Draagmoederschap

02-03-2019 20:46 670 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het ‘Vergoeding vruchtbaarheidbehandeling verdwijnt!!’ topic schreef ik dat ik draagmoeder ben en ondanks dat ik PCOS heb en dus verminderd vruchtbaar ben, niet geholpen werd want draagmoeder.

Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.

zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350

Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
sanne_a wijzigde dit bericht op 22-09-2019 22:24
4.96% gewijzigd
Ik vraag me af hoe dat met de erkenning zit. Ik denk dat je niet getrouwd bent? Want anders zou je man automatisch wettelijk de vader zijn denk ik?
Minik schreef:
02-03-2019 21:08
Ik heb hier niet echt een mening over maar lees wel mee. Ik vind het in elk geval heel interessant en ik vind het mooi hoe je je verwoordt TO. Heel respectvol en volgens mij heb je ook echt alles heel goed geregeld als ik het zo hoor.

Ben wel ook heel benieuwd of je zelf kinderen hebt en hoe die dit evt beleven!
Sanne_A schreef:
02-03-2019 21:05
Goed dat je hierheen verhuisd bent, hoeven we dat andere topic niet te vervuilen :)

Het woord ‘verhuurd’ impliceert dat ik er geld aan verdien. Laat ik daar heel duidelijk over zijn: ik krijg er geen geld voor. De kosten die ik maak worden wel door de vaders betaald (denk aan vitaminenpillen, zwangerschapskleding en straks dingen als een schoonmaker of zo als ik het niet meer trek om zelf te poetsen), maar verder is het volkomen altruïstisch. Moet ook wel want anders valt het onder mensenhandel, er geld voor krijgen is ook verboden in Nederland. In het buitenland kan het overigens wel.

Het betreft inderdaad mijn eigen eicel.

Waarom vind jij een kind iets dat je kunt weggeven? En wat is het verschil met een zaaddonor?
Ik vind een kind juist iets dat je niet alleen moet krijgen om weg te geven.
TO is de juridische moeder hè, dus wegrukken zal niet gaan.
ereader schreef:
02-03-2019 21:11
Het voortraject is volgens de regels gegaan. Deze draagmoeder is getrouwd en haar man was (en is) dus de wettelijke vader.
Ja, als ze getrouwd is dan is er een wettelijke vader. Dan zou de enige optie zijn om via de rechtbank een DNA test te eisen en de biologische vader op zijn verantwoordelijkheden wijzen.
Ik ben wel heel benieuwd naar de beweegredenen van de wensouders. Niet dat je daar antwoord op moet geven hoor, ik vraag het me gewoon af. Er zijn maar heel weinig draagmoeders, het duurt vaak jaren voordat je iemand gevonden hebt. Om al die jaren te wachten, dat hele proces door te gaan, en dan het kindje niet willen... onvoorstelbaar.
depster schreef:
02-03-2019 21:05
Ik ga geen moeite te doen het jou uit te leggen, zal je toch niet begrijpen. Uitleg geven via fora is niet mijn ding. Het is nou eenmaal mijn mening. Ze helpt een wens uit te laten komen, klaar.
Kritische vragen stellen is prima, maar jouw manier van vragen gooit gelijk een deur dicht.
Niet alle wensen hoeven vervuld te worden. Jij hebt jouw mening en ik de mijne.
Dat is volgens mij nooit helemaal duidelijk geworden. Extreem geval van cold feet of zo...
anoniem_362440 wijzigde dit bericht op 02-03-2019 21:22
1.11% gewijzigd
Anoniempjerosso schreef:
02-03-2019 21:18
Ze zeggen dat baby’s heel goed weten wie hun moeder is, ik vraag me af of geadopteerde baby’s niet constant huilen? En ik ben zelf 6 maanden geleden moeder geworden en kan me niet voorstellen dat ik mijn dochter zomaar weg zou geven.. wat als je bent bevallen en je wilt t niet afstaan, mag je je kind dan alsnog houden? Of rukken ze je baby dan gewoon uit je handen bij wijze van spreken...
Baby's kunnen zich aan iedereen hechten. Als er maar een vaste aanwezigheid van 1 of 2 mensen is die hem of haar verzorgd en liefheeft zal dat kind echt geen moeder missen.

Het verschil in dit verhaal is dat de moeder het kind niet zomaar afstaat maar het van meet af aan een weloverwogen keuze is en dat ze er ook precies met dat gevoel in zijn gestapt. Je hebt dan nog 9 maanden om je er op in te stellen en ga er maar vanuit dat een vrouw die hiervoor kiest geen ambitie heeft om zelf fulltime te gaan moederen. Dat had jij wel dus dat is sowieso al een groot verschil. Jij kan je er misschien niks bij voorstellen maar er zijn dus echt mensen die er anders in staan dan jij. En dat schaadt niemand. En je hoeft het je ook niet voor te kunnen stellen want jouw situatie is anders. Als je het maar wel respecteert.
Fizz schreef:
02-03-2019 21:00
Het voelt voor jou absoluut niet als een eigen kind weggeven, maar dat is het natuurlijk wel.
Waarom is het dat natuurlijk wel? Heeft TO het kind in haar bezit dan? En geeft een spermadonor ook zijn eigen kind weg?
Sofietje1983 schreef:
02-03-2019 21:14
Kende je de mannen al? Hoe ben je met ze in contact gekomen?
Goh nooit geweten dat ik zo veel vragen zou hebben. Vind het heel interessant hoe zoiets werkt
Ik heb ze leren kennen via een forum voor draagmoeders en wensouders, zo’n 2 jaar geleden nu. Veel draagmoeders zijn bekenden van de wensouders, bijvoorbeeld een zus of een vriendin. Een kleine groep draagmoeders gaat op zoek naar wensouders en iedereen doet dat op haar eigen manier. Precieze cijfers zijn er niet, maar de verhouding is ongeveer 1 op 10. Dus 1 draagmoeder op 10 wensouders. Sommige draagmoeders willen graag voor homo’s dragen, sommige juist voor hetero’s. Iedereen heeft (bewust of onbewust) een lijstje voorkeuren. Wensouders trouwens ook. Wat dat betreft is het net daten en op een gegeven moment voel je de klik en bouw je dat uit. Daar kan zo weer een jaar overheen gaan, totdat je allemaal het idee hebt dat het goed zit en je de echte stap gaat maken.
Er zijn echt mensen die belangeloos iets voor een ander doen. Uit liefde.
Dat een vrouw nu eenmaal de enige is dat een kind letterlijk kan afbakken betekent niet dat zij ook altijd maar fulltime moet moederen. Sommige vrouwen willen best zwanger zijn en vinden kinderen ook wel leuk, maar dan op afstand. Ze willen wel een rol spelen maar niet 24/7
Hoeveel mannen denken niet precies zo en dat accepteren we gewoon.
Spermadonoren zijn nobele mannen. Maar als het om eicellen of je baarmoeder gaat dan worden vooral vrouwen ineens super spastisch.

Fizz, heb jij zelf kinderen en hoe oud ben je? Je klinkt erg onvolwassen en conservatief. Je hoeft het verder niet eens te zijn met iemand anders' keuzes maar je kan het wel respecteren vind ik.
Ik vind jouw toon echt niet gepast hier.
gordijn87 schreef:
02-03-2019 21:15
Heb het er wel eens met mijn broer over gehad die ooit ook graag kinderen wil met zijn partner. Maar nog niet zo ver dat het serieus is uitgezocht. Maar mag ik zeggen dat ik het heel mooi vind wat je doet. Juist voor mannen met een kinderwens is het lastig en op deze manier kunnen ze toch een kind op de wereld zetten. Ik ben wel benieuwd op welke wijze je straks in het leven van dit kindje blijft is dat als een soort (suiker) tante of vriendin van de familie?
Mocht het serieuzer worden (of mocht je meer informatie willen) dan kan ik je de website Zwanger voor een Ander aanraden. Daar vind je ook een link naar de Facebook groep voor draagmoederschap en er is ook een aparte, besloten, groep voor alleen draagmoeders waar je je vragen kunt stellen en informatie kunt inwinnen.
Ik zie mezelf als een moeder op afstand. Ik ben niet een tante of een vriendin van de vaders. Ik ben de moeder, alleen heb ik geen verzorgende of opvoedkundige rol. Wel moeder, geen mama.
Ik ken iemand in het buitenland die een draagmoeder heeft gebruikt. Het is echt mooi dat het zo kan, want hij is een enorm lieve en enthousiaste vader (en zijn partner vast ook). En het is een leuk blij kindje.
Annelleke schreef:
02-03-2019 21:17
Wat interessant, ik wil heel graag draagmoeder worden, ik wil zelf geen kinderen maar als ik zie hoeveel mannelijke homoparen er zijn die hun wens niet in vervulling zien gaan kan ik niet anders dan bedenken dat ik gewoon een baarmoeder heb en hun droom kan waarmaken. Ik heb me er jaren geleden in verdiept, maar toen wilde ex toch niet dat ik zwanger zou zijn van een ander. Misschien moet ik me hier maar weer eens in gaan verdiepen. Bedankt voor dit topic.
Zwanger voor een ander :). Check de website en de daarbij behorende Facebook groep :)
Rosalind schreef:
02-03-2019 21:19
Ik vraag me af hoe dat met de erkenning zit. Ik denk dat je niet getrouwd bent? Want anders zou je man automatisch wettelijk de vader zijn denk ik?
Als TO getrouwd zou zijn zou haar man automatisch de wettelijke vader zijn ja. Dat zou het proces iets complexer maken omdat de draagmoeder en haar man dan afstand moeten doen van het kind en de wensvaders het kind moeten adopteren. Daar een tijd overheen en in die tijd hebben de wensvaders geen enkele rechten en plichten. Als de draagmoeder niet getrouwd is, zoals bij TO, kan één van de wensvaders vast het kind erkennen en ouderlijk gezag aanvragen en heeft hij dus in ieder geval al (gedeeld met de draagmoeder) rechten en plichten. De andere wensvader moet wel door het hele adoptieproces. En de draagmoeder is altijd de wettelijke moeder, zelfs als gebruik is gemaakt van donor-eicellen, zij moet dus altijd juridisch afstand doen.
Ik heb heel veel respect voor je TO, mooi dat je dit doet!

Lijkt me persoonlijk alleen moeilijker omdat het in dit geval je eigen eicel is. Ik zou er in jouw situatie denk ik zelf minder moeite mee hebben als het de eicel van iemand anders zou zijn.
Isabellarose- schreef:
02-03-2019 21:27
Spermadonoren zijn nobele mannen. Maar als het om eicellen of je baarmoeder gaat dan worden vooral vrouwen ineens super spastisch.
Raar he, zo onnodig. Wat dat betreft is er nog heel veel te winnen op dit vlak. TO, wat mooi dat je zelf op deze manier een wens kan laten uitkomen. Zo belangeloos, echt heel tof. :smooch:

En wie weet kunnen dit soort voorbeelden en topics leiden tot wat meer acceptatie van draagmoeder en eiceldonaties net zoals spermadonoren heel vanzelfsprekend kunnen zijn.
Fizz schreef:
Ik vind een kind juist iets dat je niet alleen moet krijgen om weg te geven.
Ik zie het niet als krijgen en weggeven. Het is hun kind, en zodra ze het krijgen zullen ze het nooit weggeven. Mijn kind is het niet.
Sanne_A schreef:
02-03-2019 21:30
Zwanger voor een ander :). Check de website en de daarbij behorende Facebook groep :)
:worship:
Anoniempjerosso schreef:
02-03-2019 21:18
Ze zeggen dat baby’s heel goed weten wie hun moeder is, ik vraag me af of geadopteerde baby’s niet constant huilen? En ik ben zelf 6 maanden geleden moeder geworden en kan me niet voorstellen dat ik mijn dochter zomaar weg zou geven.. wat als je bent bevallen en je wilt t niet afstaan, mag je je kind dan alsnog houden? Of rukken ze je baby dan gewoon uit je handen bij wijze van spreken...
Wat voor baby’s belangrijk is, is hechting. Het maakt daarbij niet veel uit door wie het gegeven wordt, als het maar gegeven wordt.
Jouw dochter kan waarschijnlijk ook haar vader herkennen? Heeft een band met hem opgebouwd? Een veilige hechting gecreëerd? Zo is het ook met dit kindje; het zal opgroeien met 2 liefhebbende ouders die toevallig allebei een man zijn, waarvan 1 de biologische vader.

Juridisch gezien zou ik kunnen weigeren om het gezag op te geven. In dat geval zou er misschien wel een co-ouderschap regeling afgedwongen kunnen worden door de biologische vader, maar zijn man kan kan helemaal niks. Net zoals ik erop vertrouw dat ze de baby liefdevol zullen opnemen, vertrouwen zij erop dat ik het liefdevol bij hen laat opgroeien.
Rosalind schreef:
Klopt, ik ben niet getrouwd. Anders zou mijn man inderdaad automatisch de wettelijke vader zijn en zou het kindje dezelfde achternaam krijgen als mijn zoon (want alle kinderen binnen hetzelfde huwelijk moeten dezelfde achternaam hebben). Er zijn overigens wel weer procedures om dit te veranderen want ook getrouwde vrouwen kunnen draagmoeder zijn.
Isabellarose- schreef:
02-03-2019 21:27
Er zijn echt mensen die belangeloos iets voor een ander doen. Uit liefde.
Dat een vrouw nu eenmaal de enige is dat een kind letterlijk kan afbakken betekent niet dat zij ook altijd maar fulltime moet moederen. Sommige vrouwen willen best zwanger zijn en vinden kinderen ook wel leuk, maar dan op afstand. Ze willen wel een rol spelen maar niet 24/7
Hoeveel mannen denken niet precies zo en dat accepteren we gewoon.

Fizz, heb jij zelf kinderen en hoe oud ben je? Je klinkt erg onvolwassen en conservatief. Je hoeft het verder niet eens te zijn met iemand anders' keuzes maar je kan het wel respecteren vind ik.
Ik vind jouw toon echt niet gepast hier.
Ik denk dat ik ouder ben dan jij en zelf heb ik ook kinderen. Waarom is mijn toon niet gepast? Omdat ik er compleet anders over denk? Ik vind een kind nu eenmaal geen weggeefartikel. Ik geloof best dat TO dit met de beste bedoelingen doet, maar je maakt mij echt niet wijs dat het belang van het kind voorop staat. Daarom hoeven niet alle wensen vervuld te worden.
En ook dank aan alle positieve reacties, fijn om ook die te lezen! :-D
Als ik de man/vriend van TO zou zijn, dan zou deze situatie voor mij het einde van de relatie betekenen.
Fizz schreef:
02-03-2019 21:37
Ik denk dat ik ouder ben dan jij en zelf heb ik ook kinderen. Waarom is mijn toon niet gepast? Omdat ik er compleet anders over denk? Ik vind een kind nu eenmaal geen weggeefartikel. Ik geloof best dat TO dit met de beste bedoelingen doet, maar je maakt mij echt niet wijs dat het belang van het kind voorop staat. Daarom hoeven niet alle wensen vervuld te worden.
Het is niet in het belang van het kind om door liefdevolle ouders te worden opgevoed? Wist je dat kinderen van homoparen gemiddeld gelukkiger zijn omdat ze zo ontzettend bewust voor ze is gekozen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven