Groepsapp werk
donderdag 7 maart 2019 om 08:08
Goedemorgen allen,
Ik werd vanochtend vroeg wakker en ik zag dat ik om 12 uur vannacht ben toegevoegd door mijn manager aan een groepsapp met de rest van mijn werkteam, om mede te delen dat ze vandaag wat later begint. In mijn ogen niet iets dat per se ‘s nachts gestuurd had hoeven worden en prima via werkmail afgedaan had kunnen worden.
Ik merk dat ik mijn dag meteen al geïrriteerd begon. Veel van mijn collega’s maken gebruik van een werktelefoon, maar die heb ik niet, dus mijn privénummer is nu toegevoegd. Ik ben al geen fan van groepsapps, en om dan wakker te worden om 5 uur met berichten van mijn manager op mijn privé-telefoon... Nu komen er ook allerlei duimpjes langs van collega’s op dat bericht.
Zou het not done zijn om uit die groep te stappen? Ik wil het wel even bespreken met mijn manager, maar ik denk dat ze het op het punt gaat gooien dat ze wil dat iedereen geïnformeerd blijft etc...
Ik werd vanochtend vroeg wakker en ik zag dat ik om 12 uur vannacht ben toegevoegd door mijn manager aan een groepsapp met de rest van mijn werkteam, om mede te delen dat ze vandaag wat later begint. In mijn ogen niet iets dat per se ‘s nachts gestuurd had hoeven worden en prima via werkmail afgedaan had kunnen worden.
Ik merk dat ik mijn dag meteen al geïrriteerd begon. Veel van mijn collega’s maken gebruik van een werktelefoon, maar die heb ik niet, dus mijn privénummer is nu toegevoegd. Ik ben al geen fan van groepsapps, en om dan wakker te worden om 5 uur met berichten van mijn manager op mijn privé-telefoon... Nu komen er ook allerlei duimpjes langs van collega’s op dat bericht.
Zou het not done zijn om uit die groep te stappen? Ik wil het wel even bespreken met mijn manager, maar ik denk dat ze het op het punt gaat gooien dat ze wil dat iedereen geïnformeerd blijft etc...
donderdag 7 maart 2019 om 09:18
donderdag 7 maart 2019 om 09:25
Tussenoplossing, als je nog een oude telefoon hebt liggen koop je er voor een 5e een prepaid simkaart bij. Die telefoon leg je op je werk en je zorgt dat je daar op de wifi kan.
Bonuspunten omdat je wel in de groepsapp zit
Bonuspunten omdat je niet thuis geconfronteerd wordt met niets zeggende berichten voor je werk.
Wel even met je leidinggevende communiceren dat je dus niet in je vrije tijd op je telefoon kijkt dus als er echt iets is moet je even gebeld worden op je privenummer.
Ik heb ook geen werkmobiel en wil mijn privemobiel alleen gebruiken voor privezaken. Dus heeft mijn leidinggevende mijn prive nummer en e-mail adres voor als er echt wat is en verder zoeken ze het maar lekker uit. Zo onmisbaar ben ik echt niet. En dat blijkt ook, ik ben de afgelopen 1,5 jaar 1 keer gebeld.
Bonuspunten omdat je wel in de groepsapp zit
Bonuspunten omdat je niet thuis geconfronteerd wordt met niets zeggende berichten voor je werk.
Wel even met je leidinggevende communiceren dat je dus niet in je vrije tijd op je telefoon kijkt dus als er echt iets is moet je even gebeld worden op je privenummer.
Ik heb ook geen werkmobiel en wil mijn privemobiel alleen gebruiken voor privezaken. Dus heeft mijn leidinggevende mijn prive nummer en e-mail adres voor als er echt wat is en verder zoeken ze het maar lekker uit. Zo onmisbaar ben ik echt niet. En dat blijkt ook, ik ben de afgelopen 1,5 jaar 1 keer gebeld.
donderdag 7 maart 2019 om 09:25
GenieInABottle schreef: ↑07-03-2019 09:00Het mag al heel lang niet meer. De enige wijziging die recent is doorgevoerd is dat er nu echt boetes uitgedeeld worden.
Ze kan ook appen: Oei, nu zijn er privégegevens zonder toestemming gedeeld. Helaas, dat is toch een datalek dat ik moet gaan melden!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 7 maart 2019 om 09:29
Bij ons loopt dit allemaal door elkaar. Niemand heeft ook een werktelefoon.
donderdag 7 maart 2019 om 09:33
donderdag 7 maart 2019 om 09:35
Maar als je werkgever jouw privenummer toevoegt aan een groepsapp heeft hij/zij dat toch gedaan? Het is dan zichtbaar gemaakt voor die groep collega's.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
donderdag 7 maart 2019 om 09:41
donderdag 7 maart 2019 om 09:43
Sowieso een slechte ontwikkeling om 24/7 bereikbaar te zijn.
Werk en privé is er niet voor niets. Je komt niet echt los van je werk. Gaat bij appje over nog niet ingevulde dienst nadenken of je daar nou wel of niet gehoor aan moet geven.
Onnodig veel stress.
Op je privé telefoon toegevoegd zonder toestemming en dan om 00:00 een appje krijgen is helemaal niet oké.
Kans bestaat dat het niet willen niet gewaardeerd gaat worden. Kans bestaat ook dat collega 's nu ook aan durven te geven dat ze eruit willen.
Mijn vriend heeft geen WhatsApp. Dus kan niet eens in de werkapp. Aantal collega 's vinden hem niet sociaal. Dat klopt was zijn reactie. In mijn prive tijd ben ik graag sociaal tegen mensen die bij mijn privé leven horen.
Ik vind zijn standpunt best oké eigenlijk.
Hij is overigens best bereid om over te werken of een keer terug te komen hoor. Maar in een app met meer dan 40 collega 's.. Met dus ook allemaal duimpjes, OK, en sterkte. Dat niet.
Werk en privé is er niet voor niets. Je komt niet echt los van je werk. Gaat bij appje over nog niet ingevulde dienst nadenken of je daar nou wel of niet gehoor aan moet geven.
Onnodig veel stress.
Op je privé telefoon toegevoegd zonder toestemming en dan om 00:00 een appje krijgen is helemaal niet oké.
Kans bestaat dat het niet willen niet gewaardeerd gaat worden. Kans bestaat ook dat collega 's nu ook aan durven te geven dat ze eruit willen.
Mijn vriend heeft geen WhatsApp. Dus kan niet eens in de werkapp. Aantal collega 's vinden hem niet sociaal. Dat klopt was zijn reactie. In mijn prive tijd ben ik graag sociaal tegen mensen die bij mijn privé leven horen.
Ik vind zijn standpunt best oké eigenlijk.
Hij is overigens best bereid om over te werken of een keer terug te komen hoor. Maar in een app met meer dan 40 collega 's.. Met dus ook allemaal duimpjes, OK, en sterkte. Dat niet.
donderdag 7 maart 2019 om 09:50
Als je van entertainment/gezeur houdt wel. Maar anders natuurlijk niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 7 maart 2019 om 09:53
Het zou mij echt niet boeien, maar ik heb ook expres geen aparte werk en prive telefoon. Twee telefoons lijkt mij nogal onhandig en ik negeer gewoon appgroepen waar ik niks mee wil op dat moment (als in: naast dat sowieso al mijn meldingen op stil staan, zet ik sommige groepen ook echt uit, dan krijg je geen whatsapp symbooltje als er een bericht is). Je ziet dan niet als er geappt wordt. Ook slaap ik 's nachts, dus van mij mogen ze appen (jij hebt daar toch geen last van?), maar ik zie het dan niet. Kortom, ik snap het probleem niet met dit soort dingen (zijn al vaker topics over geopend), maar als jij er last van hebt, ga je toch uit die groep? Dat is ook totaal niet not-done hoor.
donderdag 7 maart 2019 om 10:01
Ceridwen91 schreef: ↑07-03-2019 08:14Voor mijn werk heb ik geen telefoon nodig. Ik ben administrator, dus ik heb geen enkele taak die ik buiten werktijd zou moeten kunnen opvolgen.
Ik ga dan inderdaad aangeven het gescheiden te willen houden denk ik..
Dus?
Een telefoon kost 7 tientjes, een abonnement 5 euro per maand. Kost de werkgever dus ´niks´.
Ik heb maar de helft van de reacties gelezen dus ik gok erop dat het allemaal al gezegd is, maar toch; jouw telefoonnummer is nu voor iedereen bekend.
Aan de andere kant, maar dat is persoonlijk, je hoeft niet vastgeplakt te zitten aan je telefoon en de meeste mensen zijn geen spammers die iets moeten verkopen. Je kunt eruit stappen, maar je telefoonnummer is toch al bekend, dus voor je privacy hoef je het niet te doen.
Wij hebben een team app. Ik kan daar heel goed tegen, geluid daarvan staat uit en als ik toevallig mijn telefoon vast heb dan zie ik het wel. Maar we zijn maar met z´n vijven en alle vijf redelijk behoudend, dus als er al een keer vijf berichten staan, dan heeft er eentje bijvoorbeeld een nieuw kleinkind waarop de felicitaties volgen. Maar ja, wel privé dus.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
donderdag 7 maart 2019 om 10:03
Het is absoluut not done dat jouw nummer zonder overleg is toegevoegd aan de groepsapp. Ik zou daar ook niet blij mee zijn.
Ik zit heel bewust niet in de groepsapp van het werk. Al dat heen en weer, maakt mij onrustig. Heb dat ook heel eerlijk doch direct zo gecommuniceerd. Op alle ja maars en kan zo, kan zus, doe dit, doe dat ben ik standvastig gebleven in mijn reactie...namelijk: ik wil dat niet.
Prima, inmiddels heeft niemand het er nog over.
Ik zit heel bewust niet in de groepsapp van het werk. Al dat heen en weer, maakt mij onrustig. Heb dat ook heel eerlijk doch direct zo gecommuniceerd. Op alle ja maars en kan zo, kan zus, doe dit, doe dat ben ik standvastig gebleven in mijn reactie...namelijk: ik wil dat niet.
Prima, inmiddels heeft niemand het er nog over.
donderdag 7 maart 2019 om 10:24
Als ze geijk zodra ze het zag uit de groepsapp is gegaan, hebben collega's haar nummer vast nog niet kunnen opslaan.Ceylon schreef: ↑07-03-2019 10:01Dus?
Een telefoon kost 7 tientjes, een abonnement 5 euro per maand. Kost de werkgever dus ´niks´.
Ik heb maar de helft van de reacties gelezen dus ik gok erop dat het allemaal al gezegd is, maar toch; jouw telefoonnummer is nu voor iedereen bekend.
Aan de andere kant, maar dat is persoonlijk, je hoeft niet vastgeplakt te zitten aan je telefoon en de meeste mensen zijn geen spammers die iets moeten verkopen. Je kunt eruit stappen, maar je telefoonnummer is toch al bekend, dus voor je privacy hoef je het niet te doen.
Wij hebben een team app. Ik kan daar heel goed tegen, geluid daarvan staat uit en als ik toevallig mijn telefoon vast heb dan zie ik het wel. Maar we zijn maar met z´n vijven en alle vijf redelijk behoudend, dus als er al een keer vijf berichten staan, dan heeft er eentje bijvoorbeeld een nieuw kleinkind waarop de felicitaties volgen. Maar ja, wel privé dus.
donderdag 7 maart 2019 om 10:25
Wow! Lekker aso.
Zou mooi zijn als hier 'ns een groot proces over gevoerd wordt in 't kader van persoonsgegevens. Denk dat werkgevers het dan wel uit hun hoofd laten om privételefoonnummers door te spelen.
donderdag 7 maart 2019 om 10:28
Stel je voor dat daar duimpjes gestuurd gaan worden...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
donderdag 7 maart 2019 om 10:37
Kweenie of ik moet kiezen tussen
Dan kun je toch niet wachten totdat ze die functie uit gaan rollen, waardoor mensen je niet zomaar meer in een groep kunnen plempen.
donderdag 7 maart 2019 om 10:40
Ik vind het toch vreemd dat die optie er op zit. Je zou een melding moeten krijgen van "X wil jou toevoegen aan groep Y, ga je daarmee akkoord?"
donderdag 7 maart 2019 om 10:50
Ja, ben ik eigenlijk wel met je eens. Ben ook al een aantal keer toegevoegd aan groepen waarvan ik dat 'moet dat nou'? Uiteindelijk heb ik er meestal geen problemen mee, maar eerst even vragen zou wel fijn zijn.redbulletje schreef: ↑07-03-2019 10:40Ik vind het toch vreemd dat die optie er op zit. Je zou een melding moeten krijgen van "X wil jou toevoegen aan groep Y, ga je daarmee akkoord?"
donderdag 7 maart 2019 om 10:54
Echt zo eens. Ik haat groepsapps.redbulletje schreef: ↑07-03-2019 10:40Ik vind het toch vreemd dat die optie er op zit. Je zou een melding moeten krijgen van "X wil jou toevoegen aan groep Y, ga je daarmee akkoord?"
donderdag 7 maart 2019 om 11:00
Dit vind ik ook raar! Als je voor het eerst van iemand een app die niet in jouw contacten staat, krijg je ook een soortgelijke vraag.redbulletje schreef: ↑07-03-2019 10:40Ik vind het toch vreemd dat die optie er op zit. Je zou een melding moeten krijgen van "X wil jou toevoegen aan groep Y, ga je daarmee akkoord?"
Ik ben weleens toegevoegd aan een groep die ik helemaal niet kende. Bleek ze een naamgenoot hadden willen toevoegen. Ik kwam daar pas later achter, dus toen was er al een heel gesprek op gang.
TO, ik snap je irritatie. Vooral omdat er dus blijkbaar 's nachts besloten wordt om een appgroep aan te maken. Was ze dronken?