Beestje in haardhout

03-03-2019 18:05 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Ik weet niet of dit het goede topic is maar ik heb een vraag
De laatste dagen verschijnen er een soort kevertjes uit onder houtmand,
Ik heb deze beestjes nooit eerder gezien dus ben benieuwd wat het zijn
Hier een foto

Alvast bedankt voor jullie moeite 😊

Update,
Onderstaande is onze onbekende bezoeker
Bedankt voor de moeite iedereen

https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3311 ... ect-is-dit
anoniem_383477 wijzigde dit bericht op 04-03-2019 07:07
Reden: Probleem opgelost met goede link
25.03% gewijzigd
Een wants.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wantsen
-Livia- schreef:
03-03-2019 19:27
Een wants.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wantsen
Denk ik ook. Je hebt verschillende soorten, waarvan er enkele best groot kunnen worden. Ik heb er een paar keer één in huis gehad, echt zo'n centimeter of vier groot. Bah...
Kevers herkennen is best lastig, er zijn er altijd zoveel haha.

Ik ben absoluut geen expert, maar deze doet mij denken aan een huisboktor. Die wil je echt niet in je huis hebben. Ze houden erg veel van hout(en vloeren en balken enzo).

Maar van de boktor heb je ook weer een heleboel varianten... en nogmaals, geen expert, dus mogelijk een nutteloos antwoord.

Hopelijk weet je snel het echte antwoord :)
Wat het ook is, ik zou dat hout heel snel uit mn huis halen! Niet omdat ik bang ben voor insecten maar ik zou niet het risico nemen dat ze je huis beschadigen.
Een wants stinkt enorm als je hem oppakt, al geprobeerd?
let even op, als je op de link klikt is je volledige naam zichtbaar!
Ik heb gelukkig een gasgestookte cv ketel.
Na 1x google denk ik deze:

https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3311 ... ect-is-dit
Bladpootrandwants
willem1959 schreef:
03-03-2019 19:50
Ik heb gelukkig een gasgestookte cv ketel.
:high5:
Ik schrok even nav een reactie in dit topic. Ik heb dit beestje nl. ook deze week gezien, maar heb nooit gedacht dat het een kever kan zijn die je huis kan aantasten. Gelukkig lees ik inmiddels dat het zeer waarschijnlijk een bladpootwants is. Maar ik ga net wel ff in de gaten houden als ik er weer een tegenkom.
Zijn er tunnels gegeten in je hout, net onder de bast of midden in je hout?
Bedankt voor jullie reacties
Thistle, de bast laat los en dan zitten er wel kleine soort van tunneltjes in het hout... alleen deze tunnels zijn oppervlakkig, dit hout heeft ook zeker 2 jaar gelegen op stam weet niet of dit een probleem is ?
Pmhoogendijk schreef:
03-03-2019 22:23
Bedankt voor jullie reacties
Thistle, de bast laat los en dan zitten er wel kleine soort van tunneltjes in het hout... alleen deze tunnels zijn oppervlakkig, dit hout heeft ook zeker 2 jaar gelegen op stam weet niet of dit een probleem is ?
Uit het linkje dat hier door famkefamke geplaatst is:
dit is een wants, en meer bepaald Rhyparochromus vulgaris (Hemiptera, familie Lygaeidae, bodemwantsen). Deze wants zoekt in het najaar overwinteringsplaatsen op onder de schors van dood hout, en komt op die manier binnen in de woning met brandhout. Ze doen geen schade in de woning; in het voorjaar bij de eerste zonnestralen kan je ze opnieuw opmerken wanneer ze proberen om buiten te geraken. Deze wantsen werden nog in woningen vastgesteld in het najaar. Je kan de wantsen altijd verzamelen en ver weg van de woning deponeren, bv. in de buurt van andere beschutte plaatsen (tuinhuisje, oude schuur, e.a.).
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
De kans dat het een wants is is groot. Bij ons in huis stikt het er van deze winter. Eén tip: ga er niet op staan, want dat stinkt enorm. :pukey:
Alle beestjes die net onder de schors leven en van het hout snoepen zijn niet schadelijk voor het hout in je huis. Deze beestjes houden van het verse, vochtige, zachte hout waar ze in zaten. Je meubels zijn gemaakt van het sterkere, droge hout meer naar het midden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven