebruik oxycodon, toch op m'n goeie dagen wil ik vanalles en kan ik alles, in m'n hoofd dan he. Ik denk aan verven en behangen, gewoon zware klussen en ik denk dat ik t nog kan ook. Ik doe soort van alsof t er niet is die rug.
Let maar niet op mij ik schrijf nogal chaotisch geloof ik.

Maar iedereen Lise 1985 gaat over z'n grenzen heen ik denk dat t zo hoort, is menselijk. Iedereen wil meer dan dat ie kan, iedereen wil weer t gevoel hebben dat ie leeft door 'gewoon' te willen doen ik wel iig.
Tuurlijk ken ik de verhalen van goedbedoelde raad, iedereen kent dat hier , of misschien moet je ns goed smeren met tijgerbalsem. Of een sportclubje is dat niks? Druk maken helpt niet, nu na 12 jaar is dat minder geworden, hihi mag ook wel.
Fijn dag voor iedereen, met zo min mogelijk klachten!
Gele_Suikerspin schreef:
28-02-2019 12:34
Dreamer, volg mij moet je stoppen met anticonceptie als je in of uit de overgang wil komen.

Het kan best dat je door de overgang heen bent, maar de mirena, elke maand blijft simuleren dat je dat niet bent.

Zo heb ik het tenminste gehoord, begrepen van mijn moeder. Dat je met anticonceptie de overgang in stand houd. Wellicht dit vragen aan je huisarts?

Ik heb net een half jaar de mirena vanwege menstruatieklachten. Een soort op één na laatste redmiddel.

En ik begreep dus altijd dat je met de hormonen in de mirena vaak geen eisprong meer hebt, waardoor deze betrouwbaarder is dan de koperspiraal. En toen ik 18 jaar terug de mirena gebruikte, werd ik dus inderdaad niet ongesteld. Nu een stuk minder, maar de maandelijkse kwalen gaan rustig door, met enorm zere borsten. Kan niet bewegen of ze doen zeer.
dreamer wijzigde dit bericht op 28-02-2019 13:18
28.29% gewijzigd
Later is nu
Dreamer, ik was tot mijn 54 ste regelmatig ongesteld. Ik begreep ook niet waarom dit allemaal zo lang moest duren. Had verder geen pil ofzo daar kreeg ik migraine van.
Ineens stopte het, weer een half jaar later weer een keer ongesteld nu al 2 jaar niet meer!

Wel erge opvliegers nog steeds af en toe zweetaanvallen enzo. Maar ik wil zeggen, het kan ineens stoppen. Ik dacht namelijk dat het geleidelijk ging, steeds minder lang ongesteld en dat het dan pas ophield.
Tot je 54e :'(

Wel fijn dat je er zo ineens vanaf was. Ik kreeg inderdaad van de pil migraine, van de mirena dus niet. Gelukkig maar.
Later is nu
chia schreef:
28-02-2019 12:42

@Lise1985 Sorry ik wist niet dat je al naar een soort gelijke kliniek was geweest ,ik las jou verhaal en moest aan mezelf denken en dacht ik ga reageren. Ik begrijp eigenlijk niet waarom ze die hernia er niet uit halen.
Bij mij heeft het doorlopen met een hernia discusdegeneratie tot gevolg gehad. De tussenwervelschijf lag in stukken, vandaar dat ik zoveel pijn in de rug had omdat dat verschoof bij het lopen.

Ja ik schreef dat je best wat kon ondernemen maar met veel pijn tijdens of erna, dit sloeg op je reisje. Dat is toch ook zo, je durft het wel ook al weet je dat je het moet bezuren en dat je niet 100% kunt genieten omdat altijd die verrotte zenuwpijn blijft opspelen toch heb je het gedaan!

Pijn is een raar ding in je hoofd, omdat ik niet meer kan zitten lig ik heel veel. Heb een neurostimulator en gebruik oxycodon, toch op m'n goeie dagen wil ik vanalles en kan ik alles, in m'n hoofd dan he. Ik denk aan verven en behangen, gewoon zware klussen en ik denk dat ik t nog kan ook. Ik doe soort van alsof t er niet is die rug.
Let maar niet op mij ik schrijf nogal chaotisch geloof ik.

Maar iedereen Lise 1985 gaat over z'n grenzen heen ik denk dat t zo hoort, is menselijk. Iedereen wil meer dan dat ie kan, iedereen wil weer t gevoel hebben dat ie leeft door 'gewoon' te willen doen ik wel iig.
Tuurlijk ken ik de verhalen van goedbedoelde raad, iedereen kent dat hier , of misschien moet je ns goed smeren met tijgerbalsem. Of een sportclubje is dat niks? Druk maken helpt niet, nu na 12 jaar is dat minder geworden, hihi mag ook wel.
Fijn dag voor iedereen, met zo min mogelijk klachten!
Bij mij is er ook al sprake van discusdegeneratie.

Wat je schrijft over dingen ondernemen, dat klopt bij mij niet helemaal, maar dat ga ik nu ook even niet uitleggen.

Waar zit jouw hernia?
Mijn gesprek met mijn maatschappelijk werkster heeft me even met mijn beide benen op de grond gezet. Thank her very much.

Ze kan zo lekker recht door zee zijn. We hebben een nieuwe term bedacht. Voorwaardelijk dokterschap. Ik wil te graag in een wereld/maatschappij geloven waar een dokter bijvoorbeeld echt een dokter is die het beste voorheeft met zijn patiënt en daar ook mee bezig is. Maar helaas leeft de dokter in zijn eigen bubbel en die heeft een hele andere vibe dan de mijne. Dus zal ik “het spelletje” mee moeten spelen om mijn doel bij hem te bereiken, regelmatig medicatie voorschriften.

En daar heb ik dus zoveel moeite mee he. Om te accepteren dat de wereld zo ingewikkeld is.
Wow Yellow, daarin denken we blijkbaar heel erg hetzelfde.
Daarom ergerde ik me ook zo aan die aflevering van Topdokters.
Wat ik mis is een arts die het complete plaatje eens voor me kan bekijken.
Ik krijg nu, vanuit verschillende disciplines, medicatie en dat sluit niet altijd op elkaar aan. Soms gewoon totaal niet, terwijl ik altijd keurig meld aan iedere arts wat ik verder nog aan medicijnen neem.
Wat fijn dat je maatschappelijk werkster je dan zo kan helpen, Yellow.
Later is nu
cesium24 schreef:
28-02-2019 14:26
Wat ik mis is een arts die het complete plaatje eens voor me kan bekijken.
Ik krijg nu, vanuit verschillende disciplines, medicatie en dat sluit niet altijd op elkaar aan. Soms gewoon totaal niet, terwijl ik altijd keurig meld aan iedere arts wat ik verder nog aan medicijnen neem.
Ook herkenbaar. Ik heb sowieso een abbonement op het uitdraaien van mijn medicatie overzicht. :facepalm:
Hier iemand die dokters soms wel kan wurgen o_o

Ze doen alles inderdaad vanuit hun eigen perspectief.

Ik heb dus bij 5 verschillende dokters, elk een andere diagnose. De 1 vind dat ik dit heb, de ander vind dat ik dat heb.

Dit komt mede omdat ze in mijn ogen het onvermogen hebben om meerdere klachten naast elkaar te 'handelen' (op zijn Engels, mee om kunnen gaan) .

Net als bij de ggz. Daar kunnen ze er niet mee omgaan als je en bv adhd hebt én een depressie. Ze gaan dan alles los behandelen.

Ik ga dan ook met hun mee, en bij de ene ben ik GS met depressie, bij de ander ben ik GS met rugklachten, bij de ander heb ik een burnout. De ander vind dat ik cvs heb.

Ga zo maar door. Bij elk poppetje haal ik wat ik nodig heb.

In die zin snap ik chia, dat als jou neuroloog Lisse niet wil luisteren naar jou pijn in je rug. Je wellicht via je huisarts een andere verwijzing kunt krijgen voor iemand die naar je rugklachten kan kijken.

Een omweg en raar. Maar ik heb gemerkt dat het helaas zo werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven