Collega!
woensdag 6 maart 2019 om 13:38
Een irritatiepuntje. Ik heb een collega die sinds begin december gedeeltelijk thuis zit wegens gezondheidsproblemen. Nu is ze een aantal weken geleden weer begonnen 2x2 uurtjes op thearpeutische basis. Nu vorige week wederom geheel uitgevallen. Vrijdag is er vervanging geregeld voor haar werkzaamheden. Gisteren en voor as vrijdag is er ook al vervanging geregeld. Blijkt dat ze gisteren door een andere collega, die niet wist dat ze inmiddels wederom ziek is en niet kwam, geappt is waar ze bleef. Zieke collega belt over de zeik naar werk, krijgt iemand van de zorg aan de telefoon die nergens van af wist dat ze het belachelijk vindt dat collega’s denken dat ze ondanks dat ze ziek thuis is toch komt. Zorg collega zegt netjes dat dit zeker naar haar weten niet het geval zal zijn en het vast berust op een misverstand. Even later bericht op onze medewerkers app naar alleen ons team, niet naar onze leidinggevende. Waarin heel veel irritatie en frustratie van haar kant uit komt. Naaste collega reageert hierop dat het zeker niet verwacht werd dat ze er al weer zou zijn. Dat er wel vervanging geregeld is. En dat ze met leidinggevende dit moet bespreken. App daarna meteen verwijderd. Vanmorgen krijg ik een persoonlijke app van desbetreffende collega. Situatie als volgt: Ik heb afgelopen vrijdag een nieuwe collega opgevangen (iemand met verstandelijke beperking) die ons op de vrijdag gaat ondersteunen met een aantal werkzaamheden en deze collega ook ‘s ochtend begeleid met een andere collega. Dit zou desbetreffende collega doen, maar doordat zij uitgevallen was, werd mij gevraagd door leidinggevende of ik dit wilde oppakken. Geen probleem. Krijg ik vanochtend een app, of ik deze nieuwe collega via een blaadje met taken of naar eigen inzicht heb ingewerkt. Blijkbaar had zij in overleg met leidinggevende een blaadje met taken gemaakt voor haar. Ik heb haar dus naar eigen inzicht en met een andere collega ingewerkt, zonder blaadje met taken. Verder geen reactie meer gehad van haar kant, maat weet zeker dat zij hier weer helemaal over de zeik door is. Ik denk dan laat gaan, verder niet reageren. Vindt dit zo apart, raar, ze zit in de ziekewet, maar wil zich nog steeds overal mee bemoeien en dingen nog zelf in de hand proberen te houden! Ze denkt dat ze onmisbaar is en wij het niet redden zonder haar. Wat natuurlijk helemaal niet zo is. Zo denk ik dan. Ook zonder je gaat het werk wel door.
Weet dat andere collega’s hier ook geïrriteerd van worden. Moest dit even kwijt.
Weet dat andere collega’s hier ook geïrriteerd van worden. Moest dit even kwijt.
woensdag 6 maart 2019 om 13:45
Geef haar wat respijt. Zij zit ook in een spagaat tussen werk en gezondheid en dan kan je jezelf thuis best gek maken en van iets kleins, iets heel groots maken.
Wat wel kan helpen is als leidinggevende heel duidelijk met haar gaat afkaderen wat te doen de komende weken en dit met jullie te delen zodat iedereen duidelijkheid heeft.
Maar je irriteren aan je zieke collega vind ik wel wat erg kort door de bocht
Wat wel kan helpen is als leidinggevende heel duidelijk met haar gaat afkaderen wat te doen de komende weken en dit met jullie te delen zodat iedereen duidelijkheid heeft.
Maar je irriteren aan je zieke collega vind ik wel wat erg kort door de bocht
stokske wijzigde dit bericht op 06-03-2019 13:46
0.36% gewijzigd
woensdag 6 maart 2019 om 13:53
Wat flauw om iemand die ziek is zoiets onbenulligs kwalijk te nemen als dat ze iets zegt over een lijstje dat ze gemaakt had. Waarom maak je je hier in vredesnaam druk genoeg om om er een topic over te openen? Die vrouw is ziek en was weer begonnen en moet dan weer stoppen. Dat is voor haar ook niet leuk (begrijp ook niet wat het hele verhaal eromheen ertoe doet, neem je het haar kwalijk dat ze ziek is?).
woensdag 6 maart 2019 om 14:01
Ik kan mij voorstellen dat je je af vraagt, waarom je collega zich druk maakt om haar werk ipv zich druk maakt over haarzelf. Het zou haar herstel in de weg kunnen zitten.
To, kaart het even aan bij je leidinggevende, mogelijk is het helemaal niet de bedoeling dat zij zich, op dit moment, met dit soort dingen bezig houdt. Maar omdat ze zich toch druk blijft maken over haar werk, dit wel doet en over haar eigen grenzen gaat. Vraag na bij je LG of je haar door mag verwijzen als ze weer met vragen en zo komt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 6 maart 2019 om 19:12
Dit! De taken die ze dan doet moeten, zeker in het begin, extra zijn. Geen taken die weer door een ander overgenomen moeten worden als ze uitvalt.
To, ik snap dat ziekte van een collega een flinke druk op een team kan leggen. Maar dat is het probleem van jullie manager, die moet zorgen dat haar uitval opgevangen wordt. Je lijkt jouw collega heel erg kwalijk te nemen dat ze ziek is en uitvalt. Onsympathiek.
donderdag 7 maart 2019 om 02:32