Voordelen auto

22-02-2019 23:49 247 berichten
Na meer dan 25 jaar fiets en OV als volwassene zitten we er nu aan te denken toch maar eens een auto te nemen.

Aan de autobezitters hier: wat ervaren jullie als de voordelen?
anoniem_181776 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 23:54
1.16% gewijzigd
Ik heb een auto maar gebruik hem niet heel veel. Meeste doen we op de fiets en lange reizen vaak met het OV.

Toch ben ik er wel blij mee, ik zou theoretisch wel zonder kunnen maar het geeft me een hoop gemak. Als je even wat groots op moet halen bij de bouwmarkt, als ik wat kinderen moet thuis brengen na een kinderfeestje...

Duur is het zeker, maar ik heb het geld er voor over.
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
26-02-2019 22:14
Grappig, op vakantie ga je 1 a 2x per jaar. In die auto rij je dagelijks. Appels en peren dus. Je kan ook de trein pakken. Of de boot. En vlees eten is gezond. De mens is omnivoor immers. Wel met mate uiteraard, maar ook vlees consumeren kun je milieu- en diervriendelijk doen.
Een vliegtuig schijnt zoveel vervuilender te zijn dan een auto.
Appels en peren.... je kunt jezelf ook alles ontzeggen. Geen auto, geen vlees, geen vakantie, niets.
Leuk leven heb je dan. En vlees consumeren diervriendelijk, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar jij vindt dat dus diervriendelijk.
pejeka schreef:
27-02-2019 19:54
Maar even eerlijk zijn: de reden dát het je niet is bevallen, is hoe je ook redeneert, uiteindelijk luiheid, gemakzucht, geen zin in lopen, of wat dan ook. Maar niet dat het niet kán.
Het kost veel tijd. En er gaat al veel tijd op aan slapen (is noodzakelijke behoefte) en aan werk (is noodzakelijk om rekeningen te betalen). De meeste mensen hebben het al zo druk met alles. Niemand kan tijd missen. Heel eerlijk, jij kunt een auto helemaal niet betalen he?
iones schreef:
27-02-2019 20:55
Een vliegtuig schijnt zoveel vervuilender te zijn dan een auto.
Appels en peren.... je kunt jezelf ook alles ontzeggen. Geen auto, geen vlees, geen vakantie, niets.
Leuk leven heb je dan. En vlees consumeren diervriendelijk, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar jij vindt dat dus diervriendelijk.

Het kost veel tijd. En er gaat al veel tijd op aan slapen (is noodzakelijke behoefte) en aan werk (is noodzakelijk om rekeningen te betalen). De meeste mensen hebben het al zo druk met alles. Niemand kan tijd missen. Heel eerlijk, jij kunt een auto helemaal niet betalen he?
Sterker nog, wij hébben een auto. Maar ik neem niet vanzelfsprekend de auto als ik ergens binnen de stad moet zijn. 9 van de 10 keer ga ik met de fiets, of lopend. Naar mijn werk so-wie-so met de fiets, heerlijk even een 20 minuten in de buitenlucht voorafgaande aan het werk, en na het werk even lekker 20 minuten uitwaaien op weg naar huis. Afgelopen weekend een verjaardag van een vriendin, 20 minuten lopen, zijn we lekker te voet heen en terug gegaan, niet alleen om het drinken, maar omdat het onzin is om voor een dergelijk kippeneindje te auto te pakken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Als ik het in 20 minuten op de fiets kon, ging ik zo ook wel naar mijn werk. Op voorwaarde dat het mooi weer is. Ik haat fietsen. Nog een overblijfsel van vroeger.
pejeka schreef:
Maar even eerlijk zijn: de reden dát het je niet is bevallen, is hoe je ook redeneert, uiteindelijk luiheid, gemakzucht, geen zin in lopen, of wat dan ook. Maar niet dat het niet kán.
Dat zijn bij mij ook de redenen. Ik ben nogal van het gemak. En zo lang dat kan, doe ik dat.
pejeka schreef:
Maar het hóeft niet meer sinds ik mn rijbewijs heb dus ik ga mezelf niet kwellen met iets wat ik niet leuk vind.
Lopen doe ik regelmatig maar dan recreatief in de natuur. Als ik iets uit t dorp nodig heb ga ik daar geen 6 km mee lopen sjouwen.
hondenmens schreef:
28-02-2019 18:13
Dat zijn bij mij ook de redenen. Ik ben nogal van het gemak. En zo lang dat kan, doe ik dat.
Maar... even realistisch. Iedereen heeft de mond vol over milieubewust, en reduceren van uitstoot, enz. Als álle mensen die voor een kippeneindje de auto nemen, eens gingen lopen of fietsen, hoe veel zou dat wel niet schelen? Het ligt ook bij jezelf natuurlijk.
pejeka schreef:
01-03-2019 19:45
Maar... even realistisch. Iedereen heeft de mond vol over milieubewust, en reduceren van uitstoot, enz. Als álle mensen die voor een kippeneindje de auto nemen, eens gingen lopen of fietsen, hoe veel zou dat wel niet schelen? Het ligt ook bij jezelf natuurlijk.
Het is maar goed dat er nog mensen als jij zijn op de wereld.
hondenmens schreef:
01-03-2019 20:15
Het is maar goed dat er nog mensen als jij zijn op de wereld.
De vraag is, wanneer volgen andere mensen en zo nee, waarom niet?
Omdat fietsen kut is.
iones schreef:
01-03-2019 20:40
Omdat fietsen kut is.
:high5:
iones schreef:
01-03-2019 20:40
Omdat fietsen kut is.
Nee, omdat jij te LUI bent om de fiets te pakken. Dat is een ander verhaal. Dus blaas je liever CO2 de lucht in door de auto te pakken om even naar je vriendin 5 straten verderop te gaan, of om even een klein boodschapje te halen bij de supermarkt om de hoek. Moet je alsnog zelf weten, maar ik denk zomaar dat wanneer alle mensen in Nederland de auto eens zouden laten staan voor dergelijke flutafstanden, de lucht er enorm van zou opknappen.
Veelvuldig korte afstanden rijden is ook slecht voor de motor van je auto ;)
Ik peins er zelf niet over om de wagen te pakken voor ritjes binnen de stad. Maar ik heb wel de luxe een supermarkt op 400 meter van m'n huis te hebben, dat weer wel. Maar m'n werk op 8 km doe ik ook gewoon op de fiets en is het pestpleurisweer wordt het het OV.

En gezien m'n eet- en drinkpatroon kan ik alle beweging heel goed gebruiken :D
Heb niet alle reacties doorgelezen; maar als je deze vraag moet stellen waarom zou je dan in hemelsnaam een auto kopen? Blijkbaar mis je niets.. En een auto is duur en vervuilend.

(Ja wij hebben een auto. Nog steeds ons eerstje auto, nu 19 jaar oud. Geen airco, drie deuren etc. Wij rijden niet veel, het is een barreltje maar ben er blij mee. Maar zodra de onderhoudskosten te hoog worden, gaat hij eruit. Dan gaan we voor een deelauto voor de incidentele tripjes).
Vanmiddag proefrit. Het zal heel vreemd zijn voor het eerst in mijn leven een auto te bezitten.
En, wat voor type gaat het worden? Ik had al een beetje het idee dat je toen je dit topic opende al min of meer de beslissing genomen had ;)
pejeka schreef:
02-03-2019 09:39
Nee, omdat jij te LUI bent om de fiets te pakken. Dat is een ander verhaal. Dus blaas je liever CO2 de lucht in door de auto te pakken om even naar je vriendin 5 straten verderop te gaan, of om even een klein boodschapje te halen bij de supermarkt om de hoek. Moet je alsnog zelf weten, maar ik denk zomaar dat wanneer alle mensen in Nederland de auto eens zouden laten staan voor dergelijke flutafstanden, de lucht er enorm van zou opknappen.
wie ben jij om met je vingertje naar mij te wijzen? Ik ben niet lui. Ik woon gewoon niet op een plek waarvan je alles met de fiets kunt doen.
Misschien maandag dat ik op de fiets naar het dorp ga als ik moet sporten en een enkele boodschap moet doen, mits het weer fatsoenlijk is. Maar ik ben een koukleum. Heeft niets met luiheid te maken maar met vatbaarheid voor verkoudheid, wat mijn verleden wel bewees: heel de winter nonstop verkouden toen ik nog naar school moest fietsen. Ik pas ervoor!!
Nederland heeft gewoon niet echt een fietsklimaat, vooral niet met die klote wind die altijd waait!

Gisteren met boodschappen doen ook met de auto. Die twee zware tassen vol kan ik niet meenemen op de fiets!
Mijn vriendin woont om de hoek dus daar ga ik met de fiets naar. En als ik de honden mee wil nemen voor een uitje, pak ik wel eens de auto om naar een mooi natuurgebied te rijden.
Als ik ze hier aan huis uitlaat, ga ik gewoon te voet.

Er zijn ook dagen dat ik niet weg ga. Probeer zoveel mogelijk te combineren, want autorijden vind ik niet zo heel leuk. Gaat mij te veel tijd in zitten.
Pejeka, ik begrijp heel goed wat je bedoelt, maar ik snap ook dat mensen een beetje gaan steigeren over de manier hoe je het brengt. Ik ben er ook eentje die graag fietst en loopt, als dat mogelijk is. Onze auto wordt niet gebruikt voor kippe- eindjes en kleine boodschappen. Staat vaak dagen ongebruikt op de oprit. Maarrrr, ik geniet wel van de keus die ik heb om toch de auto te gebruiken als me dat beter uitkomt, qua tijd, weersomstandigheden of gewoon als ik te lui ben om te fietsen of lopen. Ik maak vaak lange dagen, en af en toe mag ik lui zijn van mezelf. Vind ik ook niks mis mee!

Iedereen maakt zijn eigen keuzes, en er zijn inderdaad genoeg mensen die voor elke wissewas de auto pakken, hun huis dag en nacht 22 graden stoken, elke dag vlees eten, onnodige rommeltjes kopen bij de A.ction, niet duurzaam gemaakte kleding dragen die niet bij hun leeftijd/figuur past en ga zo maar door. Maar wie ben ik om voor een ander te bepalen welke keuzes hij of zij maakt? Ik denk dat jij het heel goed bedoelt en het beste met iedereen voor hebt, maar je klimt wel erg vaak op je stokpaardjes ( uiteraard veel milieuvriendelijker dan de PK 's van je auto :rofl: )
Jorti schreef:
02-03-2019 10:34
En, wat voor type gaat het worden? Ik had al een beetje het idee dat je toen je dit topic opende al min of meer de beslissing genomen had ;)
Ik wacht nog even met melden want straks issie weg 😁 Het is in ieder geval een automaat!

Ja ik denk ook dat ik al had besloten, maar kan ook het nog steeds gewoon niet doen...

Proefrit gaf wel heel vrij gevoel! In de Greenwheels auto heen gereden, ook al handig maar is meer gedoe: stuk erheen lopen, checken of geen schade, auto muf, op tijd terug ivm volgende reservering, kon hem niet kwijt ivm wegversperring (dan kun je ze wel bellen om ergens anders achter te laten).
Tuingravin schreef:
02-03-2019 15:59
Pejeka, ik begrijp heel goed wat je bedoelt, maar ik snap ook dat mensen een beetje gaan steigeren over de manier hoe je het brengt. Ik ben er ook eentje die graag fietst en loopt, als dat mogelijk is. Onze auto wordt niet gebruikt voor kippe- eindjes en kleine boodschappen. Staat vaak dagen ongebruikt op de oprit. Maarrrr, ik geniet wel van de keus die ik heb om toch de auto te gebruiken als me dat beter uitkomt, qua tijd, weersomstandigheden of gewoon als ik te lui ben om te fietsen of lopen. Ik maak vaak lange dagen, en af en toe mag ik lui zijn van mezelf. Vind ik ook niks mis mee!

Iedereen maakt zijn eigen keuzes, en er zijn inderdaad genoeg mensen die voor elke wissewas de auto pakken, hun huis dag en nacht 22 graden stoken, elke dag vlees eten, onnodige rommeltjes kopen bij de A.ction, niet duurzaam gemaakte kleding dragen die niet bij hun leeftijd/figuur past en ga zo maar door. Maar wie ben ik om voor een ander te bepalen welke keuzes hij of zij maakt? Ik denk dat jij het heel goed bedoelt en het beste met iedereen voor hebt, maar je klimt wel erg vaak op je stokpaardjes ( uiteraard veel milieuvriendelijker dan de PK 's van je auto :rofl: )
Waar het om gaat is dat bij veel mensen dat besef niet eens meer bestaat, dat het belachelijk is om de auto te pakken voor een kippeneindje, dat je dan best kunt gaan lopen of fietsen. Want bij elke activiteit die vereist dat je je buitenshuis begeeft (ook al is het drie straten verderop) rammelen de autosleutels al en staat men er niet eens bij stil dat lopen ook een optie is, of fietsen. Stel je nou eens voor dat iedereen de auto eens zou laten staan, echt iedereen, voor dat soort kippeneindjes, hoe veel CO2 zou dat dan schelen denk je? Ik denk zomaar behoorlijk veel. Als ik alleen al hier in mijn niet al te grote stad kijk hoe veel mensen heel de dag lang in die auto kruipen om even binnen de stad naar een vriendin te gaan, wat af te geven, een pak melk te gaan halen, en noem maar op, terwijl dat 9 van 10 keer afstanden zijn van niks, dan denk ik zomaar dat het landelijk gezien niet veel anders is, dat beeld, en dat het én veel CO2 zou schelen én veel drukte op straat als die mensen gewoon weer eens zouden beseffen dat ze benen hebben die ze ook kunnen gebruiken om te lopen... en dan kunnen de kinderen ook weer gewoon zelf te voet naar school, want dan is het stukken rustiger op straat...
pejeka schreef:
02-03-2019 17:26
Waar het om gaat is dat bij veel mensen dat besef niet eens meer bestaat, dat het belachelijk is om de auto te pakken voor een kippeneindje, dat je dan best kunt gaan lopen of fietsen. Want bij elke activiteit die vereist dat je je buitenshuis begeeft (ook al is het drie straten verderop) rammelen de autosleutels al en staat men er niet eens bij stil dat lopen ook een optie is, of fietsen. Stel je nou eens voor dat iedereen de auto eens zou laten staan, echt iedereen, voor dat soort kippeneindjes, hoe veel CO2 zou dat dan schelen denk je? Ik denk zomaar behoorlijk veel. Als ik alleen al hier in mijn niet al te grote stad kijk hoe veel mensen heel de dag lang in die auto kruipen om even binnen de stad naar een vriendin te gaan, wat af te geven, een pak melk te gaan halen, en noem maar op, terwijl dat 9 van 10 keer afstanden zijn van niks, dan denk ik zomaar dat het landelijk gezien niet veel anders is, dat beeld, en dat het én veel CO2 zou schelen én veel drukte op straat als die mensen gewoon weer eens zouden beseffen dat ze benen hebben die ze ook kunnen gebruiken om te lopen... en dan kunnen de kinderen ook weer gewoon zelf te voet naar school, want dan is het stukken rustiger op straat...
Ik ben wel heel benieuwd hoe mijn autogedrag gaat worden want ik weet niet beter dan om alles lopend of op de (elektrische) fiets te doen. Ook kom ik uit een zeer milieubewust gezin (die nu overigens allemaal een auto hebben!).
Behalve als ik bij 'n buurt/straatgenoot langs ga (te voet uiteraard) heb ik niet te maken met kippeneindjes. Ik moet 3 km voor ik bij de bewoonde wereld ben. En dat zijn smalle straatjes zonder fietspad. Zelfs als ik er langs wandel stap ik al de berm in als er 'n gemotoriseerd voertuig moet passeren.
redbulletje schreef:
02-03-2019 17:46
Behalve als ik bij 'n buurt/straatgenoot langs ga (te voet uiteraard) heb ik niet te maken met kippeneindjes. Ik moet 3 km voor ik bij de bewoonde wereld ben. En dat zijn smalle straatjes zonder fietspad. Zelfs als ik er langs wandel stap ik al de berm in als er 'n gemotoriseerd voertuig moet passeren.
Jouw verhaal daargelaten, gebruiken verreweg de meeste mensen de auto natuurlijk vaak voor kippeneindjes binnen een stad, dus daar zijn trottoirs, vaak fietspaden, enz.
pejeka schreef:
02-03-2019 17:26
Dat is in jouw ogen iedereen die een auto heeft. Want ik pak niet om elk wissewasje de auto. Dat maak jij ervan. Ik ken wel mensen die dat doen, maar ik probeer zoveel mogelijk dingen tegelijk te doen zodat ik maar één rit hoef te maken. Benzine is namelijk niet goedkoop en ik wil niet méér verspillen dan nodig is.
Toch durf jij mij lui te noemen. Je zult nogal wat van jezelf denken dat je dat van mij durft te zeggen want je kent mij verder niet.
Mijn auto is mijn vrijheid. Ik vraag me nog regelmatig af hoe ik het ooit zonder heb gedaan.

En los daarvan zouden mijn man en ik ons werk niet kunnen doen als we geen auto zouden hebben. Echt onmogelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven