Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte bijstandsuitkering

06-03-2019 16:40 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weten jullie of je belastingteruggave krijgt als je een bijstandsuitkering hebt?
Als je niet werk zul je niks terug krijgen. Je betaald dan geen werk premies. Je zult heus wat loonbelasting betalen maar dat zal lager zijn en gebaseerd op je bijstand. Mocht je wel geld terug krijgen zoals vorig kaar lijkt het me niet meer dan logisch dat je het opgeeft aan de gemeente. Doe je dat niet pleeg je bijstandsfraude. Je krijgt geld zonder daar iets voor te hoeven doen maar zou wel kunnen werken (anders had je wel Wajong gehad) dus elk extraatje zul je gekort worden op je uitkering.
Smurfie2308 schreef:
06-03-2019 19:50
Als je niet werk zul je niks terug krijgen.
Dit is onzin.
Ook met een uitkering betaal je belasting en heb je recht om aftrekposten op te voeren en eventueel geld terug te krijgen.
Smurfie2308 schreef:
06-03-2019 19:50
Mocht je wel geld terug krijgen zoals vorig kaar lijkt het me niet meer dan logisch dat je het opgeeft aan de gemeente. Doe je dat niet pleeg je bijstandsfraude.
Dat weet ik niet hoor.
Is bijstand bruto of netto?
Meteen weer moord en brand over fraude gaan schreeuwen vind ik niet terecht als je het niet zeker weet.
Als je gesteund word door de bijstand is een voorwaarde dat je extra inkomsten omgeeft. Als je dat niet doet pleeg je toch fraude door geld achter te houden. Al mag je het houden je dient het te melden.

Wat betreft de aftrekposten to gaf aan die niet te hebben dus dan blijft er niet veel terug te vragen over.
Mocht ze toch held terug krijgen lijkt het mij logisch dat het aan de betalende instantie (gemeente) doorgegeven wordt
nimbus schreef:
06-03-2019 18:24
Vorig jaar kreeg je geld terug omdat je maar een deel van het jaar een uitkering/inkomen had. Bij de inhouding gaan ze ervan uit dat je een heel jaar bijstandsuitkering/inkomen hebt. Omdat jij maar een paar maanden inkomsten had dat jaar is er dus teveel ingehouden. Daarom kreeg je vorig jaar dus terug. Over 2018 had je een heel jaar een uitkering, dus is er direct het goede bedrag ingehouden, dus krijg je niets terug.
Dat klopt niet; als je maar bijvoorbeeld een maand in de bijstand zit, houdt men rekening met een maand heffingskorting. Er wordt voor die maand precies genoeg loonheffing ingehouden. Of de gemeente moet een heel vreemde uitkeringsberekening gedaan hebben. (Ik werk zelf op de administratie van een sociale dienst). En als je maar €73 verdiend hebt, kan het daar ook niet van komen. Die hoge teruggaaf over 2017 is dus heel vreemd, als je geen aftrekposten had.

Misschien kun je hier van alle jaaropgaven die je had in 2017 vermelden: fiscaal loon en ingehouden loonheffing, als je wilt.
Dan kan ik bekijken of daar een verklaring in zit voor de hoge teruggaaf
nimbus schreef:
06-03-2019 18:27
Overigens hoef je teruggave van belastingen niet op te geven. Dat is namelijk geen inkomen. Je krijgt dan gewoon terug wat je teveel hebt betaald.
Ook dat klopt niet. Waarschijnlijk telt het niet bij het inkomen, maar zeker wel bij je vermogensgrens. Het is dus ook verplicht om door te geven en als ze er achter komen, levert dat een boete-beoordeling op (niet noodzakerlijkwijs ook een boete).
Smurfie2308 schreef:
06-03-2019 20:11
Als je gesteund word door de bijstand is een voorwaarde dat je extra inkomsten omgeeft. Als je dat niet doet pleeg je toch fraude door geld achter te houden. Al mag je het houden je dient het te melden.

Wat betreft de aftrekposten to gaf aan die niet te hebben dus dan blijft er niet veel terug te vragen over.
Mocht ze toch held terug krijgen lijkt het mij logisch dat het aan de betalende instantie (gemeente) doorgegeven wordt
Uit de participatiewet. dit telt niet als inkomsten:
vergoedingen en tegemoetkomingen, waaronder begrepen de tegemoetkoming ontvangen op grond van artikel 19 van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, voor, alsmede de vermindering of teruggave van, loonbelasting of inkomstenbelasting en van premies volksverzekeringen op grond van kosten die niet tot de algemeen noodzakelijke bestaanskosten behoren, tenzij voor deze kosten bijstand wordt verleend;

Als ze kosten kan aftrekken, waardoor ze inkomstenbelasting terug krijgt, dan telt dat niet als inkomen dat ze op moet geven bij de bijstandverstrekker. Dat zou ook krom zijn. Ze heeft daar namelijk eerst kosten voor moeten maken. De enige uitzondering daarvoor is als je voor deze kosten al aanvullende bijstand gehad hebt. Dus als je extra vervoerskosten hebt i.v.m. ziekte en de gemeente heeft die voor jou betaald en je krijgt dan geld terug van de belasting dàn moet je dit opgeven. Anders niet.
nimbus schreef:
06-03-2019 21:28
Uit de participatiewet. dit telt niet als inkomsten:
vergoedingen en tegemoetkomingen, waaronder begrepen de tegemoetkoming ontvangen op grond van artikel 19 van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, voor, alsmede de vermindering of teruggave van, loonbelasting of inkomstenbelasting en van premies volksverzekeringen op grond van kosten die niet tot de algemeen noodzakelijke bestaanskosten behoren, tenzij voor deze kosten bijstand wordt verleend;

Als ze kosten kan aftrekken, waardoor ze inkomstenbelasting terug krijgt, dan telt dat niet als inkomen dat ze op moet geven bij de bijstandverstrekker. Dat zou ook krom zijn. Ze heeft daar namelijk eerst kosten voor moeten maken. De enige uitzondering daarvoor is als je voor deze kosten al aanvullende bijstand gehad hebt. Dus als je extra vervoerskosten hebt i.v.m. ziekte en de gemeente heeft die voor jou betaald en je krijgt dan geld terug van de belasting dàn moet je dit opgeven. Anders niet.
Maar als de teruggave dus komt door een niet bv eerder verrekende heffingskorting is het dus wel voor de gemeente.
Altijd melden dus, zij beslissen wel of niet korten.
Bijstand is een netto bedrag. Er wordt door de ontvanger geen belasting over afgedragen. Wel door de gemeente.
switchfoot schreef:
06-03-2019 21:25
Dat klopt niet; als je maar bijvoorbeeld een maand in de bijstand zit, houdt men rekening met een maand heffingskorting. Er wordt voor die maand precies genoeg loonheffing ingehouden. Of de gemeente moet een heel vreemde uitkeringsberekening gedaan hebben. (Ik werk zelf op de administratie van een sociale dienst). En als je maar €73 verdiend hebt, kan het daar ook niet van komen. Die hoge teruggaaf over 2017 is dus heel vreemd, als je geen aftrekposten had.

Misschien kun je hier van alle jaaropgaven die je had in 2017 vermelden: fiscaal loon en ingehouden loonheffing, als je wilt.
Dit is van het werk wat ik heb gedaan:

Loon loonbelasting/volksverzekeringen : 73
Ingehouden loonbelasting/premie volksverz. (loonheffing) : 6
Verrekende arbeidskorting : 0
Loon Zorgverzekeringswet : 73
Ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet : 0
Verrekende levensloopverlofkorting : 0
Werkgeversheffing Zorgverzekeringswet : 5
Totaal premies werknemersverzekeringen : 9
ZVW : Ja
WW (Awf) : Ja
Sectorpremie - WW (Wgf) : Ja
WAO/WIA basispremie (Aof) : Ja
Gediff. premie Whk (WGA) : Ja

Dit van de uitkering:
Wettelijke regelingBruto uitkeringLoonheffing/ premie volksverzekeringWerkgeversheffing ZorgverzekeringswetLoon ZorgverzekeringswetBel.tabel / Loonheffings korting toegepastNetto allimentatie voor u zelf
PW24027852804202Bpt / ja0
TOTAAL240278528042020
Is dat wat je bedoelde?
switchfoot schreef:
06-03-2019 21:25

Topicstarter had in 2017 niet alle maanden inkomen en miste daardoor heffingskorting. De hoge teruggaaf is dus logisch.
nimbus schreef:
06-03-2019 22:37
Topicstarter had in 2017 niet alle maanden inkomen en miste daardoor heffingskorting. De hoge teruggaaf is dus logisch.
Ze mist inderdaad heffingskorting, als ze tenminste niet elke maand een inkomen heeft gehad. Elke werkgever of uitkeringsinstantie houdt per maand rekening met de loonheffingskorting van die maand. Zelfs nog wel per dag.

Wat dus kan, is dat ze algemene heffingskorting terug kreeg, als ze aan het begin van het jaar 2017 géén inkomen had omdat ze bijvoorbeeld nog een partner had die inkomen had en waarvan zij ook leefde. Of inwoonde bij ouders zonder eigen inkomen te hebben. Dán krijg je wel algemene heffingskorting terug na afloop van het jaar als bijvoorbeeld tweede helft van het jaar wel inkomen hebt gehad. De belastingdienst betekent de totale heffingskorting namelijk op jaarbasis.

Is dat misschien aan de orde, TO?
switchfoot wijzigde dit bericht op 06-03-2019 23:14
0.27% gewijzigd
SiMaNo schreef:
06-03-2019 21:50
Bijstand is een netto bedrag. Er wordt door de ontvanger geen belasting over afgedragen. Wel door de gemeente.
Ja, netto loon idem. De LB is voorheffing op de IB. De IB corrigeert dus ook te hoge afdrachten LB.

Dus wat probeer je exact te vertellen?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
switchfoot schreef:
06-03-2019 23:05
Ze mist inderdaad heffingskorting, als ze tenminste niet elke maand een inkomen heeft gehad. Elke werkgever of uitkeringsinstantie houdt per maand rekening met de loonheffingskorting van die maand. Zelfs nog wel per dag.

Wat dus kan, is dat ze algemene heffingskorting terug kreeg, als ze aan het begin van het jaar 2017 géén inkomen had omdat ze bijvoorbeeld nog een partner had die inkomen had en waarvan zij ook leefde. Of inwoonde bij ouders zonder eigen inkomen te hebben. Dán krijg je wel algemene heffingskorting terug na afloop van het jaar als bijvoorbeeld tweede helft van het jaar wel inkomen hebt gehad. De belastingdienst betekent de totale heffingskorting namelijk op jaarbasis.

Is dat misschien aan de orde, TO?
Nee, geen partner en ik woonde ook niet bij mijn ouders. Ik ontving tot september studiefinanciering en had op die 73 euro na, voor de rest geen inkomen..
Ah, maar studiefinanciering is ook geen inkomen voor de belastingdienst. Dus inderdaad logisch dat je alle betaalde loonheffing van 2017 terug kreeg omdat je onder de grens van de algemene heffingskorting zat op jaarbasis. Uit je jaaropgaven lees ik dat je €785 + €6 loonheffing terug kon krijgen = €791. Alles wat je meer gekregen hebt, is rente of een kleine aftrekpost.

Blijft over het feit dat je het zeker moet/moest melden bij de gemeente, want ze tellen dit bij je vermogen van aanvang bijstand.
JollyRider schreef:
06-03-2019 23:07
Ja, netto loon idem. De LB is voorheffing op de IB. De IB corrigeert dus ook te hoge afdrachten LB.

Dus wat probeer je exact te vertellen?
Dat TO geen belasting afdraagt de gemeente doet dat. Normaal gesproken krijgt TO dan ook geen belasting terug bij alleen bijstand
SiMaNo schreef:
07-03-2019 07:30
Dat TO geen belasting afdraagt de gemeente doet dat. Normaal gesproken krijgt TO dan ook geen belasting terug bij alleen bijstand
Onzin, wel als er aftrekposten zijn. En de gemeente draagt het af, maar het is haar uitkering. Zelfde principe dat de werkgever de belasting betaalt voor de werkgever via het loon.,
Je kan nooit meer belasting terug krijgen dan er betaald is, dus die 791 is het max bedrag (eventueel iets rente maar dat is hooguit paar euro)

Dus waar die extra 100 euro dan vandaan komt??
x
kroketjee wijzigde dit bericht op 07-03-2019 13:18
Reden: Wijzigen ging verkeerd
0.00% gewijzigd
Kroketjee schreef:
07-03-2019 13:07
Dat is je nu toch uitgelogd.
Nogmaals het klopt
switchfoot schreef:
06-03-2019 23:23
Ah, maar studiefinanciering is ook geen inkomen voor de belastingdienst. Dus inderdaad logisch dat je alle betaalde loonheffing van 2017 terug kreeg omdat je onder de grens van de algemene heffingskorting zat op jaarbasis. Uit je jaaropgaven lees ik dat je €785 + €6 loonheffing terug kon krijgen = €791. Alles wat je meer gekregen hebt, is rente of een kleine aftrekpost.

Blijft over het feit dat je het zeker moet/moest melden bij de gemeente, want ze tellen dit bij je vermogen van aanvang bijstand.
Ik snap het nog steeds niet helemaal, want voorgaande jaren kreeg ik ook stufi en ik heb nog nooit zoveel geld gekregen of is dat dan echt alleen van die 3 maanden bijstand? Maar in ieder geval het bedrag van 2017 klopt dus wel?

Ik ging even in de Participatiewet kijken en in Art. 32 lid 2 sub f staat:
2. Niet tot de middelen van de belanghebbende worden gerekend:
f. vergoedingen en tegemoetkomingen, waaronder begrepen de tegemoetkoming ontvangen op grond van artikel 19 van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, voor, alsmede de vermindering of teruggave van, loonbelasting of inkomstenbelasting en van premies volksverzekeringen op grond van kosten die niet tot de algemeen noodzakelijke bestaanskosten behoren, tenzij voor deze kosten bijstand wordt verleend;

Volgens mij betekent dat dan, dat ik dat niet hoefde door te geven toch? Want ook die tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten krijg ik en dat heb ik ook niet doorgeven en dat krijg ik gewoon van de gemeente, dus dan zouden zij dat sowieso al weten toch?
rosepudding schreef:
07-03-2019 10:06
Je kan nooit meer belasting terug krijgen dan er betaald is, dus die 791 is het max bedrag (eventueel iets rente maar dat is hooguit paar euro)

Dus waar die extra 100 euro dan vandaan komt??
Bedoel je omdat ik bijna 900 euro zei? Dat moest bijna 800 zijn en heb ik nu aangepast.
gizzmo-returns schreef:
07-03-2019 13:13
Dat is je nu toch uitgelogd.
Nogmaals het klopt
Ik wilde het bericht wijzigen, maar verstuurde het per ongeluk opnieuw.
Begrijp je nu waar het verschil vandaan komt TO?
Kroketjee schreef:
07-03-2019 13:16
Ik snap het nog steeds niet helemaal, want voorgaande jaren kreeg ik ook stufi en ik heb nog nooit zoveel geld gekregen of is dat dan echt alleen van die 3 maanden bijstand? Maar in ieder geval het bedrag van 2017 klopt dus wel?

Ik ging even in de Participatiewet kijken en in Art. 32 lid 2 sub f staat:
2. Niet tot de middelen van de belanghebbende worden gerekend:
f. vergoedingen en tegemoetkomingen, waaronder begrepen de tegemoetkoming ontvangen op grond van artikel 19 van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, voor, alsmede de vermindering of teruggave van, loonbelasting of inkomstenbelasting en van premies volksverzekeringen op grond van kosten die niet tot de algemeen noodzakelijke bestaanskosten behoren, tenzij voor deze kosten bijstand wordt verleend;

Volgens mij betekent dat dan, dat ik dat niet hoefde door te geven toch? Want ook die tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten krijg ik en dat heb ik ook niet doorgeven en dat krijg ik gewoon van de gemeente, dus dan zouden zij dat sowieso al weten toch?
Als je alléén stufi hebt, krijg je inderdaad niets terug, want je betaalt ook geen belasting. En je kunt niets terugkrijgen als je geen loonheffing betaald hebt.

Nogmaals: het klopt dat het (hoogstwaarschijnlijk) niet tot de middelen wordt gerekend. Als je geluk hebt, tellen ze het bij je vermogen bij aanvang bijstand. Als je pech hebt, vorderen ze het wel terug, omdat het ook uit te leggen is als zijnde loonheffing die JIJ terugkrijgt vanwege de jaarberekening van de belastingdienst, echter DE GEMEENTE heeft die afgedragen.
Je dient die beoordeling echter aan de gemeente te laten, dus je moet het WEL doorgeven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven