B12 tekort
woensdag 6 maart 2019 om 17:01
Ik heb last van een stemmingsstoornis door mijn hormonen en daar loop ik nu voor bij een consulente in het ziekenhuis. Zij heeft bloed laten prikken voor schildklier en B12 en hier kwam uit dat mijn B12 wel wat laag is, niet onder het minimum, maar wel lager dan eigenlijk de bedoeling is.
Nu zit ik op een Facebookgroep over de stemmingsstoornis die ik heb en hier wordt erg afgeraden om B12 pillen te nemen, omdat dit een heel snelle stijging van B12 in je bloed geeft, terwijl het niet echt wordt opgenomen. Beetje horror-verhaal, althans zo komt het op mij een beetje over. Maar ik vraag me toch af of hier een kern van waarheid in zit. Dus weet iemand dat toevallig?? Kan ik inderdaad beter een prik nemen dan een pil?
Nu zit ik op een Facebookgroep over de stemmingsstoornis die ik heb en hier wordt erg afgeraden om B12 pillen te nemen, omdat dit een heel snelle stijging van B12 in je bloed geeft, terwijl het niet echt wordt opgenomen. Beetje horror-verhaal, althans zo komt het op mij een beetje over. Maar ik vraag me toch af of hier een kern van waarheid in zit. Dus weet iemand dat toevallig?? Kan ik inderdaad beter een prik nemen dan een pil?
woensdag 6 maart 2019 om 20:32
@Dolfine: ik loop echt al jaaaareen de deur plat bij de huisarts, heb al zo ontzettend veel geprobeerd om hier vanaf te komen, maar de huisarts weet het ook niet echt meer. Juist doordat ik al zo vaak ben geweest denken ze altijd maar dat het wel weer tussen mijn oren zal zitten.
@ChristianeF klopt er is gewoon heel weinig bekend over vrouwenproblemen. Sterker nog heel veel oplossingen voor problemen die mannen en vrouwen treffen zijn in principe ook vooral gericht op mannen. Heel stom. Medische zorg voor vrouwen is op veel gebieden een ondergeschoven kindje.
@ChristianeF klopt er is gewoon heel weinig bekend over vrouwenproblemen. Sterker nog heel veel oplossingen voor problemen die mannen en vrouwen treffen zijn in principe ook vooral gericht op mannen. Heel stom. Medische zorg voor vrouwen is op veel gebieden een ondergeschoven kindje.
woensdag 6 maart 2019 om 20:37
Tijd voor een andere huisarts.snorriemorrie schreef: ↑06-03-2019 20:32@Dolfine: ik loop echt al jaaaareen de deur plat bij de huisarts, heb al zo ontzettend veel geprobeerd om hier vanaf te komen, maar de huisarts weet het ook niet echt meer. Juist doordat ik al zo vaak ben geweest denken ze altijd maar dat het wel weer tussen mijn oren zal zitten.![]()
woensdag 6 maart 2019 om 20:38
Fijn dat het jou hielp maar veel van wat je zegt is aantoonbaar onjuist.waterlelieke schreef: ↑06-03-2019 20:23Smelttabletten helpen wel bij een opnamestoornis. Die gaan via je mondslijmvlies rechtstreeks de bloedbaan in.
Die gewone tabletten helpen idd niets als je een opnamestoornis hebt.
ik ging van 153 naar 1400 binnen een half jaar. Mij hebben smelttabletten zeker wel geholpen.
Wilde graag injectief vanwege vermoedheid en lage waarde, maar huisarts wilde er niet aan. Omdat ik nog net boven de grens zat. En ze geloofde er niet in. Noemde het een laag-normale waarde. Ik had wel klachten.
Overigens wel stom dat injectief wél vergoed worden, en smelttabletjes niet...
Maar ik heb ze nodig en blijf slikken. Nu niet meer dagelijks, maar om de dag.
woensdag 6 maart 2019 om 20:47
Smelttabletten verhogen je b12 waarde, maar dat is niet voldoende bij een opname stoornis. Klachten zijn belangrijker dan waardes. Bij een opname probleem helpen pillen vaak maar tijdelijk en ze zijn ook vaak van het verkeerde soort. Even blijven opletten dus.waterlelieke schreef: ↑06-03-2019 20:23Smelttabletten helpen wel bij een opnamestoornis. Die gaan via je mondslijmvlies rechtstreeks de bloedbaan in.
ik ging van 153 naar 1400 binnen een half jaar. Mij hebben smelttabletten zeker wel geholpen.
Wilde graag injectief vanwege vermoedheid en lage waarde, maar huisarts wilde er niet aan. Omdat ik nog net boven de grens zat. En ze geloofde er niet in. Noemde het een laag-normale waarde. Ik had wel klachten.
Overigens wel stom dat injectief wél vergoed worden, en smelttabletjes niet...
Maar ik heb ze nodig en blijf slikken. Nu niet meer dagelijks, maar om de dag.
Er is geen langlopend onderzoek gedaan waaruit blijkt dat b12 pillen goed werken bij een opname stoornis.
Zie deze links:
https://www.cochrane.org/CD004655/ENDOC ... deficiency
https://b12-institute.nl/diagnose/oplet ... pleisters/
Jouw huisarts is duidelijk niet goed op de hoogte en onderschat de gevolgen van een laag normale waarde. En jouw waarde zat al bedenkelijk dicht tegen de onderkant aan.
Ik kon van mijn internist en huisarts in eerste instantie van alles krijgen: pijnstillers, antidepressiva, peperdure revalidatie en solk trajecten, maar niet de goedkope b12 injecties, die ik wel nodig had.
Veel artsen hebben op dit punt echt een gebrek aan kennis en het NHG standpunt, dat niet meer is dan een mening van 2 slecht geinformeerde artsen, maakt het voor patienten ook niet gemakkelijker.
woensdag 6 maart 2019 om 21:31
Je onderbouwt je standpunt onder andere met een link van het B12 Instituut. Die zijn nou niet bepaald onafhankelijk en objectief...Dolfine schreef: ↑06-03-2019 20:47Smelttabletten verhogen je b12 waarde, maar dat is niet voldoende bij een opname stoornis. Klachten zijn belangrijker dan waardes. Bij een opname probleem helpen pillen vaak maar tijdelijk en ze zijn ook vaak van het verkeerde soort. Even blijven opletten dus.
Er is geen langlopend onderzoek gedaan waaruit blijkt dat b12 pillen goed werken bij een opname stoornis.
Zie deze links:
https://www.cochrane.org/CD004655/ENDOC ... deficiency
https://b12-institute.nl/diagnose/oplet ... pleisters/
Jouw huisarts is duidelijk niet goed op de hoogte en onderschat de gevolgen van een laag normale waarde. En jouw waarde zat al bedenkelijk dicht tegen de onderkant aan.
Ik kon van mijn internist en huisarts in eerste instantie van alles krijgen: pijnstillers, antidepressiva, peperdure revalidatie en solk trajecten, maar niet de goedkope b12 injecties, die ik wel nodig had.
Veel artsen hebben op dit punt echt een gebrek aan kennis en het NHG standpunt, dat niet meer is dan een mening van 2 slecht geinformeerde artsen, maakt het voor patienten ook niet gemakkelijker.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
woensdag 6 maart 2019 om 21:34
Ja, dat vroeg ik me dus af in hoeverre dat die objectief zijn. Aan de andere kant lijkt me niet veel geld te verdienen met B12, volgens mij kosten die prikken vrij weinig?
woensdag 6 maart 2019 om 21:37
Dit klopt niet helemaal. Ook bij een opnamestoornis neemt je lijf nog wel iets op, alleen veel minder dan zou moeten. De truc van de tabletten zit hem in de dosis.waterlelieke schreef: ↑06-03-2019 20:23Smelttabletten helpen wel bij een opnamestoornis. Die gaan via je mondslijmvlies rechtstreeks de bloedbaan in.
De tabletjes bevatten een enorme hoeveelheid B12, namelijk 1000x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Stel dat je daar maar 1% van opneemt, krijg je dus nog steeds ruim voldoende binnen.
Maar dan moet je dus wel de goede (hoge) dosis nemen.
De injecties zijn eigenlijk alleen noodzakelijk wanneer er sprake is van neurologische klachten die onmiddellijk moeten worden behandeld omdat ze anders blijvende schade kunnen geven.
woensdag 6 maart 2019 om 21:38
De prikken kosten inderdaad bijna niets, maar hun consult is natuurlijk niet gratis.snorriemorrie schreef: ↑06-03-2019 21:34Ja, dat vroeg ik me dus af in hoeverre dat die objectief zijn. Aan de andere kant lijkt me niet veel geld te verdienen met B12, volgens mij kosten die prikken vrij weinig?
woensdag 6 maart 2019 om 21:43
Mijn huisarts gaf zelf toe er te weinig van te weten. Ik heb destijds info geprint van de stichting b12 tekort. Dit heeft hij doorgelezen en nagezocht. Sindsdien heb ik een opstartkuur gehad en krijg ik elke maand een prik.
Mijn huisarts is een fijne vent. Hij zegt zelf: ik weet van heel veel dingen een beetje, van heel veel andere dingen een hoop. Hij vond het totaal niet vervelend dat ik zelf met info kwam.
Als je zelf gaat rommelen krijg je een vertekend beeld wanneer je gaat prikken. Wil je toch proberen dan worden zuigtabletten met een hele hoge dosis aangeraden die je onder je tong laat smelten. Op die manier wordt het jn de bloedbaan opgenomen.
Mijn huisarts is een fijne vent. Hij zegt zelf: ik weet van heel veel dingen een beetje, van heel veel andere dingen een hoop. Hij vond het totaal niet vervelend dat ik zelf met info kwam.
Als je zelf gaat rommelen krijg je een vertekend beeld wanneer je gaat prikken. Wil je toch proberen dan worden zuigtabletten met een hele hoge dosis aangeraden die je onder je tong laat smelten. Op die manier wordt het jn de bloedbaan opgenomen.
woensdag 6 maart 2019 om 21:45
Snorriemorrie, laat naast de B12 ook eens je methylmalonzuur bepalen.
Als er tekort B12 in je weefsels is, dan hoopt er zich namelijk methylmalonzuur op. Hiermee kun je dus onderzoeken of de vitamine B12 ook echt voldoende doet (functioneel is), in plaats van alleen maar of het er wel of niet is.
Een te hoog methylmalonzuur duidt op een functioneel vitamine B12 gebrek.
Als er tekort B12 in je weefsels is, dan hoopt er zich namelijk methylmalonzuur op. Hiermee kun je dus onderzoeken of de vitamine B12 ook echt voldoende doet (functioneel is), in plaats van alleen maar of het er wel of niet is.
Een te hoog methylmalonzuur duidt op een functioneel vitamine B12 gebrek.
donderdag 7 maart 2019 om 09:01
Nou, even een update. Ik heb vanmorgen direct de huisarts gebeld, althans natuurlijk de assistente. Ik heb het verhaal voorgelegd (via de gyn doorverwezen naar de overgangsconsulente, die zegt dat het goed zou zijn om B12 bij te gaan slikken of te spuiten, en dat wil ik graag overleggen met de huisarts) Dus zegt zij: als wij dat bloedprikken niet hebben aangevraagd, dan zijn wij ook niet degene die daarover gaan, dus je moet bij de gynaecoloog zijn
Echt serieus: ik geef het op.
Ik ga wel tabletten slikken en ik zie wel wat ervan komt
Echt serieus: ik geef het op.
donderdag 7 maart 2019 om 13:03
Nee, ga geen tabletten slikken en niet opgeven!
Sorry hoor, ik vind het antwoord van de assistente echt nergens op slaan. Hoe stuur ik iemand van het kastje naar de muur............
Als jij een afspraak wilt met jouw huisarts, dan maak je die. Laat je niet wegsturen door de assistente.
en behalve methylmalonzuur kun je ook homocysteine prikken.
Beide zijn afvalproducten die zich ophopen in je lichaam bij een tekort aan b12.
Helaas is het wel zo dat methylmalonzuur en homocysteine binnen de norm een b12 tekort niet kan uitsluiten.
Sorry hoor, ik vind het antwoord van de assistente echt nergens op slaan. Hoe stuur ik iemand van het kastje naar de muur............
Als jij een afspraak wilt met jouw huisarts, dan maak je die. Laat je niet wegsturen door de assistente.
en behalve methylmalonzuur kun je ook homocysteine prikken.
Beide zijn afvalproducten die zich ophopen in je lichaam bij een tekort aan b12.
Helaas is het wel zo dat methylmalonzuur en homocysteine binnen de norm een b12 tekort niet kan uitsluiten.
donderdag 7 maart 2019 om 13:41
Wat 'n slechte reactie!snorriemorrie schreef: ↑07-03-2019 09:01Nou, even een update. Ik heb vanmorgen direct de huisarts gebeld, althans natuurlijk de assistente. Ik heb het verhaal voorgelegd (via de gyn doorverwezen naar de overgangsconsulente, die zegt dat het goed zou zijn om B12 bij te gaan slikken of te spuiten, en dat wil ik graag overleggen met de huisarts) Dus zegt zij: als wij dat bloedprikken niet hebben aangevraagd, dan zijn wij ook niet degene die daarover gaan, dus je moet bij de gynaecoloog zijn
Echt serieus: ik geef het op.Ik ga wel tabletten slikken en ik zie wel wat ervan komt
Ga terug naar je gyn (niet naar die consulente!) en vraag aan haar een onderzoek dan wel recept voor de injecties.
donderdag 7 maart 2019 om 14:58
En dit is zo herkenbaar!snorriemorrie schreef: ↑06-03-2019 20:32@Dolfine: ik loop echt al jaaaareen de deur plat bij de huisarts, heb al zo ontzettend veel geprobeerd om hier vanaf te komen, maar de huisarts weet het ook niet echt meer. Juist doordat ik al zo vaak ben geweest denken ze altijd maar dat het wel weer tussen mijn oren zal zitten.![]()
Ik heb bijna 30 jaar gehoord dat het tussen mijn oren zat, ik werd er letterlijk moedeloos van.............
Altijd maar moe en ook heel veel andere klachten......
Ik zet nu een jaar b12 injecties (begonnen met een niet eens extreem lage waarde van 235) en ik voel me voor het eerst in jaren redelijk fit; kan weer sporten en kom niet compleet gesloopt uit mijn werk.
Wel de moeite waard dus om er energie in te stoppen en laat je niet met een kluitje in het riet sturen.
Ik ben in die jaren diverse keren verhuisd en bij elke huisarts was het hetzelfde liedje. Veel huisartsen hebben de kennis niet en zoeken dit ook niet uit. In de standaard lijstjes van bloedprikken bij moeheid zit niet B12.
Verder zijn er nog heel veel artsen die vinden dat je per se bloedarmoede moet hebben bij een b12 tekort en dat is niet waar.
Mijn huidige huisarts is omgepraat door mijn man, die al die opmerkingen aan mijn adres helemaal zat was.
donderdag 7 maart 2019 om 15:43
Klopt, er is zelfs vaker geen sprake van bloedarmoede dan wel. Die bloedarmoede ontstaat pas in een later stadium.
donderdag 7 maart 2019 om 16:20
Onverstandig van je.snorriemorrie schreef: ↑07-03-2019 09:01Echt serieus: ik geef het op.Ik ga wel tabletten slikken en ik zie wel wat ervan komt
Waarom besprak je dit in hemelsnaam telefonisch met de assistente en ging je niet op consult bij de huisarts?
donderdag 7 maart 2019 om 16:44
Omdat ik geen afspraak kan maken als de assistente dat weigert.
En ik ben er gewoon echt even helemaal klaar mee. Dan ga ik maar gewoon dood aan een B12 tekort, dood gaan we allemaal uiteindelijk
donderdag 7 maart 2019 om 16:58
Snorriemorrie, zit je nu niet even in de diepste fase van een akelige PMS-dip ?
Ik kon ook rondlopen als een dagenlang onafgebroken instortende brug.
Dat lijkt me niet de beste tijd om beslissingen te nemen of zaken te regelen.
Als dat zo is : misschien een paar dagen wachten en dan beslissen hoe je dit verder aanpakt ?
Ik kon ook rondlopen als een dagenlang onafgebroken instortende brug.
Als dat zo is : misschien een paar dagen wachten en dan beslissen hoe je dit verder aanpakt ?
nounou
donderdag 7 maart 2019 om 17:03
Zazamaenade schreef: ↑07-03-2019 16:58Snorriemorrie, zit je nu niet even in de diepste fase van een akelige PMS-dip ?
Mijn emoties stuiteren de laatste tijd helaas alle kanten op, niet echt meer peil op te trekken op het moment. Ik slik de pil door, maar of dat nog helpt weet ik niet.
Het is gewoon heel erg frustrerend, elke keer lijkt het maandenlang alsof ik een medicijn heb gevonden dat werkt, en dan opeens neemt de werking af en komt het weer terug.
Ook therapie gehad, wat ook goed helpt, maar dan opeens lijkt het alsof er weer een zwarte deken over me heen wordt getrokken en voel ik me weer zo down. Heb nu dus ook zo'n bui inderdaad, er is in feite niks aan de hand behalve dat ik het gevoel heb dat er vanalles mis is, maar ik kan niet aanwijzen wat dat dan zou zijn.
En er moet toch een oorzaak voor zijn lijkt me, maar wat dan?
donderdag 7 maart 2019 om 17:07
Wat een bizarre huisartsenpraktijk is dat zeg! Als ik een afspraak wil met mn arts dan krijg ik die. Ik hoef geen uitleg te geven of te smeken. Bovendien heeft mijn huisarts ook nog telefonisch spreekuur dus ook op die manier is ie dagelijks bereikbaar voor je.snorriemorrie schreef: ↑07-03-2019 16:44Omdat ik geen afspraak kan maken als de assistente dat weigert.
En ik ben er gewoon echt even helemaal klaar mee. Dan ga ik maar gewoon dood aan een B12 tekort, dood gaan we allemaal uiteindelijk
donderdag 7 maart 2019 om 17:20
redbulletje schreef: ↑07-03-2019 17:07Wat een bizarre huisartsenpraktijk is dat zeg! Als ik een afspraak wil met mn arts dan krijg ik die. Ik hoef geen uitleg te geven of te smeken. Bovendien heeft mijn huisarts ook nog telefonisch spreekuur dus ook op die manier is ie dagelijks bereikbaar voor je.
ja, misschien had ik gewoon niet teveel in detail moeten treden bij de assistente. Goede les voor de volgende keer.
donderdag 7 maart 2019 om 20:38
+1redbulletje schreef: ↑07-03-2019 17:07Wat een bizarre huisartsenpraktijk is dat zeg! Als ik een afspraak wil met mn arts dan krijg ik die. Ik hoef geen uitleg te geven of te smeken.
donderdag 7 maart 2019 om 20:48
Uhhhhh....snorriemorrie schreef: ↑07-03-2019 16:44Dan ga ik maar gewoon dood aan een B12 tekort, dood gaan we allemaal uiteindelijk