no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
zondag 3 maart 2019 om 09:07
Ik lees hier graag en laat me ook graag door jullie inspireren. Mijn valkuilen zijn vooral kleding (nog harder voor zonen dan voor mezelf of man) en boeken en dvd’s. Man houdt dan weer van (dure) design aankleding van het huis.
Zonen zijn met scouts op weekend, zoals elk jaar rond deze tijd, en dan doen we altijd iets met ons twee. Vaak gingen we op weekend, maar gezien het voorspelde slechte weer van vandaag toch maar niet. Gisteren wel een dagje Gent, en eigenlijk niets gekocht. Wel genoten van lunch en taartje, maar ‘s avonds geen puf meer om nog ergens te gaan eten. Lekker in de zetel en bingwatchen.
De inspiratie van hier heeft er voor gezorgd dat het spaardoel voor dit jaar eigenlijk al meer dan gehaald is. Gisteren nog eventjes gedacht om vandaag toch naar een outletshopping te gaan, maar toch maar uitstellen...te veel regen, en wensen opsparen.
Zonen zijn met scouts op weekend, zoals elk jaar rond deze tijd, en dan doen we altijd iets met ons twee. Vaak gingen we op weekend, maar gezien het voorspelde slechte weer van vandaag toch maar niet. Gisteren wel een dagje Gent, en eigenlijk niets gekocht. Wel genoten van lunch en taartje, maar ‘s avonds geen puf meer om nog ergens te gaan eten. Lekker in de zetel en bingwatchen.
De inspiratie van hier heeft er voor gezorgd dat het spaardoel voor dit jaar eigenlijk al meer dan gehaald is. Gisteren nog eventjes gedacht om vandaag toch naar een outletshopping te gaan, maar toch maar uitstellen...te veel regen, en wensen opsparen.
zondag 3 maart 2019 om 10:16
Nicksen ik leen het geld van mijn ouders he, rentevrij. Ik heb al vaker geld van hun geleend in het verleden zonder problemen. Mijn auto moet deze maand voor de tuv en er moeten iig nieuwe remblokken en schijven voor en nieuwe remschoenen achter op, de versnelling schiet soms tijdens het rijden in de vrij, de uitlaat die al 2 keer gelast is is weer kapot, het vouwdak is lek en de banden zijn allevier versleten.
Niet bepaald het geld waard dus om alles te laten repareren bij een autootje van 20 jaar oud. Ik woon in de middle of nowhere met mijn autistische en verstandelijk gehandicapte zoon waarmee ik vaak artsen afspraken door heel duitsland heb en ik heb een auto nodig voor mijn werk dus geen auto is geen optie. Ik heb dus weinig andere keus dan een lening nemen voor een auto en ben blij dat het bij mijn ouders kan.
Niet bepaald het geld waard dus om alles te laten repareren bij een autootje van 20 jaar oud. Ik woon in de middle of nowhere met mijn autistische en verstandelijk gehandicapte zoon waarmee ik vaak artsen afspraken door heel duitsland heb en ik heb een auto nodig voor mijn werk dus geen auto is geen optie. Ik heb dus weinig andere keus dan een lening nemen voor een auto en ben blij dat het bij mijn ouders kan.
zondag 3 maart 2019 om 10:27
Oh en natuurlijk kan het gebeuren dat ik de auto totall loss rijdt maar laten we hopen van niet!) Maar we hebben afgesproken dat ik het geleende bedrag in 2 jaar terug betaal en ik stel de verzekering zo in dat ik het aankoopbedrag terug krijg tot 24 maanden na aankoop. Zo loop ik dus nooit het risico om te moeten betalen voor een auto waar ik niet meer in rijdt. Daar is dus allemaal over nagedacht en besproken.
zondag 3 maart 2019 om 10:34
Dan is het inderdaad fijn dat dat kan lizenlotte. Hier ben ik ook afhankelijk van een auto. Het is en blijft een flinke kostenpost, maar zonder auto is ook voor mij eigenlijk geen optie. Mooie oplossing dus voor je!
Knap japjapll, dat je je spaardoel voor dit jaar al hebt gehaald. Ik ben daar nog lang niet. Ik wil dit jaar proberen om 20% van mijn totale netto inkomsten te sparen. Maar wellicht is dat iets te ambitieus. Er mag dan niet veel tegen zitten en dat heb je niet altijd in de hand natuurlijk. Maar ik ga het tóch proberen
Knap japjapll, dat je je spaardoel voor dit jaar al hebt gehaald. Ik ben daar nog lang niet. Ik wil dit jaar proberen om 20% van mijn totale netto inkomsten te sparen. Maar wellicht is dat iets te ambitieus. Er mag dan niet veel tegen zitten en dat heb je niet altijd in de hand natuurlijk. Maar ik ga het tóch proberen

zondag 3 maart 2019 om 10:37
Hier (te) lang gewacht met bezoek aan familie plannen in april (hield de boot een beetje af ivm Brexit onduidelijkheid...niet dat het nu duidelijker is maar je moet toch door met plannen maken) en nu zijn alle vluchten natuurlijk weer een stuk duurder.
Geld verliezen door een portemonnee kwijt raken, daar zet ik me meestal wel snel overheen, maar als het door mijn eigen getreuzel komt baal ik er wel van.
Geld verliezen door een portemonnee kwijt raken, daar zet ik me meestal wel snel overheen, maar als het door mijn eigen getreuzel komt baal ik er wel van.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
zondag 3 maart 2019 om 10:44
Geld verliezen.. het ergste wat me op dat gebied is overkomen is dat ik in een tuincentrum gerold ben terwijl ik heel veel geld van mijn vriend en zijn broers en schoonzus en zwager op zak had om een cadeau te kopen voor het 25 jarig huwelijk van zijn ouders. Ik heb echt niks gemerkt en merkte het pas bij de kassa, ik voelde me zo dom en vond het vreselijk om naar hun toe te moeten gaan zonder cadeau en met de medeling dat al hun geld weg was

zondag 3 maart 2019 om 14:12
Jeetje Lizenlotte, ik kan me voorstellen dat dat echt heel naar is!
Ik wilde tickets kopen voor een tv-show die me superleuk lijkt, maar op het laatste moment, ik had alle gegevens al ingevuld, heb ik het toch niet gedaan. Ik kijk het wel op tv.
Gisteren naar The Addams Family geweest en dat was een beetje zuur, want Pia Douwes speelde onverwachts niet. Ik had die kaarten omdat ik groot fan van haar ben, dus ik baalde echt, want het was het geld nu dus totaal niet waard. Echt heel jammer. Het was evengoed wel leuk, maar niet fantastisch. Evita, een dag eerder, was trouwens wel geweldig.
Ik wilde tickets kopen voor een tv-show die me superleuk lijkt, maar op het laatste moment, ik had alle gegevens al ingevuld, heb ik het toch niet gedaan. Ik kijk het wel op tv.
Gisteren naar The Addams Family geweest en dat was een beetje zuur, want Pia Douwes speelde onverwachts niet. Ik had die kaarten omdat ik groot fan van haar ben, dus ik baalde echt, want het was het geld nu dus totaal niet waard. Echt heel jammer. Het was evengoed wel leuk, maar niet fantastisch. Evita, een dag eerder, was trouwens wel geweldig.
zondag 3 maart 2019 om 15:10
als het een onverwachte afzegging was zou je kunnen vragen of het theater/de organisatie je ticket wil compenseren?Drackie schreef: ↑03-03-2019 14:12Jeetje Lizenlotte, ik kan me voorstellen dat dat echt heel naar is!
zondag 3 maart 2019 om 15:45
Er zijn maar een paar tv shows waar iedereen moet betalen om te komen kijken. Bij het grootste deel van de Nederlandse talkshows etc wordt in ieder geval een deel van het publiek via een casting bureau betaald om in het publiek te komen zitten. Meestal krijg je niet heel veel. Afhankelijk van het soort show en hoe lang je er It tussen de 17,50 en 35 euro. Als je dat soort dingen leuk vindt is het misschien handiger om je bij een aantal casting bureaus in te schrijven in plaats van zelf geld te betalen voor je ticket.
zondag 3 maart 2019 om 16:33

zondag 3 maart 2019 om 16:44
En dat zouden ze dan aan iedereen in de zaal moeten doen?gemberpannekoek schreef: ↑03-03-2019 15:10als het een onverwachte afzegging was zou je kunnen vragen of het theater/de organisatie je ticket wil compenseren?

zondag 3 maart 2019 om 17:32
Het is ook de reden dat er altijd pas op de dag zelf bekend wordt gemaakt wie de hoofdrollen vertolkt, terwijl dat afgezien van onvoorziene omstandigheden natuurlijk al lang van tevoren bekend is. Dat beïnvloedt de verkoop. Zeker bij musicals die heel veel draaien, men moet toch een keer vrij zijn.
Staat me een keer van iets bij Radar ofzo, van iemand die een avond had waarbij alledrie de hoofdrollen door de alternate werden gespeeld. Niemand van de poster was er.
zondag 3 maart 2019 om 19:57
Ja, klopt. Ik had het van de week wel gevraagd aan één van de spelers (de alternate van Pia) en die zei dat Pia wel zou spelen. Helaas dus onverwachts toch niet. Echt heel erg jammer.Nitflex schreef: ↑03-03-2019 17:32Het is ook de reden dat er altijd pas op de dag zelf bekend wordt gemaakt wie de hoofdrollen vertolkt, terwijl dat afgezien van onvoorziene omstandigheden natuurlijk al lang van tevoren bekend is. Dat beïnvloedt de verkoop. Zeker bij musicals die heel veel draaien, men moet toch een keer vrij zijn.
Staat me een keer van iets bij Radar ofzo, van iemand die een avond had waarbij alledrie de hoofdrollen door de alternate werden gespeeld. Niemand van de poster was er.

maandag 4 maart 2019 om 06:56
Lijkt me ook lastig Vixxen. Zeker als het een artikel is dat je graag wilt hebben. Een maand is best een lange tijd dus impulsaankoop zal het al niet meer zijn (als je het alsnog zou kopen dan).
Ik vind het ook best lastig te bepalen wat er onder no buy valt en wat niet.
Boodschappen zijn écht nodig, maar 2 pakken koekjes dan weer niet. En dit weekend ook 5 paar onderbroeken weg gedaan van dochter (te klein geworden). Die mag ik dan ook vervangen van mezelf. Maar ja, misschien redt ze het ook met wat er nog in haar kast ligt. Uitstellen dus maar even.
Ik denk meer dat ik probeer bewust te worden van hoe makkelijk ik "even" iets aanschaf. En ik doe toch ook echt wel mee om de spaarrekening te spekken
Boodschappen zijn écht nodig, maar 2 pakken koekjes dan weer niet. En dit weekend ook 5 paar onderbroeken weg gedaan van dochter (te klein geworden). Die mag ik dan ook vervangen van mezelf. Maar ja, misschien redt ze het ook met wat er nog in haar kast ligt. Uitstellen dus maar even.
Ik denk meer dat ik probeer bewust te worden van hoe makkelijk ik "even" iets aanschaf. En ik doe toch ook echt wel mee om de spaarrekening te spekken

maandag 4 maart 2019 om 10:12
De tip van de bosui ga ik zeker gebruiken als ik dat weer eens eet!
Ik heb me dit weekend keurig gedragen. Ik heb wel 20 euro uitgegeven aan wat spulletjes voor mijn kamer, maar voor dat geld wel een hele hoop kunnen halen. Het is meteen een stuk gezelliger met wat plantjes in huis dan in een kale kamer. Daarnaast op de borrel "maar" een 10tje uitgegeven, wat voor mijn doen heel erg netjes is.
Ik heb me dit weekend keurig gedragen. Ik heb wel 20 euro uitgegeven aan wat spulletjes voor mijn kamer, maar voor dat geld wel een hele hoop kunnen halen. Het is meteen een stuk gezelliger met wat plantjes in huis dan in een kale kamer. Daarnaast op de borrel "maar" een 10tje uitgegeven, wat voor mijn doen heel erg netjes is.
maandag 4 maart 2019 om 14:08
Balen Drackie.
Ik hoor zelf wel goede reviews met Marjolein als Morticia. Wij gaan binnenkort maar als we Pia dan niet hebben is dat ook goed. Verschil is wel dat we echt voor de voorstelling gaan en niet de cast. Donderdag All Stars, vrijdag Soof en zondag Art. Kwam nu eenmaal zo uit. Bij elkaar voor nog geen 60 euro, eerste rang, twee tickets per show. Had dit vorige maand geboekt en niet echt op de data gelet en de no buy niet goed opgevolgd.
Deze maand zit ik er strakker in. Alles staat inmiddels op de spaar en de vaste lasten zijn er weer van af. Zaterdag op de IJhallen en dat wordt mijn zakgeld in Engeland. Daar heb ik een budget voor, mocht het meer opbrengen stort ik de rest ook op de spaar.
Ik hoor zelf wel goede reviews met Marjolein als Morticia. Wij gaan binnenkort maar als we Pia dan niet hebben is dat ook goed. Verschil is wel dat we echt voor de voorstelling gaan en niet de cast. Donderdag All Stars, vrijdag Soof en zondag Art. Kwam nu eenmaal zo uit. Bij elkaar voor nog geen 60 euro, eerste rang, twee tickets per show. Had dit vorige maand geboekt en niet echt op de data gelet en de no buy niet goed opgevolgd.
Deze maand zit ik er strakker in. Alles staat inmiddels op de spaar en de vaste lasten zijn er weer van af. Zaterdag op de IJhallen en dat wordt mijn zakgeld in Engeland. Daar heb ik een budget voor, mocht het meer opbrengen stort ik de rest ook op de spaar.
maandag 4 maart 2019 om 14:14
Ik vond de voorstelling oké, maar ik vind Marjolein echt meer een Wednesday, en ik vond Julia (die Wednesday speelde) niet heel overtuigend. Het is gewoon jammer. Ik heb gelukkig de voorstelling nog al eens gezien (als allereerste zelfs, tijdens de generale repetitie) en dat was wel met Pia. Ik had toen kaarten gewonnen omdat ze publiek nodig hadden om de voorstelling te testen. Achteraf nu extra blij om.

maandag 4 maart 2019 om 14:23
nicksen80 schreef: ↑04-03-2019 06:56Lijkt me ook lastig Vixxen. Zeker als het een artikel is dat je graag wilt hebben. Een maand is best een lange tijd dus impulsaankoop zal het al niet meer zijn (als je het alsnog zou kopen dan).
Ik denk meer dat ik probeer bewust te worden van hoe makkelijk ik "even" iets aanschaf. En ik doe toch ook echt wel mee om de spaarrekening te spekken![]()
Het is inderdaad dat ik me ook probeer bewust te worden van hoe makkelijk ik iets koop. "Dat is leuk. Ik koop het." Ik wil me weer bewust worden of ik het wel echt wil/nodig heb.
Zeker nadat ik 12 vuilniszakken spullen en kleding uit mijn huis heb verwijderd na aanleiding van het boek van Marie Kondo. Ik wil gewoon niet meer zoveel geld uitgeven aan allerlei meuk.
Overigens wel een weekend weg geboekt voor mijn 1 jarig huwelijksjubileum