Draagmoederschap

02-03-2019 20:46 670 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het ‘Vergoeding vruchtbaarheidbehandeling verdwijnt!!’ topic schreef ik dat ik draagmoeder ben en ondanks dat ik PCOS heb en dus verminderd vruchtbaar ben, niet geholpen werd want draagmoeder.

Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.

zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350

Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
sanne_a wijzigde dit bericht op 22-09-2019 22:24
4.96% gewijzigd
Wat bijzonder. Waarom geen co-ouderschap met de vaders?
lisa_ schreef:
02-03-2019 21:40
Ik spreek voor mezelf. 2 ouders is genoeg, daarbij wil ik zelf absoluut geen kinderen.
lisa_ schreef:
02-03-2019 21:40

Waarom wel?
@Fizz: ik denk dat de meeste kinderen geboren worden omdat het een wens van de ouders is, wat dat betreft is er geen verschil. Wat voor mij wel een groot verschil maakt, is dat ik weet dat dit kindje ontzettend gewenst is en zal opgroeien bij 2 mannen die daar heel bewust voor hebben gekozen.

Ik vind het overigens helemaal prima dat je er compleet anders over denkt, helemaal niks mis met kritische vragen :).
Ik wil geen co-ouderschap :). Ik ben heel erg blij dat mijn zoon inmiddels 8 is, we hebben een prima leven samen en ik moet er heel bot gezegd niet aan denken om weer een baby in huis te hebben :)
Interessant om te lezen, en mooi dat je dat doet.

Maar hoe ga je ermee om dat als je kind dadelijk een ziekte of afwijking blijkt te hebben en als vader het daardoor niet meer ziet zitten. Of als vader voor erkenning overlijdt? En en en, heb jij dan ook inspraak in de naam bijvoorbeeld, of draag je echt alles over aan vaders?
Annelleke schreef:
02-03-2019 21:39
Het is niet in het belang van het kind om door liefdevolle ouders te worden opgevoed? Wist je dat kinderen van homoparen gemiddeld gelukkiger zijn omdat ze zo ontzettend bewust voor ze is gekozen?
Afbeelding

Aan de andere kant scheiden homstellen zelfs nog vaker dan andere stellen en alsof heterostellen niet heel bewust voor een kind kunnen kiezen.

Het is niet in het belang van een kind om bewust op de wereld gezet te worden om te worden afgestaan door zijn eigen moeder.

Ik vraag mij ook af hoe het andere kind van TO later zal reageren als hij hoort dat zijn halfzus/halfbroer is afgestaan door zijn moeder. Zelf enig kind te zijn en later horen dat je een halfzus/halfbroer hebt, lijkt mij niet echt leuk.
Sanne_A schreef:
02-03-2019 21:44
Ik wil geen co-ouderschap :). Ik ben heel erg blij dat mijn zoon inmiddels 8 is, we hebben een prima leven samen en ik moet er heel bot gezegd niet aan denken om weer een baby in huis te hebben :)
Ha, Ok duidelijk! Ik ken iemand die hetzelfde heeft gedaan (zij had ook al een kind) maar zij heeft wel gekozen voor een co-ouderschap. Het lijkt me lastig om enerzijds contact te hebben met het kind maar er verder helemaal buiten te blijven staan.
Leuk dat je er hier zo open over wil vertellen.
anoniem_77885 wijzigde dit bericht op 02-03-2019 22:01
0.18% gewijzigd
Sanne_A schreef:
02-03-2019 21:42
@Fizz: ik denk dat de meeste kinderen geboren worden omdat het een wens van de ouders is, wat dat betreft is er geen verschil. Wat voor mij wel een groot verschil maakt, is dat ik weet dat dit kindje ontzettend gewenst is en zal opgroeien bij 2 mannen die daar heel bewust voor hebben gekozen.

Ik vind het overigens helemaal prima dat je er compleet anders over denkt, helemaal niks mis met kritische vragen :).
En als die mannen gaan scheiden? Het zijn nagenoeg vreemden voor jou, het is niet dat het een broer van je is of zo.
Fizz schreef:
02-03-2019 21:58
Afbeelding

Aan de andere kant scheiden homstellen zelfs nog vaker dan andere stellen en alsof heterostellen niet heel bewust voor een kind kunnen kiezen.

Het is niet in het belang van een kind om bewust op de wereld gezet te worden om te worden afgestaan door zijn eigen moeder.

Ik vraag mij ook af hoe het andere kind van TO later zal reageren als hij hoort dat zijn halfzus/halfbroer is afgestaan door zijn moeder. Zelf enig kind te zijn en later horen dat je een halfzus/halfbroer hebt, lijkt mij niet echt leuk.
Hoezo 'later zal reageren?' Dat kind weet het allang en ziet de baby in mama's buik waarschijnlijk helemaal niet als broertje of zusje.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Doornroosje75 schreef:
02-03-2019 22:03
Hoezo 'later zal reageren?' Dat kind weet het allang en ziet de baby in mama's buik waarschijnlijk helemaal niet als broertje of zusje.
Het kind is al 8 en over een paar jaar zal hij er zeker over na gaan denken. Het is dan nog maar de vraag of hij er begrip voor heeft dat zijn moeder haar kind (en dus zijn halfbroerte/ of zusje) heeft afgestaan. Aan zijn belang/gevoelens is dus ook niet echt gedacht.
Ik denk dat ik het zou kunnen, voor een goede vriendin of zus. Voor onbekenden lijkt me lastig.

Groot voordeel aan vrouwen als TO. Dit Is een eerlijk proces, en scheelt adoptie van kinderen uit landen zonder controle of het echt wezen zijn (Ethiopië etc) of landen waar het pure betaalde kinderhandel is (VS). Want kinderwens is van alle tijden. Ik vind Nederlands draagmoederschap dan een mooie heldere oplossing
Fizz schreef:
Afbeelding

Een kinderwens is nooit in het belang van een kind, maar altijd in het belang van de ouders want die willen graag een kind. Homo of hetero maakt niks uit, dus dit is echt een heel slecht argument om draagmoederschap maar niks te vinden.
Fizz schreef:
Afbeelding

Je valt in herhaling maar gaat niet in op vragen waarom je dit als weggeven ziet.

Over je laatste vraag: ik ken een draagmoeder met drie eigen kinderen die wat ouder zijn dan TO's zoon. Die kinderen weten dat ze biologische halfzusjes hebben en vinden daar niks bijzonders van. Ze zijn bij het hele proces betrokken geweest. Zij had wel als eis dat haar kinderen wel de mogelijkheid moeten hebben om contact te hebben met hun biologische halfzusjes als zij dat willen. In praktijk is ze goede vrienden geworden met de vaders en ziet ze hen heel vaak en de kinderen dus ook.
anoniem_6478aa3e14789 wijzigde dit bericht op 02-03-2019 22:21
2.06% gewijzigd
@Utakar: ik heb veto recht over de naam, maar het is hun keuze.
In geval van overlijden voor het gezag is overgezet zal ik het eenhoofdig gezag houden en blijft het bij mij. Als ze overlijden nadat het gezag is overgezet zal het kindje naar een door hun toegewezen voogd gaan, bij de notaris vastgelegd. Dat ben ik dus niet:).
Wat er precies gebeurd als voor de geboorte 1 van de vaders overlijdt weet ik zo snel niet. Volgens mij moet ik dan alsnog het gezag kunnen overdragen aan de andere vader. De Raad vd Kinderbescherming speelt hier ook een rol in overigens.

@Fizz: als ze gaan scheiden dan geldt hetzelfde als bij iedereen, dan komt er een ouderschapsplan waarin ze afspraken maken.

Mijn zoon was 6 toen ik het voor het eerst met hem hierover had. Hij is ook meegeweest naar vrijwel alle ontmoetingen met de wensouders, we hebben samen gekampeerd, hij is ook wel eens alleen een nachtje bij ze wezen logeren.
Hij vindt de vaders erg leuk, als dat niet zo was geweest dan had ik het niet gedaan. Uiteraard weet hij dat ik zwanger ben en hij vertelt iedereen ook gewoon hoe het zit, voor hem is het namelijk een gegeven en helemaal niet zo bijzonder. Voor zijn vriendjes die het van hem horen overigens ook niet.
Anoniempjerosso schreef:
02-03-2019 21:18
Ze zeggen dat baby’s heel goed weten wie hun moeder is, ik vraag me af of geadopteerde baby’s niet constant huilen? En ik ben zelf 6 maanden geleden moeder geworden en kan me niet voorstellen dat ik mijn dochter zomaar weg zou geven.. wat als je bent bevallen en je wilt t niet afstaan, mag je je kind dan alsnog houden? Of rukken ze je baby dan gewoon uit je handen bij wijze van spreken...
Een kind hecht zich aan een paar verzorgers na de geboorte. Maakt niet uit wie dat is.

En zelf een kind krijgen vanwege je eigen kinderwens is natuurlijk iets totaal anders. dan bereid je je op een andere manier voor en je zwangerschap ontstaat al vanuit andere beweegredenen. Sterker nog, het zou wel heel raar zijn als je nu met droge ogen kunt zeggen dat je je 6 maand oude kind wel zou kunnen weggeven.
Fizz schreef:
Afbeelding

Lesbiennes scheiden her vaakst. Homomannen iets minder vaak dan hetrostellen
Fizz schreef:
Afbeelding

Bij heterostellen zijn niet alle kinderen zo bewust gekozen. En tja, mensen scheiden, dat is het risico van trouwen. Voor de zekerheid allemaal maar geen kinderen dan? Want misschien ga je ooit scheiden.

Heb je ook zulke problemen bij mannelijk donorschap?

Het kind heeft gewoon ouders, alleen ben ik dat niet. Een kind nemen is nooit in het belang van het kind, het is puur omdat mensen een kind willen. Dus nemen mensen een kind, daar zit geen verschil in bij homo of heterostellen. Het belangrijkste is dat een kind vanaf het begin een liefdevol gezin heeft. Het kind wordt ook niet weggegeven, het gaat mee met de ouders.

Het kan zelfs zo zijn dat ik zwanger raak van een kind dat niet van mij is, ook biologisch niet. Komt een stuk minder vaak voor, maar het gebeurt. Dan is er dus al helemaal geen sprake van een moeder dat het kind weggeeft. Het kind gaat met de ouders mee. Vind je dat minder erg?

Ik probeer je niet aan te vallen of zo, ik vraag me af waar voor jou de grens ligt.

Ps. Ik kan je afbeelding niet zien.
Ik zou het niet kunnen, ook niet voor bekenden. Niet alleen vanwege dat ik mijn kind dan moet afstaan, maar ik vind bevallen de hel op aarde. Moet er niet aan denken om dat ooit nog voor een 3e keer te doen. Daarnaast wil ik geen risico's lopen wat betreft mn gezondheid voor een ander. Want hoe je het ook wendt of keert, een zwangerschap is en blijft een risico. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik er blijvend iets aan over zou houden en daardoor niet meer alles met mn eigen kinderen zou kunnen doen. Dat risico heb je natuurlijk altijd wel, maar ik zou me dan toch schuldig voelen op het moment dat het niet voor mijzelf is. Ik hoop dat jullie het snappen, ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Ik vind het in ieder geval knap dat er vrouwen zijn die dit kunnen.
Fizz schreef:
02-03-2019 21:37
Ik denk dat ik ouder ben dan jij en zelf heb ik ook kinderen. Waarom is mijn toon niet gepast? Omdat ik er compleet anders over denk? Ik vind een kind nu eenmaal geen weggeefartikel. Ik geloof best dat TO dit met de beste bedoelingen doet, maar je maakt mij echt niet wijs dat het belang van het kind voorop staat. Daarom hoeven niet alle wensen vervuld te worden.
Ik denk dat het krijgen of willen krijgen van een kind per definitie niet belangeloos is. In die zin dat het een wens is van de (wens)ouders en er een idee geboren wordt wat gaandeweg handen en voeten krijgt en de invulling daarvan is in eerste instantie 'iets wat jij wil' en niet 'iets wat het nog niet gemaakte kind wil'. Maar dat geldt voor alle ouders die een kind op de wereld willen gaan zetten. Er is enkel een diepgewortelde wens. Die samen tot wasdom komt en wat dan, na heel veel praten en aftasten vorm gaat krijgen. Maar in eerste instantie is het belang van het zaadje en het eitje nog geen eerste prioriteit inderdaad. Dat komt vanzelf echt wel. En in dit geval is daar echt heel goed over nagedacht. Ik denk zelfs nog beter dan in heel veel andere gevallen.
anoniem_376869 wijzigde dit bericht op 02-03-2019 22:26
0.12% gewijzigd
Mik* schreef:
02-03-2019 22:18
Je valt in herhaling maar gaat niet in op vragen waarom je dit als weggeven ziet.

Over je laatste vraag: ik ken een draagmoeder met drie eigen kinderen die wat ouder zijn dan TO's zoon. Die kinderen weten dat ze biologische halfzusjes hebben en vinden daar niks bijzonders van. Ze zijn bij het hele proces betrokken geweest. Zij had wel als eis dat haar kinderen wel de mogelijkheid moeten hebben om contact te hebben met hun biologische halfzusjes als zij dat willen. In praktijk is ze goede vrienden geworden met de vaders en ziet ze hen heel vaak en de kinderen dus ook.
Waarom zie jij het niet als weggeven? TO krijgt en kind en staat het af aan derden. Dat is toch weggeven?
Isabellarose- schreef:
02-03-2019 22:25
Ik denk dat het krijgen of willen krijgen van een kind per definitie niet belangeloos is. In die zin dat het een wens is van de (wens)ouders en er een idee geboren wordt wat gaandeweg handen en voeten krijgt en de invulling daarvan is in eerste instantie 'iets wat jij wil' en niet 'iets wat het nog niet gemaakte kind wil'. Maar dat geldt voor alle ouders die een kind op de wereld willen gaan zetten. Er is enkel een diepgewortelde wens. Die samen tot wasdom komt en wat dan, na heel veel praten en aftasten vorm gaat krijgen. Maar in eerste instantie is het belang van het zaadje en het eitje nog geen eerste prioriteit inderdaad. Dat komt vanzelf echt wel. En in dit geval is daar echt heel goed over nagedacht. Ik denk zelfs nog beter dan in heel veel andere gevallen.
Er is over juridische zaken nagedacht en hoe een kinderwens vervuld kan worden. Wat het precies voor de betrokken kinderen (het kind dat TO al heeft en de ongeboren baby) betekent is van ondergeschikt belang.
Fizz schreef:
02-03-2019 22:26
Waarom zie jij het niet als weggeven? TO krijgt en kind en staat het af aan derden. Dat is toch weggeven?
Ze zet het kind toch niet op gratis af te halen op de weggeefhoek?
Het is samen een wens hebben, kennis maken, aftasten, dromen, bijstellen, hopen, huilen, lachen, liefhebben, dragen, koesteren, houdenvan en loslaten. Loslaten in geborgenheid, liefde en veiligheid. Loslaten om vast te houden.
Het is niet weggeven en klaar ermee. Je bent geen broedkip. Je bent een moeder. Op afstand. Wel betrokken. Maar niet fulltime. Weloverwogen. En aan niemand verantwoording verschuldigd.
lilalinda schreef:
02-03-2019 22:20
Lesbiennes scheiden her vaakst. Homomannen iets minder vaak dan hetrostellen
Als je bedenkt dat ongeveer 70% van de echtscheidingen door vrouwen in gang wordt gezet is dit eigenlijk heel logisch.
3thee schreef:
02-03-2019 21:29
Ik ken iemand in het buitenland die een draagmoeder heeft gebruikt. Het is echt mooi dat het zo kan, want hij is een enorm lieve en enthousiaste vader (en zijn partner vast ook). En het is een leuk blij kindje.
Alleen al walgelijk hoe je het omschrijft: “een draagmoeder gebruikt”. Besef je wel dat heel veel vrouwen in het buitenland dit uit armoede doen? In India heb je zelfs een soort babyfabrieken, waar je tegen betaling baarmoeders kunt huren.
fizz wijzigde dit bericht op 02-03-2019 22:35
0.19% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven