Berlijn trein/auto? Overige tips :)

28-02-2019 20:50 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!
We hebben samen met ons dochtertje van 1,5 jr een weekendje weg naar Berlijn geboekt. We zitten in een hotel in Mitte dichtbij Alexanderplatz.
Nu de vraag aan mensen met ervaring;
wat is handig, de trein of toch beter auto?
we dachten zelf aan trein ivm dat die kleine dan ook een beetje 'los kan lopen' ipv in de auto.
Treinreis duurt 5,5 uur en ik vind tickets van (1e klas) 140 euro enkeltje.
Is dit duur of valt dat mee?

Andere tips? Wat is leuk om te doen etc. ?

we zijn er van vrijdagmiddag t/m maandag.

Bedankt!
Met de auto lijkt me goedkoper met 3 personen en dan heb je ook meer vrijheid.
met de trein is op zich wel leuk maar echt rondlopen kan je kindje daar niet hoor, lijkt me niet handig..

Ik zou lekker met de auto gaan, je kunt stoppen wanneer je wil, ze kan slapen in haar autostoeltje .. En met 3 in eerste klas.. nou.. ik denk zo dat je niet met 3 naast elkaar kunt zitten en ook dat mensen niet blij zullen worden van een peuter in de eerste klas ;-)
Kun je parkeren bij dat hotel?
Hoe is de bereikbaarheid met het OV?

Ik zou het andersom gedaan hebben, eerst beslissen auto of trein en dan pas een hotel zoeken.
impala wijzigde dit bericht op 28-02-2019 21:08
68.75% gewijzigd
.
Met de auto hebben wij jaren geleden gedaan en het was wel echt een takke-end rijden hoor. Voorbij Hannover denk je 'we zijn er bijna' (komende vanaf Amsterdam), maar dan is het echt nog een heel eind doorrijden. Ik ben ook eens met de hogesnelheidstrein gegaan en dat was veel comfortabeler.
In de Intercity Berlijn zijn voor gezinnen met jonge kinderen van die afgesloten coupes met wat speelruimte. In plaats van zes zitplaatsen, zijn er dan drie of vier (?) en de rest is voor een kinderwagen bijvoorbeeld, of om te spelen. Dan lopen ze niet weg en stoor je anderen niet zo snel.
https://www.nsinternational.nl/nl/tarie ... t-kinderen

Moet het per se 1e klas zijn? Tweede klas is vanaf 78 euro per persoon retour te boeken.
Ik vind treinreizen heerlijk. Super ontspannen vergeleken met autorijden. Ik weet dat het vaak wat duurder is met de trein, maar je hebt geen parkeergedoe en je komt lekker middenin de stad aan.
Als je een vroege trein neemt hoef je niet voor een 1ste klas ticket te kiezen maar kan je stoelen reserveren. Als je dan kiest voor een 4zits heb je ruimte zat.
Wij zijn een aantal jaar geleden ook met de trein naar Berlijn geweest. Je kon toen ook aparte plekken boeken in de trein als je met jonge kinderen reisde (afgesloten cabines). Misschien kan zo iets nog steeds.
Eten/drinken/barhangen kan ook gewoon in de trein.
En Berlijn zelf vind ik persoonlijk beter te doen met het OV dus de auto ben je daar ook niet echt nodig.

En tips voor Berlijn zelf... Wat vinden jullie en kind leuk om te doen? Zijn zat musea maar misschien is de dierentuin voor kind toch leuker.
Time doesn't hear if you ask it to wait. So own all your tears and just roll with the waves
Als je in Dld op de trein stapt is het toch veel goedkoper?
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Zou zeker met de trein gaan.
Wij zijn onlangs gegaan met zoon van 6. Prima te doen; idd de mogelijkheid om af en toe even je benen te strekken. Met wat te eten (wij krijgen ook wat speelgoed cadeau), voorlezen etc vloog de tijd voorbij.
Ik ben er onlangs geweest. Met het vliegtuig. ;-D
Ik zou met kind overigens met de auto gaan!
Wij gaan geregeld, en altijd met de auto (maar ik rijd lease, dus dat is altijd goedkoper dan trein).
Auto bij vrienden voor de deur, of een hotel met parking. Ja, het is een roteind, maar we rijden om&om, en slapen wat.
Leuke stop onderweg, de voormalig Oost-Duitse grens, met grensposten etc. Echt je waant je terug in de tijd.
Lekker met de trein, al is het alleen al om aan te komen op dat mooie Hauptbahnhof :)
En je komt heel ontspannen en uitgerust aan. Je hoeft ook niet eventueel nog 35 km te rijden naar de volgende wc als dat acuut nodig is.

En Berlijn zelf is met het OV ook heel goed te doen, S-bahn, U-bahn, trams, bussen, het is relatief goedkoop en gebruiksvriendelijk.
Ik ben pas met de trein geweest naar Berlijn maar ik koop het kaartje op Bahn.de als je vanaf ca. 3 weken van tevoren kunt boeken is het met Sparpreis voor een enkele reis tussen 20 en 60 euro vanaf Bad Bentheim. Vanaf Amsterdam zal het wel vanaf 40 euro kunnen, ook op de Duitse site omdat 1 punt van de reis in Duitsland ligt. Een kind in Duitsland is goedkoper dan volwassen. Zitplaats reservering kun je ook bijboeken, kost ongeveer een tientje (Duitse deel).

Er is één nadeel aan Sparpreis: Je moet het geboekte tijdsptip reizen. Als je trein vertraging en daardoor een aansluiting mist is dat geen verwijtbaar probleem, de conducteur tekent dat aan.
Ik zie dat bij NS international een enkele reis vanaf Amsterdam 39 euro is, langer van tevoren.

Zou trouwens een auto in Berlijn niet handig vinden, S + U Bahn en bussen zijn overal en supersnel.
Jorti schreef:
28-02-2019 21:38
Lekker met de trein, al is het alleen al om aan te komen op dat mooie Hauptbahnhof :)
En je komt heel ontspannen en uitgerust aan. Je hoeft ook niet eventueel nog 35 km te rijden naar de volgende wc als dat acuut nodig is.

En Berlijn zelf is met het OV ook heel goed te doen, S-bahn, U-bahn, trams, bussen, het is relatief goedkoop en gebruiksvriendelijk.
Dit. Ov is daar echt heel handig. Ik heb door omstandigheden gevlogen twee keer (was niet mijn keuze) maar mijn vriend die er woont gaat altijd met de trein en vindt dat heel prettig, ook met zijn gezin.
stippensokken schreef:
28-02-2019 21:16
In de Intercity Berlijn zijn voor gezinnen met jonge kinderen van die afgesloten coupes met wat speelruimte. In plaats van zes zitplaatsen, zijn er dan drie of vier (?) en de rest is voor een kinderwagen bijvoorbeeld, of om te spelen. Dan lopen ze niet weg en stoor je anderen niet zo snel.
https://www.nsinternational.nl/nl/tarie ... t-kinderen

Moet het per se 1e klas zijn? Tweede klas is vanaf 78 euro per persoon retour te boeken.
Ja heel leuk die kinder coupe! Wij waren zonder kinderen maar zagen wel een mevrouw met 2 kinderen in zo een afgesloten coupe, leek me super relaxt!
Boek inderdaad als je met de trein gaat op Bahn.de. Je kunt daar zelf je plek kiezen en wijzigen. Je kind is gratis, maar je moet haar wel meenemen in de reservering, anders heeft ze geen eigen zitplaats.
Houdt er wel rekening mee dat het een drukke trein is, zowel in Nederland als in Duitsland is het een gewone intercity.
Het ov in Duitsland is ook gratis voor je kind als je een dag/dagen kaart koopt.

Wij gaan al jaren met de trein naar Berlijn. Heerlijk instappen in onze woonplaats en pas weer eruit in Berlijn.
Oh en wat ook fijn van de trein is: je kunt gewoon meenemen wat je wil ipv met het vliegtuig extra moeten betalen of regels handbagage.
Ik neem altijd toiletartikelen mee uit Duitsland en ik was best zuur de afgelopen paar keer dat dat niet kon toen ik naar Berlijn ging.
Qua tips pak lijn 100 of 200. Deze lijnen laten redelijk wat zien van Berlijn. Het zijn dubbeldekkers en het is leuk om met je kind bovenin vooraan bij het raam te zitten.
Berlijn heeft twee dierentuinen. Eentje in het centrum en een andere wat uit het centrum. De eerste is een echte stadsdierentuin en de andere een park. Beide zijn qua prijs laag.
Als je de Reichstag wilt bezoeken (ook leuk voor kinderen) regel van te voren kaartjes.
Je kunt ontbijten in het hotel, maar dat deden wij nooit. Wij liepen naar de plaatselijke bakker om daar een fruhstuck te eten.
O ja en volg het advies van het Groepje en ga even kijken bij de DM voor verzorgingsproducten. En kijk ook voor speelgoed bij een van de warenhuizen. Dat scheelt ook een slok op een borrel. Die van mij mogen altijd iets wat ze zelf mee naar huis kunnen nemen uitzoeken.

Voor de rest is Berlijn een hele kindvriendelijke stad! Ook wat restaurants betreft.

Alvast veel voorpret en plezier gewenst!
ah dankjulliewel voor jullie reacties. ik had nu alleen even bij tickets op ns gekeken, en daar was 1e klas 10 euro exra tov 2e klas, vandaar die 1e klas. is zeker geen pré. Ik ga even bij die gezinscoupes kijken.. klinkt goed :)
en indd, voordeel van de auto is dat je kunt stoppen en niet aan tijd vast zit.. maar zo heeft de trein ook weer voordelen.
Als je met de auto gaat moet je wel een milieusticker (Umweltpakkete) hebben. Deze moet je van te voren aanvragen, reken zeker op een week. Ze worden alleen afgegeven voor auto’s die relatief schoon zijn.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Ik ben afgelopen oktober met mijn twee neefjes van 11 met de trein naar Berlijn geweest. Eerste klas voor €130,- retour. Een probleem als je de aansluiting in Duitsland op de internationale trein mist verlies je je gereserveerde plaatsen op die trein. Dat hadden wij helaas. We hadden gelukkig nog wel plek in de restauratie wagon. De rest van de reis verliep wel goed.
Je zou dan bij het boeken beter een iets ruimere overstap kunnen kiezen zodat je de trein met gereserveerde plaatsen niet mist.
Op het station in Berlijn kun je heel makkelijk de metro pakken naar alexanderplatz. Wij zaten ook in het stadsdeel mitte. En zelfs met een metrostation recht voor de deur.
oudebaas schreef:
02-03-2019 22:21
Als je met de auto gaat moet je wel een milieusticker (Umweltpakkete) hebben. Deze moet je van te voren aanvragen, reken zeker op een week. Ze worden alleen afgegeven voor auto’s die relatief schoon zijn.
Die kun je onderweg in Duitsland halen, bij zowat elke garage met werkplaats. Krijg je hem direct mee, voor een paar euro. Vergeet je kentekenbewijs niet mee te nemen. En je moet wel een erg oude bak hebben om hen niet te krijgen.
.
impala schreef:
03-03-2019 05:00
Die kun je onderweg in Duitsland halen, bij zowat elke garage met werkplaats. Krijg je hem direct mee, voor een paar euro. Vergeet je kentekenbewijs niet mee te nemen. En je moet wel een erg oude bak hebben om hen niet te krijgen.
En die sticker heeft de ANWB ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven